Jeśli dowiesz się, co to jest lean startup, okaże się, że nie musisz inwestować 100% kapitału od razu. Metoda ta pozwoli ci zyskać pewność, czy twoje produkty znajdą zainteresowanie. Przekonaj się, jak zbadać rynek, zanim spróbujesz go podbić!
W momencie zakładania firmy, a zwłaszcza startupu, czeka cię szereg wyzwań i dylematów. Nawet jeśli masz innowacyjny pomysł na produkt, będą towarzyszyć ci wątpliwości. Czy znajdzie grupę odbiorców? Czy będzie cię stać na jego promocję i ulepszenie, gdyby okazał się wadliwy? Aby nie działać po omacku i z rozsądkiem podejść do projektu, musisz najpierw zbadać rynek, co ułatwia metoda lean startup. Z naszego tekstu dowiesz się, na czym ona polega i jak ją wykorzystać. Sprawdź już teraz!
Lean startup – co to jest?
Jak można określić tę metodę biznesową?
- Miarą sukcesu jest tutaj dostosowywanie działań do rynku i jego realiów.
- Drogą do tego jest przeprowadzanie eksperymentów rynkowych na każdym etapie rozwoju firmy.
- Eksperyment to w tym przypadku zgoda na zapoznanie się klienta z twoim produktem, jeszcze w fazie jego tworzenia i udoskonalania.
Lean startup świetnie sprawdza się w momencie, kiedy nie masz pewności czy twój produkt znajdzie odbiorców i co wydarzy się na rynku w najbliższym czasie. Ten model pomaga również eliminować marnotrawienie środków w firmie.
Popularyzacja metody biznesowej lean startup
Za twórcę modelu lean startup uważa się Steve’a Blanka – przedsiębiorcę z Doliny Krzemowej i profesora Uniwersytetu Stanforda, który opracował metodologię rozwoju klienta. Zakłada ona, że można sukcesywnie uczyć się od klienta i dzięki temu prognozować to, co wydarzy się na rynku.Co to oznacza w praktyce dla startupu? Dzięki informacjom zwrotnym można na bieżąco polepszać funkcje i cechy produktu, jego design i strukturę.
Jak klienci mogą wpłynąć na dopracowanie produktu?
Popularyzacją metodologii rozwoju klienta zajął się jeden z najlepszych uczniów Blanka – Eric Ries. W 2011 roku opracował lean startup i doszedł do wniosku, że twórca może wiele nauczyć się od klientów. To pozwala na szybsze wprowadzanie produktu na rynek, ponieważ pojawia się on w użytku jeszcze w czasie dopracowywania.
Pierwszy etap metody lean startup, czyli analiza celów
Kiedy zaczniesz myśleć o modelu lean startup w swoim przedsiębiorstwie, zacznij od sformułowania tez, które określają, jaki efekt chcesz osiągnąć. Wyznacz bardzo konkretne cele, aby jak najszybciej można było określić, które plany mają sens i mogą zostać spełnione. Musisz wziąć pod uwagę dwa główne czynniki:
- hipotezę wartości – określającą, czy twój produkt będzie atrakcyjny dla klientów;
- hipotezę wzrostu – określającą, w jaki sposób możesz dotrzeć z informacją o twoim produkcie do nowych klientów.
Określając te hipotezy, nie musisz mieć stuprocentowej racji. Wiele z nich może okazać się fałszywych – właśnie tak działa model lean startup. Jednak sama próba pozwoli szybko określić, które założenia są prawdziwe i warto za nimi podążać, a które nie są zgodne z prawdą. Weryfikacja założeń pomoże uczyć się zależności i tendencji w segmencie rynku, który chcesz podbić.
Etap drugi, czyli „niedoskonały” produkt na rynku
Kolejnym etapem jest opracowanie produktu i wypuszczenie go na rynek. Możesz odnieść wrażenie, że dochodzi do tego zbyt szybko. To jest właśnie jedna z najbardziej flagowych cech lean startup. Prototyp produktu – jego niedoskonała, początkowa wersja – wchodzi na rynek w celu przeprowadzenia eksperymentu. Sprawdzasz wówczas, czy produkt ma szansę znaleźć odbiorców.
Czy obawy związane z metodologią lean startup są uzasadnione?
Oczywiście, jest to sytuacja bardzo niekomfortowa dla wielu przedsiębiorców, którzy zmuszeni są pokazać klientom swój niedoskonały pierwowzór produktu. Nadal jednak korzyści i oszczędności, jakie może przynieść wykorzystanie tej metody, wynagradzają brak satysfakcji przedsiębiorców. Dzięki eksperymentom będziesz mógł stworzyć produkt optymalny:
- odpowiadający na potrzeby klienta;
- satysfakcjonujący;
- opracowany przy możliwie najmniejszym nakładzie środków.
Ostatni etap lean startup. Poznaj opinie o produkcie
Następny krok to weryfikacja opinii klientów. Eric Ries zauważył, że eksperyment jest bardziej miarodajny niż sprawdzanie satysfakcji klientów poprzez ankiety, w których często odbiorcy nie potrafią udzielić odpowiedzi. Jak zatem mierzyć reakcję klientów na twój produkt, jeśli nie za pomocą ankiet satysfakcji? Używając metody lean startup Erica Riesa, sprawdzasz zachowania klientów – opinie o produkcie i to, czy wykazują chęć ponownego zakupu. Na tym etapie jesteś w sytuacji, gdy stworzyłeś podstawową wersję produktu, który w założeniach miał być jeszcze udoskonalony. Wystawiasz go na rynek i otrzymujesz informację zwrotną od klientów, co przyczynia się jednocześnie do rozwoju produktu i pomaga naszej inwestycji.
Wykorzystałem metodę lean start-up – co dalej?
Stworzenie minimalnie satysfakcjonującego produktu nie może być w biznesie wydarzeniem jednorazowym. Musisz powrócić do ulepszania proponowanego przez ciebie produktu, mając na uwadze pierwotne założenia. Być może okaże się, że hipoteza wartości i wzrostu wymagają poprawek lub całkowitej weryfikacji.
W ten sposób ciągle uczysz się rynku i możesz poprawiać rentowność swojego przedsiębiorstwa. Proces ten to pętla:
- tworzenia;
- pomiaru;
- uczenia się.
Jak widzisz, istnieje metoda, która pozwoli ci dokładnie zbadać rentowność twojego pomysłu. Dzięki temu unikniesz strat wynikających z szerokiej produkcji czegoś, co nie znajdzie swoich odbiorców. Korzystanie z metody lean startup znacznie ogranicza ryzyko i pozwala sprawdzić, czy to, co wymyśliłeś, naprawdę ma sens. Dzięki niej możesz pozbyć się wątpliwości, które z pewnością ci towarzyszą na początkowym etapie wdrażania nowego produktu.
- Koncepcja lean management jako sposób na optymalizację działań w przedsiębiorstwie
- Finansowanie startupów – skąd wziąć pieniądze na start? Sprawdź opcje finansowania dla startupu: rundy inwestycyjne i nie tylko
- Cykl życia produktu – czym jest i jakie fazy się na niego składają?
- FMEA – na czym polega analiza FMEA rodzajów i skutków możliwych błędów?
- Business Model Canvas – najpopularniejszy szablon modelu biznesowego