Subskrypcja to metoda, którą można porównać z prenumeratą czy abonamentem. Wygodny sposób korzystania z usług lub produktów zyskał uznanie konsumentów i cieszy się niesłabnącą popularnością. Sprawdź, jak działa subskrypcja!
Kolejny serial na Netflixie, muzyka przez Spotify? Jeśli korzystasz z tych platform, jesteś subskrybentem. W zamian za comiesięczną opłatę uzyskujesz dostęp do filmowej czy muzycznej bazy. W ten sam sposób możesz zaopatrywać się w kosmetyki, bieliznę, kawę, a nawet wino. Subskrypcja daje ci szereg możliwości, a największą zaletą metody jest wygoda – kupujesz bez wychodzenia z domu dokładnie to, co ci odpowiada, często za mniejszą kwotę niż w sklepie.
Co to jest subskrypcja?
Subskrypcja pozwala na skorzystanie z usług lub otrzymanie pożądanych produktów. Korzystając z tej możliwości, możesz zapisać się do bazy danego blogera czy youtubera, który będzie przesyłał na podany adres mailowy nowe materiały – filmy, teksty, informacje o promocjach, planowanych szkoleniach itp.
Tego rodzaju subskrypcja jest zazwyczaj bezpłatna. Subskrybent jest na bieżąco z wszelkimi nowościami, a osoba prowadząca swój kanał lub blog gromadzi adresy e-mail i buduje własną bazę kontaktów.
Jako subskrybent godzisz się na regularne przesyłanie konkretnych wiadomości o ofercie, nowych usługach, kolejnych wpisach, webinarach itd. W każdej chwili możesz zrezygnować, wypisując się z subskrypcji. Nie wiąże się to z żadnymi konsekwencjami. Umowa między stronami jest całkowicie dobrowolna i ma im przynosić określone korzyści.
Subskrypcja do sklepu z kawą, winem lub kosmetykami
Subskrypcja nie musi oznaczać jedynie korzystania z wiedzy blogerów, ponieważ jest też metodą zakupową. Dzięki niej możesz regularnie zaopatrywać się w próbki kosmetyków, ulubioną bieliznę lub zestaw win.
Wiele sklepów internetowych wprowadza taką opcję, proponując np. miesięczną wysyłkę wybranych produktów lub paczek niespodzianek. Możesz więc sam zadecydować, co dokładnie chcesz otrzymać lub jedynie określić swoje preferencje, zdając się na pomysłowość i profesjonalizm pracowników sklepu.
Czy subskrypcja jest płatna?
Zastanawiasz się, czy subskrypcja jest płatna? To oczywiście zależy od tego, o jakiej subskrypcji mówimy. Zapisując się na stronie ulubionego blogera do subskrybcji, najczęściej nie zapłacisz nic. Będziesz dostawał powiadomienia, podobnie jak pozostali subskrybenci.
Zdarza się jednak, że osoba prowadząca kanał na YouTube czy posiadająca swój blog zaoferuje tzw. treści premium, czyli dostępne jedynie dla wybranej grupy osób, które zdecydują się za nie zapłacić. W takim przypadku mówimy o subskrypcji płatnej. W ten sposób możesz stać się nabywcą, np. kursu, podręcznika itp.
Na pewno zwróciłeś uwagę, że wiele wartościowych tekstów widocznych jest jedynie we fragmentach – jeśli staniesz się subskrybentem, uzyskasz dostęp do pełnej treści. Jeżeli subskrypcja dotyczy dóbr materialnych, jest płatna. Chcesz co miesiąc dostawać paczkę z trzema butelkami wina lub przesyłkę z próbkami kosmetyków? Musisz zgodzić się na potrącanie z konta określonej kwoty. Co ważne, będzie ona ściągana automatycznie, co oznacza comiesięczne odnawianie usługi.
Jak działa subskrypcja?
Decydując się na subskrypcję, nie musisz płacić z góry za towar lub usługę. Właściwa kwota zostanie pobrana automatycznie z twojej karty kredytowej. Niekiedy dopuszcza się również wykonywanie przelewów. W przypadku darmowej subskrypcji musisz jedynie podać swój adres e-mail i wyrazić zgodę na przesyłanie wiadomości.
Pamiętaj, że w większości przypadków subskrypcja przechodzi automatycznie na kolejny okres, dlatego w sytuacji, gdy chcesz z niej zrezygnować, musisz złożyć wypowiedzenie. Anulowanie subskrypcji kończy współpracę, którą można podjąć ponownie w dowolnym momencie.
Subskrypcja – zalety rozwiązania
Subskrypcja to wygodny sposób nabywania towarów lub korzystania z usług. Nie musisz pamiętać o częstym zakupie kosmetyków, jeśli otrzymasz je w regularnych przesyłkach. Jednocześnie nie martwisz się o termin płatności, należność zostanie potrącona automatycznie – musisz jedynie zapewnić odpowiednie środki na koncie. Dzięki subskrypcji masz możliwość wypróbowania nowych produktów, sprawdzenia ich jakości, często w bardzo atrakcyjnej cenie.
Subskrypcja bezpłatna gwarantuje ci stały dostęp do interesujących materiałów, dzięki którym poszerzysz swoją wiedzę, zdobędziesz interesujące informacje. Oferta subskrypcji wciąż jest poszerzana i zależy przede wszystkim od zainteresowania konsumentów.
Subskrypcja a abonament – czym się różnią?
Choć subskrypcja i abonament funkcjonują na podobnych zasadach, nie są tym samym. Abonament oznacza wykupienie pewnej usługi na określony czas i opłatę za nią w systemie rat. Wcześniejsza rezygnacja z abonamentu wiąże się z karą umowną.
Musisz też pamiętać o tym, że abonament często ulega automatycznemu przejściu w umowę na czas nieokreślony, co z kolei może oznaczać wyższy koszt usługi. Jeśli chcesz zrezygnować, odpowiednio wcześnie złóż wypowiedzenie.
Z subskrypcji możesz zrezygnować w dowolnym momencie bez żadnych konsekwencji. Możesz też ją modyfikować, np. zawartość pakietu, częstotliwość otrzymywania paczek itd. Jeśli jednak nie złożysz rezygnacji, otrzymasz produkt, którego być może już wcale nie potrzebujesz i nie chcesz.
Subskrypcja gwarantuje konsumentowi, ale także przedsiębiorcy wiele zalet. Dzięki nim znacznie łatwiej przywiązać do siebie klienta, wzbudzić jego zainteresowanie i przekonać, by korzystał z oferty jak najdłużej.
- Artykuły sponsorowane – rodzaje i formy. Jak napisać artykuł, na co zwrócić uwagę?
- SaaS – czym jest Software as a Service?
- Content marketing – marketing treści. Teksty w służbie przedsiębiorcy
- Działania marketingowe – jak zwiększyć sprzedaż? Poznaj przykłady
- Jak pozyskać klientów? Dlaczego to niezbędne w każdym biznesie?