Prowadzenie firmy

Umowa barteru – jak poprawnie ją stworzyć?

5 minut(y) czytania

Barter to inaczej usługa za usługę. Bez względu na to, czy prowadzisz małą czy wielką firmę, możesz wykorzystać zalety wymiany barterowej w działaniach marketingowych. Zobacz, jakie korzyści może ci przynieść taka umowa barteru oraz w jaki sposób poprawnie ją napisać. To doskonały pomysł na współpracę, który możesz wykorzystać niemal w każdej branży. Dowiedz się więcej!

Umowa barterowa – co to jest barter? Przykłady

Na początku warto wyjaśnić, czym jest barter. To po prostu sposób wymiany usługi za usługę. Przykład umowy barterowej? Influencer dostaje od firmy darmowy produkt, np. kosmetyki i w zamian za to zobowiązuje się do zareklamowania produktu i marki na swoim osobistym profilu w mediach społecznościowych. Wymiana barterowa może też polegać również na tym, że dwie osoby skorzystają wzajemnie ze swoich umiejętności, np. grafik stworzy dla ciebie logo, a ty przygotujesz dla niego tekst na stronę. Warto pamiętać o tym, że taki sposób wymiany nie jest niczym nowym! Przed powstaniem pieniądza handel wyglądał właśnie w ten sposób!

NIGDY nie rezygnuj z umowy o barter

W przypadku barteru obydwie strony coś od siebie dają i obie również mogą oczekiwać konkretnych korzyści. Pamiętaj, aby nigdy nie rezygnować z umowy, ponieważ może okazać się, że mimo wyświadczenia przez ciebie drogiej usługi lub przekazania naprawdę cennego przedmiotu druga strona nie dopełni swojej części zobowiązań. Ponadto, umowa barteru jasno ustala warunki współpracy, co również może być niezmiernie istotne. Dlatego też nigdy z niej nie rezygnuj, bo w razie problemów będziesz mógł domagać się jej wypełnienia. Inną opcją będzie przeniesienie sprawy na drogę sądową.

TFP, czyli umowa barterowa między fotografem a modelką

Dobrym przykładem umowy barterowej jest ta, którą często zawiera fotograf z modelką. Czasem również dotyczy ona makijażystów czy stylistów. Polega ona na tym, że osoba wykonująca zdjęcia i osoba pozująca współpracują ze sobą nieodpłatnie. Korzyścią jest możliwość wykorzystywania fotografii w swoim portfolio. W takiej umowie musi być podkreślone to, że modelka także zyskuje i ostatecznie zostaną jej wręczone fotografie w określonym terminie. Taki sposób wymiany jest obecnie bardzo popularny w mediach społecznościowych.

Jakie są najczęstsze problemy występujące przy umowie barterowej?

Umowa barteru jest dość wygodna dla obydwu stron ją zawierających, szczególnie gdy wymieniane dobra są naprawdę cenne. Jednak nie każdy jej dopilnowuje, uznając ją za mniej istotną z powodu braku bezpośredniej korzyści finansowej. Dlatego też warto wiedzieć, jakie są najczęstsze problemy z nią związane, aby zabezpieczyć się przed nimi w umowie. Czasem zdarza się, że:

  • jedna ze stron umowy nie dostarczyła wszystkich produktów;
  • doszło do przekazania barteru, ale influencer niespodziewanie zniknął z sieci;
  • zlecenie zostało wykonane za późno, a więc nie przyniosło żadnych korzyści jednej ze stron;
  • fotografie wykonane w ramach usługi miały zbyt słabą jakość;
  • zdjęcia wykorzystane w ramach wykonania usługi są niezgodne z prawem.

W przypadku podpisania umowy z influencerem możesz umieścić zapis, który określi, że nie będzie on współpracował przez pewien czas z przedsiębiorstwami będącymi bezpośrednią konkurencją dla twojego przedsiębiorstwa.

Umowy barterowe a przepisy prawne

Należy pamiętać o tym, że w przeciwieństwie do innych typów umów o sprzedaży, umowa barterowa jest umową wzajemną, w której sprzedawcą oraz kupującym są w tej samej chwili obydwie strony. Niestety, polskie prawo nie przewiduje konkretnego punktu poświęconego właśnie umowie barteru. Stworzona umowa nie jest więc nazwana w ten sposób. W jej przypadku stosuje się przepisy dotyczące zamiany z art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964, znajdującej się w kodeksie cywilnym. Należy do niej zastosować przepisy o sprzedaży. Zobaczysz jednak, że to wcale nie jest takie trudne.

Rozliczenie w barterze – jak go dokonać?

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, na pewno zastanawiasz się, jak wygląda rozliczenie barterowe. W końcu dopełnienie wszelkich formalności jest niezwykle istotne. Jednak tu czekają na ciebie dobre wieści. W przypadku tego typu wymiany nie obowiązuje cię żadne dodatkowe rozliczenie. Nie oznacza to jednak, że nie będziesz miał żadnych dodatkowych obowiązków. W wielu sytuacjach związanych z umową barterową konieczne będzie opłacenie podatku VAT.

Umowa barterowa – księgowanie. Jak sprawić, by transakcja była neutralna podatkowo?

Choć podatek VAT obowiązuje, w przypadku umowy barterowej można sprawić, by wymiana była neutralna podatkowo, co oznacza, że nie będziesz musiał się tym dłużej przejmować. Jak tego dokonać? Istotne jest to, aby towary wymieniane w systemie usługa za usługę były swoją równowartością. Z tego powodu zgodnie z prawem nie możesz np. wymienić wartego kilka groszy guzika na cały nowy mebel, chyba że zapłacisz podatek. Warto to brać pod uwagę przy wymianie, dlatego że w innym wypadku prowadzona przez ciebie firma może mieć po prostu dość poważne problemy związane z nieopłacaniem podatków.

Brak umowy a niedopełnienie obowiązków względem drugiej strony

Umowa jest podstawowym dokumentem, dzięki któremu można łatwo dojść do porozumienia z drugą stroną. Jednak jeśli jej nie masz a współpraca nie układała się poprawnie, warto wiedzieć, że mimo tego i tak możesz domagać się wypełnienia warunków przez drugą stronę. Umowa barterowa może być zawierana także w sposób ustny lub też – znacznie łatwiejszy do udowodnienia – listowny bądź mailowy. Warto się zabezpieczyć, wysyłając drugiej stronie dokładnie wypunktowane zasady współpracy. Może to również stanowić dowód w przypadku postępowania prawnego.

Umowa barteru – wzór. Co powinna zawierać?

Umowa barteru powinna zawierać podstawowe informacje o dwóch stronach wymiany, a także dokładny opis tego, jakie usługi w jej przypadku obowiązują oraz jaka jest ich wartość rynkowa. Zawrzyj więc w niej:

  • miejsce i datę zawarcia umowy;
  • imiona i nazwiska osób zaangażowanych;
  • nazwę firmy (ewentualnie);
  • to, co zostanie wymienione;
  • oświadczenie o tym, że do towarów lub usług nie ma praw osoba trzecia, niewymieniona w umowie;
  • odwołanie się do przepisów Kodeksu cywilnego;
  • terminy wykonania umowy (np. termin, do którego ma zostać wykonana usługa);
  • podpis obydwu stron.

Tak samo, jak w każdym innym przypadku, umowę musisz sporządzić w dwóch egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron. Nie musisz podpisywać jej ręcznie. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby podpisu dokonać w sposób elektroniczny.

Umowa barteru nie może budzić podejrzeń Urzędu Skarbowego

Pamiętaj, że umowa barteru nie może budzić podejrzeń Urzędu Skarbowego. Wyceniaj produkty lub usługi zgodnie z ich wartością rynkową tak, aby w razie wejścia na drogę sądową uniknąć problemów. Jasne jest, że to, ile produkt lub usługa może kosztować, to dość subiektywna kwestia, jednak pamiętaj, aby w tym przypadku zachować zdrowy rozsądek. Zobaczysz, że to będzie istotne, jeśli dojdzie do sprawy sądowej. To ważne, nawet jeśli problem z realizacją umowy miała druga strona.

Pamiętaj o zasadach związanych z wykorzystywaniem cudzego wizerunku

Umowa barterowa bardzo często wiąże się z wykonywaniem zdjęć, a co za tym idzie – wykorzystywaniem wizerunku firmy lub fotografowanej osoby. Dlatego też warto zawrzeć w dokumencie klauzulę, która zabroni przedstawiania uczestników negatywnie, np. influencer nie może pokazać produktu, który jest zepsuty. Jako właściciel firmy współpracujący z blogerem czy instagramerem koniecznie musisz o tym pamiętać!

Jak widzisz, umowa barteru nie jest wcale archaiczną przeszłością z czasów sprzed pieniądza. Rozwój portali społecznościowych szczególnie wzmacnia trend, dlatego jeśli zawierasz takie porozumienie, pamiętaj, aby chronić swoich interesów. Oczywiście, sam także powinieneś wywiązać się z warunków umowy.

Nasze propozycje
PoradyProwadzenie firmy

Przechowywanie dokumentacji – jakie są procedury i okresy przechowywania różnych rodzajów akt?

4 minut(y) czytania
Przechowywanie dokumentacji to ważny aspekt prowadzenia każdego przedsiębiorstwa. Nie trzeba jednak trzymać wszystkich dokumentów od założenia firmy aż do końca jej istnienia. Poszczególne ich typy mają bowiem określony czas przechowywania. Jaki? Sprawdź!
Prowadzenie firmy

Wskaźnik płynności bieżącej – czym jest, jak go sprawdzić i w jaki sposób poprawić?

5 minut(y) czytania
Wskaźnik płynności bieżącej pozwala określić, w jakiej kondycji finansowej jest dana firma. Jednym z najważniejszych elementów prowadzenia przedsiębiorstwa jest przecież jego rentowność. Jak obliczyć wskaźnik i poprawić płynność finansową firmy? Sprawdź!
Prowadzenie firmy

Zmiana nazwy firmy – jak wyglądają formalności?

4 minut(y) czytania
Zmiana nazwy firmy nieraz jest konieczna, choć niesie za sobą wiele formalności. Trzeba wprowadzić korekty we wszystkich dokumentach, co także może wpłynąć na umowy z partnerami. Co powinieneś wiedzieć na temat tego typu operacji? Dowiedz się więcej z tekstu!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *