Startup to określenie stosowane w odniesieniu do nowych firm. Jednak nie każde przedsiębiorstwo może być tak nazywane. Na czym polega różnica między startupem a standardową firmą? Jak założyć go krok po kroku? Sprawdź to w naszym artykule już teraz!
Tworzenie przedsiębiorstwa, którego typ opiszemy, jest bardziej złożone niż w przypadku klasycznej firmy. Startup wymaga również odpowiedniego podejścia do finansów raczkującego projektu – sposobu prowadzenia, rozwijania, a także wdrażania strategii rozwoju. Co może zatem zostać nazwane tym mianem? Jakie kryteria musi spełniać firma, aby można było ją określać jako startup? Jakie innowacyjne pomysły mogą być źródłem sukcesu i dynamicznego wzrostu? Na te i inne pytania odpowiadamy w tekście!
Co to jest startup? Jaką firmę można tak określić?
Choć to słowo jest niebywale popularne, nie każdy wie, co to jest startup. Definicję można rozbić na kilka części, aby była jak najbardziej czytelna.
- Mowa o rodzaju firmy, która wprowadza na rynek innowacyjny produkt lub usługę.
- Takie działanie wiąże się ze znacznie większym ryzykiem niż w przypadku przedsiębiorstw o standardowym profilu.
- Głównym celem przedsięwzięcia jest znalezienie rentownego i skalowalnego modelu biznesowego.
Do startupów, które osiągnęły największy sukces w ciągu ostatnich lat, należą chociażby:
- Facebook;
- Uber;
- Spotify;
- Airbnb.
Startup – definicja wyjaśniona przykładem
Aby jeszcze lepiej zilustrować, czym jest taka firma, można posłużyć się przykładem. Otwierając zakład fryzjerski, przedsiębiorca jest w stanie z dość sporą dokładnością określić prognozowane wydatki, dochody i poszczególne etapy rozwoju firmy.
Mark Zuckerberg stworzył Facebooka, czyli stronę zrzeszającą społeczność akademicką w sieci. Działo się to w dobie telefonów stacjonarnych i poczty, więc ryzyko niepowodzenia było nieporównywalnie większe. Startupem nazywa się zatem firmę wdrażającą rozwiązania, które wypełniają pewną niszę na rynku produktów i usług.
Jak założyć startup – praktyczne porady
Do startu takiego biznesu potrzebne są unikalne pomysły. Niestety, trudno znaleźć uniwersalną poradę, co będzie hitem na rynku. Można jedynie stwierdzić, że produkty i usługi, które przedsiębiorstwo zaproponuje swoim klientom, powinny być niepowtarzalne. Dzięki temu całe przedsięwzięcie będzie mogło zakończyć się sukcesem.
Skrupulatnie stworzony biznesplan pomoże uniknąć problemów finansowych startupu. Przedsiębiorca już na początkowym etapie będzie mógł mniej więcej określić, jakie atuty ma jego pomysł i z jakimi wyzwaniami trzeba się zmierzyć.
W jaki sposób stworzyć biznesplan dla startupu?
Startup jest dość ryzykownym projektem, ale odpowiednio zaplanowany może okazać się ogromnym sukcesem finansowym i przynieść wiele satysfakcji swojemu twórcy i właścicielowi. Do wykonania biznesplanu potrzebne będą:
- szczegółowa ocena konkurencji;
- określenie grupy docelowej klientów;
- analiza SWOT, czyli ustalenie silnych i słabych stron firmy, a także zdefiniowanie możliwości rozwoju i zagrożeń dla biznesu.
Jak założyć startup – krok po kroku. Plan działania
- Pierwszym etapem jest znalezienie dobrze płatnego etatu. Dzięki temu zdobywanie doświadczenia i popełnianie błędów przy nowym projekcie będzie mniej bolesne. Nie trzeba będzie się martwić o pieniądze w razie niepowodzenia.
- Drugim krokiem jest stworzenie poduszki finansowej. Ten termin na pewno znają osoby dbające o domowy budżet. Pewna suma pieniędzy jest co miesiąc odkładana na nieprzewidziane wydatki. Startup można potraktować w ten sam sposób i stworzyć pewne zaplecze finansowe jeszcze przed wdrażaniem pomysłów i prowadzeniem działalności. Zapewni to komfort psychiczny, niezbędny do podejmowania odpowiednich decyzji.
- Trzeci etap to wybór odpowiedniej formę prowadzenia działalności. Do najczęściej wybieranych form prawnych dla startupu należą jednoosobowa działalność gospodarcza i spółka cywilna lub osobowa. Niskie koszty związane z rozpoczęciem działalności, a także korzyści podatkowe i możliwość uzyskania dofinansowania to przyczyny ich popularności.
Startup – pomysły na przetestowania zainteresowania klientów
Jednym z ostatnich kroków jest zaproponowanie klientom produktu lub usługi testowej – Minimum Viable Product. Może to być chociażby:
- strona internetowa;
- aplikacja;
- oprogramowanie w wersji beta;
- wypożyczenie produktu.
Główną zaletą tego rozwiązania jest możliwość weryfikacji rzeczywistego zainteresowania klientów nowym projektem. Jednocześnie nie trzeba inwestować w to dużej sumy pieniędzy. Jeżeli Minimum Viable Product nie będzie cieszył się odpowiednim zainteresowaniem, będzie to wyraźny sygnał, że startup może nie odnieść sukcesu.
Startup – biznes z funduszami Venture Capital w Polsce. Czy to się opłaca?
Startupy są popularne na całym świecie. Jednak warunki do ich rozwoju różnią się w zależności od kraju. Jakie aspekty warto mieć na uwadze, chcąc prowadzić działalność o tym charakterze w Polsce?
Jak wygląda relacja VC ze startupem?
Formą pomocy, nad którą często zastanawiają się przedsiębiorcy, są polskie fundusze VC – Venture Capital. Dzięki nim startup otrzymuje spory zastrzyk gotówki. W zamian podmiot finansujący oczekuje najczęściej większej części udziałów. Czasem przedsiębiorca, który wymyślił nowe rozwiązanie, pracuje praktycznie jak u zwykłego pracodawcy. W jego rękach pozostaje nieraz zaledwie kilka procent udziałów firmy.
Jak dzielić się zyskami ze startupu, by to się opłacało?
Jeśli otworzysz taką firmę, która osiągnie sukces i stanie się rentownym przedsięwzięciem, fundusze VC nie wydają się już tak opłacalne. Można powiedzieć, że jest to cecha charakterystyczna naszego rynku. W niektórych krajach fundusze VC służą jedynie jako pomoc w rozwoju projektu. Odsprzedanie go oznacza często niewielki zysk w przypadku powodzenia, dlatego warto zapewnić sobie jak najlepsze warunki, jeśli rzeczywiście brakuje własnych środków.
Startup – pomysły, które mogą przynosić zyski
Startup nie jest na pewno rozwiązaniem dla wszystkich. Jeśli jednak pomysł przedsiębiorcy okaże się trafiony, zyski będą liczone w milionach, a w dobie internetu można wybić się w krótkim czasie na skalę globalną.
Startup, jako pomysł na biznes, jest tak często wybierany przez przedsiębiorców właśnie z powodu kuszących perspektyw rozwoju. Warto odpowiednio przygotować się do rozpoczęcia działalności – stworzyć plan, zaplecze finansowe i sprawdzić zainteresowanie produktem. Dzięki temu można zwiększyć prawdopodobieństwo, że postawienie na dany projekt będzie trafioną decyzją.
- Bootstrapping – czym jest i dlaczego stał się popularny przy startupach?
- Finansowanie startupów – skąd wziąć pieniądze na start? Sprawdź opcje finansowania dla startupu: rundy inwestycyjne i nie tylko
- Finansowanie startupów – zobacz, jak to robić w Polsce
- Metoda lean startup
- Akcelerator biznesu – szansa dla startupów