Design thinking wykorzystuje ludzką zdolność do kreatywnego myślenia. Zobacz, jak dzięki tej technice możesz rozwijać zarówno siebie, jak i swój biznes. Dowiedz się, czym jest design thinking i wprowadź go do swojego codziennego życia. To proste!
Twórcze zdolności można rozwijać, aby z czasem osiągnąć naprawdę wiele, zarówno w życiu prywatnym, jak i w biznesie. Dzięki design thinking będziesz w stanie w łatwy sposób projektować nowe produkty, które jednocześnie okażą się użytkowe i przydatne dla szerokiej grupy odbiorców. Spraw, by obecne na rynku przedmioty były jak najbardziej inkluzywne oraz zachwycały na każdej możliwej płaszczyźnie!
Definiowanie procesu design thinking
Zastanawiasz się, jak można zdefiniować design thinking? To metoda, która pozwala na tworzenie nowych i innowacyjnych produktów. Ten proces mogą przejść jednostki, a także grupy osób, a celem jest wskazanie i próby rozwiązywania problemów z danym produktem. Składa się on z pięciu etapów projektowych:
- empatia – pozwala lepiej zrozumieć i zdefiniować problemy i potrzeby odbiorcy, a także wczuć się w jego rolę;
- diagnoza potrzeby – daje konkretną odpowiedź na to, czego obecnie użytkownicy i klienci oczekują;
- generowanie pomysłów – to burza mózgów, dzięki której mogą pojawić się najskuteczniejsze rozwiązania biznesowe;
- tworzenie prototypów – pozwala na wykonanie pierwszych modeli produktu;
- testowanie – pozwala sprawdzić skuteczność stworzonego produktu.
Nie zawsze proces ten przebiega płynnie. Czasem konieczne jest powtórzenie niektórych jego etapów, aby końcowy produkt był naprawdę warty uwagi. Nie warto się jednak śpieszyć. Daj sobie oraz swojemu zespołowi czas na stworzenie czegoś wyjątkowego.
Metoda design thinking – co to daje w praktyce?
Musisz pamiętać, że to nowe oraz innowacyjne rozwiązania rozwijają i napędzają rynek. Klient bezustannie chce zaspokajania nowych potrzeb. Jeśli pomożesz mu w osiągnięciu jego celów, zyskają obydwie strony. Dzięki stworzeniu przełomowych produktów lub takich, których na rynku po prostu brakuje, będziesz mógł szybko wspiąć się na sam szczyt w swojej branży. Dlatego korzystaj z tej techniki i obudź w sobie kreatywność! Zauważ, że może sprawdzić się ona też w codziennym życiu, np. w trakcie tworzenia własnych produktów do swojego domu.
Empatia, czyli czym jest kreatywny design thinking w istocie?
Empatia to pierwszy i najważniejszy element design thinking. To dzięki niej będziesz w stanie stworzyć naprawdę dobry produkt, który spodoba się odbiorcom. Dlatego musisz koniecznie pomyśleć nad tym, komu ma on służyć. Postaw się w sytuacji takiej osoby i zastanów nad tym, co może ją zirytować w danym projekcie, a co okaże się niezwykle przydatne. Musisz także zrozumieć, jak potężną siłę ma rozmowa z innymi. Nie bój się pytać o potrzeby i oczekiwania potencjalnych odbiorców. W ten sposób będziesz mieć możliwie obiektywny pogląd na sytuację, co pozwoli ci na stworzenie odpowiednich rzeczy lub usług.
Diagnoza wynika właśnie z empatii
Gdy już wczujesz się w potrzeby drugiej strony, wówczas zrozumiesz, jaki powinien być twój produkt. Postawienie odpowiedniej diagnozy to coś, co w wielu przypadkach przychodzi samo. Może się jednak okazać, że w twoim przypadku to nie jest takie proste, choćby przez to, jak skomplikowany jest twój projekt. Wtedy warto wypisać sobie w punktach, jakie elementy musisz wziąć pod uwagę przy tworzeniu produktu. Wypisz też wszystkie potrzeby swojej grupy docelowej, dzięki czemu znacznie skuteczniej stworzysz produkty.
Generowanie pomysłów i prototypowanie dobrze wychodzi w grupie
Aby wejść na rynek, potrzebujesz dobrych pomysłów, a na te najłatwiej wpadniesz w grupie osób. Design thinking to metoda, w której opinia innych może ci bardzo pomóc. Nawet jeśli projektujesz coś samodzielnie, spróbuj podzielić się swoimi wstępnymi projektami z otaczającymi cię ludźmi, aby usłyszeć ich zdanie. Swoje pomysły wypisuj na kartce i postaraj się, aby było ich jak najwięcej. Nie zawsze pierwsza myśl jest tą najlepszą. Często twój umysł będzie potrzebował odpowiedniej rozgrzewki, byś mógł wpaść na coś naprawdę wyjątkowego.
Twórz i testuj, nie bojąc się porażki
Masz już swój projekt? Świetnie! Wciel go w życie i stwórz prototyp, który będziesz mógł przetestować. Na tym etapie musisz być otwarty na krytykę. Staraj się być tak uważny, jak tylko się da. Nie bój się dokonywać zmian w projekcie i spraw, aby działał jak najsprawniej, zanim postanowisz wypuścić go na rynek. Zbieraj przy tym opinie osób postronnych, dzięki którym produkt będzie mógł spełnić w wyznaczone funkcje i zadania.
Design thinking – przykłady, które naprawdę działają
Aby odpowiednio zastosować tę technikę, warto bezustannie inspirować się do działania i szukać wokół siebie najciekawszych rozwiązań. Rozejrzyj się! Na pewno szybko je znajdziesz. Jednym z przykładów mogą być kasy samoobsługowe. Gdy przy kasjerze ustawia się kolejka, osoba z pojedynczym produktem może szybko i sprawnie go zakupić, bez konieczności długiego czekania. Do innych przykładów należą:
- stworzenie kolorowych plastrów dla dzieci, które zmniejszają u nich stres związany ze zranieniami;
- stworzenie kieszeni w damskich spódnicach, które mogą pomieścić smartfona czy portfel;
- produkcja kosmetyków w ładnych opakowaniach, które są ozdobą toaletki;
- produkcja innowacyjnych wegańskich materiałów o szybkim czasie degradacji.
Design thinking – szkolenia projektowania w Polsce
Jeśli czujesz, że musisz poprawić i rozwinąć kreatywność, a także chcesz nauczyć się czegoś nowego, możesz zapisać się na szkolenie. Design thinking nie znajdziesz w tej chwili w formie studiów wyższych ani podyplomowych, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, byś skorzystał z rad osób bardziej doświadczonych od ciebie! Weź jednak pod uwagę, że cena takiego weekendowego szkolenia to zwykle koszt od 1 tys. do nawet 4-5 tys. złotych. Warto jednak inwestować w sobie i swoje możliwości. Zanim wybierzesz się na warsztaty, znajdź informacje o osobie prowadzącej, aby mieć pewność, że to na pewno będzie coś dla ciebie.
Design thinking to niezwykle ciekawa i efektywna metoda, by tworzyć nowe produkty, które będą przydatne. Dzięki temu twoja firma będzie mogła zyskać nie tylko finansowo. Empatia i kreatywne podejście to coś, co można stale rozwijać i ten sposób bez wątpienia będzie mógł ci w tym pomóc.
- Burza mózgów – wykorzystaj metodę do rozwiązywania problemów i generowania pomysłów
- Dobry biznesplan — zacznij spełniać marzenia o własnej działalności!
- Kompetencje miękkie – definicje. Jak rozwijać i wykorzystywać swoje umiejętności?
- FMEA – na czym polega analiza FMEA rodzajów i skutków możliwych błędów?
- Metoda lean startup