Adam Nawrocki - 28

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa dotyczy spraw z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym . Dowiedz się, ile wynosi i w jakich przypadkach, jeśli w ogóle, możesz być z niej zwolniony. Ustawodawca przewidział różnego rodzaju opłaty skarbowe, których opłacenie staje się obowiązkowe przy różnego rodzaju czynnościach. Do jednej z nich należy opłata skarbowa od pełnomocnictwa. Z tego artykułu dowiesz się, kiedy jest pobierana, w jakich sytuacjach ma miejsce zwolnienie z konieczności jej uiszczenia, jaka jest jej wysokość i gdzie należy ją wpłacić. Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej od pełnomocnictwa – podstawa prawna Opłata od pełnomocnictwa regulowana jest przez zapisy Ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej. Już w art. 1., pkt. 2. ustawodawca wskazuje, że podlega jej złożenie dokumentu, który stwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury, odpisu tegoż dokumentu, jego wypisu lub kopii. Dotyczy to spraw z zakresu administracji publicznej albo będących w postępowaniu sądowym. Oznacza to, że zapłacisz ją za:dokonanie zgłoszenia lub złożenia wniosku o dokonanie czynności urzędowej;wniosek o wydanie zaświadczenia lub zezwolenia, pozwolenia albo koncesji. Opłata od pełnomocnictwa – zwolnienia Zwolnienie z konieczności opłacenia omawianej opłaty określa art. 2., pkt 1. wyżej wymienionej ustawy. Zgodnie z zawartymi w nim informacjami, opłacie za pełnomocnictwo nie podlega złożenie dokumentu stwierdzającego Opłata skarbowa od pełnomocnictwa dotyczy spraw z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym.Dowiedz się, ile wynosi i w jakich przypadkach, jeśli w ogóle, możesz być z niej zwolniony. Ustawodawca przewidział różnego rodzaju opłaty skarbowe, których opłacenie staje się obowiązkowe przy różnego rodzaju czynnościach. Do jednej z nich należy opłata skarbowa od pełnomocnictwa. Z tego artykułu dowiesz się, kiedy jest pobierana, w jakich sytuacjach ma miejsce zwolnienie z konieczności jej uiszczenia, jaka jest jej wysokość i gdzie należy ją wpłacić. Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej od pełnomocnictwa – podstawa prawna Opłata od pełnomocnictwa regulowana jest przez zapisy Ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej. Już w art. 1., pkt. 2. ustawodawca wskazuje, że podlega jej złożenie dokumentu, który stwierdza udzielenie pełnomocnictwa lub prokury, odpisu tegoż dokumentu, jego wypisu lub kopii. Dotyczy to spraw z zakresu administracji publicznej albo będących w postępowaniu sądowym. Oznacza to, że zapłacisz ją za:dokonanie zgłoszenia lub złożenia wniosku o dokonanie czynności urzędowej;wniosek o wydanie zaświadczenia lub zezwolenia, pozwolenia albo koncesji. Opłata od pełnomocnictwa – zwolnienia Zwolnienie z konieczności opłacenia omawianej opłaty określa art. 2., pkt 1. wyżej wymienionej ustawy. Zgodnie z zawartymi w nim informacjami, opłacie za pełnomocnictwo nie podlega złożenie dokumentu stwierdzającego
19.04.2021Adam Nawrocki
Elektroniczne L4 to obecnie jedyny sposób, w jaki można otrzymać zwolnienie lekarskie . Dowiedz się, w jaki sposób jest wystawiane i jak trafia do twojego pracodawcy. Jak może je sprawdzić płatnik składek? Od końca listopada 2018 roku tradycyjne papierowe zwolnienia lekarskie przestały być wystawiane. Całkowicie zastąpiły je elektroniczne L4wprowadzone do obiegu już w styczniu 2016 roku. Z tego artykułu dowiesz się, jak działa elektroniczne zwolnienie lekarskie i w jaki sposób można uzyskać do niego dostęp. L4 elektroniczne – gdzie i jak jest wystawiane? Lekarz wystawiający tak zwane zwolnienie chorobowe w formie elektronicznej korzysta z portalu Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS). To strona internetowa, na której ubezpieczeni mogą między innymi składać wnioski (np. o zasiłek chorobowy, Rodzina 300+ czy ustalenie prawa do renty) lub umawiać się na wizyty. Z punktu widzenia lekarza, portal ten przede wszystkim pozwala sprawnie wystawić zwolnienie lekarskie online. Jak działa elektroniczne zwolnienie lekarskie? E-zwolnienie lekarskie można nazwać pewnego rodzaju formularzem. Lekarz wprowadza odpowiednie informacje do odpowiadającym im pól: nr PESEL lub serię i numer paszportu oraz datę urodzenia ubezpieczonego; jego miejsce ubezpieczenia (ZUS, KRUS, Inne). Na tej podstawie PUE odnajduje imię i nazwisko pacjenta, historię jego zwolnień lekarskich oraz, co szczególnie istotne, listę płatników, tj. Elektroniczne L4 to obecnie jedyny sposób, w jaki można otrzymać zwolnienie lekarskie.Dowiedz się, w jaki sposób jest wystawiane i jak trafia do twojego pracodawcy. Jak może je sprawdzić płatnik składek? Od końca listopada 2018 roku tradycyjne papierowe zwolnienia lekarskie przestały być wystawiane. Całkowicie zastąpiły je elektroniczne L4wprowadzone do obiegu już w styczniu 2016 roku. Z tego artykułu dowiesz się, jak działa elektroniczne zwolnienie lekarskie i w jaki sposób można uzyskać do niego dostęp. L4 elektroniczne – gdzie i jak jest wystawiane? Lekarz wystawiający tak zwane zwolnienie chorobowe w formie elektronicznej korzysta z portalu Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS). To strona internetowa, na której ubezpieczeni mogą między innymi składać wnioski (np. o zasiłek chorobowy, Rodzina 300+ czy ustalenie prawa do renty) lub umawiać się na wizyty. Z punktu widzenia lekarza, portal ten przede wszystkim pozwala sprawnie wystawić zwolnienie lekarskie online. Jak działa elektroniczne zwolnienie lekarskie? E-zwolnienie lekarskie można nazwać pewnego rodzaju formularzem. Lekarz wprowadza odpowiednie informacje do odpowiadającym im pól: nr PESEL lub serię i numer paszportu oraz datę urodzenia ubezpieczonego; jego miejsce ubezpieczenia (ZUS, KRUS, Inne). Na tej podstawie PUE odnajduje imię i nazwisko pacjenta, historię jego zwolnień lekarskich oraz, co szczególnie istotne, listę płatników, tj.
19.04.2021Adam Nawrocki
Umowa zlecenie a urlop to kwestia, która z pewnością zajmuje wszystkich, którzy zatrudnieni są na tej podstawie . Dowiedz się, jak wygląda ta kwestia. Czy przepisy Kodeksu Pracy mówią coś na ten temat? Szukanie informacji dotyczących praw i obowiązków pracownika kojarzy się zwykle z weryfikacją przepisów określonych w Kodeksie Pracy. Ten akt prawny nie dotyczy jednak umów cywilnoprawnych, a taką jest umowa zlecenie. Zastanawiając się, czy na umowie zlecenie przysługuje urlop, należy zapoznać się z przepisami Kodeksu Cywilnego. W tym artykule przedstawiamy najważniejsze zawarte w nim informacje. Umowa zlecenie a prawo do urlopu. Czy takie uprawnienie przysługuje w przypadku umowy cywilnoprawnej? Pracownik zatrudniony na umowę zlecenie nie ma prawa do urlopu – sformułowanego przez Kodeks Pracy. Druga część tego zdania jest szczególnie istotna. Brak tego prawa nie oznacza bowiem, że zleceniobiorca jest całkowicie pozbawiony prawa do korzystania z dni wolnych. Na samym początku warto więc objaśnić, czym – zgodnie z zapisami Kodeksu Pracy – jest prawo do urlopu. Umowa zlecenie – urlop wypoczynkowy Objaśnienia tego określenia należy szukać w art. 152 [Zakaz zrzeczenia się prawa do urlopu], paragrafie 1. Kodeksu Pracy. Jako prawo do urlopu wskazuje on prawo do: urlopu odbywającego się co roku; nieprzerwanego, a więc trwającego określoną liczbę dni Umowa zlecenie a urlop to kwestia, która z pewnością zajmuje wszystkich, którzy zatrudnieni są na tej podstawie.Dowiedz się, jak wygląda ta kwestia. Czy przepisy Kodeksu Pracy mówią coś na ten temat? Szukanie informacji dotyczących praw i obowiązków pracownika kojarzy się zwykle z weryfikacją przepisów określonych w Kodeksie Pracy. Ten akt prawny nie dotyczy jednak umów cywilnoprawnych, a taką jest umowa zlecenie. Zastanawiając się, czy na umowie zlecenie przysługuje urlop, należy zapoznać się z przepisami Kodeksu Cywilnego. W tym artykule przedstawiamy najważniejsze zawarte w nim informacje. Umowa zlecenie a prawo do urlopu. Czy takie uprawnienie przysługuje w przypadku umowy cywilnoprawnej? Pracownik zatrudniony na umowę zlecenie nie ma prawa do urlopu – sformułowanego przez Kodeks Pracy. Druga część tego zdania jest szczególnie istotna. Brak tego prawa nie oznacza bowiem, że zleceniobiorca jest całkowicie pozbawiony prawa do korzystania z dni wolnych. Na samym początku warto więc objaśnić, czym – zgodnie z zapisami Kodeksu Pracy – jest prawo do urlopu. Umowa zlecenie – urlop wypoczynkowy Objaśnienia tego określenia należy szukać w art. 152 [Zakaz zrzeczenia się prawa do urlopu], paragrafie 1. Kodeksu Pracy. Jako prawo do urlopu wskazuje on prawo do: urlopu odbywającego się co roku; nieprzerwanego, a więc trwającego określoną liczbę dni
19.04.2021Adam Nawrocki
Społeczny inspektor pracy ma szeroki zakres uprawnień i obowiązków, dzięki którym może dopilnować bezpiecznych i higienicznych warunków pracy . Sprawdź, kto może nim zostać. Dowiedz się, czym dokładnie się zajmuje. Zakładowy społeczny inspektor pracy (zsip, sip) często bywa błędnie kojarzony z kontrolami ściśle związanymi z zagadnieniami z zakresu BHP. W rzeczywistości jego uprawnienia i zasięg pracy są dużo szersze. Z tego artykułu dowiesz się, kim dokładnie jest sip i na czym polega społeczna inspekcja pracy. Kim jest społeczny inspektor pracy według ustawy? Społeczny inspektor pracy jest pracownikiem firmy wybranym na służbę społeczną o tej samej nazwie – społeczna inspekcja pracy. Służba ta ma za zadanie zapewnić osobom zatrudnionym warunki pracy zgodne z wymogami Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (BHP) oraz chronić prawa pracowników, które formułuje Kodeks Pracy. Określa to ustawa o społecznej inspekcji pracy (Ustawa z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy, art. 1.). Kto poza społecznym inspektorem pracy tworzy społeczną inspekcję pracy? Społeczna inspekcja pracy składa się z wymienionych poniżej przedstawicieli. Zakładowy społeczny inspektor pracy – można nazwać go głównym przedstawicielem całej służby. Jego uprawnienia obejmują całą firmę, bez względu na oddział. Biorąc na przykład dużą korporację o zasięgu minimum krajowym z główną siedzibą w Warszawie i kilkunastoma Społeczny inspektor pracy ma szeroki zakres uprawnień i obowiązków, dzięki którym może dopilnować bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.Sprawdź, kto może nim zostać. Dowiedz się, czym dokładnie się zajmuje. Zakładowy społeczny inspektor pracy (zsip, sip) często bywa błędnie kojarzony z kontrolami ściśle związanymi z zagadnieniami z zakresu BHP. W rzeczywistości jego uprawnienia i zasięg pracy są dużo szersze. Z tego artykułu dowiesz się, kim dokładnie jest sip i na czym polega społeczna inspekcja pracy. Kim jest społeczny inspektor pracy według ustawy? Społeczny inspektor pracy jest pracownikiem firmy wybranym na służbę społeczną o tej samej nazwie – społeczna inspekcja pracy. Służba ta ma za zadanie zapewnić osobom zatrudnionym warunki pracy zgodne z wymogami Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (BHP) oraz chronić prawa pracowników, które formułuje Kodeks Pracy. Określa to ustawa o społecznej inspekcji pracy (Ustawa z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy, art. 1.). Kto poza społecznym inspektorem pracy tworzy społeczną inspekcję pracy? Społeczna inspekcja pracy składa się z wymienionych poniżej przedstawicieli. Zakładowy społeczny inspektor pracy – można nazwać go głównym przedstawicielem całej służby. Jego uprawnienia obejmują całą firmę, bez względu na oddział. Biorąc na przykład dużą korporację o zasięgu minimum krajowym z główną siedzibą w Warszawie i kilkunastoma
19.04.2021Adam Nawrocki
Zaświadczenia o zarobkach to dokumenty, które określają miesięczne wynagrodzenie brutto pracownika (średnią z ostatnich trzech miesięcy) oraz źródło jego pochodzenia, oficjalnie potwierdzone przez pracodawcę . Zobacz, kiedy jest potrzebne. Te dokumenty mogą stanowić potwierdzenie wypłacalności dla różnego rodzaju instytucji. Przeczytaj, jak powinno wyglądać – i kto może wymagać przedstawienia zaświadczenia o wysokości wynagrodzenia. Z naszego artykułu dowiesz się wszystkiego co musisz wiedzieć o zaświadczeniu o dochodach. Zaświadczenia o zarobkach – kiedy są potrzebne? Zaświadczenia o zarobkach pobierane są najczęściej podczas starania się o kredyt bankowy lub pożyczkę w innej instytucji. Przedstawiają bowiem jedne z najważniejszych informacji pozwalających na określenie zdolności kredytowej. Należy mieć jednak na uwadze, że zaświadczenie o zarobkach nie uwzględnia takich informacji, jak pozostałe zobowiązania finansowe oraz ewentualne zadłużenia. To informacje, które celem weryfikacji poziomu wypłacalności pozyskiwane są drogą oświadczenia zainteresowanego oraz sprawdzeniem w odpowiednich instytucjach, takich jak Biuro Informacji Kredytowej, Biuro Informacji Gospodarczej czy Krajowy Rejestr Dłużników. To jednak nie jedyne sytuacje, w których pracownikowi potrzebny ten dokument. O okazanie zaświadczenia o zarobkach może zostać poproszony także podczas: przygotowań do postępowania sądowego np. w sprawach o przyznanie alimentów od małżonka, rodzica lub na samotnie wychowywane dziecko czy o podział majątku; kupna towaru, np. sprzętu elektronicznego czy samochodu, na Zaświadczenia o zarobkach to dokumenty, które określają miesięczne wynagrodzenie brutto pracownika (średnią z ostatnich trzech miesięcy) oraz źródło jego pochodzenia, oficjalnie potwierdzone przez pracodawcę.Zobacz, kiedy jest potrzebne. Te dokumenty mogą stanowić potwierdzenie wypłacalności dla różnego rodzaju instytucji. Przeczytaj, jak powinno wyglądać – i kto może wymagać przedstawienia zaświadczenia o wysokości wynagrodzenia. Z naszego artykułu dowiesz się wszystkiego co musisz wiedzieć o zaświadczeniu o dochodach. Zaświadczenia o zarobkach – kiedy są potrzebne? Zaświadczenia o zarobkach pobierane są najczęściej podczas starania się o kredyt bankowy lub pożyczkę w innej instytucji. Przedstawiają bowiem jedne z najważniejszych informacji pozwalających na określenie zdolności kredytowej. Należy mieć jednak na uwadze, że zaświadczenie o zarobkach nie uwzględnia takich informacji, jak pozostałe zobowiązania finansowe oraz ewentualne zadłużenia. To informacje, które celem weryfikacji poziomu wypłacalności pozyskiwane są drogą oświadczenia zainteresowanego oraz sprawdzeniem w odpowiednich instytucjach, takich jak Biuro Informacji Kredytowej, Biuro Informacji Gospodarczej czy Krajowy Rejestr Dłużników. To jednak nie jedyne sytuacje, w których pracownikowi potrzebny ten dokument. O okazanie zaświadczenia o zarobkach może zostać poproszony także podczas: przygotowań do postępowania sądowego np. w sprawach o przyznanie alimentów od małżonka, rodzica lub na samotnie wychowywane dziecko czy o podział majątku; kupna towaru, np. sprzętu elektronicznego czy samochodu, na
19.04.2021Adam Nawrocki
Zadatek a zaliczka – bardzo ważne jest rozróżnienie tych pojęć . Dowiedz się, w jaki sposób się od siebie różnią. Sprawdź, na czym polegają. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć zarówno o zaliczce, jak i zadatku. Zadatek i zaliczka to słowa, które często używane są zamiennie – jest to błędem. Choć i jedno, i drugie dotyczy określonej w umowie kwoty pieniężnej wpłacanej przez jedną ze stron, to ich przeznaczenie jest zupełnie inne. Wyjaśniamy, jaka jest różnica między zaliczką a zadatkiem. Co to jest zadatek? Zadatek, co do zasady (a więc gdy zapisy umowy nie wskazują inaczej, co dotyczy wszystkich poniższych regulacji) jest kwotą stanowiącą zabezpieczenie pewnych warunków określonych w umowie. Biorąc na przykład wynajem mieszkania oznacza to, że najemca zobowiązany jest do wpłaty danej kwoty na rzecz wynajmującego – w razie rezygnacji z najmu przed upływem terminu trwania umowy. Zakładając, że umowa najmu miałaby trwać dwa lata, a najemca zrezygnuje po kilku miesiącach, wynajmujący ma prawo zachować wpłacone przykładowe 2 tysiące złotych. Kwota ta może pełnić także funkcję zabezpieczenia na wypadek niewykonania usługi zleconej w umowie. Przykład: Pan Andrzej podpisał z panią Anną umowę o dzieło, której przedmiotem było namalowanie obrazu. Pan Andrzej wpłacił na poczet tejże Zadatek a zaliczka – bardzo ważne jest rozróżnienie tych pojęć.Dowiedz się, w jaki sposób się od siebie różnią. Sprawdź, na czym polegają. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć zarówno o zaliczce, jak i zadatku. Zadatek i zaliczka to słowa, które często używane są zamiennie – jest to błędem. Choć i jedno, i drugie dotyczy określonej w umowie kwoty pieniężnej wpłacanej przez jedną ze stron, to ich przeznaczenie jest zupełnie inne. Wyjaśniamy, jaka jest różnica między zaliczką a zadatkiem. Co to jest zadatek? Zadatek, co do zasady (a więc gdy zapisy umowy nie wskazują inaczej, co dotyczy wszystkich poniższych regulacji) jest kwotą stanowiącą zabezpieczenie pewnych warunków określonych w umowie. Biorąc na przykład wynajem mieszkania oznacza to, że najemca zobowiązany jest do wpłaty danej kwoty na rzecz wynajmującego – w razie rezygnacji z najmu przed upływem terminu trwania umowy. Zakładając, że umowa najmu miałaby trwać dwa lata, a najemca zrezygnuje po kilku miesiącach, wynajmujący ma prawo zachować wpłacone przykładowe 2 tysiące złotych. Kwota ta może pełnić także funkcję zabezpieczenia na wypadek niewykonania usługi zleconej w umowie. Przykład: Pan Andrzej podpisał z panią Anną umowę o dzieło, której przedmiotem było namalowanie obrazu. Pan Andrzej wpłacił na poczet tejże
19.04.2021Adam Nawrocki
Zaświadczenie o zatrudnieniu to dokument może być potrzebne w wielu sytuacjach . Sprawdź, w jaki sposób różni się od zaświadczenia o zarobkach. Dowiedz się, co powinno zawierać. Pracownik ma prawo zwrócić się do swojego pracodawcy o wydanie zaświadczenia o zatrudnieniu. Co więcej, może zrobić to dowolną liczbę razy w ciągu roku – a nawet miesiąca. Czy pracodawca ma obowiązek wydać ten dokument i co na ten temat mówią przepisy prawa? Dowiesz się z tego artykułu. Zaświadczenie o zatrudnieniu a zaświadczenie o zarobkach i świadectwo pracy Zaświadczenie od pracodawcy o zatrudnieniu to nazwa, która bywa stosowana zamiennie z zaświadczeniem o dochodach. To zwykle błąd – chyba że osoba ma na myśli dokument, który łączy cechy jednego i drugiego, stając się zaświadczeniem o zatrudnieniu i zarobkach. Ten pierwszy dotyczy bowiem oficjalnego potwierdzenia przez pracodawcę, że dana osoba jest osobą zatrudnioną. Z kolei zaświadczenie o dochodach ma stanowić potwierdzenie uzyskiwania miesięcznego wynagrodzenia brutto w konkretnej wysokości. Czym różni się zaświadczenie o dochodach od świadectwa pracy? Kolejnym często występującym błędem jest mylenie przez pracowników zaświadczenia o zarobkach ze świadectwem pracy. Świadectwo to jest informacją o zatrudnieniu wydawaną w dniu ustania stosunku pracy. Z kolei omawiane zaświadczenie ma być wydawane na wyraźne życzenie zatrudnionych. Przedsiębiorca powinien Zaświadczenie o zatrudnieniu to dokument może być potrzebne w wielu sytuacjach.Sprawdź, w jaki sposób różni się od zaświadczenia o zarobkach. Dowiedz się, co powinno zawierać. Pracownik ma prawo zwrócić się do swojego pracodawcy o wydanie zaświadczenia o zatrudnieniu. Co więcej, może zrobić to dowolną liczbę razy w ciągu roku – a nawet miesiąca. Czy pracodawca ma obowiązek wydać ten dokument i co na ten temat mówią przepisy prawa? Dowiesz się z tego artykułu. Zaświadczenie o zatrudnieniu a zaświadczenie o zarobkach i świadectwo pracy Zaświadczenie od pracodawcy o zatrudnieniu to nazwa, która bywa stosowana zamiennie z zaświadczeniem o dochodach. To zwykle błąd – chyba że osoba ma na myśli dokument, który łączy cechy jednego i drugiego, stając się zaświadczeniem o zatrudnieniu i zarobkach. Ten pierwszy dotyczy bowiem oficjalnego potwierdzenia przez pracodawcę, że dana osoba jest osobą zatrudnioną. Z kolei zaświadczenie o dochodach ma stanowić potwierdzenie uzyskiwania miesięcznego wynagrodzenia brutto w konkretnej wysokości. Czym różni się zaświadczenie o dochodach od świadectwa pracy? Kolejnym często występującym błędem jest mylenie przez pracowników zaświadczenia o zarobkach ze świadectwem pracy. Świadectwo to jest informacją o zatrudnieniu wydawaną w dniu ustania stosunku pracy. Z kolei omawiane zaświadczenie ma być wydawane na wyraźne życzenie zatrudnionych. Przedsiębiorca powinien
19.04.2021Adam Nawrocki
Czym jest weksel in blanco ? Sprawdź, w jaki sposób go wypełnić i kiedy lepiej z niego nie korzystać. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co musisz widzieć o korzystaniu z weksli różnego rodzju. Prawo wekslowe, a więc ustawa z dnia 28 kwietnia 1936 r. o tym samym tytule, formułuje dwa główne rodzaje weksli. To więc weksel trasowany oraz własny. Oba mogą występować w wersji in blanco. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest weksel in blanco, jak go wypełnić oraz z jakimi wiąże się korzyściami i zagrożeniami. Co to jest weksel in blanco? W zrozumieniu tego pojęcia pomoże rozbicie go na dwa pytania pomocnicze, a więc co to weksel oraz co to znaczy in blanco. Weksel – co to? Weksel jest papierem wartościowym, który służy zabezpieczeniu umowy. Stanowi formę zobowiązania jednej ze stron do dokonania zapłaty określonej w umowie i na samym wekslu. Może także być stosowany w postaci zamiennika dla pieniędzy, gdy osoba zobowiązana do zapłaty nie ma gotówki oraz środek obrotu finansowego. Nie wymaga stosowania żadnego oficjalnego druku – weksel może być wypisany ręcznie na zwykłej kartce papieru. Stanie się wekslem w momencie, gdy będzie zawierał: nazwę weksel; bezwarunkowe polecenie zapłaty określonej kwoty; wskazanie terminu oraz miejsca Czym jest weksel in blanco?Sprawdź, w jaki sposób go wypełnić i kiedy lepiej z niego nie korzystać. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co musisz widzieć o korzystaniu z weksli różnego rodzju. Prawo wekslowe, a więc ustawa z dnia 28 kwietnia 1936 r. o tym samym tytule, formułuje dwa główne rodzaje weksli. To więc weksel trasowany oraz własny. Oba mogą występować w wersji in blanco. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest weksel in blanco, jak go wypełnić oraz z jakimi wiąże się korzyściami i zagrożeniami. Co to jest weksel in blanco? W zrozumieniu tego pojęcia pomoże rozbicie go na dwa pytania pomocnicze, a więc co to weksel oraz co to znaczy in blanco. Weksel – co to? Weksel jest papierem wartościowym, który służy zabezpieczeniu umowy. Stanowi formę zobowiązania jednej ze stron do dokonania zapłaty określonej w umowie i na samym wekslu. Może także być stosowany w postaci zamiennika dla pieniędzy, gdy osoba zobowiązana do zapłaty nie ma gotówki oraz środek obrotu finansowego. Nie wymaga stosowania żadnego oficjalnego druku – weksel może być wypisany ręcznie na zwykłej kartce papieru. Stanie się wekslem w momencie, gdy będzie zawierał: nazwę weksel; bezwarunkowe polecenie zapłaty określonej kwoty; wskazanie terminu oraz miejsca
19.04.2021Adam Nawrocki
Pracownik może ubiegać się o odszkodowanie, gdy będzie miał wypadek w drodze z pracy do domu lub z domu do pracy . Sprawdź, w jakich konkretnie przypadkach jest to możliwe. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co istotne. Warto mieć na uwadze, że przepisy prawa w sposób konkretny definiują, jakie okoliczności mogą zostać uznane za powstanie jednej z tych dwóch sytuacji. Wyjaśniamy, czym jest wypadek w drodze z pracy i do pracy, jak i gdzie go zgłosić i na co może liczyć pracownik, który doznał krzywdy. Wypadek w drodze do pracy – definicja Wypadek w drodze do pracy został sformułowany w art. 57b. [Wypadek w drodze do pracy lub z pracy] ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Szczególnie istotne w ustaleniu, czy dane zdarzenie może kwalifikować się jako ten rodzaj wypadku, są jego okoliczności. Okoliczności wypadku w drodze do i z pracy: zdarzenie nagłe, czynnik zewnętrzny Pierwszym wskazaniem ustawy (ustęp 1.) jest informacja, że za wypadek w drodze do i z pracy może być uznane wyłącznie zdarzenie nagłe, którego przyczyną był czynnik zewnętrzny. Nie może być więc spowodowany chorobą pracownika czy nagłym osłabieniem organizmu (związanym np. ze spożyciem zbyt małej liczby kalorii). Należy mieć jednak na uwadze, Pracownik może ubiegać się o odszkodowanie, gdy będzie miał wypadek w drodze z pracy do domu lub z domu do pracy.Sprawdź, w jakich konkretnie przypadkach jest to możliwe. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co istotne. Warto mieć na uwadze, że przepisy prawa w sposób konkretny definiują, jakie okoliczności mogą zostać uznane za powstanie jednej z tych dwóch sytuacji. Wyjaśniamy, czym jest wypadek w drodze z pracy i do pracy, jak i gdzie go zgłosić i na co może liczyć pracownik, który doznał krzywdy. Wypadek w drodze do pracy – definicja Wypadek w drodze do pracy został sformułowany w art. 57b. [Wypadek w drodze do pracy lub z pracy] ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Szczególnie istotne w ustaleniu, czy dane zdarzenie może kwalifikować się jako ten rodzaj wypadku, są jego okoliczności. Okoliczności wypadku w drodze do i z pracy: zdarzenie nagłe, czynnik zewnętrzny Pierwszym wskazaniem ustawy (ustęp 1.) jest informacja, że za wypadek w drodze do i z pracy może być uznane wyłącznie zdarzenie nagłe, którego przyczyną był czynnik zewnętrzny. Nie może być więc spowodowany chorobą pracownika czy nagłym osłabieniem organizmu (związanym np. ze spożyciem zbyt małej liczby kalorii). Należy mieć jednak na uwadze,
19.04.2021Adam Nawrocki
Odwołanie od decyzji ZUS to prawo i ubezpieczonych i płatników . Dowiedz się, w jakich przypadkach możliwe jest złożenie odwołania od decyzji podjętej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Sprawdź, kiedy nie można go wnieść. Zarówno płatnik, jak i ubezpieczony mają prawo do zakwestionowania decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Przysługuje im odwołanie od decyzji ZUS – jednak nie w każdym przypadku. Kiedy dokładnie można je złożyć i jak napisać odwołanie do ZUS? Dowiesz się z tego artykułu! Gdzie należy skierować odwołanie od decyzji ZUS? Jak wskazuje art. 83. [Decyzje ZUS. Tryb odwoławczy], paragraf 2. ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, zainteresowanym przysługuje odwołanie od decyzji ZUS do sądu właściwego. Tym z kolei będzie sąd znajdujący się najbliżej miejsca zamieszkania lub siedziby odwołującego się – zgodnie z art. 461. [Właściwość sądu], paragraf 2. ustawy kodeks postępowania cywilnego. Dodatkowym przepisem ułatwiającym określenie właściwości sądu jest art. 477(8). k.p.c. wskazującym podział sądów ze względu na rodzaj sprawy. I tak: do sądów okręgowych (i ich Wydziałów Pracy i Ubezpieczeń Społecznych) należy kierować sprawy dotyczące ubezpieczeń społecznych – poza sprawami, które leżą we właściwości sądów rejonowych; do sądów rejonowych należy kierować sprawy dotyczące: zasiłku chorobowego, wyrównawczego, opiekuńczego, macierzyńskiego oraz pogrzebowego; świadczenia rehabilitacyjnego; odszkodowania z tytułu wypadku w drodze do pracy Odwołanie od decyzji ZUS to prawo i ubezpieczonych i płatników.Dowiedz się, w jakich przypadkach możliwe jest złożenie odwołania od decyzji podjętej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Sprawdź, kiedy nie można go wnieść. Zarówno płatnik, jak i ubezpieczony mają prawo do zakwestionowania decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Przysługuje im odwołanie od decyzji ZUS – jednak nie w każdym przypadku. Kiedy dokładnie można je złożyć i jak napisać odwołanie do ZUS? Dowiesz się z tego artykułu! Gdzie należy skierować odwołanie od decyzji ZUS? Jak wskazuje art. 83. [Decyzje ZUS. Tryb odwoławczy], paragraf 2. ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, zainteresowanym przysługuje odwołanie od decyzji ZUS do sądu właściwego. Tym z kolei będzie sąd znajdujący się najbliżej miejsca zamieszkania lub siedziby odwołującego się – zgodnie z art. 461. [Właściwość sądu], paragraf 2. ustawy kodeks postępowania cywilnego. Dodatkowym przepisem ułatwiającym określenie właściwości sądu jest art. 477(8). k.p.c. wskazującym podział sądów ze względu na rodzaj sprawy. I tak: do sądów okręgowych (i ich Wydziałów Pracy i Ubezpieczeń Społecznych) należy kierować sprawy dotyczące ubezpieczeń społecznych – poza sprawami, które leżą we właściwości sądów rejonowych; do sądów rejonowych należy kierować sprawy dotyczące: zasiłku chorobowego, wyrównawczego, opiekuńczego, macierzyńskiego oraz pogrzebowego; świadczenia rehabilitacyjnego; odszkodowania z tytułu wypadku w drodze do pracy
19.04.2021Adam Nawrocki
Skarga pauliańska, nazywana także roszczeniem pauliańskim, to rodzaj powództwa, którego historia sięga aż prawa rzymskiego . W polskim prawie podstawą jej stosowania są artykuły Kodeksu Cywilnego. Czym dokładnie jest i jak działa skarga pauliańska w praktyce? Wyjaśniamy! Skarga pauliańska, niekiedy niepoprawnie nazywana skargą paulińską, to instytucja mająca za zadanie w pewien sposób chronić wierzyciela na wypadek pozbycia się przez dłużnika majątku stanowiącego przedmiot zajęcia egzekucyjnego. Ujmując najprościej, jest rodzajem pozwu przysługującego wierzycielowi w sytuacji, w której dłużnik działa na jego niekorzyść, celowo prowadząc do swojej niewypłacalności (lub niewypłacalności większej niż dotychczasowa). Co to jest skarga pauliańska – K.C. Jak wskazuje paragraf 1. art. 527 [Skarga pauliańska] K.C., kiedy osoba trzecia uzyskała korzyść majątkową w związku z czynnością podjętą przez dłużnika, a czynność ta działa na szkodę wierzyciela, to ten ma możliwość żądania uznania tejże czynności za bezskuteczną w stosunku do niego. Skarga pauliańska – przykład sytuacji, w której może mieć zastosowanie Powyższy przepis najlepiej objaśni przykład: Pan Andrzej wynajął swoje mieszkanie po okazyjnej cenie państwu Nowak – bez pośrednika. Mieszkanie to jest przedmiotem egzekucji komorniczej. W związku z wynajęciem lokalu przez państwo Nowaków, zajęcie mieszkania stało się utrudnione. Przy okazji pan Andrzej, wyzbywając się mieszkania po bardzo niskiej cenie (a nawet Skarga pauliańska, nazywana także roszczeniem pauliańskim, to rodzaj powództwa, którego historia sięga aż prawa rzymskiego.W polskim prawie podstawą jej stosowania są artykuły Kodeksu Cywilnego. Czym dokładnie jest i jak działa skarga pauliańska w praktyce? Wyjaśniamy! Skarga pauliańska, niekiedy niepoprawnie nazywana skargą paulińską, to instytucja mająca za zadanie w pewien sposób chronić wierzyciela na wypadek pozbycia się przez dłużnika majątku stanowiącego przedmiot zajęcia egzekucyjnego. Ujmując najprościej, jest rodzajem pozwu przysługującego wierzycielowi w sytuacji, w której dłużnik działa na jego niekorzyść, celowo prowadząc do swojej niewypłacalności (lub niewypłacalności większej niż dotychczasowa). Co to jest skarga pauliańska – K.C. Jak wskazuje paragraf 1. art. 527 [Skarga pauliańska] K.C., kiedy osoba trzecia uzyskała korzyść majątkową w związku z czynnością podjętą przez dłużnika, a czynność ta działa na szkodę wierzyciela, to ten ma możliwość żądania uznania tejże czynności za bezskuteczną w stosunku do niego. Skarga pauliańska – przykład sytuacji, w której może mieć zastosowanie Powyższy przepis najlepiej objaśni przykład: Pan Andrzej wynajął swoje mieszkanie po okazyjnej cenie państwu Nowak – bez pośrednika. Mieszkanie to jest przedmiotem egzekucji komorniczej. W związku z wynajęciem lokalu przez państwo Nowaków, zajęcie mieszkania stało się utrudnione. Przy okazji pan Andrzej, wyzbywając się mieszkania po bardzo niskiej cenie (a nawet
19.04.2021Adam Nawrocki
Refaktura, czyli przeniesienie obowiązku płatniczego na inny podmiot to coś, o czym powinien wiedzieć każdy przedsiębiorca . Sprawdź, na czym polega i w jaki sposób można je przeprowadzić. Refakturowanie to rozwiązanie, które – choć nie jest sformułowane żadnym aktem prawnym – jest bardzo często stosowane przez przedsiębiorców. Na czym dokładnie polega refaktura? W jakich okolicznościach można ją stosować i w jaki sposób? Dowiesz się z tego artykułu! Refaktura – co to? Co powinna zawierać refaktura kosztów za wykonanie usługi? Refaktura jest działaniem polegającym na przeniesieniu obowiązku płatniczego na inny podmiot – ten, który jest rzeczywistym nabywcą danego towaru lub korzysta z usług wymagających regularnego opłacania. Może dotyczyć np. przerzucenia obowiązku opłacania faktur za prąd, wodę i internet firmie, która podnajmuje lokal od drugiego przedsiębiorcy. To więc dodatkowa faktura wystawiana do tego samego towaru albo usługi, na mocy której te zostają sprzedane nowemu nabywcy, „zmieniają właściciela”, ujmując kolokwialnie. Co istotne, zbywca zwykle nie nalicza sobie marży za odsprzedaż danego towaru lub usługi. W przypadku refaktury celem nie jest bowiem wzbogacenie się, a wyłącznie przeniesienie kosztów na osobę, która w rzeczywistości powinna je ponosić, bo korzysta z przedmiotu refaktury. Refakturowanie – przykład dla zobrazowania zagadnienia Wraz z pracownikami udałeś się w kilkugodzinną podróż służbową Refaktura, czyli przeniesienie obowiązku płatniczego na inny podmiot to coś, o czym powinien wiedzieć każdy przedsiębiorca.Sprawdź, na czym polega i w jaki sposób można je przeprowadzić. Refakturowanie to rozwiązanie, które – choć nie jest sformułowane żadnym aktem prawnym – jest bardzo często stosowane przez przedsiębiorców. Na czym dokładnie polega refaktura? W jakich okolicznościach można ją stosować i w jaki sposób? Dowiesz się z tego artykułu! Refaktura – co to? Co powinna zawierać refaktura kosztów za wykonanie usługi? Refaktura jest działaniem polegającym na przeniesieniu obowiązku płatniczego na inny podmiot – ten, który jest rzeczywistym nabywcą danego towaru lub korzysta z usług wymagających regularnego opłacania. Może dotyczyć np. przerzucenia obowiązku opłacania faktur za prąd, wodę i internet firmie, która podnajmuje lokal od drugiego przedsiębiorcy. To więc dodatkowa faktura wystawiana do tego samego towaru albo usługi, na mocy której te zostają sprzedane nowemu nabywcy, „zmieniają właściciela”, ujmując kolokwialnie. Co istotne, zbywca zwykle nie nalicza sobie marży za odsprzedaż danego towaru lub usługi. W przypadku refaktury celem nie jest bowiem wzbogacenie się, a wyłącznie przeniesienie kosztów na osobę, która w rzeczywistości powinna je ponosić, bo korzysta z przedmiotu refaktury. Refakturowanie – przykład dla zobrazowania zagadnienia Wraz z pracownikami udałeś się w kilkugodzinną podróż służbową
19.04.2021Adam Nawrocki
Zatrudniając pracowników, musisz poinformować ich o ryzyku zawodowym związanym ze stanowiskiem. Sprawdź, jak to zrobić. W jaki sposób przeprowadzić ocenę tego ryzyka.
12.04.2021Adam Nawrocki
Due diligence to pojęcie, który dla wielu osób może nie być do końca jasne . Tymczasem oznacza ono mniej więcej tyle, co audyt. Jednak jest to badanie, które wykonuje się w szczególnych przypadkach. Jeśli chcesz sprawdzić, w jakich, zapraszamy do lektury. Due diligence to badanie, które zazwyczaj zlecane jest przez inwestora, który chce sprawdzić, czy zakup lub przejęcie danej firmy jest opłacalne. Dzięki analizie due diligence można zyskać niezwykle szczegółowy wgląd w kondycję spółki i jej wartość rynkową. Badanie obejmuje wiele aspektów, a przeprowadzane jest przez niezależnych ekspertów. Dzięki temu jest obiektywne, a wyniki są efektem analizy różnych obszarów funkcjonowania firmy. Sprzedający ma także możliwość przygotowania się do audytu. Z całą pewnością due diligence to skomplikowany proces, któremu jednak warto przyjrzeć się bliżej. Due diligence – co to dokładnie jest? Due diligence to pojęcie, które pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, a konkretniej z amerykańskiej wykładni prawa cywilnego. W tłumaczeniu dosłownym oznacza tyle, co „należyta staranność”. Pojęcie do użytku powszechnego weszło w roku 1933, wskutek przyjęcia Securities Act. W Polsce due diligence często zastępowane jest takimi pojęciami, jak audyt prawny, audyt finansowy lub badanie kondycji biznesu. Taką analizę zazwyczaj przeprowadza inwestor, który chce podjąć decyzję o wejściu kapitałowym. Badanie pozwala nie tylko na Due diligence to pojęcie, który dla wielu osób może nie być do końca jasne.Tymczasem oznacza ono mniej więcej tyle, co audyt. Jednak jest to badanie, które wykonuje się w szczególnych przypadkach. Jeśli chcesz sprawdzić, w jakich, zapraszamy do lektury. Due diligence to badanie, które zazwyczaj zlecane jest przez inwestora, który chce sprawdzić, czy zakup lub przejęcie danej firmy jest opłacalne. Dzięki analizie due diligence można zyskać niezwykle szczegółowy wgląd w kondycję spółki i jej wartość rynkową. Badanie obejmuje wiele aspektów, a przeprowadzane jest przez niezależnych ekspertów. Dzięki temu jest obiektywne, a wyniki są efektem analizy różnych obszarów funkcjonowania firmy. Sprzedający ma także możliwość przygotowania się do audytu. Z całą pewnością due diligence to skomplikowany proces, któremu jednak warto przyjrzeć się bliżej. Due diligence – co to dokładnie jest? Due diligence to pojęcie, które pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, a konkretniej z amerykańskiej wykładni prawa cywilnego. W tłumaczeniu dosłownym oznacza tyle, co „należyta staranność”. Pojęcie do użytku powszechnego weszło w roku 1933, wskutek przyjęcia Securities Act. W Polsce due diligence często zastępowane jest takimi pojęciami, jak audyt prawny, audyt finansowy lub badanie kondycji biznesu. Taką analizę zazwyczaj przeprowadza inwestor, który chce podjąć decyzję o wejściu kapitałowym. Badanie pozwala nie tylko na
12.04.2021Adam Nawrocki
Komu i po co potrzebne jest upoważnienie do przetwarzania danych osobowych? Sprawdź, jakie przepisy regulują zakres przetwarzania danych. Co powinno znaleźć się w takim oświadczeniu? Z naszego artykułu dowiedz się, kiedy potrzebne jest jego złożenie.
11.04.2021Adam Nawrocki
Czas wypowiedzenie, przyczyny rozwiązania umowy, uzasadnienie – to wszystko ważne czynniki podczas rozwiązywania umowy. Dowiedz się, jak postępować w trudniejszych sytuacjach. Co powinno zawierać wypowiedzenie umowy? Kiedy należy wystawić świadectwo pracy?
11.04.2021Adam Nawrocki
Jak podzielona płatność funkcjonuje w praktyce? Jeśli jesteś przedsiębiorcą i nie wiesz, w jakich sytuacjach ją stosować, ten artykuł jest dla ciebie. Sprawdź, jakich podatników dotyczy.
11.04.2021Adam Nawrocki