Biznesplan to podstawa, jeśli chcesz dobrze wystartować na rynku i zrealizować swój pomysł. Gdy będziesz miał nakreślony plan, droga do sukcesu będzie znacznie łatwiejsza! Jak napisać biznes plan i przygotować odpowiednie dokumenty, by założyć firmę? Sprawdź!
Dobry pomysł na biznes to jedno, a przygotowanie i dostosowanie działań do realnych możliwości – drugie. O czym musisz pamiętać, zanim założysz własne przedsiębiorstwo? Przygotuj biznesplan krok po kroku, uwzględniając nie tylko sytuację na rynku, lecz również wady i zalety twojego pomysłu. Dzięki odpowiedniej weryfikacji swoich możliwości będziesz mógł szybko dostać się na sam szczyt w swojej branży. Plan działania to podstawa sukcesu. Jak go opracować? Przeczytaj nasz artykuł!
Kiedy opracowuje się biznesplan przedsiębiorstwa?
Czym jest biznesplan? Można go traktować na dwa sposoby. Po pierwsze – jako własne opracowanie swojego pomysłu na założenie przedsiębiorstwa, a po drugie – jako profesjonalny dokument, zawierający ocenę opłacalności przedsięwzięcia. Drugi przypadek jest jednak niemal zawsze poprzedzony pierwszym. Z tego powodu na początku nie musisz od razu myśleć o wypełnianiu konkretnych punktów. Najważniejsze, abyś potraktował swój pomysł kompleksowo i dokładnie go przeanalizował. Od czego w takiej sytuacji warto zacząć?
Jak napisać biznesplan? Zacznij od podstaw
Abyś mógł odpowiedzieć na pytanie, jak zrobić biznesplan, musisz koniecznie zacząć od podstaw. Najlepiej zrobisz, biorąc kartkę lub przygotowując notatkę na komputerze, gdzie wypiszesz wszystkie podstawowe informacje:
- jaki ma być twój biznes;
- w jakiej branży będziesz działać;
- ile osób będziesz musiał zatrudnić lub czy dasz sobie radę samodzielnie;
- z jakich dodatkowych usług będziesz musiał skorzystać;
- jakie muszą być kwalifikacje pracownika, jeśli musisz kogoś zatrudnić;
- kiedy chciałbyś wystartować;
- w jaki sposób chcesz finansować swój biznes.
Gdy uzyskasz odpowiedzi, możesz już układać dokładniejszy plan biznesowy. Pamiętaj, że powinieneś się do niego naprawdę przyłożyć. Dokładne opracowanie wszystkiego na tym etapie pomoże ci uniknąć wielu przyszłych błędów.
Elementy biznesplanu – przeprowadź analizę rynku
Skoro już wiesz, jak ma mniej więcej wyglądać twoje przedsiębiorstwo, nadszedł czas na dokonanie dokładnej analizy rynku. Przede wszystkim – sprawdź, czy ten nie jest już przepełniony. Jeśli jest, może okazać się, że rozpoczęcie biznesu będzie wymagało olbrzymich nakładów czasu oraz finansów, a także sporej dozy szczęścia. Jeśli rynek w danej branży jest przepełniony, lepiej zrobisz, próbując wstrzelić się w lukę. Podczas układania biznesplanu pomyśl nad tym, jakich produktów lub usług brakuje i czego będą oczekiwać klienci. Bądź przy tym kreatywny! Czasem niewielka rzecz może przynieść ci naprawdę duże zyski.
Nie zapominaj o odpowiedniej reklamie!
Aby biznes okazał się sukcesem, musisz go odpowiednio zareklamować. Dzięki temu zaistniejesz w świadomości odbiorcy. Gdy chcesz otworzyć sklep lub miejsce usługowe, koniecznie wybierz więc dobrze eksponowany lokal. Zapoznaj się też z technikami prowadzenia social mediów. Jeśli chcesz, możesz zająć się tym samodzielnie, jednak nie zapominaj, że w takiej sytuacji będziesz prawdopodobnie potrzebował także wysokiej jakości zdjęć. Zbudowanie społeczności może naprawdę pomóc w prowadzeniu każdego przedsiębiorstwa! Zastanów się też nad projektem ewentualnych reklam.
Identyfikacja wizualna firmy – to też może kosztować
Nie da się ukryć, że identyfikacja wizualna firmy to ważny element budowania wizerunku przedsiębiorstwa na rynku, który ma bardzo duży wpływ na marketing. Dlatego, gdy będziesz opracowywał biznesplan, weź również pod uwagę koszty związane z przygotowaniem logo, szyldów czy strojów. Musisz stworzyć logo i dobrać odpowiednią kolorystykę, która odbiorcy będzie kojarzyć się z twoim przedsiębiorstwem. Jeśli chcesz prowadzić miejsce usługowe (sklep, fryzjer itp.), będziesz musiał także stworzyć odpowiednie stroje dla pracowników, co wygeneruje kolejne koszty.
Biznes plan – oszacuj koszty początkowe
Ile w ogóle musisz wydać, by móc cokolwiek zarobić? Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, przygotuj odpowiednią kalkulację. Sprawdź, ile będzie kosztowało wynajęcie biura lub przestrzeni magazynowej. Zapoznaj się z cenami produkcji, a także z tym, ile będziesz musiał zapłacić pracownikowi. Oszacuj ostateczny koszt usługi i sprawdź, ilu klientów będziesz musiał obsłużyć, aby zacząć liczenie zysków zamiast strat. Przygotuj również oszczędności na gorsze miesiące. Drobny kryzys może się pojawić, jeśli nie wszystko pójdzie zgodnie z planem. Twoja analiza finansowa powinna zawierać:
- bilans;
- rachunek zawierający straty i zyski;
- kapitał początkowy;
- opis przepływu środków.
Napisz biznesplan… ale nie zapominaj o zagrożeniach!
Każdy biznes wiąże się z jakimś poziomem ryzyka. Z tego powodu również nad zagrożeniami musisz się zastanowić. Jakie są twoje słabe strony? Czego nie potrafisz robić najlepiej, a czego musisz się jeszcze nauczyć? Ile stracisz, jeśli produkty się nie sprzedadzą? Weź też pod uwagę wszystkie negatywne czynniki, jakie mogą pojawić się na rynku, np. nagły kryzys gospodarczy albo zmiana mody lub po prostu spadek popytu na jakiś konkretny typ produktów. To również powinieneś zapisać i mieć na uwadze w trakcie tworzenia swojego biznesplanu.
Ułatw sobie pracę i skorzystaj z analizy SWOT
Budowanie od podstaw nowego przedsiębiorstwa to naprawdę bardzo dużo pracy. Dlatego dobrze jest ułatwiać sobie start. Warto skorzystać z analizy SWOT, która pozwoli ci w znacznie łatwiejszy sposób określić możliwości oraz zagrożenia, jakie mogą na ciebie czekać. Ta nazwa wzięła się od liter:
- S (ang. strengths) – mocne strony;
- W (ang. weaknesses) – słabe strony;
- O (ang. opportunities) – szanse oraz możliwości;
- T (ang. threats) – zagrożenia oraz ryzykowne sytuacje.
Dzięki takiej analizie przygotujesz się zarówno na różne czynniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne. SWOT pozwoli stworzyć klarowną wizję twojego nowego przedsiębiorstwa.
Jak napisać biznes plan krok po kroku?
Odpowiednio przygotowany biznesplan powinien być przede wszystkim przejrzysty. Nawet jeśli przygotowujesz go tylko na własny użytek, to z zebranych notatek powinieneś stworzyć coś w rodzaju dokumentu, do którego będziesz miał w każdym momencie dostęp. Będziesz mógł z łatwością przypomnieć sobie o najważniejszych punktach. Biznes plan powinien być zwięzły, ale wyczerpujący. Staraj się unikać w nim dygresji. Gdy przygotowujesz dokument dla zewnętrznego odbiorcy (np. dla banku, gdy ubiegasz się o kredyt), zastosuj się do podanych przez niego wytycznych. Zawsze zwracaj uwagę na to, kto jest twoim odbiorcą.
Jak powinna wyglądać struktura biznesplanu?
Biznesplan zwykle ma uniwersalną strukturę. Zawsze możesz jednak dowolnie ją modyfikować, zależnie od swoich potrzeb i planów. W sporządzonym dokumencie powinny się znaleźć:
- streszczenie, czyli podstawowe informacje o przedsiębiorstwie;
- ogólna charakterystyka firmy, czyli informacje o właścicielu, logo, formie organizacyjno-prawnej itd.;
- analiza strategiczna, która wskaże wszystkie zagrożenia i różne warianty rozwoju;
- struktura organizacyjna i plan oraz harmonogram zatrudnienia, czyli opis tego, kto zajmuje dane stanowisko;
- plan techniczny, czyli informacje o skali produkcji, środkach, zaopatrzeniu itd.;
- analiza rynku, na którym przedsiębiorstwo będzie działać;
- plan marketingowy, czyli to, jak będziesz promować swoją firmę;
- plan finansowy, czyli wszystko, co jest związane z kosztami;
- podsumowanie, wraz z oszacowaniem szans powodzenia lub ryzyka porażki.
Sprawdzaj wszystko dwa razy! Nie bój się prosić o pomoc
Jako przyszły lub świeży przedsiębiorca prawdopodobnie nie masz dużej wiedzy na temat tworzenia biznesplanów. Dlatego nie bój się prosić o pomoc swoich bliskich lub specjalistów. Przedstaw dokumenty osobie, której ocena będzie dla ciebie wskazówką. Pamiętaj też, że im więcej osób zobaczy dokument, tym więcej błędów będzie można wyeliminować na wczesnym etapie. Nie obawiaj się zadawania trudnych pytań oraz przyjmuj do siebie konstruktywną krytykę. Dzięki niej będziesz mógł w każdej chwili coś poprawić na lepsze i być może właśnie dzięki temu osiągniesz sukces.
Podejdź profesjonalnie do swojego inwestora
Inwestorem może być zarówno bank, jak i osoba prywatna, która uwierzyła w twój pomysł. Zawsze musisz podejść do inwestora z pełnym profesjonalizmem. Pamiętaj, aby wysłać biznesplan na czas. W końcu bez odpowiednio wysokiej puli finansowej nie będziesz w stanie dokonać inwestycji.
A może by tak szkoła zarządzania?
Możesz mieć najlepszy pomysł na rynku oraz wielkie chęci, ale wiedza na konkretny temat raczej nie sprawi, że będziesz dzięki temu doskonałym zarządcą firmy. A to jest przecież kluczowe w przypadku właściciela. Aby lepiej zrozumieć wszystkie aspekty prawne, warto wybrać się do szkoły zarządzania lub przynajmniej na kurs, dzięki któremu dowiesz się, na czym polega założenie firmy i opieka nad swoim zespołem. Nie stać cię na to? Zainwestuj w podręcznik lub szukaj informacji samodzielnie oraz zawsze staraj się być na bieżąco. Ten wysiłek też nie pójdzie na marne!
Jak widzisz, biznesplan to bardzo ważny element w rozwoju firmy od podstaw. Bez jasnej analizy rynku i oceny własnych możliwości praktycznie nie będziesz mógł sprawnie zacząć działalności. Prześledź zatem wszystkie mocne strony i przeanalizuj zagrożenia, na etapie planowania, aby jak najmniej sytuacji zaskoczyło cię na dalszym etapie prowadzenia własnego biznesu!
- Burza mózgów – wykorzystaj metodę do rozwiązywania problemów i generowania pomysłów
- Startup – czym jest i jak go stworzyć?
- Na czym polega analiza SWOT? Jakie rzeczy pozwala zauważyć?
- Akcelerator biznesu – szansa dla startupów
- Jak znaleźć inwestora, czyli jak przenieść się z garażu na szczyty notowań giełdowych