Działasz w Polsce jako przedsiębiorca i potrzebne ci zaświadczenie o niezaleganiu ZUS? Otrzymasz je bezpośrednio od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na odpowiednio złożony wniosek. Dowiedz się, co zrobić, by zdobyć ten dokument.
Zaświadczenie o niezaleganiu ZUS przydaje się w wielu sytuacjach. Możesz ubiegać się o wydanie takiego potwierdzenia na specjalny wniosek składany osobiście w urzędzie, listownie, a także przez portal internetowy. Pamiętaj, że wnioski o wydanie zaświadczeń z ZUS musisz autoryzować podpisem kwalifikowanym, jeśli wnioskujesz przez portal internetowy. Sprawy związane z wydaniem zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami ZUS załatwisz w dowolnie wybranym momencie, a za samo wydanie dokumentu nie zapłacisz ani złotówki. Sprawdź, co zawiera i jak wygląda takie zaświadczenie!
Zaświadczenie o niezaleganiu ZUS – ile trzeba czekać i jakie informacje zawiera?
Zastanawiasz się, ile potrwa wydanie dokumentu w postaci zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych? Jeśli poprawnie uzupełnisz wniosek i złożysz go przez internet lub w inny dowolnie wybrany sposób, uzyskasz dokument w terminie 7 dni od czasu wpłynięcia wniosku do ZUS. Jeśli sprawa nie budzi żadnych wątpliwości pracowników urzędu, masz szansę otrzymać dokument nawet natychmiastowo. W razie odmowy wydania zaświadczenia o niezaleganiu ZUS masz pełne prawo do odwołania się od takiej decyzji. Musisz w tym celu udać się do sądu okręgowego. Pamiętaj! Zaświadczenie to jest potwierdzeniem o niezaleganiu ze składkami na dzień jego wydania, a nawet najdrobniejsze nieprawidłowości mogą być powodem odmowy wydania dokumentu.
Zaświadczenie to zawiera informacje o niezaleganiu za świadczenia na:
- ubezpieczenia zdrowotne;
- ubezpieczenia społeczne;
- Fundusz Pracy;
- Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
- Fundusz Emerytur Pomostowych.
Samo zaświadczenie możesz odebrać w urzędzie w formie papierowej lub poprosić o wydanie elektronicznego dokumentu – zrobisz to na etapie wnioskowania online. To tylko kilka prostych kroków:
- Wejdź na stronę biznes.gov.pl.
- Wybierz odpowiednią zakładkę (Sprawy przedsiębiorcy) oraz kliknij link dotyczący ubezpieczeń społecznych.
- Wybierz opcję Zaświadczenia o niezaleganiu ZUS.
- Zaloguj się do serwisu PUE ZUS.
- Uzupełnij formularz.
- Podpisz dokument podpisem elektronicznym.
- Poczekaj na wydanie dokumentu potwierdzającego niezaleganie ze składkami ZUS.
Zaświadczenie o niezaleganiu ZUS – wzór
Jeśli rozliczasz składki i opłacasz je także za siebie jako przedsiębiorca, musisz wypełnić odpowiednio wniosek do urzędu, aby otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu ZUS. Wniosek wypełnij wielkimi literami, a pola wyboru zaznaczaj dużą literą X w czarnym lub niebieskim kolorze.
W pierwszej kolejności podaj informacje o wnioskodawcy:
- NIP;
- REGON;
- PESEL;
- seria i numer dokumentu tożsamości;
- nazwa lub imię i nazwisko płatnika;
- ulica;
- numer domu;
- numer lokalu; (jeśli występuje)
- kod pocztowy;
- miejscowość;
- nazwa państwa;
- numer telefonu.
W dolnej części formularza zaznacz też, ile kopii zaświadczenia potrzebujesz.
Ostatnim krokiem do poprawnego wypełnienia wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu ZUS jest wybór metody odbioru odpowiedzi od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Możesz wybrać odbiór:
- w placówce;
- pocztą tradycyjną na adres korespondencyjny;
- elektronicznie na koncie PUE ZUS.
Następnie wpisz datę złożenia wniosku oraz umieść obok swój czytelny podpis.
Tak uzupełniony wniosek na pewno pomyślnie przejdzie weryfikację przez urząd i w razie braku przeciwwskazań zaświadczenie o niezaleganiu ZUS zostanie wydane w wybrany przez płatnika składek sposób.