Door to door jest typem gwarancji, jaką producent zapewnia swoim konsumentom. Może być wystawiona w określonych okolicznościach i najczęściej dotyczy pewnych przedmiotów. Sprawdź, co oznacza gwarancja door to door!
Nie każdy zakupiony przedmiot sprawdza się tak, jak powinien. Gwarancja door to door zabezpiecza osoby, które go kupiły, przed utratą pieniędzy spowodowaną usterką lub uszkodzeniem kupionej rzeczy. Wynika ona z prawa konsumenta do zwrotu towaru i musi obejmować określone rzeczy.
Door to door jest udzielana przez producenta bądź dystrybutora produktu i pozostaje dobrowolna. Warto zadbać o to, by się w nią wyposażyć i zabezpieczyć przed skutkami ewentualnych niepożądanych sytuacji. Dowiedz się więcej na temat door to door i sprawdź, kiedy wykorzystuje się ten typ gwarancji.
Door to door – co to znaczy?
Na początek warto wiedzieć, co to znaczy door to door. Z języka angielskiego oznacza to dosłownie – od drzwi do drzwi. Door to door jest rodzajem gwarancji, w którym producent zapewnia naprawę lub wymianę uszkodzonego towaru na nowy. Warunkiem jest tutaj oczywiście stwierdzenie faktu, że towar był wadliwy ze względu na działanie producenta, a nie konsumenta.
Jak dotąd wszystko brzmi jak zwykle. Czym wyróżnia się door to door? Tym, że producent sam pokrywa wszelkie koszty związane z przewozem danego produktu od i, później, do klienta. Sam konsument musi zadbać o to, by odpowiednio zapakować sprzęt i dołączyć do niego dokument gwarancyjny. Podstawą do uwzględnienia roszczenia jest dowód zakupu. Warto zatem zatrzymać paragon lub fakturę na poczet ewentualnych przyszłych napraw.
Kiedy może być wykorzystana usługa door to door?
Wiesz już, co znaczy gwarancja door to door. Warto też mieć świadomość, że nie każdy towar musi być automatycznie objęty tym typem reklamacji. Gwarancja door to door musi być jasno oznaczona, na przykład przez dokument gwarancyjny lub specjalną nalepkę informacyjną. W przypadku, gdy brakuje odpowiedniego aktu czy jakiejkolwiek plakietki z wiadomością na temat gwarancji, towar należy uznać za niepodlegający jej.
Należy tutaj dodać, że tak zwane door to door obejmuje wyłącznie sklepy sprowadzające towar od legalnych producentów. Wszelkie niedozwolone pośrednictwa wykluczają zatem możliwość objęcia towaru specjalnym ubezpieczeniem.
Door to door – gwarancja i jej procedura
Zgłaszanie chęci naprawy towaru w ramach door to door to procedura obejmująca kilka kroków. Warto je przybliżyć, by wiedzieć, jak przebiega cały proces.
Krok 1. Zgłoszenie usterki przez odpowiedni formularz
Niektóre sklepy mają na swoich stronach internetowych specjalne formularze służące do chęci zgłaszania reklamacji door to door. Warto zatem poszukać takiej zakładki, a gdy nie jest ona dostępna, napisać do firmy e-mail lub zadzwonić do Działu Obsługi Klienta. Można także poszukać informacji w karcie gwarancyjnej.
Krok 2. Wysyłka towaru do naprawy
Jeśli dany serwis potwierdził zasadność powołania się na gwarancję, to należy spakować odpowiednio towar. W zestawie powinny znaleźć się wszystkie akcesoria i części, które oryginalnie były razem zakupione, nawet jeśli nie uległy one awarii. Konieczne jest bezpieczne zapakowanie przesyłki. Wszelkie usterki w czasie transportu door to door mogą być bowiem podstawą do odmowy przyjęcia towaru na gwarancji.
Krok 3. Naprawa oraz otrzymanie przedmiotu z powrotem
W czasie określonym w karcie gwarancyjnej producent naprawi uszkodzony towar bądź wyśle nowy. Termin jest zależny przede wszystkim od regulaminu, więc warto zapoznać się ze wszystkimi informacjami z karty i innych dokumentów dołączonych do towaru. Po otrzymaniu przesyłki upewnij się, że wszystko wygląda tak, jak powinno.
Jaki jest termin wykonywania gwarancji door to door?
To, kiedy producent odeśle towar, zależy wyłącznie od niego. Czas, w jakim realizowana jest usługa door to door, może wynosić kilka tygodni, miesięcy lub lat. Stosowny zapis powinien znaleźć się w każdej karcie gwarancyjnej. Jest to zatem bardzo ważny dokument, z którym należy się uważnie zapoznać i przede wszystkim – nie pozbywać się go.
Transport a door to door – jak rozwiązane są te kwestie w przypadku innych gwarancji?
Door to door, jak sama nazwa wskazuje, charakteryzuje się wysłaniem przesyłki od drzwi klienta do drzwi producenta i z powrotem. Istnieją jednak inne typy gwarancji:
- door to distributor – producent przyjmuje wszelkie towary wymagające naprawy lub wymiany w swojej siedzibie;
- on-site – zobowiązuje producenta do naprawienia sprzętu w siedzibie klienta bądź, w niektórych przypadkach, na miejscu instalacji towaru;
- bring-in – wymaga dostarczenia produktu do miejsca wskazanego przez producenta. Trzeba jeszcze dodać, że koszty transportu ponosi tutaj konsument, a nie producent.
Usługa door to door wynika z praw konsumenta i jest jedną z najwygodniejszych metod realizacji gwarancji. Informacje na jej temat można znaleźć w karcie gwarancyjnej, dlatego nie należy jej wyrzucać.
- Rękojmia – co to jest? Jak może uchronić cię przed szkodami? Różnice między rękojmią a gwarancją
- Zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym – podstawa prawna. To ważne!
- Numer paragonu – czym jest i gdzie go znaleźć?
- Umowa przedwstępna
- Specyfikacja istotnych warunków zamówienia (SIWZ) a prawo zamówień publicznych