Być może wybierając adres dla swojej strony internetowej, koncentrujesz się wyłącznie na tym, aby była to atrakcyjna nazwa i jest to oczywiście istotne, ale warto zwrócić uwagę również na inne kwestie. Pamiętaj, że domena stanie się jednym z elementów twojego biznesu i może ci albo ułatwiać realizowanie celów, albo wręcz przeciwnie – utrudniać to. Jak znaleźć atrakcyjny adres?
Poszukiwania domeny – co ma znaczenie?
Wybierając adres strony, bierzesz pod uwagę wiele czynników, które z twojego punktu widzenia są ważne, ale czy na pewno pamiętasz o wszystkich? Z pewnością mniejsze znaczenie ma cena za nazwę z danym rozszerzeniem. Ten koszt nie jest wysoki – często domenę możesz zarejestrować już za kilka złotych, ale są i takie, które kosztują kilkaset złotych – np. nazwy niektórych krajów czy też wybrane tzw. nowe domeny. Najbardziej popularne rozszerzenie w Polsce, czyli .pl, nie wiąże się z dużym wydatkiem – takie domeny internetowe od AZ.pl są dostępne już za kilkanaście złotych w pierwszym roku korzystania. Według danych NASK liczba takich aktywnych nazw w Polsce wynosiła w kwietniu 2021 roku blisko 2,5 mln.
Jeśli chcesz, aby twoja domena była atrakcyjna, to powinieneś ją zweryfikować, korzystając z dostępnych narzędzi i rozwiązań. W zależności od tego, jak podejdziesz do wyboru adresu, możesz trafić na takie, które ułatwią ci działalność i takie, które będą dla ciebie przeszkodą w realizacji planów. Co możesz zrobić? Oto, gdzie warto sprawdzić nazwę:
- Google – wystarczy, że wyślesz zapytanie o daną nazwę do wyszukiwarki, a dowiesz się, co znajdowało się pod tym adresem w przeszłości, o ile był on już wykorzystywany. Możesz skorzystać z polecenia site:adrestwojejstrony.pl, aby upewnić się, czy pozostały jeszcze jakieś zindeksowane strony tego serwisu – możliwe jest to nawet po kilku miesiącach od wyłączenia witryny. Dzięki temu zweryfikujesz, czy wcześniej nie działała tam np. strona, na której prowadzono nielegalną działalność.
- Archive.org/web/ – czyli archiwum internetu. Możesz sprawdzić dzięki niemu, co znajdowało się pod danym adresem nawet 20 lat temu. W tym serwisie znajdziesz zachowane kopie strony z wybranych dat.
- Ahrefs.com – do narzędzie, które służy m.in. do analizowania konkurencji. Możesz dowiedzieć się za jego pomocą, ile odnośników prowadzi do danej strony, a także, jak oceniana jest jakość tej domeny przez to narzędzie. Zwróć uwagę na parametr DR (Domain Rating). Nie decyduj się na daną domenę, jeśli prowadzi do niej bardzo duża liczba linków (setki czy jeszcze więcej), a DR jest niskie – może to wskazywać na słabą jakość odnośników, co też może się przekładać na problemy w prowadzeniu kampanii SEO. Na pewno zwróć również uwagę na to, czy do strony z końcówką .pl nie prowadzi ogromna liczba linków z witryn np. rosyjskich czy chińskich – może to wskazywać na to, że domena była linkowana za pomocą robotów spamujących.
- Senuto – w tym narzędziu możesz sprawdzić, jak zmieniała się widoczność danej domeny w wynikach wyszukiwania Google. Jeśli zauważysz na wykresie, że nagle nastąpił ogromny spadek, to może to wskazywać, że taki adres stracił reputację w oczach wyszukiwarki albo nastąpiły jakieś problemy. Bardzo prawdopodobne, że taka domena będzie wymagać dużych inwestycji, aby możliwe było przywrócenie jej oczekiwanej widoczności.
Jak widzisz, atrakcyjna nazwa to nie wszystko. Pamiętaj, że wiele domen ma już pewną historię, były one użytkowane, co może działać na ich plus, jak i na minus. Poświęć czas na sprawdzenie adresu, do którego jesteś przekonany, a wtedy nie doświadczysz problemów. Możesz trafić na taką domenę, która będzie stanowić utrudnienie na etapie przeróżnych działań. Spróbuj tego uniknąć.
- Artykuły sponsorowane – rodzaje i formy. Jak napisać artykuł, na co zwrócić uwagę?
- Zawieszenie działalności a ZUS. Składki ZUS w czasie zawieszenia działalności gospodarczej. Czy przedsiębiorca musi opłacać składki zdrowotne w trakcie zawieszenia działalności?
- Marketing internetowy – czym jest marketing online i jak działa? Rodzaje marketingu w sieci
- Czy dwie firmy mogą nazywać się tak samo?
- Jak wymyślić nazwę firmy? Sprawdź, jakie są sposoby na stworzenie nazwy dla firmy