Adam Nawrocki - 27
Kwestia i ranga chorób zawodowych bywa bagatelizowana . Tymczasem symptomy mogą okazać się niezwykle niebezpieczne dla zdrowia, a nawet życia. Jakie są choroby zawodowe? Przedstawiamy wszystko, co warto wiedzieć na ten temat. Mimo ściśle określonych zasad BHP, niektórzy nadal mogą pracować w niebezpiecznych warunkach. Zdarza się także, że pracodawcy chcą zapewnić jak największe bezpieczeństwo, jednak i tak zdarzają się wypadki przy pracy. Drugi przykład jest jednak związany z ryzykiem zawodowym i nie ma związku z tematem tego artykułu. Choroba zawodowa to poważny problem, który nie powinien być przez nikogo lekceważony. Konsekwencje zaniedbań mogą być bowiem przesłanką do wypłaty odszkodowania. Sprawdź, czym właściwie jest choroba zawodowa, kto może ją stwierdzić i jakie przysługują świadczenia. Czym jest choroba zawodowa pracownika? Definicja Wystąpienie samego czynnika chorobowego nie jest dostatecznym powodem uznania objawów za opisywany problem. Definicja choroby zawodowej obejmuje wyłącznie te dolegliwości, które są wpisane do specjalnego wykazu i występują przez określony czas. Schorzenie powinno być również ściśle związane z pracą i sposobem wykonywania pracy na określonym stanowisku. Choroba musi być ponadto wywołana przez czynniki szkodliwe dla zdrowia lub mieć związek ze sposobem wykonywania obowiązków, co nazywa się narażeniem zawodowym.Jak mówi Art 325. Kodeksu Pracy „za chorobę zawodową uważa się chorobę, wymienioną w wykazie Kwestia i ranga chorób zawodowych bywa bagatelizowana.Tymczasem symptomy mogą okazać się niezwykle niebezpieczne dla zdrowia, a nawet życia. Jakie są choroby zawodowe? Przedstawiamy wszystko, co warto wiedzieć na ten temat. Mimo ściśle określonych zasad BHP, niektórzy nadal mogą pracować w niebezpiecznych warunkach. Zdarza się także, że pracodawcy chcą zapewnić jak największe bezpieczeństwo, jednak i tak zdarzają się wypadki przy pracy. Drugi przykład jest jednak związany z ryzykiem zawodowym i nie ma związku z tematem tego artykułu. Choroba zawodowa to poważny problem, który nie powinien być przez nikogo lekceważony. Konsekwencje zaniedbań mogą być bowiem przesłanką do wypłaty odszkodowania. Sprawdź, czym właściwie jest choroba zawodowa, kto może ją stwierdzić i jakie przysługują świadczenia. Czym jest choroba zawodowa pracownika? Definicja Wystąpienie samego czynnika chorobowego nie jest dostatecznym powodem uznania objawów za opisywany problem. Definicja choroby zawodowej obejmuje wyłącznie te dolegliwości, które są wpisane do specjalnego wykazu i występują przez określony czas. Schorzenie powinno być również ściśle związane z pracą i sposobem wykonywania pracy na określonym stanowisku. Choroba musi być ponadto wywołana przez czynniki szkodliwe dla zdrowia lub mieć związek ze sposobem wykonywania obowiązków, co nazywa się narażeniem zawodowym.Jak mówi Art 325. Kodeksu Pracy „za chorobę zawodową uważa się chorobę, wymienioną w wykazie
24.06.2021Adam NawrockiBon na zasiedlenie, jak sama nazwa wskazuje, pomaga bezrobotnym osiedlić się i podjąć pracę po zmianie miejsca zamieszkania . Aby go otrzymać, trzeba spełnić konkretne warunki dotyczące m.in. odległości lub zarobków. Sprawdź, co musisz zrobić, by móc ubiegać się o bony zasiedleniowe! Na początku swojej działalności potrzebujesz zwykle dodatkowego zastrzyku gotówki. Najpopularniejsze jest, rzecz jasna, wzięcie pożyczki lub kredytu. Takiej pomocy jednak często nie otrzymasz bez określonego progu. To ograniczenie jest bardzo trudno przekroczyć będąc bezrobotnym. Młodym osobom w takiej sytuacji z pomocą przychodzi państwo. Wiele osób może starać się o bon na zasiedlenie, który pomaga rozpocząć pracę zarobkową z dala od pierwotnego miejsca zamieszkania. Zamysłem programu ma być zwiększenie konkurencyjności na rynku pracy. W tym artykule przedstawiamy wszystkie kryteria, jakie należy spełnić do uzyskania zasiłku zasiedleniowego. Sprawdź, czy kwalifikujesz się do udziału! Bon na zasiedlenie – warunki, jakie trzeba spełnić Niestety, ale nie każdy może ubiegać się o dodatkowe fundusze w formie bonu zasiedleniowego. Warunki to: Dodatek przesiedleńczy przysługuje każdej osobie poniżej 30. roku życia ze statusem bezrobotnego, jak wskazują przepisy Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Konieczna jest także chęć podjęcia pracy poza swoim miejscem zamieszkania. Nowa praca musi się zatem Bon na zasiedlenie, jak sama nazwa wskazuje, pomaga bezrobotnym osiedlić się i podjąć pracę po zmianie miejsca zamieszkania.Aby go otrzymać, trzeba spełnić konkretne warunki dotyczące m.in. odległości lub zarobków. Sprawdź, co musisz zrobić, by móc ubiegać się o bony zasiedleniowe! Na początku swojej działalności potrzebujesz zwykle dodatkowego zastrzyku gotówki. Najpopularniejsze jest, rzecz jasna, wzięcie pożyczki lub kredytu. Takiej pomocy jednak często nie otrzymasz bez określonego progu. To ograniczenie jest bardzo trudno przekroczyć będąc bezrobotnym. Młodym osobom w takiej sytuacji z pomocą przychodzi państwo. Wiele osób może starać się o bon na zasiedlenie, który pomaga rozpocząć pracę zarobkową z dala od pierwotnego miejsca zamieszkania. Zamysłem programu ma być zwiększenie konkurencyjności na rynku pracy. W tym artykule przedstawiamy wszystkie kryteria, jakie należy spełnić do uzyskania zasiłku zasiedleniowego. Sprawdź, czy kwalifikujesz się do udziału! Bon na zasiedlenie – warunki, jakie trzeba spełnić Niestety, ale nie każdy może ubiegać się o dodatkowe fundusze w formie bonu zasiedleniowego. Warunki to: Dodatek przesiedleńczy przysługuje każdej osobie poniżej 30. roku życia ze statusem bezrobotnego, jak wskazują przepisy Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Konieczna jest także chęć podjęcia pracy poza swoim miejscem zamieszkania. Nowa praca musi się zatem
24.06.2021Adam NawrockiBiuro jest miejscem, w którym obowiązuje określony dress code . Dotyczy to nie tylko stroju, fryzury, dodatków, ale też obuwia. Dowiedz się, jakie buty na spotkanie biznesowe będą najlepsze i dlaczego ich odpowiedni dobór ma znaczenie. Wydaje ci się, że dolna część ciała jest mniej istotna podczas spotkania biznesowego, a rozmówca zwraca uwagę wyłącznie na mimikę i gestykulację? Nic z tych rzeczy! Wyobraź sobie, że wybierasz się na uroczysty obiad w trampkach. Widzisz różnicę? Niektóre sytuacje wymagają dopasowania swojego zachowania oraz wyglądu do okoliczności, a oficjalne spotkanie z pewnością należy do takich chwil. Poznaj powody, dla których wybór eleganckiego obuwia męskiego najwyższej jakości będzie doskonałą opcją na business meeting! Jak cię widzą, tak cię piszą – strój i buty na spotkania biznesowe Jeśli chcesz zrobić na swoim partnerze biznesowym dobre pierwsze wrażenie, pamiętaj, że diabeł tkwi w szczegółach. Nawet najdrobniejszy element stroju może skutecznie popsuć ogólny efekt. Tutaj z pomocą przychodzi sklep klasycznebuty.pl, gdzie dzięki profesjonalnej pomocy odnajdziesz idealnie dopasowane obuwie. Dostępne modele zostały wykonane z najwyższą starannością, z użyciem wysokiej jakości naturalnych materiałów. Obuwie jest wykończone ręcznie, co jest gwarancją doskonałej precyzji i nieskazitelnego wyglądu. Na stronie klasycznebuty.pl znajdziesz szeroki wybór butów na spotkania biznesowe, które będą odpowiednim dopełnieniem twojego Biuro jest miejscem, w którym obowiązuje określony dress code.Dotyczy to nie tylko stroju, fryzury, dodatków, ale też obuwia. Dowiedz się, jakie buty na spotkanie biznesowe będą najlepsze i dlaczego ich odpowiedni dobór ma znaczenie. Wydaje ci się, że dolna część ciała jest mniej istotna podczas spotkania biznesowego, a rozmówca zwraca uwagę wyłącznie na mimikę i gestykulację? Nic z tych rzeczy! Wyobraź sobie, że wybierasz się na uroczysty obiad w trampkach. Widzisz różnicę? Niektóre sytuacje wymagają dopasowania swojego zachowania oraz wyglądu do okoliczności, a oficjalne spotkanie z pewnością należy do takich chwil. Poznaj powody, dla których wybór eleganckiego obuwia męskiego najwyższej jakości będzie doskonałą opcją na business meeting! Jak cię widzą, tak cię piszą – strój i buty na spotkania biznesowe Jeśli chcesz zrobić na swoim partnerze biznesowym dobre pierwsze wrażenie, pamiętaj, że diabeł tkwi w szczegółach. Nawet najdrobniejszy element stroju może skutecznie popsuć ogólny efekt. Tutaj z pomocą przychodzi sklep klasycznebuty.pl, gdzie dzięki profesjonalnej pomocy odnajdziesz idealnie dopasowane obuwie. Dostępne modele zostały wykonane z najwyższą starannością, z użyciem wysokiej jakości naturalnych materiałów. Obuwie jest wykończone ręcznie, co jest gwarancją doskonałej precyzji i nieskazitelnego wyglądu. Na stronie klasycznebuty.pl znajdziesz szeroki wybór butów na spotkania biznesowe, które będą odpowiednim dopełnieniem twojego
22.06.2021Adam NawrockiStopniowe odmrażanie branży eventowej sprawiło, że znowu możemy cieszyć się celebrowaniem ważnych chwil w gronie bliskich . Organizowanie eventów jest bardzo trudnym zadaniem. Dowiedz się, jak urządzić niezapomniane przyjęcie. Wszyscy cieszymy się z długo już wyczekiwanego powrotu do normalności. Chyba każdy z nas ma ochotę odpocząć od izolacji i cieszyć się wspaniałym towarzystwem innych osób. Czy może być ku temu lepsza okazja niż wystawne przyjęcie zorganizowane w pięknym otoczeniu? Już dziś zaplanuj swoje wyjątkowe przyjęcie! Imprezy okolicznościowe – profesjonalna organizacja gwarancją sukcesu Organizowanie eventów to bardzo poważne przedsięwzięcie. Dlatego też niewiele osób decyduje się na urządzanie imprez okolicznościowych we własnym zakresie. Jeśli chcesz, aby wszystko zostało dopięte na przysłowiowy ostatni guzik, warto rozważyć współpracę z profesjonalistami. Duże doświadczenie w przygotowywaniu wystawnych przyjęć zagwarantuje najwyższą jakość obsługi oraz organizację i spokój w tym wyjątkowym dniu. Skorzystaj z doświadczenia naszych specjalistów i pozwól sobie na luksus spokojnego celebrowania niezapomnianych chwil, nie martwiąc się o szczegóły. Zachwycająca lokalizacja jako pierwszy krok na drodze ku perfekcji Chcesz poczuć się jak w bajce? Warto zacząć od wyboru lokalizacji. Za górami, za lasami… Tak zaczynają się najpiękniejsze opowieści. Hotel Hanza Pałac Wellness & Spa zlokalizowany jest u wrót Borów Tucholskich – jednego z największych w Polsce kompleksów Stopniowe odmrażanie branży eventowej sprawiło, że znowu możemy cieszyć się celebrowaniem ważnych chwil w gronie bliskich.Organizowanie eventów jest bardzo trudnym zadaniem. Dowiedz się, jak urządzić niezapomniane przyjęcie. Wszyscy cieszymy się z długo już wyczekiwanego powrotu do normalności. Chyba każdy z nas ma ochotę odpocząć od izolacji i cieszyć się wspaniałym towarzystwem innych osób. Czy może być ku temu lepsza okazja niż wystawne przyjęcie zorganizowane w pięknym otoczeniu? Już dziś zaplanuj swoje wyjątkowe przyjęcie! Imprezy okolicznościowe – profesjonalna organizacja gwarancją sukcesu Organizowanie eventów to bardzo poważne przedsięwzięcie. Dlatego też niewiele osób decyduje się na urządzanie imprez okolicznościowych we własnym zakresie. Jeśli chcesz, aby wszystko zostało dopięte na przysłowiowy ostatni guzik, warto rozważyć współpracę z profesjonalistami. Duże doświadczenie w przygotowywaniu wystawnych przyjęć zagwarantuje najwyższą jakość obsługi oraz organizację i spokój w tym wyjątkowym dniu. Skorzystaj z doświadczenia naszych specjalistów i pozwól sobie na luksus spokojnego celebrowania niezapomnianych chwil, nie martwiąc się o szczegóły. Zachwycająca lokalizacja jako pierwszy krok na drodze ku perfekcji Chcesz poczuć się jak w bajce? Warto zacząć od wyboru lokalizacji. Za górami, za lasami… Tak zaczynają się najpiękniejsze opowieści. Hotel Hanza Pałac Wellness & Spa zlokalizowany jest u wrót Borów Tucholskich – jednego z największych w Polsce kompleksów
22.06.2021Adam NawrockiReklama jako sposób dotarcia do nowych klientów jest w każdej branży kluczowym czynnikiem wpływającym na ostateczny sukces . Zapoznaj się z ofertą UNITAL i wybierz nośnik informacji o firmie najlepiej odpowiadający twoim potrzebom. Każdy przedsiębiorca doskonale wie, że nawet najwyższej jakości usługi nie sprzedają się same. Żeby zainteresować potencjalnych nabywców swoją ofertą musisz w umiejętny sposób zaprezentować się z jak najlepszej strony. Nowoczesny i niebanalny akcent na firmowym aucie będzie doskonałym pomysłem i alternatywą dla tradycyjnej reklamy. Akcesoria samochodowe jako nośnik reklam i informacji Obecnie w większości przedsiębiorstw wykorzystuje się samochody. Warto skorzystać z tego faktu i użyć auta firmowego jako nośnika reklamy przedsiębiorstwa. Na stronie https://unital.com.pl znajdziesz propozycje rozwiązań, które pomogą ci pójść z duchem czasu i w nowoczesny, niebanalny sposób zareklamować swoje usługi. Jak w prosty sposób zamówić reklamę na ramkę? Jeśli jesteś zainteresowany nabyciem spersonalizowanych akcesoriów do twojego samochodu firmowego, skorzystaj z intuicyjnego kreatora nadruków, w którym w prosty i szybki sposób stworzysz swoją indywidualną reklamę. Masz tam możliwość wyboru kolorów tekstu, tła oraz treści, jaką planujesz zamieścić na listwie ramki. 3D doming – nowoczesna technologia w służbie reklamie Technologia 3D doming polega na pokrywaniu materiału żywicą poliuretanową, która nadaje akcesoriom większą trwałość i unikalny efekt wizualny. Dostępne Reklama jako sposób dotarcia do nowych klientów jest w każdej branży kluczowym czynnikiem wpływającym na ostateczny sukces.Zapoznaj się z ofertą UNITAL i wybierz nośnik informacji o firmie najlepiej odpowiadający twoim potrzebom. Każdy przedsiębiorca doskonale wie, że nawet najwyższej jakości usługi nie sprzedają się same. Żeby zainteresować potencjalnych nabywców swoją ofertą musisz w umiejętny sposób zaprezentować się z jak najlepszej strony. Nowoczesny i niebanalny akcent na firmowym aucie będzie doskonałym pomysłem i alternatywą dla tradycyjnej reklamy. Akcesoria samochodowe jako nośnik reklam i informacji Obecnie w większości przedsiębiorstw wykorzystuje się samochody. Warto skorzystać z tego faktu i użyć auta firmowego jako nośnika reklamy przedsiębiorstwa. Na stronie https://unital.com.pl znajdziesz propozycje rozwiązań, które pomogą ci pójść z duchem czasu i w nowoczesny, niebanalny sposób zareklamować swoje usługi. Jak w prosty sposób zamówić reklamę na ramkę? Jeśli jesteś zainteresowany nabyciem spersonalizowanych akcesoriów do twojego samochodu firmowego, skorzystaj z intuicyjnego kreatora nadruków, w którym w prosty i szybki sposób stworzysz swoją indywidualną reklamę. Masz tam możliwość wyboru kolorów tekstu, tła oraz treści, jaką planujesz zamieścić na listwie ramki. 3D doming – nowoczesna technologia w służbie reklamie Technologia 3D doming polega na pokrywaniu materiału żywicą poliuretanową, która nadaje akcesoriom większą trwałość i unikalny efekt wizualny. Dostępne
22.06.2021Adam NawrockiRynek hostingowy oferuje dzisiaj tak wiele możliwości wyboru, ze można można się pogubić w gąszczu ofert . Dlatego podpowiemy, jaki hosting wybrać, by dopasować go do realnych potrzeb i nie przepłacić. Co to jest hosting? Hosting jest usługą polegającą na przekazaniu kupującemu określoną przestrzeń na serwerze. Serwer ten udostępnia opublikowane treści szerokiemu gronu odbiorców w internecie (w odróżnieniu od osobistego serwera, który przechowuje dane dostępne tylko na jednym komputerze). Jest to zwykle serwer współdzielony przez wielu klientów danej firmy hostingowej, jednak nie umożliwia to dostępu do prywatnych danych innych osób oraz zmieniania ich. Twoje treści na serwerze hostingowym są chronione i zabezpieczone przed nieuprawnionym dostępem. Różne firmy oferują zróżnicowane możliwości wpływy na działanie serwera, zależnie od zakupionego pakietu. Istnieją więc dwie możliwości kontroli hostingu: Jaki hosting powinieneś wybrać? Istnieje kilka parametrów, na które powinieneś zwrócić uwagę zestawiając ze sobą oferty kilku firm oferujących usługi hostingowe. Poniżej przedstawiamy omówienie dostępnych rodzajów hostingów, których znajomość powinna ułatwić określenie, czego oczekujesz od idealnego hostingu, a z czego możesz zrezygnować. Ułatwi to podjęcie decyzji i z pewnością pomoże uniknąć problemów lub nieporozumień w przyszłości. Hosting współdzielony Jest to rodzaj usługi, w której otrzymujesz wirtualny dostęp do pamięci serwera. Jak sama nazwa wskazuje, z tego samego serwera może Rynek hostingowy oferuje dzisiaj tak wiele możliwości wyboru, ze można można się pogubić w gąszczu ofert.Dlatego podpowiemy, jaki hosting wybrać, by dopasować go do realnych potrzeb i nie przepłacić. Co to jest hosting? Hosting jest usługą polegającą na przekazaniu kupującemu określoną przestrzeń na serwerze. Serwer ten udostępnia opublikowane treści szerokiemu gronu odbiorców w internecie (w odróżnieniu od osobistego serwera, który przechowuje dane dostępne tylko na jednym komputerze). Jest to zwykle serwer współdzielony przez wielu klientów danej firmy hostingowej, jednak nie umożliwia to dostępu do prywatnych danych innych osób oraz zmieniania ich. Twoje treści na serwerze hostingowym są chronione i zabezpieczone przed nieuprawnionym dostępem. Różne firmy oferują zróżnicowane możliwości wpływy na działanie serwera, zależnie od zakupionego pakietu. Istnieją więc dwie możliwości kontroli hostingu: Jaki hosting powinieneś wybrać? Istnieje kilka parametrów, na które powinieneś zwrócić uwagę zestawiając ze sobą oferty kilku firm oferujących usługi hostingowe. Poniżej przedstawiamy omówienie dostępnych rodzajów hostingów, których znajomość powinna ułatwić określenie, czego oczekujesz od idealnego hostingu, a z czego możesz zrezygnować. Ułatwi to podjęcie decyzji i z pewnością pomoże uniknąć problemów lub nieporozumień w przyszłości. Hosting współdzielony Jest to rodzaj usługi, w której otrzymujesz wirtualny dostęp do pamięci serwera. Jak sama nazwa wskazuje, z tego samego serwera może
18.06.2021Adam NawrockiRozwiązania chmurowe z roku na rok zyskują na popularności, a także zmieniają sposób funkcjonowania wielu przedsiębiorstw . Poprawiają one jakość pracy, oszczędzają czas i pieniądze, pozwalają na dostęp do plików w dowolnym miejscu z dostępem do internetu, a przy tym zapewniają bezpieczeństwo w sieci. Najpopularniejszym rozwiązaniem chmurowym jest dysk, czyli wirtualna przestrzeń do przechowywania plików. Oprócz niego wyróżnia się m.in. systemy CRM, oprogramowanie biurowe czy hosting. Podpowiadamy, jakie rozwiązania możesz przenieść do chmury. Czym są rozwiązania chmurowe? Rozwiązania chmurowe, zwane w skrócie chmurą, to usługi, które polegają na udostępnianiu użytkownikom (w tym m.in. całym przedsiębiorstwom) wirtualną przestrzeń dyskową, moc obliczeniową, środowisko programistyczne lub aplikacje. Jest to intratne rozwiązanie dla firm, gdyż nie muszą one kupować licencji na różne programy. Co więcej, rozwiązania chmurowe zapewniają dostęp do tego samego pliku różnym osobom, pracującym w różnym miejscu i na różnych urządzeniach – w zależności od nadanych uprawnień mogą oni współtworzyć jedną tabelę czy prezentację. Najpopularniejszym rozwiązaniem chmurowym są wirtualne dyski, w których korzystają najczęściej przedsiębiorstwa. Rodzaje rozwiązań chmurowych Pisząc o chmurach, należy wyróżnić ich dwie podstawowe definicje – pierwsza z nich zakłada, że chmura to synonim przestrzeni dyskowej online, na której możemy przechowywać różne pliki. Druga definicja uwzględnia funkcjonowanie chmur obliczeniowych, czyli formę Rozwiązania chmurowe z roku na rok zyskują na popularności, a także zmieniają sposób funkcjonowania wielu przedsiębiorstw.Poprawiają one jakość pracy, oszczędzają czas i pieniądze, pozwalają na dostęp do plików w dowolnym miejscu z dostępem do internetu, a przy tym zapewniają bezpieczeństwo w sieci. Najpopularniejszym rozwiązaniem chmurowym jest dysk, czyli wirtualna przestrzeń do przechowywania plików. Oprócz niego wyróżnia się m.in. systemy CRM, oprogramowanie biurowe czy hosting. Podpowiadamy, jakie rozwiązania możesz przenieść do chmury. Czym są rozwiązania chmurowe? Rozwiązania chmurowe, zwane w skrócie chmurą, to usługi, które polegają na udostępnianiu użytkownikom (w tym m.in. całym przedsiębiorstwom) wirtualną przestrzeń dyskową, moc obliczeniową, środowisko programistyczne lub aplikacje. Jest to intratne rozwiązanie dla firm, gdyż nie muszą one kupować licencji na różne programy. Co więcej, rozwiązania chmurowe zapewniają dostęp do tego samego pliku różnym osobom, pracującym w różnym miejscu i na różnych urządzeniach – w zależności od nadanych uprawnień mogą oni współtworzyć jedną tabelę czy prezentację. Najpopularniejszym rozwiązaniem chmurowym są wirtualne dyski, w których korzystają najczęściej przedsiębiorstwa. Rodzaje rozwiązań chmurowych Pisząc o chmurach, należy wyróżnić ich dwie podstawowe definicje – pierwsza z nich zakłada, że chmura to synonim przestrzeni dyskowej online, na której możemy przechowywać różne pliki. Druga definicja uwzględnia funkcjonowanie chmur obliczeniowych, czyli formę
12.05.2021Adam NawrockiByć może wybierając adres dla swojej strony internetowej, koncentrujesz się wyłącznie na tym, aby była to atrakcyjna nazwa i jest to oczywiście istotne, ale warto zwrócić uwagę również na inne kwestie . Pamiętaj, że domena stanie się jednym z elementów twojego biznesu i może ci albo ułatwiać realizowanie celów, albo wręcz przeciwnie – utrudniać to. Jak znaleźć atrakcyjny adres? Poszukiwania domeny – co ma znaczenie? Wybierając adres strony, bierzesz pod uwagę wiele czynników, które z twojego punktu widzenia są ważne, ale czy na pewno pamiętasz o wszystkich? Z pewnością mniejsze znaczenie ma cena za nazwę z danym rozszerzeniem. Ten koszt nie jest wysoki – często domenę możesz zarejestrować już za kilka złotych, ale są i takie, które kosztują kilkaset złotych – np. nazwy niektórych krajów czy też wybrane tzw. nowe domeny. Najbardziej popularne rozszerzenie w Polsce, czyli .pl, nie wiąże się z dużym wydatkiem – takie domeny internetowe od AZ.pl są dostępne już za kilkanaście złotych w pierwszym roku korzystania. Według danych NASK liczba takich aktywnych nazw w Polsce wynosiła w kwietniu 2021 roku blisko 2,5 mln. Jeśli chcesz, aby twoja domena była atrakcyjna, to powinieneś ją zweryfikować, korzystając z dostępnych narzędzi i rozwiązań. W zależności od tego, jak podejdziesz do wyboru Być może wybierając adres dla swojej strony internetowej, koncentrujesz się wyłącznie na tym, aby była to atrakcyjna nazwa i jest to oczywiście istotne, ale warto zwrócić uwagę również na inne kwestie.Pamiętaj, że domena stanie się jednym z elementów twojego biznesu i może ci albo ułatwiać realizowanie celów, albo wręcz przeciwnie – utrudniać to. Jak znaleźć atrakcyjny adres? Poszukiwania domeny – co ma znaczenie? Wybierając adres strony, bierzesz pod uwagę wiele czynników, które z twojego punktu widzenia są ważne, ale czy na pewno pamiętasz o wszystkich? Z pewnością mniejsze znaczenie ma cena za nazwę z danym rozszerzeniem. Ten koszt nie jest wysoki – często domenę możesz zarejestrować już za kilka złotych, ale są i takie, które kosztują kilkaset złotych – np. nazwy niektórych krajów czy też wybrane tzw. nowe domeny. Najbardziej popularne rozszerzenie w Polsce, czyli .pl, nie wiąże się z dużym wydatkiem – takie domeny internetowe od AZ.pl są dostępne już za kilkanaście złotych w pierwszym roku korzystania. Według danych NASK liczba takich aktywnych nazw w Polsce wynosiła w kwietniu 2021 roku blisko 2,5 mln. Jeśli chcesz, aby twoja domena była atrakcyjna, to powinieneś ją zweryfikować, korzystając z dostępnych narzędzi i rozwiązań. W zależności od tego, jak podejdziesz do wyboru
12.05.2021Adam NawrockiZawieszenie działalności a ZUS – dowiedz się więcej i sprawdź, jak wpłynie to na twoje składki . Zobacz, w jakich przypadkach będziesz mieć w ogóle taką możliwość. Ile razy można zawiesić swoją działalność gospodarczą? Konieczność zawieszenia działania firmy, a więc jego tymczasowego wstrzymania, pojawia się w wielu codziennych sytuacjach. Może być związana z wyjazdem urlopowym czy przedłużającą się chorobą, w których trakcie przedsiębiorca nie ma komu przekazać sprawowania opieki nad biznesem. Zawieszona działalność może być także efektem pogłębiających się kłopotów finansowych. Bez względu na przyczynę, warto się dowiedzieć, jak wygląda sytuacja między zawieszeniem działalności a składkami ZUS. Zawieszona działalność – kiedy przedsiębiorca może wstrzymać działanie firmy? Na początku warto się zastanowić, czy jako przedsiębiorca masz w ogóle możliwość zawieszenia działania swojej firmy. Odpowiedzi na to pytanie należy szukać w art. 22. [Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej] Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Jak wskazują jej przepisy, możliwość zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przysługuje przedsiębiorcy, który: nie zatrudnia żadnych pracowników (ustęp 1.); albo zatrudnia wyłącznie pracowników, którzy w okresie zawieszenia działalności będą przebywać na długotrwałym urlopie, to więc urlop macierzyński, wychowawczy lub rodzicielski, co istotne, w razie gdyby w okresie zawieszenia okres urlopu pracownika się zakończy (dojdzie do konieczności przedłużenia wstrzymania Zawieszenie działalności a ZUS – dowiedz się więcej i sprawdź, jak wpłynie to na twoje składki.Zobacz, w jakich przypadkach będziesz mieć w ogóle taką możliwość. Ile razy można zawiesić swoją działalność gospodarczą? Konieczność zawieszenia działania firmy, a więc jego tymczasowego wstrzymania, pojawia się w wielu codziennych sytuacjach. Może być związana z wyjazdem urlopowym czy przedłużającą się chorobą, w których trakcie przedsiębiorca nie ma komu przekazać sprawowania opieki nad biznesem. Zawieszona działalność może być także efektem pogłębiających się kłopotów finansowych. Bez względu na przyczynę, warto się dowiedzieć, jak wygląda sytuacja między zawieszeniem działalności a składkami ZUS. Zawieszona działalność – kiedy przedsiębiorca może wstrzymać działanie firmy? Na początku warto się zastanowić, czy jako przedsiębiorca masz w ogóle możliwość zawieszenia działania swojej firmy. Odpowiedzi na to pytanie należy szukać w art. 22. [Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej] Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Jak wskazują jej przepisy, możliwość zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przysługuje przedsiębiorcy, który: nie zatrudnia żadnych pracowników (ustęp 1.); albo zatrudnia wyłącznie pracowników, którzy w okresie zawieszenia działalności będą przebywać na długotrwałym urlopie, to więc urlop macierzyński, wychowawczy lub rodzicielski, co istotne, w razie gdyby w okresie zawieszenia okres urlopu pracownika się zakończy (dojdzie do konieczności przedłużenia wstrzymania
20.04.2021Adam NawrockiDowiedz się, kiedy możesz złożyć skargę na czynności komornika, a w jakich przypadkach nie jest to możliwe . Sprawdź, jakie opłaty obowiązują i gdzie możesz znaleźć formularz. Podczas postępowania egzekucyjnego może dojść do naruszenia praw dłużnika, jego rodziny, osób postronnych – lub wierzyciela. Prawo daje możliwość złożenia zawiadomienia o nieprawidłowościach występujących po stronie egzekutora w formie skargi na czynności komornika. Z tego artykułu dowiesz się, kiedy przysługuje ci prawo do jej złożenia, jak ją napisać, gdzie złożyć i jakich efektów możesz się spodziewać. Skarga na czynności komornika, k.p.c. – podstawa prawna, cel stosowania Podstawą prawną możliwości złożenia skargi dotyczącej postępowania egzekucyjnego jest art. 767. Skarga na czynności komornika k.p.c., czyli Kodeksu postępowania cywilnego. Artykuł ten określa także najważniejsze zasady dotyczące jej składania czy rozpatrywania. Dodatkowym istotnym dokumentem jest Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 31 stycznia 2002 r., IV CKN 622/00. Tym, co z jego treści będzie szczególnie interesować pokrzywdzonego w toku postępowania egzekucyjnego, jest wskazanie, na czym może polegać uchylenie czynności egzekucyjnej będącej skutkiem zaskarżenia. Jak określił Sąd Najwyższy: „[…] sprowadza się przede wszystkim do stwierdzenia, że czynność ta była wadliwa. Nie jest to równoznaczne z unicestwieniem samej czynności […]”. Czy skarga na komornikawiąże się z naprawieniem szkody? Powyższy zapis oznacza, Dowiedz się, kiedy możesz złożyć skargę na czynności komornika, a w jakich przypadkach nie jest to możliwe.Sprawdź, jakie opłaty obowiązują i gdzie możesz znaleźć formularz. Podczas postępowania egzekucyjnego może dojść do naruszenia praw dłużnika, jego rodziny, osób postronnych – lub wierzyciela. Prawo daje możliwość złożenia zawiadomienia o nieprawidłowościach występujących po stronie egzekutora w formie skargi na czynności komornika. Z tego artykułu dowiesz się, kiedy przysługuje ci prawo do jej złożenia, jak ją napisać, gdzie złożyć i jakich efektów możesz się spodziewać. Skarga na czynności komornika, k.p.c. – podstawa prawna, cel stosowania Podstawą prawną możliwości złożenia skargi dotyczącej postępowania egzekucyjnego jest art. 767. Skarga na czynności komornika k.p.c., czyli Kodeksu postępowania cywilnego. Artykuł ten określa także najważniejsze zasady dotyczące jej składania czy rozpatrywania. Dodatkowym istotnym dokumentem jest Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 31 stycznia 2002 r., IV CKN 622/00. Tym, co z jego treści będzie szczególnie interesować pokrzywdzonego w toku postępowania egzekucyjnego, jest wskazanie, na czym może polegać uchylenie czynności egzekucyjnej będącej skutkiem zaskarżenia. Jak określił Sąd Najwyższy: „[…] sprowadza się przede wszystkim do stwierdzenia, że czynność ta była wadliwa. Nie jest to równoznaczne z unicestwieniem samej czynności […]”. Czy skarga na komornikawiąże się z naprawieniem szkody? Powyższy zapis oznacza,
19.04.2021Adam NawrockiKiedy potrzebna jest zgoda na wykorzystanie wizerunku? W jaki sposób można jej udzielić? Zobacz, jak te dane osobowe są prawnie chronione.
19.04.2021Adam NawrockiObliczanie ekwiwalentu za urlop jest ważne z perspektywy pracownika, który nie wykorzystał swojego świadczenia urlopowego . Warto wiedzieć, jak obliczyć wysokość ekwiwalentu za jeden dzień urlopu, a także znać podstawowe informacje dotyczące tego świadczenia, aby uniknąć nieporozumień w przyszłości. Czym jest ekwiwalent urlopowy? Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy to kwota należna pracownikowi, którego zatrudnienie dobiega końca, a jego świadczenie urlopowe pozostało niewykorzystane. Obliczanie go uwzględnia wynagrodzenie, a także inne świadczenia wynikające ze stosunku pracy zawartego przez pracownika. Pracownikowi przysługuje coroczny i nieprzerwany urlop wypoczynkowy. Wymiar świadczenia urlopowego wynika z odbytego dotychczas stażu pracy. Zgodnie z ustaleniami Kodeksu Pracy przyjmuje się następujące wartości: 20 dni wobec okresu zatrudnienia krótszego niż 10 lat; 26 dni dla pracownika, który jest zatrudniony co najmniej 10 lat. Pracownik nie może zrzec się wynagrodzenia za urlop, tyczy się to także wynikającego z tego ekwiwalentu. Warto zaznaczyć, że urlop wypoczynkowy jest dla świadczeniem, które uniemożliwia zrzeknięcie się go. Prawo do ekwiwalentu przysługuje w przypadku, gdy stosunek pracy zawarty pomiędzy pracownikiem a pracodawcą zostaje rozwiązany. Istotne jest także to, że forma rozwiązania umowy, a także wina którejkolwiek ze stron nie wpływa na wypłacany ekwiwalent urlopowy. Kiedy pracodawca nie ma obowiązku wypłaty ekwiwalentu urlopowego? Urlop wypoczynkowy, z którego pracownik nie skorzystał Obliczanie ekwiwalentu za urlop jest ważne z perspektywy pracownika, który nie wykorzystał swojego świadczenia urlopowego.Warto wiedzieć, jak obliczyć wysokość ekwiwalentu za jeden dzień urlopu, a także znać podstawowe informacje dotyczące tego świadczenia, aby uniknąć nieporozumień w przyszłości. Czym jest ekwiwalent urlopowy? Ekwiwalent za urlop wypoczynkowy to kwota należna pracownikowi, którego zatrudnienie dobiega końca, a jego świadczenie urlopowe pozostało niewykorzystane. Obliczanie go uwzględnia wynagrodzenie, a także inne świadczenia wynikające ze stosunku pracy zawartego przez pracownika. Pracownikowi przysługuje coroczny i nieprzerwany urlop wypoczynkowy. Wymiar świadczenia urlopowego wynika z odbytego dotychczas stażu pracy. Zgodnie z ustaleniami Kodeksu Pracy przyjmuje się następujące wartości: 20 dni wobec okresu zatrudnienia krótszego niż 10 lat; 26 dni dla pracownika, który jest zatrudniony co najmniej 10 lat. Pracownik nie może zrzec się wynagrodzenia za urlop, tyczy się to także wynikającego z tego ekwiwalentu. Warto zaznaczyć, że urlop wypoczynkowy jest dla świadczeniem, które uniemożliwia zrzeknięcie się go. Prawo do ekwiwalentu przysługuje w przypadku, gdy stosunek pracy zawarty pomiędzy pracownikiem a pracodawcą zostaje rozwiązany. Istotne jest także to, że forma rozwiązania umowy, a także wina którejkolwiek ze stron nie wpływa na wypłacany ekwiwalent urlopowy. Kiedy pracodawca nie ma obowiązku wypłaty ekwiwalentu urlopowego? Urlop wypoczynkowy, z którego pracownik nie skorzystał
19.04.2021Adam NawrockiKażdy przedsiębiorca, który korzysta z rozliczania za pomocą podatkowej księgi przychodów i rozchodów jest zobowiązany do ewidencji środków trwałych . Co należy wiedzieć o rejestrze i dokumentacji środków trwałych? Ewidencja środków trwałych w świetle prawa Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów o zasadach postępowania w przypadku podatkowej księgi przychodów i rozchodów z dnia 23 grudnia 2019 roku prowadzenie ewidencji środków trwałych jest powinnością każdego przedsiębiorcy. W zgodzie z paragrafem 5 tego rozporządzenia, spółki cywilne jawne, spółki mające charakter partnerski i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą zobowiązane do prowadzenia wspomnianej wyżej księgi, muszą prowadzić rejestr środków trwałych. Ewidencja środków trwałych jest niezbędna, by amortyzacja podlegała wliczeniu w poczet kosztów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Na mocy artykułu 22n ust. 6 ustawy o PIT, w przypadku braku ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, uznanie amortyzacji za koszt związany z osiągnięciem przychodu jest niemożliwe. Ten obowiązek dotyczy zarówno podmiotów, które rozliczają się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, jak i tych korzystających z ryczałtu. Co powinna zawierać dokumentacja środków trwałych? Ewidencję środków trwałych często prowadzi się, używając oprogramowania do dokumentacji środków trwałych. Jak się okazuje, niektóre z nich mogły być już wcześniej użytkowane w firmie. W takim wypadku stosuje się bilans otwarcia, Każdy przedsiębiorca, który korzysta z rozliczania za pomocą podatkowej księgi przychodów i rozchodów jest zobowiązany do ewidencji środków trwałych.Co należy wiedzieć o rejestrze i dokumentacji środków trwałych? Ewidencja środków trwałych w świetle prawa Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów o zasadach postępowania w przypadku podatkowej księgi przychodów i rozchodów z dnia 23 grudnia 2019 roku prowadzenie ewidencji środków trwałych jest powinnością każdego przedsiębiorcy. W zgodzie z paragrafem 5 tego rozporządzenia, spółki cywilne jawne, spółki mające charakter partnerski i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą zobowiązane do prowadzenia wspomnianej wyżej księgi, muszą prowadzić rejestr środków trwałych. Ewidencja środków trwałych jest niezbędna, by amortyzacja podlegała wliczeniu w poczet kosztów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Na mocy artykułu 22n ust. 6 ustawy o PIT, w przypadku braku ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, uznanie amortyzacji za koszt związany z osiągnięciem przychodu jest niemożliwe. Ten obowiązek dotyczy zarówno podmiotów, które rozliczają się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, jak i tych korzystających z ryczałtu. Co powinna zawierać dokumentacja środków trwałych? Ewidencję środków trwałych często prowadzi się, używając oprogramowania do dokumentacji środków trwałych. Jak się okazuje, niektóre z nich mogły być już wcześniej użytkowane w firmie. W takim wypadku stosuje się bilans otwarcia,
19.04.2021Adam NawrockiUmowę o pracę można rozwiązać za pomocą wypowiedzenia za porozumieniem stron. Sprawdź, w jaki sposób można napisać wypowiedzenie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony. Jak powinien zareagować na nie pracodawca? Poznaj wzór i dowiedz się, co wynika z rozwiązania umowy za zgodą obu stron.
19.04.2021Adam NawrockiZasada memoriałowa wskazywana jest jako nadrzędna w rachunkowości . Stawiana bywa zwykle obok metody kasowej, stanowiącej dla niej swoistą alternatywę. Czym różnią się obie zasady? Przeczytaj artykuł i poznaj odpowiedź na to i wiele innych pytań! Zobacz, jaka jest podstawa prawna do stosowania tych metod. Z naszego artykułu dowiesz się również, dla kogo odpowiednia będzie metoda kasowa, a kto powinien wybrać memoriał. Sprawdź, w jaki sposób podatnik powinien wskazać przychód i jego koszty uzyskania w księgach rachunkowych. Zasada memoriałowa – co to jest? Zasada memoriałowa (ang. the accrual principle) została poniekąd objaśniona w artykule 6. Ustawy o Rachunkowości z 29.09.1994 (Zasada memoriału i współmierności). Mówi ona o tym, że w księgach rachunkowych należy wskazać wszystkie przychody, które firma osiągnęła w danym roku obrotowym.Należy również ująć w nich wszystkie koszty, które odnoszą się bezpośrednio do danego przychodu. To oczywiście rozliczenie podatku VAT od wystawionej faktury. Co istotne, nie ma tutaj znaczenia, czy przedsiębiorstwo dokonało już należnej zapłaty. Memoriał w księgowości oznacza więc konieczność wskazania wszystkich przychodów i kosztów jako faktu ich wystąpienia, a nie dokonania. Najłatwiej jest wytłumaczyć tę zasadę na przykładzie: zasada memoriałowa kontra przychody – pojęcie przychodu rozumiane jest przede wszystkim jako wpływ środków w zamian za przekazany towar lub Zasada memoriałowa wskazywana jest jako nadrzędna w rachunkowości.Stawiana bywa zwykle obok metody kasowej, stanowiącej dla niej swoistą alternatywę. Czym różnią się obie zasady? Przeczytaj artykuł i poznaj odpowiedź na to i wiele innych pytań! Zobacz, jaka jest podstawa prawna do stosowania tych metod. Z naszego artykułu dowiesz się również, dla kogo odpowiednia będzie metoda kasowa, a kto powinien wybrać memoriał. Sprawdź, w jaki sposób podatnik powinien wskazać przychód i jego koszty uzyskania w księgach rachunkowych. Zasada memoriałowa – co to jest? Zasada memoriałowa (ang. the accrual principle) została poniekąd objaśniona w artykule 6. Ustawy o Rachunkowości z 29.09.1994 (Zasada memoriału i współmierności). Mówi ona o tym, że w księgach rachunkowych należy wskazać wszystkie przychody, które firma osiągnęła w danym roku obrotowym.Należy również ująć w nich wszystkie koszty, które odnoszą się bezpośrednio do danego przychodu. To oczywiście rozliczenie podatku VAT od wystawionej faktury. Co istotne, nie ma tutaj znaczenia, czy przedsiębiorstwo dokonało już należnej zapłaty. Memoriał w księgowości oznacza więc konieczność wskazania wszystkich przychodów i kosztów jako faktu ich wystąpienia, a nie dokonania. Najłatwiej jest wytłumaczyć tę zasadę na przykładzie: zasada memoriałowa kontra przychody – pojęcie przychodu rozumiane jest przede wszystkim jako wpływ środków w zamian za przekazany towar lub
19.04.2021Adam NawrockiDowiedz się, czym jest podatek u źródła oraz kogo, kiedy i w jakiej stawce obowiązuje . Sprawdź, jakie przepisy go regulują. Poznaj zasady dotyczące poboru podatku u źródła. Poznaj zasady wypłaty dywidendy. Każdy polski przedsiębiorca korzystający z usług firm, których siedziba mieści się poza granicami Polski, może podlegać obowiązkowi płacenia podatku u źródła. Może mieć także możliwość zwolnienia z jego płatności lub zmiany wartości na podstawie umowy podpisanej między danymi krajami. Co to jest podatek u źródła? Podatek u źródła (ang. Withholding Tax – WHT) to forma podatku CIT (Corporate Income Tax), a więc dochodowego od osób prawnych. Dotyczy on przelewów transgranicznych. Podatek u źródła CIT jest nakładany na transakcję wówczas, gdy odbiorca przelewu ma inną rezydencję podatkową od nadawcy przelewu. Podatek ten nazywany jest także zryczałtowanym podatkiem od dochodu. Kto powinien zapłacić podatek u źródła (WHT)? Podatnikiem w przypadku przelewów transgranicznych staje się odbiorca przelewu. Nie oznacza to jednak, że sam, osobiście dokonuje wpłaty podatku u źródła do właściwego urzędu skarbowego. W rzeczywistości zapłatą zajmuje się strona, która zleca przelew. Tym samym staje się płatnikiem podatku. Jego wartością zostaje jednak obciążony odbiorca – zostaje mu wypłacona kwota netto, czyli należna suma (pierwotna wartość przelewu) pomniejszona o wartość podatku u źródła. Dowiedz się, czym jest podatek u źródła oraz kogo, kiedy i w jakiej stawce obowiązuje.Sprawdź, jakie przepisy go regulują. Poznaj zasady dotyczące poboru podatku u źródła. Poznaj zasady wypłaty dywidendy. Każdy polski przedsiębiorca korzystający z usług firm, których siedziba mieści się poza granicami Polski, może podlegać obowiązkowi płacenia podatku u źródła. Może mieć także możliwość zwolnienia z jego płatności lub zmiany wartości na podstawie umowy podpisanej między danymi krajami. Co to jest podatek u źródła? Podatek u źródła (ang. Withholding Tax – WHT) to forma podatku CIT (Corporate Income Tax), a więc dochodowego od osób prawnych. Dotyczy on przelewów transgranicznych. Podatek u źródła CIT jest nakładany na transakcję wówczas, gdy odbiorca przelewu ma inną rezydencję podatkową od nadawcy przelewu. Podatek ten nazywany jest także zryczałtowanym podatkiem od dochodu. Kto powinien zapłacić podatek u źródła (WHT)? Podatnikiem w przypadku przelewów transgranicznych staje się odbiorca przelewu. Nie oznacza to jednak, że sam, osobiście dokonuje wpłaty podatku u źródła do właściwego urzędu skarbowego. W rzeczywistości zapłatą zajmuje się strona, która zleca przelew. Tym samym staje się płatnikiem podatku. Jego wartością zostaje jednak obciążony odbiorca – zostaje mu wypłacona kwota netto, czyli należna suma (pierwotna wartość przelewu) pomniejszona o wartość podatku u źródła.
19.04.2021Adam NawrockiOpłata skarbowa od pełnomocnictwa dotyczy spraw z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym . Dowiedz się, ile wynosi i w jakich przypadkach, jeśli w ogóle, możesz być z niej zwolniony. Ustawodawca przewidział różnego rodzaju opłaty skarbowe, których opłacenie staje się obowiązkowe przy różnego rodzaju czynnościach. Do jednej z nich należy opłata skarbowa od pełnomocnictwa. Z tego artykułu dowiesz się, kiedy jest pobierana, w jakich sytuacjach ma miejsce zwolnienie z konieczności jej uiszczenia, jaka jest jej wysokość i gdzie należy ją wpłacić. Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej od pełnomocnictwa – podstawa prawna Opłata od pełnomocnictwa regulowana jest przez zapisy Ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej. Już w art. 1., pkt. 2. ustawodawca wskazuje, że podlega jej złożenie dokumentu, który stwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury, odpisu tegoż dokumentu, jego wypisu lub kopii. Dotyczy to spraw z zakresu administracji publicznej albo będących w postępowaniu sądowym. Oznacza to, że zapłacisz ją za:dokonanie zgłoszenia lub złożenia wniosku o dokonanie czynności urzędowej;wniosek o wydanie zaświadczenia lub zezwolenia, pozwolenia albo koncesji. Opłata od pełnomocnictwa – zwolnienia Zwolnienie z konieczności opłacenia omawianej opłaty określa art. 2., pkt 1. wyżej wymienionej ustawy. Zgodnie z zawartymi w nim informacjami, opłacie za pełnomocnictwo nie podlega złożenie dokumentu stwierdzającego Opłata skarbowa od pełnomocnictwa dotyczy spraw z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym.Dowiedz się, ile wynosi i w jakich przypadkach, jeśli w ogóle, możesz być z niej zwolniony. Ustawodawca przewidział różnego rodzaju opłaty skarbowe, których opłacenie staje się obowiązkowe przy różnego rodzaju czynnościach. Do jednej z nich należy opłata skarbowa od pełnomocnictwa. Z tego artykułu dowiesz się, kiedy jest pobierana, w jakich sytuacjach ma miejsce zwolnienie z konieczności jej uiszczenia, jaka jest jej wysokość i gdzie należy ją wpłacić. Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej od pełnomocnictwa – podstawa prawna Opłata od pełnomocnictwa regulowana jest przez zapisy Ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej. Już w art. 1., pkt. 2. ustawodawca wskazuje, że podlega jej złożenie dokumentu, który stwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury, odpisu tegoż dokumentu, jego wypisu lub kopii. Dotyczy to spraw z zakresu administracji publicznej albo będących w postępowaniu sądowym. Oznacza to, że zapłacisz ją za:dokonanie zgłoszenia lub złożenia wniosku o dokonanie czynności urzędowej;wniosek o wydanie zaświadczenia lub zezwolenia, pozwolenia albo koncesji. Opłata od pełnomocnictwa – zwolnienia Zwolnienie z konieczności opłacenia omawianej opłaty określa art. 2., pkt 1. wyżej wymienionej ustawy. Zgodnie z zawartymi w nim informacjami, opłacie za pełnomocnictwo nie podlega złożenie dokumentu stwierdzającego
19.04.2021Adam NawrockiElektroniczne L4 to obecnie jedyny sposób, w jaki można otrzymać zwolnienie lekarskie . Dowiedz się, w jaki sposób jest wystawiane i jak trafia do twojego pracodawcy. Jak może je sprawdzić płatnik składek? Od końca listopada 2018 roku tradycyjne papierowe zwolnienia lekarskie przestały być wystawiane. Całkowicie zastąpiły je elektroniczne L4wprowadzone do obiegu już w styczniu 2016 roku. Z tego artykułu dowiesz się, jak działa elektroniczne zwolnienie lekarskie i w jaki sposób można uzyskać do niego dostęp. L4 elektroniczne – gdzie i jak jest wystawiane? Lekarz wystawiający tak zwane zwolnienie chorobowe w formie elektronicznej korzysta z portalu Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS). To strona internetowa, na której ubezpieczeni mogą między innymi składać wnioski (np. o zasiłek chorobowy, Rodzina 300+ czy ustalenie prawa do renty) lub umawiać się na wizyty. Z punktu widzenia lekarza, portal ten przede wszystkim pozwala sprawnie wystawić zwolnienie lekarskie online. Jak działa elektroniczne zwolnienie lekarskie? E-zwolnienie lekarskie można nazwać pewnego rodzaju formularzem. Lekarz wprowadza odpowiednie informacje do odpowiadającym im pól: nr PESEL lub serię i numer paszportu oraz datę urodzenia ubezpieczonego; jego miejsce ubezpieczenia (ZUS, KRUS, Inne). Na tej podstawie PUE odnajduje imię i nazwisko pacjenta, historię jego zwolnień lekarskich oraz, co szczególnie istotne, listę płatników, tj. Elektroniczne L4 to obecnie jedyny sposób, w jaki można otrzymać zwolnienie lekarskie.Dowiedz się, w jaki sposób jest wystawiane i jak trafia do twojego pracodawcy. Jak może je sprawdzić płatnik składek? Od końca listopada 2018 roku tradycyjne papierowe zwolnienia lekarskie przestały być wystawiane. Całkowicie zastąpiły je elektroniczne L4wprowadzone do obiegu już w styczniu 2016 roku. Z tego artykułu dowiesz się, jak działa elektroniczne zwolnienie lekarskie i w jaki sposób można uzyskać do niego dostęp. L4 elektroniczne – gdzie i jak jest wystawiane? Lekarz wystawiający tak zwane zwolnienie chorobowe w formie elektronicznej korzysta z portalu Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS). To strona internetowa, na której ubezpieczeni mogą między innymi składać wnioski (np. o zasiłek chorobowy, Rodzina 300+ czy ustalenie prawa do renty) lub umawiać się na wizyty. Z punktu widzenia lekarza, portal ten przede wszystkim pozwala sprawnie wystawić zwolnienie lekarskie online. Jak działa elektroniczne zwolnienie lekarskie? E-zwolnienie lekarskie można nazwać pewnego rodzaju formularzem. Lekarz wprowadza odpowiednie informacje do odpowiadającym im pól: nr PESEL lub serię i numer paszportu oraz datę urodzenia ubezpieczonego; jego miejsce ubezpieczenia (ZUS, KRUS, Inne). Na tej podstawie PUE odnajduje imię i nazwisko pacjenta, historię jego zwolnień lekarskich oraz, co szczególnie istotne, listę płatników, tj.
19.04.2021Adam NawrockiUmowa zlecenie a urlop to kwestia, która z pewnością zajmuje wszystkich, którzy zatrudnieni są na tej podstawie . Dowiedz się, jak wygląda ta kwestia. Czy przepisy Kodeksu Pracy mówią coś na ten temat? Szukanie informacji dotyczących praw i obowiązków pracownika kojarzy się zwykle z weryfikacją przepisów określonych w Kodeksie Pracy. Ten akt prawny nie dotyczy jednak umów cywilnoprawnych, a taką jest umowa zlecenie. Zastanawiając się, czy na umowie zlecenie przysługuje urlop, należy zapoznać się z przepisami Kodeksu Cywilnego. W tym artykule przedstawiamy najważniejsze zawarte w nim informacje. Umowa zlecenie a prawo do urlopu. Czy takie uprawnienie przysługuje w przypadku umowy cywilnoprawnej? Pracownik zatrudniony na umowę zlecenie nie ma prawa do urlopu – sformułowanego przez Kodeks Pracy. Druga część tego zdania jest szczególnie istotna. Brak tego prawa nie oznacza bowiem, że zleceniobiorca jest całkowicie pozbawiony prawa do korzystania z dni wolnych. Na samym początku warto więc objaśnić, czym – zgodnie z zapisami Kodeksu Pracy – jest prawo do urlopu. Umowa zlecenie – urlop wypoczynkowy Objaśnienia tego określenia należy szukać w art. 152 [Zakaz zrzeczenia się prawa do urlopu], paragrafie 1. Kodeksu Pracy. Jako prawo do urlopu wskazuje on prawo do: urlopu odbywającego się co roku; nieprzerwanego, a więc trwającego określoną liczbę dni Umowa zlecenie a urlop to kwestia, która z pewnością zajmuje wszystkich, którzy zatrudnieni są na tej podstawie.Dowiedz się, jak wygląda ta kwestia. Czy przepisy Kodeksu Pracy mówią coś na ten temat? Szukanie informacji dotyczących praw i obowiązków pracownika kojarzy się zwykle z weryfikacją przepisów określonych w Kodeksie Pracy. Ten akt prawny nie dotyczy jednak umów cywilnoprawnych, a taką jest umowa zlecenie. Zastanawiając się, czy na umowie zlecenie przysługuje urlop, należy zapoznać się z przepisami Kodeksu Cywilnego. W tym artykule przedstawiamy najważniejsze zawarte w nim informacje. Umowa zlecenie a prawo do urlopu. Czy takie uprawnienie przysługuje w przypadku umowy cywilnoprawnej? Pracownik zatrudniony na umowę zlecenie nie ma prawa do urlopu – sformułowanego przez Kodeks Pracy. Druga część tego zdania jest szczególnie istotna. Brak tego prawa nie oznacza bowiem, że zleceniobiorca jest całkowicie pozbawiony prawa do korzystania z dni wolnych. Na samym początku warto więc objaśnić, czym – zgodnie z zapisami Kodeksu Pracy – jest prawo do urlopu. Umowa zlecenie – urlop wypoczynkowy Objaśnienia tego określenia należy szukać w art. 152 [Zakaz zrzeczenia się prawa do urlopu], paragrafie 1. Kodeksu Pracy. Jako prawo do urlopu wskazuje on prawo do: urlopu odbywającego się co roku; nieprzerwanego, a więc trwającego określoną liczbę dni
19.04.2021Adam NawrockiSpołeczny inspektor pracy ma szeroki zakres uprawnień i obowiązków, dzięki którym może dopilnować bezpiecznych i higienicznych warunków pracy . Sprawdź, kto może nim zostać. Dowiedz się, czym dokładnie się zajmuje. Zakładowy społeczny inspektor pracy (zsip, sip) często bywa błędnie kojarzony z kontrolami ściśle związanymi z zagadnieniami z zakresu BHP. W rzeczywistości jego uprawnienia i zasięg pracy są dużo szersze. Z tego artykułu dowiesz się, kim dokładnie jest sip i na czym polega społeczna inspekcja pracy. Kim jest społeczny inspektor pracy według ustawy? Społeczny inspektor pracy jest pracownikiem firmy wybranym na służbę społeczną o tej samej nazwie – społeczna inspekcja pracy. Służba ta ma za zadanie zapewnić osobom zatrudnionym warunki pracy zgodne z wymogami Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (BHP) oraz chronić prawa pracowników, które formułuje Kodeks Pracy. Określa to ustawa o społecznej inspekcji pracy (Ustawa z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy, art. 1.). Kto poza społecznym inspektorem pracy tworzy społeczną inspekcję pracy? Społeczna inspekcja pracy składa się z wymienionych poniżej przedstawicieli. Zakładowy społeczny inspektor pracy – można nazwać go głównym przedstawicielem całej służby. Jego uprawnienia obejmują całą firmę, bez względu na oddział. Biorąc na przykład dużą korporację o zasięgu minimum krajowym z główną siedzibą w Warszawie i kilkunastoma Społeczny inspektor pracy ma szeroki zakres uprawnień i obowiązków, dzięki którym może dopilnować bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.Sprawdź, kto może nim zostać. Dowiedz się, czym dokładnie się zajmuje. Zakładowy społeczny inspektor pracy (zsip, sip) często bywa błędnie kojarzony z kontrolami ściśle związanymi z zagadnieniami z zakresu BHP. W rzeczywistości jego uprawnienia i zasięg pracy są dużo szersze. Z tego artykułu dowiesz się, kim dokładnie jest sip i na czym polega społeczna inspekcja pracy. Kim jest społeczny inspektor pracy według ustawy? Społeczny inspektor pracy jest pracownikiem firmy wybranym na służbę społeczną o tej samej nazwie – społeczna inspekcja pracy. Służba ta ma za zadanie zapewnić osobom zatrudnionym warunki pracy zgodne z wymogami Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (BHP) oraz chronić prawa pracowników, które formułuje Kodeks Pracy. Określa to ustawa o społecznej inspekcji pracy (Ustawa z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy, art. 1.). Kto poza społecznym inspektorem pracy tworzy społeczną inspekcję pracy? Społeczna inspekcja pracy składa się z wymienionych poniżej przedstawicieli. Zakładowy społeczny inspektor pracy – można nazwać go głównym przedstawicielem całej służby. Jego uprawnienia obejmują całą firmę, bez względu na oddział. Biorąc na przykład dużą korporację o zasięgu minimum krajowym z główną siedzibą w Warszawie i kilkunastoma
19.04.2021Adam NawrockiZaświadczenia o zarobkach to dokumenty, które określają miesięczne wynagrodzenie brutto pracownika (średnią z ostatnich trzech miesięcy) oraz źródło jego pochodzenia, oficjalnie potwierdzone przez pracodawcę . Zobacz, kiedy jest potrzebne. Te dokumenty mogą stanowić potwierdzenie wypłacalności dla różnego rodzaju instytucji. Przeczytaj, jak powinno wyglądać – i kto może wymagać przedstawienia zaświadczenia o wysokości wynagrodzenia. Z naszego artykułu dowiesz się wszystkiego co musisz wiedzieć o zaświadczeniu o dochodach. Zaświadczenia o zarobkach – kiedy są potrzebne? Zaświadczenia o zarobkach pobierane są najczęściej podczas starania się o kredyt bankowy lub pożyczkę w innej instytucji. Przedstawiają bowiem jedne z najważniejszych informacji pozwalających na określenie zdolności kredytowej. Należy mieć jednak na uwadze, że zaświadczenie o zarobkach nie uwzględnia takich informacji, jak pozostałe zobowiązania finansowe oraz ewentualne zadłużenia. To informacje, które celem weryfikacji poziomu wypłacalności pozyskiwane są drogą oświadczenia zainteresowanego oraz sprawdzeniem w odpowiednich instytucjach, takich jak Biuro Informacji Kredytowej, Biuro Informacji Gospodarczej czy Krajowy Rejestr Dłużników. To jednak nie jedyne sytuacje, w których pracownikowi potrzebny ten dokument. O okazanie zaświadczenia o zarobkach może zostać poproszony także podczas: przygotowań do postępowania sądowego np. w sprawach o przyznanie alimentów od małżonka, rodzica lub na samotnie wychowywane dziecko czy o podział majątku; kupna towaru, np. sprzętu elektronicznego czy samochodu, na Zaświadczenia o zarobkach to dokumenty, które określają miesięczne wynagrodzenie brutto pracownika (średnią z ostatnich trzech miesięcy) oraz źródło jego pochodzenia, oficjalnie potwierdzone przez pracodawcę.Zobacz, kiedy jest potrzebne. Te dokumenty mogą stanowić potwierdzenie wypłacalności dla różnego rodzaju instytucji. Przeczytaj, jak powinno wyglądać – i kto może wymagać przedstawienia zaświadczenia o wysokości wynagrodzenia. Z naszego artykułu dowiesz się wszystkiego co musisz wiedzieć o zaświadczeniu o dochodach. Zaświadczenia o zarobkach – kiedy są potrzebne? Zaświadczenia o zarobkach pobierane są najczęściej podczas starania się o kredyt bankowy lub pożyczkę w innej instytucji. Przedstawiają bowiem jedne z najważniejszych informacji pozwalających na określenie zdolności kredytowej. Należy mieć jednak na uwadze, że zaświadczenie o zarobkach nie uwzględnia takich informacji, jak pozostałe zobowiązania finansowe oraz ewentualne zadłużenia. To informacje, które celem weryfikacji poziomu wypłacalności pozyskiwane są drogą oświadczenia zainteresowanego oraz sprawdzeniem w odpowiednich instytucjach, takich jak Biuro Informacji Kredytowej, Biuro Informacji Gospodarczej czy Krajowy Rejestr Dłużników. To jednak nie jedyne sytuacje, w których pracownikowi potrzebny ten dokument. O okazanie zaświadczenia o zarobkach może zostać poproszony także podczas: przygotowań do postępowania sądowego np. w sprawach o przyznanie alimentów od małżonka, rodzica lub na samotnie wychowywane dziecko czy o podział majątku; kupna towaru, np. sprzętu elektronicznego czy samochodu, na
19.04.2021Adam NawrockiZadatek a zaliczka – bardzo ważne jest rozróżnienie tych pojęć . Dowiedz się, w jaki sposób się od siebie różnią. Sprawdź, na czym polegają. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć zarówno o zaliczce, jak i zadatku. Zadatek i zaliczka to słowa, które często używane są zamiennie – jest to błędem. Choć i jedno, i drugie dotyczy określonej w umowie kwoty pieniężnej wpłacanej przez jedną ze stron, to ich przeznaczenie jest zupełnie inne. Wyjaśniamy, jaka jest różnica między zaliczką a zadatkiem. Co to jest zadatek? Zadatek, co do zasady (a więc gdy zapisy umowy nie wskazują inaczej, co dotyczy wszystkich poniższych regulacji) jest kwotą stanowiącą zabezpieczenie pewnych warunków określonych w umowie. Biorąc na przykład wynajem mieszkania oznacza to, że najemca zobowiązany jest do wpłaty danej kwoty na rzecz wynajmującego – w razie rezygnacji z najmu przed upływem terminu trwania umowy. Zakładając, że umowa najmu miałaby trwać dwa lata, a najemca zrezygnuje po kilku miesiącach, wynajmujący ma prawo zachować wpłacone przykładowe 2 tysiące złotych. Kwota ta może pełnić także funkcję zabezpieczenia na wypadek niewykonania usługi zleconej w umowie. Przykład: Pan Andrzej podpisał z panią Anną umowę o dzieło, której przedmiotem było namalowanie obrazu. Pan Andrzej wpłacił na poczet tejże Zadatek a zaliczka – bardzo ważne jest rozróżnienie tych pojęć.Dowiedz się, w jaki sposób się od siebie różnią. Sprawdź, na czym polegają. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć zarówno o zaliczce, jak i zadatku. Zadatek i zaliczka to słowa, które często używane są zamiennie – jest to błędem. Choć i jedno, i drugie dotyczy określonej w umowie kwoty pieniężnej wpłacanej przez jedną ze stron, to ich przeznaczenie jest zupełnie inne. Wyjaśniamy, jaka jest różnica między zaliczką a zadatkiem. Co to jest zadatek? Zadatek, co do zasady (a więc gdy zapisy umowy nie wskazują inaczej, co dotyczy wszystkich poniższych regulacji) jest kwotą stanowiącą zabezpieczenie pewnych warunków określonych w umowie. Biorąc na przykład wynajem mieszkania oznacza to, że najemca zobowiązany jest do wpłaty danej kwoty na rzecz wynajmującego – w razie rezygnacji z najmu przed upływem terminu trwania umowy. Zakładając, że umowa najmu miałaby trwać dwa lata, a najemca zrezygnuje po kilku miesiącach, wynajmujący ma prawo zachować wpłacone przykładowe 2 tysiące złotych. Kwota ta może pełnić także funkcję zabezpieczenia na wypadek niewykonania usługi zleconej w umowie. Przykład: Pan Andrzej podpisał z panią Anną umowę o dzieło, której przedmiotem było namalowanie obrazu. Pan Andrzej wpłacił na poczet tejże
19.04.2021Adam NawrockiZaświadczenie o zatrudnieniu to dokument może być potrzebne w wielu sytuacjach . Sprawdź, w jaki sposób różni się od zaświadczenia o zarobkach. Dowiedz się, co powinno zawierać. Pracownik ma prawo zwrócić się do swojego pracodawcy o wydanie zaświadczenia o zatrudnieniu. Co więcej, może zrobić to dowolną liczbę razy w ciągu roku – a nawet miesiąca. Czy pracodawca ma obowiązek wydać ten dokument i co na ten temat mówią przepisy prawa? Dowiesz się z tego artykułu. Zaświadczenie o zatrudnieniu a zaświadczenie o zarobkach i świadectwo pracy Zaświadczenie od pracodawcy o zatrudnieniu to nazwa, która bywa stosowana zamiennie z zaświadczeniem o dochodach. To zwykle błąd – chyba że osoba ma na myśli dokument, który łączy cechy jednego i drugiego, stając się zaświadczeniem o zatrudnieniu i zarobkach. Ten pierwszy dotyczy bowiem oficjalnego potwierdzenia przez pracodawcę, że dana osoba jest osobą zatrudnioną. Z kolei zaświadczenie o dochodach ma stanowić potwierdzenie uzyskiwania miesięcznego wynagrodzenia brutto w konkretnej wysokości. Czym różni się zaświadczenie o dochodach od świadectwa pracy? Kolejnym często występującym błędem jest mylenie przez pracowników zaświadczenia o zarobkach ze świadectwem pracy. Świadectwo to jest informacją o zatrudnieniu wydawaną w dniu ustania stosunku pracy. Z kolei omawiane zaświadczenie ma być wydawane na wyraźne życzenie zatrudnionych. Przedsiębiorca powinien Zaświadczenie o zatrudnieniu to dokument może być potrzebne w wielu sytuacjach.Sprawdź, w jaki sposób różni się od zaświadczenia o zarobkach. Dowiedz się, co powinno zawierać. Pracownik ma prawo zwrócić się do swojego pracodawcy o wydanie zaświadczenia o zatrudnieniu. Co więcej, może zrobić to dowolną liczbę razy w ciągu roku – a nawet miesiąca. Czy pracodawca ma obowiązek wydać ten dokument i co na ten temat mówią przepisy prawa? Dowiesz się z tego artykułu. Zaświadczenie o zatrudnieniu a zaświadczenie o zarobkach i świadectwo pracy Zaświadczenie od pracodawcy o zatrudnieniu to nazwa, która bywa stosowana zamiennie z zaświadczeniem o dochodach. To zwykle błąd – chyba że osoba ma na myśli dokument, który łączy cechy jednego i drugiego, stając się zaświadczeniem o zatrudnieniu i zarobkach. Ten pierwszy dotyczy bowiem oficjalnego potwierdzenia przez pracodawcę, że dana osoba jest osobą zatrudnioną. Z kolei zaświadczenie o dochodach ma stanowić potwierdzenie uzyskiwania miesięcznego wynagrodzenia brutto w konkretnej wysokości. Czym różni się zaświadczenie o dochodach od świadectwa pracy? Kolejnym często występującym błędem jest mylenie przez pracowników zaświadczenia o zarobkach ze świadectwem pracy. Świadectwo to jest informacją o zatrudnieniu wydawaną w dniu ustania stosunku pracy. Z kolei omawiane zaświadczenie ma być wydawane na wyraźne życzenie zatrudnionych. Przedsiębiorca powinien
19.04.2021Adam NawrockiCzym jest weksel in blanco ? Sprawdź, w jaki sposób go wypełnić i kiedy lepiej z niego nie korzystać. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co musisz widzieć o korzystaniu z weksli różnego rodzju. Prawo wekslowe, a więc ustawa z dnia 28 kwietnia 1936 r. o tym samym tytule, formułuje dwa główne rodzaje weksli. To więc weksel trasowany oraz własny. Oba mogą występować w wersji in blanco. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest weksel in blanco, jak go wypełnić oraz z jakimi wiąże się korzyściami i zagrożeniami. Co to jest weksel in blanco? W zrozumieniu tego pojęcia pomoże rozbicie go na dwa pytania pomocnicze, a więc co to weksel oraz co to znaczy in blanco. Weksel – co to? Weksel jest papierem wartościowym, który służy zabezpieczeniu umowy. Stanowi formę zobowiązania jednej ze stron do dokonania zapłaty określonej w umowie i na samym wekslu. Może także być stosowany w postaci zamiennika dla pieniędzy, gdy osoba zobowiązana do zapłaty nie ma gotówki oraz środek obrotu finansowego. Nie wymaga stosowania żadnego oficjalnego druku – weksel może być wypisany ręcznie na zwykłej kartce papieru. Stanie się wekslem w momencie, gdy będzie zawierał: nazwę weksel; bezwarunkowe polecenie zapłaty określonej kwoty; wskazanie terminu oraz miejsca Czym jest weksel in blanco?Sprawdź, w jaki sposób go wypełnić i kiedy lepiej z niego nie korzystać. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co musisz widzieć o korzystaniu z weksli różnego rodzju. Prawo wekslowe, a więc ustawa z dnia 28 kwietnia 1936 r. o tym samym tytule, formułuje dwa główne rodzaje weksli. To więc weksel trasowany oraz własny. Oba mogą występować w wersji in blanco. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest weksel in blanco, jak go wypełnić oraz z jakimi wiąże się korzyściami i zagrożeniami. Co to jest weksel in blanco? W zrozumieniu tego pojęcia pomoże rozbicie go na dwa pytania pomocnicze, a więc co to weksel oraz co to znaczy in blanco. Weksel – co to? Weksel jest papierem wartościowym, który służy zabezpieczeniu umowy. Stanowi formę zobowiązania jednej ze stron do dokonania zapłaty określonej w umowie i na samym wekslu. Może także być stosowany w postaci zamiennika dla pieniędzy, gdy osoba zobowiązana do zapłaty nie ma gotówki oraz środek obrotu finansowego. Nie wymaga stosowania żadnego oficjalnego druku – weksel może być wypisany ręcznie na zwykłej kartce papieru. Stanie się wekslem w momencie, gdy będzie zawierał: nazwę weksel; bezwarunkowe polecenie zapłaty określonej kwoty; wskazanie terminu oraz miejsca
19.04.2021Adam NawrockiPracownik może ubiegać się o odszkodowanie, gdy będzie miał wypadek w drodze z pracy do domu lub z domu do pracy . Sprawdź, w jakich konkretnie przypadkach jest to możliwe. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co istotne. Warto mieć na uwadze, że przepisy prawa w sposób konkretny definiują, jakie okoliczności mogą zostać uznane za powstanie jednej z tych dwóch sytuacji. Wyjaśniamy, czym jest wypadek w drodze z pracy i do pracy, jak i gdzie go zgłosić i na co może liczyć pracownik, który doznał krzywdy. Wypadek w drodze do pracy – definicja Wypadek w drodze do pracy został sformułowany w art. 57b. [Wypadek w drodze do pracy lub z pracy] ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Szczególnie istotne w ustaleniu, czy dane zdarzenie może kwalifikować się jako ten rodzaj wypadku, są jego okoliczności. Okoliczności wypadku w drodze do i z pracy: zdarzenie nagłe, czynnik zewnętrzny Pierwszym wskazaniem ustawy (ustęp 1.) jest informacja, że za wypadek w drodze do i z pracy może być uznane wyłącznie zdarzenie nagłe, którego przyczyną był czynnik zewnętrzny. Nie może być więc spowodowany chorobą pracownika czy nagłym osłabieniem organizmu (związanym np. ze spożyciem zbyt małej liczby kalorii). Należy mieć jednak na uwadze, Pracownik może ubiegać się o odszkodowanie, gdy będzie miał wypadek w drodze z pracy do domu lub z domu do pracy.Sprawdź, w jakich konkretnie przypadkach jest to możliwe. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co istotne. Warto mieć na uwadze, że przepisy prawa w sposób konkretny definiują, jakie okoliczności mogą zostać uznane za powstanie jednej z tych dwóch sytuacji. Wyjaśniamy, czym jest wypadek w drodze z pracy i do pracy, jak i gdzie go zgłosić i na co może liczyć pracownik, który doznał krzywdy. Wypadek w drodze do pracy – definicja Wypadek w drodze do pracy został sformułowany w art. 57b. [Wypadek w drodze do pracy lub z pracy] ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Szczególnie istotne w ustaleniu, czy dane zdarzenie może kwalifikować się jako ten rodzaj wypadku, są jego okoliczności. Okoliczności wypadku w drodze do i z pracy: zdarzenie nagłe, czynnik zewnętrzny Pierwszym wskazaniem ustawy (ustęp 1.) jest informacja, że za wypadek w drodze do i z pracy może być uznane wyłącznie zdarzenie nagłe, którego przyczyną był czynnik zewnętrzny. Nie może być więc spowodowany chorobą pracownika czy nagłym osłabieniem organizmu (związanym np. ze spożyciem zbyt małej liczby kalorii). Należy mieć jednak na uwadze,
19.04.2021Adam NawrockiOdwołanie od decyzji ZUS to prawo i ubezpieczonych i płatników . Dowiedz się, w jakich przypadkach możliwe jest złożenie odwołania od decyzji podjętej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Sprawdź, kiedy nie można go wnieść. Zarówno płatnik, jak i ubezpieczony mają prawo do zakwestionowania decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Przysługuje im odwołanie od decyzji ZUS – jednak nie w każdym przypadku. Kiedy dokładnie można je złożyć i jak napisać odwołanie do ZUS? Dowiesz się z tego artykułu! Gdzie należy skierować odwołanie od decyzji ZUS? Jak wskazuje art. 83. [Decyzje ZUS. Tryb odwoławczy], paragraf 2. ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, zainteresowanym przysługuje odwołanie od decyzji ZUS do sądu właściwego. Tym z kolei będzie sąd znajdujący się najbliżej miejsca zamieszkania lub siedziby odwołującego się – zgodnie z art. 461. [Właściwość sądu], paragraf 2. ustawy kodeks postępowania cywilnego. Dodatkowym przepisem ułatwiającym określenie właściwości sądu jest art. 477(8). k.p.c. wskazującym podział sądów ze względu na rodzaj sprawy. I tak: do sądów okręgowych (i ich Wydziałów Pracy i Ubezpieczeń Społecznych) należy kierować sprawy dotyczące ubezpieczeń społecznych – poza sprawami, które leżą we właściwości sądów rejonowych; do sądów rejonowych należy kierować sprawy dotyczące: zasiłku chorobowego, wyrównawczego, opiekuńczego, macierzyńskiego oraz pogrzebowego; świadczenia rehabilitacyjnego; odszkodowania z tytułu wypadku w drodze do pracy Odwołanie od decyzji ZUS to prawo i ubezpieczonych i płatników.Dowiedz się, w jakich przypadkach możliwe jest złożenie odwołania od decyzji podjętej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Sprawdź, kiedy nie można go wnieść. Zarówno płatnik, jak i ubezpieczony mają prawo do zakwestionowania decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Przysługuje im odwołanie od decyzji ZUS – jednak nie w każdym przypadku. Kiedy dokładnie można je złożyć i jak napisać odwołanie do ZUS? Dowiesz się z tego artykułu! Gdzie należy skierować odwołanie od decyzji ZUS? Jak wskazuje art. 83. [Decyzje ZUS. Tryb odwoławczy], paragraf 2. ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, zainteresowanym przysługuje odwołanie od decyzji ZUS do sądu właściwego. Tym z kolei będzie sąd znajdujący się najbliżej miejsca zamieszkania lub siedziby odwołującego się – zgodnie z art. 461. [Właściwość sądu], paragraf 2. ustawy kodeks postępowania cywilnego. Dodatkowym przepisem ułatwiającym określenie właściwości sądu jest art. 477(8). k.p.c. wskazującym podział sądów ze względu na rodzaj sprawy. I tak: do sądów okręgowych (i ich Wydziałów Pracy i Ubezpieczeń Społecznych) należy kierować sprawy dotyczące ubezpieczeń społecznych – poza sprawami, które leżą we właściwości sądów rejonowych; do sądów rejonowych należy kierować sprawy dotyczące: zasiłku chorobowego, wyrównawczego, opiekuńczego, macierzyńskiego oraz pogrzebowego; świadczenia rehabilitacyjnego; odszkodowania z tytułu wypadku w drodze do pracy
19.04.2021Adam NawrockiSkarga pauliańska, nazywana także roszczeniem pauliańskim, to rodzaj powództwa, którego historia sięga aż prawa rzymskiego . W polskim prawie podstawą jej stosowania są artykuły Kodeksu Cywilnego. Czym dokładnie jest i jak działa skarga pauliańska w praktyce? Wyjaśniamy! Skarga pauliańska, niekiedy niepoprawnie nazywana skargą paulińską, to instytucja mająca za zadanie w pewien sposób chronić wierzyciela na wypadek pozbycia się przez dłużnika majątku stanowiącego przedmiot zajęcia egzekucyjnego. Ujmując najprościej, jest rodzajem pozwu przysługującego wierzycielowi w sytuacji, w której dłużnik działa na jego niekorzyść, celowo prowadząc do swojej niewypłacalności (lub niewypłacalności większej niż dotychczasowa). Co to jest skarga pauliańska – K.C. Jak wskazuje paragraf 1. art. 527 [Skarga pauliańska] K.C., kiedy osoba trzecia uzyskała korzyść majątkową w związku z czynnością podjętą przez dłużnika, a czynność ta działa na szkodę wierzyciela, to ten ma możliwość żądania uznania tejże czynności za bezskuteczną w stosunku do niego. Skarga pauliańska – przykład sytuacji, w której może mieć zastosowanie Powyższy przepis najlepiej objaśni przykład: Pan Andrzej wynajął swoje mieszkanie po okazyjnej cenie państwu Nowak – bez pośrednika. Mieszkanie to jest przedmiotem egzekucji komorniczej. W związku z wynajęciem lokalu przez państwo Nowaków, zajęcie mieszkania stało się utrudnione. Przy okazji pan Andrzej, wyzbywając się mieszkania po bardzo niskiej cenie (a nawet Skarga pauliańska, nazywana także roszczeniem pauliańskim, to rodzaj powództwa, którego historia sięga aż prawa rzymskiego.W polskim prawie podstawą jej stosowania są artykuły Kodeksu Cywilnego. Czym dokładnie jest i jak działa skarga pauliańska w praktyce? Wyjaśniamy! Skarga pauliańska, niekiedy niepoprawnie nazywana skargą paulińską, to instytucja mająca za zadanie w pewien sposób chronić wierzyciela na wypadek pozbycia się przez dłużnika majątku stanowiącego przedmiot zajęcia egzekucyjnego. Ujmując najprościej, jest rodzajem pozwu przysługującego wierzycielowi w sytuacji, w której dłużnik działa na jego niekorzyść, celowo prowadząc do swojej niewypłacalności (lub niewypłacalności większej niż dotychczasowa). Co to jest skarga pauliańska – K.C. Jak wskazuje paragraf 1. art. 527 [Skarga pauliańska] K.C., kiedy osoba trzecia uzyskała korzyść majątkową w związku z czynnością podjętą przez dłużnika, a czynność ta działa na szkodę wierzyciela, to ten ma możliwość żądania uznania tejże czynności za bezskuteczną w stosunku do niego. Skarga pauliańska – przykład sytuacji, w której może mieć zastosowanie Powyższy przepis najlepiej objaśni przykład: Pan Andrzej wynajął swoje mieszkanie po okazyjnej cenie państwu Nowak – bez pośrednika. Mieszkanie to jest przedmiotem egzekucji komorniczej. W związku z wynajęciem lokalu przez państwo Nowaków, zajęcie mieszkania stało się utrudnione. Przy okazji pan Andrzej, wyzbywając się mieszkania po bardzo niskiej cenie (a nawet
19.04.2021Adam NawrockiRefaktura, czyli przeniesienie obowiązku płatniczego na inny podmiot to coś, o czym powinien wiedzieć każdy przedsiębiorca . Sprawdź, na czym polega i w jaki sposób można je przeprowadzić. Refakturowanie to rozwiązanie, które – choć nie jest sformułowane żadnym aktem prawnym – jest bardzo często stosowane przez przedsiębiorców. Na czym dokładnie polega refaktura? W jakich okolicznościach można ją stosować i w jaki sposób? Dowiesz się z tego artykułu! Refaktura – co to? Co powinna zawierać refaktura kosztów za wykonanie usługi? Refaktura jest działaniem polegającym na przeniesieniu obowiązku płatniczego na inny podmiot – ten, który jest rzeczywistym nabywcą danego towaru lub korzysta z usług wymagających regularnego opłacania. Może dotyczyć np. przerzucenia obowiązku opłacania faktur za prąd, wodę i internet firmie, która podnajmuje lokal od drugiego przedsiębiorcy. To więc dodatkowa faktura wystawiana do tego samego towaru albo usługi, na mocy której te zostają sprzedane nowemu nabywcy, „zmieniają właściciela”, ujmując kolokwialnie. Co istotne, zbywca zwykle nie nalicza sobie marży za odsprzedaż danego towaru lub usługi. W przypadku refaktury celem nie jest bowiem wzbogacenie się, a wyłącznie przeniesienie kosztów na osobę, która w rzeczywistości powinna je ponosić, bo korzysta z przedmiotu refaktury. Refakturowanie – przykład dla zobrazowania zagadnienia Wraz z pracownikami udałeś się w kilkugodzinną podróż służbową Refaktura, czyli przeniesienie obowiązku płatniczego na inny podmiot to coś, o czym powinien wiedzieć każdy przedsiębiorca.Sprawdź, na czym polega i w jaki sposób można je przeprowadzić. Refakturowanie to rozwiązanie, które – choć nie jest sformułowane żadnym aktem prawnym – jest bardzo często stosowane przez przedsiębiorców. Na czym dokładnie polega refaktura? W jakich okolicznościach można ją stosować i w jaki sposób? Dowiesz się z tego artykułu! Refaktura – co to? Co powinna zawierać refaktura kosztów za wykonanie usługi? Refaktura jest działaniem polegającym na przeniesieniu obowiązku płatniczego na inny podmiot – ten, który jest rzeczywistym nabywcą danego towaru lub korzysta z usług wymagających regularnego opłacania. Może dotyczyć np. przerzucenia obowiązku opłacania faktur za prąd, wodę i internet firmie, która podnajmuje lokal od drugiego przedsiębiorcy. To więc dodatkowa faktura wystawiana do tego samego towaru albo usługi, na mocy której te zostają sprzedane nowemu nabywcy, „zmieniają właściciela”, ujmując kolokwialnie. Co istotne, zbywca zwykle nie nalicza sobie marży za odsprzedaż danego towaru lub usługi. W przypadku refaktury celem nie jest bowiem wzbogacenie się, a wyłącznie przeniesienie kosztów na osobę, która w rzeczywistości powinna je ponosić, bo korzysta z przedmiotu refaktury. Refakturowanie – przykład dla zobrazowania zagadnienia Wraz z pracownikami udałeś się w kilkugodzinną podróż służbową
19.04.2021Adam NawrockiZatrudniając pracowników, musisz poinformować ich o ryzyku zawodowym związanym ze stanowiskiem. Sprawdź, jak to zrobić. W jaki sposób przeprowadzić ocenę tego ryzyka.
12.04.2021Adam NawrockiDue diligence to pojęcie, który dla wielu osób może nie być do końca jasne . Tymczasem oznacza ono mniej więcej tyle, co audyt. Jednak jest to badanie, które wykonuje się w szczególnych przypadkach. Jeśli chcesz sprawdzić, w jakich, zapraszamy do lektury. Due diligence to badanie, które zazwyczaj zlecane jest przez inwestora, który chce sprawdzić, czy zakup lub przejęcie danej firmy jest opłacalne. Dzięki analizie due diligence można zyskać niezwykle szczegółowy wgląd w kondycję spółki i jej wartość rynkową. Badanie obejmuje wiele aspektów, a przeprowadzane jest przez niezależnych ekspertów. Dzięki temu jest obiektywne, a wyniki są efektem analizy różnych obszarów funkcjonowania firmy. Sprzedający ma także możliwość przygotowania się do audytu. Z całą pewnością due diligence to skomplikowany proces, któremu jednak warto przyjrzeć się bliżej. Due diligence – co to dokładnie jest? Due diligence to pojęcie, które pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, a konkretniej z amerykańskiej wykładni prawa cywilnego. W tłumaczeniu dosłownym oznacza tyle, co „należyta staranność”. Pojęcie do użytku powszechnego weszło w roku 1933, wskutek przyjęcia Securities Act. W Polsce due diligence często zastępowane jest takimi pojęciami, jak audyt prawny, audyt finansowy lub badanie kondycji biznesu. Taką analizę zazwyczaj przeprowadza inwestor, który chce podjąć decyzję o wejściu kapitałowym. Badanie pozwala nie tylko na Due diligence to pojęcie, który dla wielu osób może nie być do końca jasne.Tymczasem oznacza ono mniej więcej tyle, co audyt. Jednak jest to badanie, które wykonuje się w szczególnych przypadkach. Jeśli chcesz sprawdzić, w jakich, zapraszamy do lektury. Due diligence to badanie, które zazwyczaj zlecane jest przez inwestora, który chce sprawdzić, czy zakup lub przejęcie danej firmy jest opłacalne. Dzięki analizie due diligence można zyskać niezwykle szczegółowy wgląd w kondycję spółki i jej wartość rynkową. Badanie obejmuje wiele aspektów, a przeprowadzane jest przez niezależnych ekspertów. Dzięki temu jest obiektywne, a wyniki są efektem analizy różnych obszarów funkcjonowania firmy. Sprzedający ma także możliwość przygotowania się do audytu. Z całą pewnością due diligence to skomplikowany proces, któremu jednak warto przyjrzeć się bliżej. Due diligence – co to dokładnie jest? Due diligence to pojęcie, które pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, a konkretniej z amerykańskiej wykładni prawa cywilnego. W tłumaczeniu dosłownym oznacza tyle, co „należyta staranność”. Pojęcie do użytku powszechnego weszło w roku 1933, wskutek przyjęcia Securities Act. W Polsce due diligence często zastępowane jest takimi pojęciami, jak audyt prawny, audyt finansowy lub badanie kondycji biznesu. Taką analizę zazwyczaj przeprowadza inwestor, który chce podjąć decyzję o wejściu kapitałowym. Badanie pozwala nie tylko na
12.04.2021Adam NawrockiKomu i po co potrzebne jest upoważnienie do przetwarzania danych osobowych? Sprawdź, jakie przepisy regulują zakres przetwarzania danych. Co powinno znaleźć się w takim oświadczeniu? Z naszego artykułu dowiedz się, kiedy potrzebne jest jego złożenie.
11.04.2021Adam NawrockiCzas wypowiedzenie, przyczyny rozwiązania umowy, uzasadnienie – to wszystko ważne czynniki podczas rozwiązywania umowy. Dowiedz się, jak postępować w trudniejszych sytuacjach. Co powinno zawierać wypowiedzenie umowy? Kiedy należy wystawić świadectwo pracy?
11.04.2021Adam NawrockiJak podzielona płatność funkcjonuje w praktyce? Jeśli jesteś przedsiębiorcą i nie wiesz, w jakich sytuacjach ją stosować, ten artykuł jest dla ciebie. Sprawdź, jakich podatników dotyczy.
11.04.2021Adam Nawrocki