Prowadzenie firmy

Afiliacja – jak zacząć i zostać wydawcą? Odpowiadamy na najczęstsze pytania odnośnie zarabiania na działania afiliacyjne

5 minut(y) czytania
4.2/5 - (8 głosów)

Afiliacja uważana jest za jeden z bardziej dochodowych sposobów na zarabianie w sieci. Szukasz pomysłu na dodatkowy zarobek lub pracę zdalną? Sprawdź, czym jest afiliacja, jak na niej zarabiać oraz, jak zacząć pracować w ten sposób!

Afiliacja to pojęcie, które często pojawia się w kontekście pracy zdalnej. Jest jedną z częściej wybieranych i bardziej dochodowych prac wykonywanych w domu za pośrednictwem komputera i telefonu. W ten sposób możesz pracować zarówno online, jak również bez podłączenia do sieci. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czy i ty mógłbyś zarabiać w ten sposób!

Afiliacja – definicja

Zgodnie z definicją, afiliacja to wszelkie zachowania, które polegają na nawiązywaniu i podtrzymywaniu kontaktów oraz współpracy. Czynności powinny być nacechowane pozytywnie. Mogą być wykonywane przez jednostkę, grupę lub organizację.

Marketing afiliacyjny

Marketing afiliacyjny stanowi kanał dla prowadzenia działań reklamowych. Opiera się na promowaniu usług lub produktów przy wykorzystaniu do tego kanałów komunikacji społecznej. Osoba pracująca otrzymuje zapłatę w postaci określonego z góry procentu od wartości sprzedaży.

Obecnie afiliacja prowadzona jest głównie za pośrednictwem:

  • komunikatorów;
  • maili;
  • stron internetowych;
  • profili w mediach społecznościowych;
  • grup w mediach społecznościowych;
  • płatnych reklam.
afiliacja – strategia marketingowa

Afiliacja – co to jest i na czym polega?

Ostatnio popularnym sposobem na zarobek w sieci stała się afiliacja. Marketing afiliacyjny opiera się na podziale w zysku ze sprzedaży konkretnych produktów lub usług pomiędzy właścicielem a afiliantem. Afiliant to osoba, która promuje dane produkt lub usługę, ale w praktyce nie jest ich właścicielem.

Umowa afiliacyjna ma na celu przekazanie jak największej liczby klientów na strony sprzedażowe, należące do konkretnych podmiotów. Afiliant otrzymuje za to określoną gotówkę, a sprzedawca – szansę na sprzedaż.

Afiliacja – praktyczne przykłady

Przykładem afiliacji może być polecanie produktów określonej firmy przez znanych internetowych influencerów. W zamian za przebywanie w gronie osób ją obserwujących, otrzymuje się rabaty zakupowe. Klienci korzystają, ponieważ dostają rabat. Influencer ma własne wynagrodzenie. A sprzedawca – marżę od sprzedaży.

Kolejnym przykładem są właściciele blogów tematycznych. W ich przypadku osoby prowadzące bloga umieszczają we wpisach linki lub reklamy przekierowujące na stronę sklepu internetowego z artykułami powiązanymi z tematyką wpisów. W ten sposób czytelnik bloga uzyskuje nie tylko wiedzę, ale również miejsce do zakupu sprawdzonych produktów.

Jak zarabiać na marketingu afiliacyjnym?

Wiele osób zadaje sobie pytanie o to, jak zarabiać na afiliacji? Okazuje się, że ten rodzaj pracy będzie odpowiedni praktycznie dla każdego, kto:

  • ma dostęp do sprzętu elektronicznego podłączonego do Internetu;
  • posiada konta na portalach społecznościowych;
  • dysponuje odrobiną wolnego czasu.
afiliacja – kobieta używająca telefonu i laptopa

Źródła kontaktu z potencjalnymi klientami

Umowa afiliacyjna może zostać podpisana jedynie z osobami, które już posiadają lub chcą nabyć odpowiednie medium do promowania. Następnie, należy zarejestrować się w sieci afiliacyjnej lub programie partnerskim. Dalej odbywa się już sama praca, którą obecnie wykonuje się głównie za pośrednictwem:

  • blogów tematycznych;
  • YouTube’a;
  • Instagrama;
  • Facebooka;
  • forów internetowych;
  • serwisów rabatowych lub cashback-owych;
  • wyszukiwarek produktów lub porównywarek cen;
  • legalnych baz mailingowych;
  • komunikatorów online;
  • e-maili.

Afiliacja – ile można na niej zarobić?

Zysk, jaki można osiągnąć na afiliacji, jest trudny do określenia. Zależy on przede wszystkim od:

  • pomysłowości wydawcy;
  • zaufania, jakie wzbudza wydawca;
  • poziomu zaangażowania wydawcy;
  • popularności wydawcy;
  • popularności sprzedawcy;
  • asortymentu;
  • czasu poświęconego na pracę;
  • doświadczenia.

Afiliacja – jak zacząć?

Już wiesz, czym jest afiliacja. Co to jednak znaczy dla ciebie? Istnieje kilka możliwości rozpoczęcia współpracy z reklamodawcami. Warto poznać je wszystkie, aby móc czerpać z nich możliwie najwyższe zyski.

Spróbuj afiliacji bez promowania!

Istnieje prosty sposób na spróbowanie afiliacji dla początkujących – wystarczy, że samodzielnie skorzystasz z wybranych przez siebie ofert i otrzymasz za to prowizję. Najlepiej, aby oferty te były bezpłatne lub sprzedawane ze sporą zniżką. Wśród najprostszych sposobów na afiliację bez promowania znajdują się:

  • założenie darmowego konta bankowego;
  • wzięcie darmowej chwilówki;
  • skorzystanie z bezpłatnej usługi próbnej.

Zdecydowanie łatwiej promuje się produkty, które samemu wypróbowałeś!

Zacznij promować!

Kiedy zaczynasz promować, uzyskujesz rolę wydawcy. W tym wypadku twój zarobek to prowizja uzyskana ze sprzedaży polecanych produktów i usług. Zlecenia na afiliację możesz otrzymywać:

  • bezpośrednio od reklamodawcy;
  • od programów partnerskich, działających w sieci afiliacyjnej.

Jak zostać wydawcą?

Umowa afiliacyjna podpisywana jest pomiędzy wydawcą a siecią afiliacyjną lub sprzedającym. Aby zostać wydawcą afiliacyjnym, wystarczy prowadzić działania online, nawet na bardzo niewielką skalę. W przypadku większości umów nie istnieją konkretne wymogi, które należy spełnić, aby móc zostać wydawcą. Nie liczą się osiągane zasięgi, ilość znajomych, liczba obserwujących lub like’ów.

Link afiliacyjny jako narzędzie podstawowe

Link jest podstawowym narzędziem, którym posługuje się afiliacja. Marketing odbywa się za sprawą jego rozpowszechniania. Link jest adresem unikalnym, który ma w sobie ID wydawcy. Dzięki takiej konstrukcji jego właściciel dokładnie wie, kto polecił dany produkt i komu należy się udział w zyskach z jego sprzedaży.

Zyski mogą pochodzić z dwóch rodzajów reakcji:

  • od kliknięcia w link i przekierowania potencjalnego klienta na stronę sprzedawcy;
  • od sprzedaży lub akcji, które doszły do skutku dzięki kliknięciu w link.
afilicja – kobieta z telefonem, polubienia

Afiliacja – marketing, który przynosi wymierne efekty

Życie społeczne toczy się obecnie na dwóch równolegle występujących płaszczyznach – online oraz offline. W sieci najczęściej zagląda się na portale społecznościowe, sprawdza skrzynki e-mailowe i komunikatory, a właśnie tam prężnie działają wydawcy afiliacyjni. Taki tryb życia daje im wysokie szanse na potencjalny zarobek.

Zyski wydawców są zawsze bezpośrednio powiązane z korzyściami sprzedających. Afiliacja bowiem opiera się na wzajemnej współpracy i wspólnych zyskach. Sprzedający mogą liczyć nie tylko na sprzedaż, ale również – skuteczną reklamę, która na długo umieści ich produkty w pamięci potencjalnych kupujących. Wydawcy natomiast otrzymują zapłatę za skuteczność swojej pracy, ale też okazję do promowania i zwiększania zasięgów własnych blogów lub mediów społecznościowych.

Jak zarabiać na afiliacji – podsumowanie

Afiliacja to rodzaj marketingu internetowego. Polega ona na odpłatnym polecaniu konkretnych produktów lub usług przez osoby nie będące ich wytwórcami lub sprzedawcami. Afiliacja posługuje się głównie linkami afiliacyjnymi. Działania przeprowadza się przede wszystkim na portalach społecznościowych. 

Stronami transakcji są wydawca oraz reklamodawca. Pomiędzy nimi niekiedy znajduje się sieć afiliacyjna. Z założenia afiliacja ma być korzystna dla wszystkich stron. Sprzedającemu przynosi zysk w postaci marży od sprzedaży, a wydawcy – udział w tej marży.


Zobacz też: