Mikroprzedsiębiorstwo to jedna z bardziej popularnych form prowadzenia działalności. Jakie ma zalety i wady? Czy każdą małą firmę można określić w ten sposób? Jeżeli chcesz dowiedzieć się, co to jest mikroprzedsiębiorstwo, przeczytaj nasz artykuł.
Mikroprzedsiębiorstwo to określenie, które odnosi się do niedużych firm, jednak co to oznacza w praktyce? Chodzi o takie przedsiębiorstwa, które zatrudniają kilka osób. Mają także niewielki kapitał, który został zgromadzony wcześniej przez założyciela lub pozyskany w ramach pożyczki i dofinansowania. Jedną z cech charakterystycznych mikroprzedsiębiorstw jest to, że specjalizują się w dostarczaniu towarów lub usług dla niedużego obszaru, lub działają w sieci. To jednak tylko krótki opis tego, czym jest taka mała firma. O wiele więcej o tego rodzaju działalności przeczytasz w tekście. Przekonaj się już teraz, dlaczego cieszy się tak dużym zainteresowaniem. Zapraszamy do lektury!
Mikroprzedsiębiorstwo – definicja. Jakie przedsiębiorstwa mają taki profil?
Aby firmę można było nazwać mikroprzedsiębiorstwem, powinna spełnić kilka warunków. Oto te podstawowe:
- prowadzący działalność nie zatrudnia więcej niż 10 pracowników w ciągu roku (w przeciągu ostatnich dwóch lat obrotowych);
- wartość przychodu ze sprzedaży (razem z kwotą podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w ciągu roku podatkowego równowartości 2 milionów euro. Wartość jednego euro do złotówki jest naliczana według kursów NBP.
Czy jednoosobowa działalność gospodarcza to mikroprzedsiębiorstwo?
Często pojawia się pytanie, czy jednoosobowa działalność gospodarcza to mikroprzedsiębiorstwo. Odpowiedź jest prosta – tak.
Jednoosobowa działalność gospodarcza powinna jedynie spełniać kryterium wartości przychodu ze sprzedaży – nie większego niż 1 200 000 euro. Nawet jeśli prowadzący działalność nikogo nie zatrudnia, nadal wpisuje się ona w definicję mikroprzedsiębiorstwa.
Na jakie korzyści może liczyć mikroprzedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą?
Prowadząc mikroprzedsiębiorstwo, można liczyć na liczne programy pomocowe czy dofinansowania z Unii Europejskiej – w zależności od aktualnego harmonogramu dotacji. Podczas pandemii koronawirusa mikroprzedsiębiorstwa mogły otrzymać np. wsparcie z tarczy antykryzysowej i bezzwrotną zapomogę w postaci 5 tys. złotych.
Przy jednoosobowej działalności gospodarczej jest także możliwość odliczania od podatku wydatków związanych z kosztami prowadzenia firmy. Mogą to być na przykład:
- wynajmowanie lokalu;
- pakiet internetu;
- kupno samochodu służbowego.
Mikro- a mały i średni przedsiębiorca – jakie są różnice?
Wiadomo już, jaka jest definicja mikroprzedsiębiorcy, więc warto dowiedzieć się również, kiedy firma będzie klasyfikowana jako małe lub średnie przedsiębiorstwo. Małym przedsiębiorstwem będzie można nazwać działalność, która:
- w ciągu roku zatrudnia mniej niż 50 pracowników;
- osiąga roczny obrót netto, który nie przekracza pułapu 10 milionów euro.
Z kolei średnią firmą nazywa się przedsiębiorstwo, które:
- zatrudnia średniorocznie mniej niż 250 pracowników;
- osiąga roczny obrót netto nieprzekraczający równowartości 50 milionów euro.
Warto wiedzieć, że przekroczenie któregoś z wymienionych progów – w jakimkolwiek przypadku – wiąże się z automatycznym przypisaniem przedsiębiorstwa do wyższej grupy. Na takie zmiany może mieć również wpływ aktualny kurs euro.
Z jakiego rodzaju finansowania mogą skorzystać mikroprzedsiębiorstwa?
Jeśli prowadzisz mikroprzedsiębiorstwo i chcesz pozyskać dodatkowe fundusze, możesz skorzystać z dotacji polskiego rządu, a także z programów Unii Europejskiej. Jakie jeszcze są możliwości?
- Innym sposobem na uzyskanie środków finansowych po to, aby rozwijać działalność, będzie kredyt bankowy. Dużym atutem jest różnorodność ofert banków, a także opcja ich dostosowania do aktualnych potrzeb firmy.
- Kolejny sposób finansowania rozwoju mikroprzedsiębiorstwa to fundusze Venture Capital. Jest to najczęściej wsparcie finansowe proponowane przez podmioty, które w zamian oczekują udziałów w firmie, z nadzieją na jej dalszy rozwój i czerpanie korzyści.
Franczyza a mikroprzedsiębiorstwa – często wybierane rozwiązanie
Wiele sieci – zakupowych, gastronomicznych, handlowo-usługowych czy o innym profilu – proponuje franczyzę. Do obsługi lokalu nie potrzeba wielu osób (często to nawet mniej niż 10 pracowników), a przychody są znacznie niższe niż 1 200 000 euro. Franczyzobiorcy sieci handlowych czy usługowych zaliczają się zatem do mikroprzedsiębiorstw. Jakie są zalety tego rozwiązania?
- Prowadząc taką działalność, przedsiębiorcy mogą liczyć na gotowy know-how, wsparcie finansowe i szansę na otrzymywanie nagród (chociażby za osiągane wyniki sprzedażowe).
- Wykorzystywanie nazwy, emblematu i oczywiście renomy znanej marki zachęca klientów do zakupu produktów lub usług w takim miejscu.
Właśnie dlatego franczyza cieszy się popularnością wśród mikroprzedsiębiorców.
Czy mikroprzedsiębiorstwo jest dobrym pomysłem na działalność?
Prowadzenie mikroprzedsiębiorstwa ma niezaprzeczalnie wiele atutów. Trzeba wymienić:
- liczne opcje finansowania;
- możliwość podjęcia współpracy ze znaną marką na zasadzie franczyzy;
- mniejszą odpowiedzialność finansową – ze względu na niższe przychody;
- szybszy i łatwiejszy proces decyzyjny, ponieważ nie ma wielu pracowników.
Za sprawą mikroprzedsiębiorstw zwiększa się siła nabywcza, poprawiają się dochody społeczności, a także powstają nowe miejsca pracy. Dzięki nim może poprawiać się jakość życia, szczególnie w niedużych miejscowościach. Do tego rodzaju firm są zaliczane również jednoosobowe działalności gospodarcze. Bez wątpienia taka forma przedsiębiorczości cieszy się sporą popularnością. Możliwość odliczenia kosztów od podatku czy pozyskania dodatkowych środków z dotacji zachęca do otwierania właśnie mikroprzedsiębiorstw.
Najczęściej zadawane pytania
Kto jest mikroprzedsiębiorcą w 2022?
Za mikroprzedsiębiorce w 2022 roku uważa się osobę zatrudniającą w ciągu ostatnich dwóch lat nie więcej niż średnio 10 osób, której roczny dochód netto nie przekroczył równowartości 2 mln złotych.
Ile osób ma mikroprzedsiębiorstwo?
Mikroprzedsiębiorstwo może zatrudniać do 10 osób.
- Duże przedsiębiorstwo – wszystko, co powinieneś o nim wiedzieć
- Employer branding – jak pracodawca może zbudować swój wizerunek?
- Czym jest benchmarking?
- Poznaj ESOP – program opcji dla motywacji pracowników
- Holding – grupa kapitałowa. Co warto o niej wiedzieć?