Podpis elektroniczny

Podpis elektroniczny – furtka do załatwiania spraw przez internet

4 minut(y) czytania

Podpis elektroniczny to nic innego jak narzędzie, które pozwala na potwierdzenie tożsamości osoby przy przesyłaniu dokumentów drogą internetową. Czym charakteryzuje się takie rozwiązanie? Jak działa podpis elektroniczny w praktyce? Sprawdź!

Aktualnie większość ważnych spraw załatwiasz przez internet. Medium to oferuje ogromne możliwości, a jego prawidłowe wykorzystywanie jest w dzisiejszych czasach niezbędne. Jeszcze do niedawna prawdziwym problemem było podpisywanie dokumentów, które w późniejszym czasie miały być wysyłane drogą mailową. Drukowanie, sygnowanie imieniem i nazwiskiem oraz skanowanie było jednak dla wielu osób niewygodne. 

Rozwiązaniem tego kłopotu okazuje się podpis elektroniczny, który wykorzystywany jest przez takie instytucje jak ZUS czy urząd skarbowy. Na czym polega podpis elektroniczny? Co musisz wiedzieć na jego temat? Czym różni się od podpisu odręcznego? Sprawdź sam!

Podpis elektroniczny na świecie

Mimo tego, że rozwiązanie to w Polsce jest jeszcze dość nowe, to w praktyce podpis elektroniczny wykorzystywany jest w krajach Azji, Ameryki Południowej, a także wielu należących do Unii Europejskiej. W każdym państwie pozostaje równoznaczny z odręczną sygnaturą. W związku z tym, bez żadnego problemu może być wykorzystywany do podpisywania dokumentów twoim imieniem i nazwiskiem. 

Na tym nie koniec, bo podpis elektroniczny pozwala również na finalizowanie wszelkiego rodzaju transakcji finansowych lub załatwienie spraw urzędowych. Śmiało można stwierdzić, że podpis elektroniczny zda egzamin wszędzie tam, gdzie wymagane są autentyczność, bezpieczeństwo oraz wiarygodność. 

Zobacz także:  Podpis kwalifikowany – co to jest i jakie ma zalety?

Czy podpis elektroniczny ma taką samą wagę prawną jak odręczny?

Największą zalet podpisu elektronicznego jest to, że równa się on odręcznej sygnaturze. Jedyna różnica między tymi rozwiązaniami jest taka, że w przypadku wykorzystania cyfrowej wersji nie musisz spotykać się z drugą stroną transakcji. Efektami są oszczędność czasu oraz uniknięcie kolejek, które bywają bardzo irytujące. 

W jakich instytucjach podpis elektroniczny używany jest na co dzień? 

Podpis elektroniczny w praktyce wykorzystywany jest w wielu odłamach gospodarki. Nie korzystają z niego tylko prywatne firmy, ale także urzędy oraz banki, które wychodzą naprzeciw klientom, dysponującym ograniczonym czasem. 

Czy jednak aby na pewno jest to w pełni bezpieczne? Na czym polega podpis elektroniczny? Taka sygnatura jest przypisana tylko i wyłącznie jednej osobie, dlatego identyfikacja tożsamości stron transakcji jest zawsze wiarygodna. Nie ma mowy o żadnym fałszerstwie czy pomyłce, które przecież wiązałyby się ze złamaniem prawa. 

Docelowo zadaniem podpisu elektronicznego jest usprawnienie działania wielu firm. W przypadku jego zastosowanie nie muszą one załatwiać i tak niemałej liczby „papierkowych” spraw.

Rodzaje podpisów elektronicznych w Polsce – co warto wiedzieć?

Wiesz, jak działa podpis elektronicznym w praktyce. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, że w Polsce wyróżnia się kilka jego rodzajów. Warto je poznać, aby uniknąć problemów prawnych:

  • podpis elektroniczny – pozwala ci na zabezpieczenie oraz autoryzowanie wysyłanych maili. Nie ma jednak certyfikatu kwalifikowanego, który umożliwia finalizowanie bardziej zaawansowanych transakcji;
  • bezpieczny podpis elektroniczny – ulepszona wersja wyżej wspomnianego rozwiązania. W tym wypadku masz do czynienia z podpisem, który wyposażony jest w specjalny certyfikat. W efekcie pozwala on na załatwianie także spraw urzędowych;
  • podpis cyfrowy – nieco inny rodzaju podpisu elektronicznego. Daje stronom transakcji stuprocentową pewność co do twojej tożsamości. W większości przypadków używa się go w celach komercyjnych, na przykład do podpisywania  wypełnionych formularzy lub składanych wniosków.
Zobacz także:  Jak działa podpis elektroniczny? Sprawdź!

Czym różni się podpis cyfrowy od elektronicznego?

Zdecydowana większość osób traktuje podpis cyfrowy i elektroniczny jak jedną i tę samą rzecz. Rzeczywistość jest jednak nieco inna, a pierwsze rozwiązanie nie jest dokładnie takie samo jak drugie. 

Jedną z różnic jest sposób uwierzytelniania tożsamości osoby, która zamierza sygnować konkretny dokument. W przypadku, gdy masz do czynienia z podpisem cyfrowym, będziesz musiał wykorzystać certyfikowany identyfikator cyfrowy, aby potwierdzić swoją tożsamość. To on sprawia, że twoja sygnatura jest szyfrowana, a także, że może zostać połączona z dokumentem. Jego weryfikacja odbywa się za sprawą urzędu certyfikacji lub zewnętrznych dostawców. 

Na tym nie koniec – podpis cyfrowy ma także swój unikalny certyfikat. W związku z tym, zanim otrzymasz takie narzędzie, musisz potwierdzić u dostawcy swój personalny kod PIN. 

Dlaczego warto zdecydować się na podpis kwalifikowany?

Z pewnością domyślasz się już, dlaczego podpis kwalifikowany stale zyskuje na popularności. Jest łatwy w użyciu, wygodny, a koszty jego uzyskania i stosowania nie są takie wysokie, jak mogłoby się wydawać. 

Konieczność osobistego załatwiania spraw to coś, co dla wielu osób jest zwykłą stratą czasu. Dotyczy to zwłaszcza przedsiębiorców, którzy mogliby w tym czasie przyczynić się do rozwoju swojej firmy. Aby jednak móc załatwiać sprawy urzędowe przez internet, niezbędny jest podpis kwalifikowany.

Z pewnością w dalszym ciągu masz jeszcze wątpliwości co do bezpieczeństwa samego narzędzia. W rzeczywistości osoby, które profesjonalnie zajmują się takimi sprawami, deklarują, że podpis elektroniczny jest bezpieczniejszy od klasycznej odręcznej sygnatury – o wiele trudniej go podrobić!

Bezpieczeństwo a podpis elektroniczny – jak to wygląda?

Co jeszcze składa się na bezpieczeństwo podpisu elektronicznego? Rozwiązanie to tworzone jest na bazie sprawdzonych sposobów uwierzytelniania. Konkretny identyfikator służbowy, który przypisany jest do danego pracownika, lub określony kod PIN wysyłany na dany numer telefonu to część z metod, które sprawiają, że podpis elektroniczny to bardzo bezpieczny sposób na potwierdzenie tożsamości. 

Zobacz także:  XAdES i PAdES – co warto wiedzieć na temat tych formatów?

Oczywiste jest to, że niektóre dokumenty są ściśle tajne. W takich przypadkach konieczna jest zupełna ochrona. Na to też jest rozwiązanie – możesz zdecydować się na uwierzytelnianie złożone z więcej niż jednego etapu. Co więcej, każdy krok uwierzytelniający zostanie zarejestrowany w systemie, dlatego prawdopodobieństwo jakiegokolwiek oszustwa jest bliskie zeru.
Teraz już doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, co to jest podpis elektroniczny. Poznałeś jego rodzaje i wiesz, który z nich najlepiej wybrać. Postaw na podpis elektroniczny, a działanie twojej firmy zostanie znacznie uproszczone oraz usprawnione!

Nasze propozycje
Podpis elektroniczny

Odnowienie certyfikatu kwalifikowanego – niezbędne informacje

2 minut(y) czytania
Odnowienie certyfikatu kwalifikowanego okazuje się niezbędne w momencie, gdy jego ważność dobiega końca. W przypadku, gdy nie zdecydujesz się na taki krok,…
Podpis elektroniczny

Jak działa podpis elektroniczny? Sprawdź!

2 minut(y) czytania
Jak działa podpis elektroniczny? Wbrew pozorom odpowiedź na to pytanie nie jest tak trudna, jak mogłoby się wydawać. Warto ją poznać, aby…
Podpis elektroniczny

Certyfikat podpisu elektronicznego – najważniejsze informacje na jego temat!

2 minut(y) czytania
Certyfikat podpisu elektronicznego potwierdza twoją tożsamość w czasie używania podpisu elektronicznego. W związku z tym jest niezbędny. Bezpieczeństwo, jakie zapewnia każdemu obywatelowi,…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *