Prawo pracy - 3

Badania psychotechniczne to często obowiązek podczas ubiegania się o konkretne stanowiska . Testy nie powinny powodować stresu, ponieważ są jedynie wymaganiem do podjęcia pracy. Jaka jest ich definicja? Co obejmuje zestaw? Jak wygląda przygotowanie do psychotestów? Sprawdź! Badania psychotechniczne są konieczne zazwyczaj dla osób prowadzących zawodowo pojazdy. Nie ma w tym nic dziwnego – zawód kierowcy to duża odpowiedzialność, więc zawodowcy powinni cieszyć się dobrym zdrowiem. Badania psychologiczne kierowców to jednak tylko jeden z kilku rodzajów testów, jakie istnieją. Poddawać się im muszą również przedstawiciele innych grup zawodowych, a ponadto poszczególne sprawdziany trzeba wykonywać cyklicznie. Przedstawiamy wszystkie najważniejsze informacje o badaniach koniecznych do pracy na określonych stanowiskach. Odpowiadamy także, czy… jest się czego bać? Co to są psychotesty do pracy? Testy psychotechniczne to szereg badań psychologicznych, które mają zweryfikować, czy dana osoba nadaje się do pracy na wybranym stanowisku. Obejmują one kwestie związane z psychologią, ale też sprawnością ruchową, zatem zakres otrzymanych wyników jest bardzo szeroki. Przeprowadzane przez zespoły psychologów mogą badać np.: stopień zdolności obsługi maszyn; umiejętność prowadzenia pojazdów; predyspozycje do wypełniania obowiązków związanych z pracą w specyficznych warunkach. Aby móc przeprowadzać tego rodzaju badania, trzeba posiadać odpowiednie uprawnienia i być przygotowanym do pracy pod kątem testowania różnych osób. Badanie Badania psychotechniczne to często obowiązek podczas ubiegania się o konkretne stanowiska.Testy nie powinny powodować stresu, ponieważ są jedynie wymaganiem do podjęcia pracy. Jaka jest ich definicja? Co obejmuje zestaw? Jak wygląda przygotowanie do psychotestów? Sprawdź! Badania psychotechniczne są konieczne zazwyczaj dla osób prowadzących zawodowo pojazdy. Nie ma w tym nic dziwnego – zawód kierowcy to duża odpowiedzialność, więc zawodowcy powinni cieszyć się dobrym zdrowiem. Badania psychologiczne kierowców to jednak tylko jeden z kilku rodzajów testów, jakie istnieją. Poddawać się im muszą również przedstawiciele innych grup zawodowych, a ponadto poszczególne sprawdziany trzeba wykonywać cyklicznie. Przedstawiamy wszystkie najważniejsze informacje o badaniach koniecznych do pracy na określonych stanowiskach. Odpowiadamy także, czy… jest się czego bać? Co to są psychotesty do pracy? Testy psychotechniczne to szereg badań psychologicznych, które mają zweryfikować, czy dana osoba nadaje się do pracy na wybranym stanowisku. Obejmują one kwestie związane z psychologią, ale też sprawnością ruchową, zatem zakres otrzymanych wyników jest bardzo szeroki. Przeprowadzane przez zespoły psychologów mogą badać np.: stopień zdolności obsługi maszyn; umiejętność prowadzenia pojazdów; predyspozycje do wypełniania obowiązków związanych z pracą w specyficznych warunkach. Aby móc przeprowadzać tego rodzaju badania, trzeba posiadać odpowiednie uprawnienia i być przygotowanym do pracy pod kątem testowania różnych osób. Badanie
14.07.2021Adam Nawrocki
Odprawa pośmiertna wiąże się niestety z przykrymi okolicznościami . W niektórych przypadkach przyjmuje ona symboliczną wartość, w innych stanowi realne wsparcie dla bliskich zmarłej osoby. Z artykułu dowiesz się, co warto wiedzieć na ten temat. Odprawa pośmiertna jest wynagrodzeniem wypłacanym przez prawodawcę niezależnie od zasiłku pogrzebowego. Przysługuje ona wyłącznie wtedy, gdy osoba zmarła, będąc na zasiłku z tytułu niezdolności do pracy, która była skutkiem choroby. Stosunek pracy może ciągle trwać lub być już zakończony – to kryterium nie ma tutaj znaczenia. Warto też zaznaczyć, że nie jest dla jej wypłacenia istotna przyczyna śmierci. Nie musi ona być związana z daną chorobą lub zawodem, ponieważ prawo do pobierania świadczenia przysługuje bliskim takiej osoby zmarłej. Odprawa pośmiertna – komu przysługuje świadczenie? Prawo do pobierania odprawy pośmiertnej mają osoby należące do rodziny zmarłego. Nie obejmuje ona jednak rzecz jasna każdej osoby spokrewnionej ze zmarłym, ponieważ brak ograniczeń powodowałby znaczne nadużycia. Muszą oni spełniać warunki określone w przepisach o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Odprawa pośmiertna przysługuje poniższym osobom: osoba będąca w związku małżeńskim ze zmarłym; dzieci własne i przysposobione (do 16. roku życia, a w przypadku kontynuowania nauki – do jej ukończenia lub 25. roku życia); rodzeństwo zmarłego; wnuki będące na utrzymaniu Odprawa pośmiertna wiąże się niestety z przykrymi okolicznościami.W niektórych przypadkach przyjmuje ona symboliczną wartość, w innych stanowi realne wsparcie dla bliskich zmarłej osoby. Z artykułu dowiesz się, co warto wiedzieć na ten temat. Odprawa pośmiertna jest wynagrodzeniem wypłacanym przez prawodawcę niezależnie od zasiłku pogrzebowego. Przysługuje ona wyłącznie wtedy, gdy osoba zmarła, będąc na zasiłku z tytułu niezdolności do pracy, która była skutkiem choroby. Stosunek pracy może ciągle trwać lub być już zakończony – to kryterium nie ma tutaj znaczenia. Warto też zaznaczyć, że nie jest dla jej wypłacenia istotna przyczyna śmierci. Nie musi ona być związana z daną chorobą lub zawodem, ponieważ prawo do pobierania świadczenia przysługuje bliskim takiej osoby zmarłej. Odprawa pośmiertna – komu przysługuje świadczenie? Prawo do pobierania odprawy pośmiertnej mają osoby należące do rodziny zmarłego. Nie obejmuje ona jednak rzecz jasna każdej osoby spokrewnionej ze zmarłym, ponieważ brak ograniczeń powodowałby znaczne nadużycia. Muszą oni spełniać warunki określone w przepisach o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Odprawa pośmiertna przysługuje poniższym osobom: osoba będąca w związku małżeńskim ze zmarłym; dzieci własne i przysposobione (do 16. roku życia, a w przypadku kontynuowania nauki – do jej ukończenia lub 25. roku życia); rodzeństwo zmarłego; wnuki będące na utrzymaniu
14.07.2021Adam Nawrocki
Systemy czasu pracy to coś, nad czym raczej się nie zastanawiasz . Większość osób kojarzy klasyczny, czyli ośmiogodzinny czas pracy. Czym różnią się poszczególne systemy pracy i na czym polegają te mniej popularne? Dowiedz się z artykułu! Czas pracy pracownika to okres, w którym pozostaje on do dyspozycji swojego zwierzchnika. Pracodawca ma prawo powierzać wówczas zadania, które dana osoba musi wykonać. Warto tu zaznaczyć, że podczas tego okresu pracownik pozostaje na terenie firmy lub w jakimkolwiek innym miejscu, gdzie wykonuje swoje obowiązki. W przypadku pracy terenowej jest to choćby budowa, zaś jeśli chodzi o pracę zdalną, to najczęściej wykonuje się ją we własnym domu. Systemy czasu pracy to po prostu jej ramy czasowe i przestrzenne. Muszą one zostać sprecyzowane przed zawarciem umowy. Jakie systemy pracy obowiązują w Polsce? Jakie są systemy czasu pracy i od czego zależą? W naszym kraju wszelkie zasady związane z kwestią zatrudnienia reguluje Kodeks pracy. Znajdują się w nim też zapisy o wszystkich trybach pracy, które opiszemy dokładniej w tekście. Należy pamiętać, że każdy system należy dopasować do specyfiki pracy osoby na danym stanowisku. Może od niego zależeć wydajność oraz skuteczność wykonywania obowiązków, gdyż nie każdy typ pracy będzie pasował do klasycznych ośmiu godzin. Każdy tryb pracy Systemy czasu pracy to coś, nad czym raczej się nie zastanawiasz.Większość osób kojarzy klasyczny, czyli ośmiogodzinny czas pracy. Czym różnią się poszczególne systemy pracy i na czym polegają te mniej popularne? Dowiedz się z artykułu! Czas pracy pracownika to okres, w którym pozostaje on do dyspozycji swojego zwierzchnika. Pracodawca ma prawo powierzać wówczas zadania, które dana osoba musi wykonać. Warto tu zaznaczyć, że podczas tego okresu pracownik pozostaje na terenie firmy lub w jakimkolwiek innym miejscu, gdzie wykonuje swoje obowiązki. W przypadku pracy terenowej jest to choćby budowa, zaś jeśli chodzi o pracę zdalną, to najczęściej wykonuje się ją we własnym domu. Systemy czasu pracy to po prostu jej ramy czasowe i przestrzenne. Muszą one zostać sprecyzowane przed zawarciem umowy. Jakie systemy pracy obowiązują w Polsce? Jakie są systemy czasu pracy i od czego zależą? W naszym kraju wszelkie zasady związane z kwestią zatrudnienia reguluje Kodeks pracy. Znajdują się w nim też zapisy o wszystkich trybach pracy, które opiszemy dokładniej w tekście. Należy pamiętać, że każdy system należy dopasować do specyfiki pracy osoby na danym stanowisku. Może od niego zależeć wydajność oraz skuteczność wykonywania obowiązków, gdyż nie każdy typ pracy będzie pasował do klasycznych ośmiu godzin. Każdy tryb pracy
02.07.2021Adam Nawrocki
Zadaniowy czas pracy to jeden z wielu różnych systemów wykonywania obowiązków . Czym różni się od podstawowego, równoważnego, skróconego czy weekendowego? Czy warto go stosować? Jak rozwiązać kwestie związane z urlopem czy zwolnieniem? Przeczytaj! Nie każdy wie, że termin „czas pracy” został ściśle określony w kodeksie pracy. Jest to okres, gdy pracownik zatrudniony w danym miejscu jest do dyspozycji pracodawcy. Osoba zatrudniona powinna pozostawać w swoim zakładzie, a jeśli wymagają tego okoliczności, to może pełnić swoje obowiązki także gdzie indziej. Wymiar czasu pracy, którego dana osoba przestrzega, to także podstawa do wypłacania wynagrodzenia. W przypadku klasycznego (8-godzinnego) trybu nie ma zazwyczaj wątpliwości, jednak mogą się one pojawić, jeśli chodzi o zadaniowy czas pracy. Wszystkie rozwiejemy w naszym artykule! Na czym polega zadaniowy czas pracy? W tzw. podstawowym czasie pracy pracownik przychodzi na 8 godzin do biura lub innego miejsca i w tym czasie wypełnia swoje obowiązki. Jeśli ich wykonanie zajmuje więcej czasu, wówczas osoba powinna otrzymać wynagrodzenie za nadgodziny. Zadaniowy tryb pracy polega na tym, że pracodawca wyznacza zakres obowiązków i na tej podstawie określa czas pracy. Godziny są opracowane na podstawie szacunkowego czasu potrzebnego na wykonanie danych zadań. Czasami może to być nieprecyzyjne kryterium, ponieważ efektywność pracy często zależy od Zadaniowy czas pracy to jeden z wielu różnych systemów wykonywania obowiązków.Czym różni się od podstawowego, równoważnego, skróconego czy weekendowego? Czy warto go stosować? Jak rozwiązać kwestie związane z urlopem czy zwolnieniem? Przeczytaj! Nie każdy wie, że termin „czas pracy” został ściśle określony w kodeksie pracy. Jest to okres, gdy pracownik zatrudniony w danym miejscu jest do dyspozycji pracodawcy. Osoba zatrudniona powinna pozostawać w swoim zakładzie, a jeśli wymagają tego okoliczności, to może pełnić swoje obowiązki także gdzie indziej. Wymiar czasu pracy, którego dana osoba przestrzega, to także podstawa do wypłacania wynagrodzenia. W przypadku klasycznego (8-godzinnego) trybu nie ma zazwyczaj wątpliwości, jednak mogą się one pojawić, jeśli chodzi o zadaniowy czas pracy. Wszystkie rozwiejemy w naszym artykule! Na czym polega zadaniowy czas pracy? W tzw. podstawowym czasie pracy pracownik przychodzi na 8 godzin do biura lub innego miejsca i w tym czasie wypełnia swoje obowiązki. Jeśli ich wykonanie zajmuje więcej czasu, wówczas osoba powinna otrzymać wynagrodzenie za nadgodziny. Zadaniowy tryb pracy polega na tym, że pracodawca wyznacza zakres obowiązków i na tej podstawie określa czas pracy. Godziny są opracowane na podstawie szacunkowego czasu potrzebnego na wykonanie danych zadań. Czasami może to być nieprecyzyjne kryterium, ponieważ efektywność pracy często zależy od
29.06.2021Adam Nawrocki
Nadgodziny w sobotę to kwestia, która interesuje wielu pracowników . W klasycznym ośmiogodzinnym systemie godzinowym dni wolne wypadają zazwyczaj przed niedzielą. Czy Kodeks pracy reguluje kwestię pracujących sobót? Sprawdź i przeczytaj! Czy za sobotę należy się dzień wolny? To jedno z częstych pytań. Po każdych 40 godzinach pracy w tygodniu każdej osobie należy się ciągły odpoczynek wynoszący minimum 32 godziny. Pierwszy dzień po pracy wypada najczęściej w sobotę. Występują jednak przypadki, kiedy pracodawca może zlecić wykonanie obowiązków właśnie tego dnia. Nie mogą to być jednak wszystkie zadania. Wielu nieuczciwych pracodawców wykorzystuje nieznajomość przepisów przez swoich pracowników do tego, by naginać zasady. Powinieneś znać swoje prawa, a my je przedstawimy. Nadgodziny w sobotę rządzą się określonymi zasadami i w tym tekście przybliżamy najważniejsze z nich. Pracujące soboty a niedziele i święta W polskim prawie jedynie święta i niedziele są dniami ustawowo wolnymi od pracy. Wymaganie wówczas pracy w przypadku wykonywania jej w klasycznym systemie jest więc niezgodne z przepisami. Sobota nie należy jednak do świąt, zatem praca jest wtedy dopuszczalna w każdym przypadku. To właśnie ten dzień jest wolny, co wynika z obowiązku zapewnienia wspomnianych powyżej minimum 32 godzin wolnego. Jako że niedziela i tak jest dniem niepracującym, pracodawcy w systemie ośmiogodzinnym Nadgodziny w sobotę to kwestia, która interesuje wielu pracowników.W klasycznym ośmiogodzinnym systemie godzinowym dni wolne wypadają zazwyczaj przed niedzielą. Czy Kodeks pracy reguluje kwestię pracujących sobót? Sprawdź i przeczytaj! Czy za sobotę należy się dzień wolny? To jedno z częstych pytań. Po każdych 40 godzinach pracy w tygodniu każdej osobie należy się ciągły odpoczynek wynoszący minimum 32 godziny. Pierwszy dzień po pracy wypada najczęściej w sobotę. Występują jednak przypadki, kiedy pracodawca może zlecić wykonanie obowiązków właśnie tego dnia. Nie mogą to być jednak wszystkie zadania. Wielu nieuczciwych pracodawców wykorzystuje nieznajomość przepisów przez swoich pracowników do tego, by naginać zasady. Powinieneś znać swoje prawa, a my je przedstawimy. Nadgodziny w sobotę rządzą się określonymi zasadami i w tym tekście przybliżamy najważniejsze z nich. Pracujące soboty a niedziele i święta W polskim prawie jedynie święta i niedziele są dniami ustawowo wolnymi od pracy. Wymaganie wówczas pracy w przypadku wykonywania jej w klasycznym systemie jest więc niezgodne z przepisami. Sobota nie należy jednak do świąt, zatem praca jest wtedy dopuszczalna w każdym przypadku. To właśnie ten dzień jest wolny, co wynika z obowiązku zapewnienia wspomnianych powyżej minimum 32 godzin wolnego. Jako że niedziela i tak jest dniem niepracującym, pracodawcy w systemie ośmiogodzinnym
29.06.2021Adam Nawrocki
Likwidacja stanowiska pracy pozwala na zwolnienie każdego pracownika, włącznie z tym, który ma umowę na czas nieokreślony . Czy jest to jednak zawsze legalne? Dowiedz się, czy likwidacja miejsca pracy ma podstawę prawną. Poznaj swoje prawa! Zwolnienie pracownika bywa trudne, dlatego czasem w zakładach pojawia się tzw. pozorna likwidacja stanowiska pracy. To coraz większy problem w wielu firmach. Jednak nawet jeśli właściciel przedsiębiorstwa decyduje się na redukcję etatów, może to powodować liczne trudności dla pracowników. W związku z tym warto dowiedzieć się, z czym się to wiąże. Sprawdź, jakie masz prawa, zarówno jako osoba zatrudniona, jak i ta, która do tej pory pracę dawała. Jaka odprawa z tytułu likwidacji stanowiska pracy może ci przysługiwać i jaką zapłacisz jako pracodawca? Przeczytaj nasz artykuł! Likwidacja stanowiska pracy – podstawa prawna To właściciel przedsiębiorstwa lub jego dyrektor zwykle decyduje o strukturze zatrudnienia. Dlatego ma on pełne prawo do zlikwidowania stanowiska pracy, jeśli uzna to za stosowne. Jeśli się na to zdecyduje, może zarówno zwolnić pracownika bez podania innych, konkretnych przyczyn, jak i do zmiany jego wynagrodzenia lub miejsca zatrudnienia (czyli wykonywania innych obowiązków). Jest to więc czymś w pełni uzasadnionym prawnie i jako zwolniony pracownik nie możesz podać za to swojego byłego pracodawcy do Likwidacja stanowiska pracy pozwala na zwolnienie każdego pracownika, włącznie z tym, który ma umowę na czas nieokreślony.Czy jest to jednak zawsze legalne? Dowiedz się, czy likwidacja miejsca pracy ma podstawę prawną. Poznaj swoje prawa! Zwolnienie pracownika bywa trudne, dlatego czasem w zakładach pojawia się tzw. pozorna likwidacja stanowiska pracy. To coraz większy problem w wielu firmach. Jednak nawet jeśli właściciel przedsiębiorstwa decyduje się na redukcję etatów, może to powodować liczne trudności dla pracowników. W związku z tym warto dowiedzieć się, z czym się to wiąże. Sprawdź, jakie masz prawa, zarówno jako osoba zatrudniona, jak i ta, która do tej pory pracę dawała. Jaka odprawa z tytułu likwidacji stanowiska pracy może ci przysługiwać i jaką zapłacisz jako pracodawca? Przeczytaj nasz artykuł! Likwidacja stanowiska pracy – podstawa prawna To właściciel przedsiębiorstwa lub jego dyrektor zwykle decyduje o strukturze zatrudnienia. Dlatego ma on pełne prawo do zlikwidowania stanowiska pracy, jeśli uzna to za stosowne. Jeśli się na to zdecyduje, może zarówno zwolnić pracownika bez podania innych, konkretnych przyczyn, jak i do zmiany jego wynagrodzenia lub miejsca zatrudnienia (czyli wykonywania innych obowiązków). Jest to więc czymś w pełni uzasadnionym prawnie i jako zwolniony pracownik nie możesz podać za to swojego byłego pracodawcy do
25.06.2021Adam Nawrocki
Nagroda jubileuszowa to zazwyczaj premia, którą często dostają pracownicy sektora publicznego . Czy jednak dotyczy ona także prywatnych przedsiębiorstw? Po jakim czasie zostanie ci przyznana premia jubileuszowa? Sprawdź, ile możesz dostać za swój staż pracy! Choć dziś się o nich dużo nie mówi, nagrody jubileuszowe mogą być po prostu cennym wynagrodzeniem dla osoby pracującej w firmie i wyrazem uznania dla niej. Z tego powodu warto o nich pamiętać. Także jako pracodawca powinieneś wziąć pod uwagę możliwość przyznania takiej premii osobie, która współpracuje z twoim przedsiębiorstwem od lat. Ile powinna wynosić nagroda jubileuszowa po 40 latach pracy? Czy każda firma ma obowiązek wręczania tego typu odznaczeń swoim pracownikom? O tym wszystkim warto wiedzieć, aby w pełni świadomie budować wizerunek swojego przedsiębiorstwa. Premia jubileuszowa dla pracownika samorządowego – czym tak naprawdę jest? Czy mogą otrzymać ją nauczyciele? Nagroda jubileuszowa obowiązuje zawsze w przypadku osób zatrudnionych w sektorze publicznym. Jubileuszówka w budżetówce jest czymś, o czym wie każdy jej pracownik. Bez wyjątków dostaną ją więc: nauczyciele pracujący w placówkach publicznych; urzędnicy; pracownicy publicznej służby zdrowia. Jej wysokość zależy od stażu pracy danej osoby. Nieco inaczej ma się sprawa z prywatnymi przedsiębiorstwami, które mogą, ale nie muszą wprowadzać tego typu premii. To jest już jedynie Nagroda jubileuszowa to zazwyczaj premia, którą często dostają pracownicy sektora publicznego.Czy jednak dotyczy ona także prywatnych przedsiębiorstw? Po jakim czasie zostanie ci przyznana premia jubileuszowa? Sprawdź, ile możesz dostać za swój staż pracy! Choć dziś się o nich dużo nie mówi, nagrody jubileuszowe mogą być po prostu cennym wynagrodzeniem dla osoby pracującej w firmie i wyrazem uznania dla niej. Z tego powodu warto o nich pamiętać. Także jako pracodawca powinieneś wziąć pod uwagę możliwość przyznania takiej premii osobie, która współpracuje z twoim przedsiębiorstwem od lat. Ile powinna wynosić nagroda jubileuszowa po 40 latach pracy? Czy każda firma ma obowiązek wręczania tego typu odznaczeń swoim pracownikom? O tym wszystkim warto wiedzieć, aby w pełni świadomie budować wizerunek swojego przedsiębiorstwa. Premia jubileuszowa dla pracownika samorządowego – czym tak naprawdę jest? Czy mogą otrzymać ją nauczyciele? Nagroda jubileuszowa obowiązuje zawsze w przypadku osób zatrudnionych w sektorze publicznym. Jubileuszówka w budżetówce jest czymś, o czym wie każdy jej pracownik. Bez wyjątków dostaną ją więc: nauczyciele pracujący w placówkach publicznych; urzędnicy; pracownicy publicznej służby zdrowia. Jej wysokość zależy od stażu pracy danej osoby. Nieco inaczej ma się sprawa z prywatnymi przedsiębiorstwami, które mogą, ale nie muszą wprowadzać tego typu premii. To jest już jedynie
24.06.2021Adam Nawrocki
Dodatek aktywizacyjny to jedna z form wspierania osób bezrobotnych, które podjęły wysiłek znalezienia pracy . Państwo zachęca do tego typu działań korzyściami finansowymi. Czy wystarczy znaleźć pracę, by dostać zasiłek aktywizacyjny? Czytaj i sprawdź! Osoby bezrobotne mogą być zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy. Znalezienie zatrudnienia bywa wówczas nieco łatwiejsze. Wpis w poczet bezrobotnych może być także powodem do przyznania renty, zasiłku lub innego dodatku finansowego. Takie wsparcie finansowe zazwyczaj wiąże się z brakiem aktywności zawodowej, jednak od tej reguły jest kilka wyjątków. Należy do nich dodatek aktywizacyjny. Komu przysługuje dodatek aktywizacyjny? Dodatek aktywizacyjny to przykład świadczenia, jakie bezrobotny może otrzymać po zatrudnieniu. Aby otrzymać wsparcie, trzeba jednak spełnić kilka wymagań sprecyzowanych przez PUP. Dodatek aktywizacyjny nie jest świadczeniem, o które każdy może się ubiegać. Przysługuje osobom, które znalazły zatrudnienie lub inną pracę zarobkową. Poznaj wszystkie warunki! Jak sama nazwa wskazuje, opisywany dodatek aktywizacyjny przysługuje tylko tym osobom, które podjęły jakąś aktywność zawodową. Może to być znalezienie pracy na własną rękę lub w wyniku skierowania przez powiatowy urząd pracy, w którym zarejestrowana jest dana osoba. W tym drugim przypadku pracownik nie może być zatrudniony w pełnym wymiarze godzin. Jego pensja musi być zaś niższa od minimalnego wynagrodzenia w danym roku. Dodatek nieco Dodatek aktywizacyjny to jedna z form wspierania osób bezrobotnych, które podjęły wysiłek znalezienia pracy.Państwo zachęca do tego typu działań korzyściami finansowymi. Czy wystarczy znaleźć pracę, by dostać zasiłek aktywizacyjny? Czytaj i sprawdź! Osoby bezrobotne mogą być zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy. Znalezienie zatrudnienia bywa wówczas nieco łatwiejsze. Wpis w poczet bezrobotnych może być także powodem do przyznania renty, zasiłku lub innego dodatku finansowego. Takie wsparcie finansowe zazwyczaj wiąże się z brakiem aktywności zawodowej, jednak od tej reguły jest kilka wyjątków. Należy do nich dodatek aktywizacyjny. Komu przysługuje dodatek aktywizacyjny? Dodatek aktywizacyjny to przykład świadczenia, jakie bezrobotny może otrzymać po zatrudnieniu. Aby otrzymać wsparcie, trzeba jednak spełnić kilka wymagań sprecyzowanych przez PUP. Dodatek aktywizacyjny nie jest świadczeniem, o które każdy może się ubiegać. Przysługuje osobom, które znalazły zatrudnienie lub inną pracę zarobkową. Poznaj wszystkie warunki! Jak sama nazwa wskazuje, opisywany dodatek aktywizacyjny przysługuje tylko tym osobom, które podjęły jakąś aktywność zawodową. Może to być znalezienie pracy na własną rękę lub w wyniku skierowania przez powiatowy urząd pracy, w którym zarejestrowana jest dana osoba. W tym drugim przypadku pracownik nie może być zatrudniony w pełnym wymiarze godzin. Jego pensja musi być zaś niższa od minimalnego wynagrodzenia w danym roku. Dodatek nieco
24.06.2021Adam Nawrocki
Umowa zlecenie a urlop to kwestia, która z pewnością zajmuje wszystkich, którzy zatrudnieni są na tej podstawie . Dowiedz się, jak wygląda ta kwestia. Czy przepisy Kodeksu Pracy mówią coś na ten temat? Szukanie informacji dotyczących praw i obowiązków pracownika kojarzy się zwykle z weryfikacją przepisów określonych w Kodeksie Pracy. Ten akt prawny nie dotyczy jednak umów cywilnoprawnych, a taką jest umowa zlecenie. Zastanawiając się, czy na umowie zlecenie przysługuje urlop, należy zapoznać się z przepisami Kodeksu Cywilnego. W tym artykule przedstawiamy najważniejsze zawarte w nim informacje. Umowa zlecenie a prawo do urlopu. Czy takie uprawnienie przysługuje w przypadku umowy cywilnoprawnej? Pracownik zatrudniony na umowę zlecenie nie ma prawa do urlopu – sformułowanego przez Kodeks Pracy. Druga część tego zdania jest szczególnie istotna. Brak tego prawa nie oznacza bowiem, że zleceniobiorca jest całkowicie pozbawiony prawa do korzystania z dni wolnych. Na samym początku warto więc objaśnić, czym – zgodnie z zapisami Kodeksu Pracy – jest prawo do urlopu. Umowa zlecenie – urlop wypoczynkowy Objaśnienia tego określenia należy szukać w art. 152 [Zakaz zrzeczenia się prawa do urlopu], paragrafie 1. Kodeksu Pracy. Jako prawo do urlopu wskazuje on prawo do: urlopu odbywającego się co roku; nieprzerwanego, a więc trwającego określoną liczbę dni Umowa zlecenie a urlop to kwestia, która z pewnością zajmuje wszystkich, którzy zatrudnieni są na tej podstawie.Dowiedz się, jak wygląda ta kwestia. Czy przepisy Kodeksu Pracy mówią coś na ten temat? Szukanie informacji dotyczących praw i obowiązków pracownika kojarzy się zwykle z weryfikacją przepisów określonych w Kodeksie Pracy. Ten akt prawny nie dotyczy jednak umów cywilnoprawnych, a taką jest umowa zlecenie. Zastanawiając się, czy na umowie zlecenie przysługuje urlop, należy zapoznać się z przepisami Kodeksu Cywilnego. W tym artykule przedstawiamy najważniejsze zawarte w nim informacje. Umowa zlecenie a prawo do urlopu. Czy takie uprawnienie przysługuje w przypadku umowy cywilnoprawnej? Pracownik zatrudniony na umowę zlecenie nie ma prawa do urlopu – sformułowanego przez Kodeks Pracy. Druga część tego zdania jest szczególnie istotna. Brak tego prawa nie oznacza bowiem, że zleceniobiorca jest całkowicie pozbawiony prawa do korzystania z dni wolnych. Na samym początku warto więc objaśnić, czym – zgodnie z zapisami Kodeksu Pracy – jest prawo do urlopu. Umowa zlecenie – urlop wypoczynkowy Objaśnienia tego określenia należy szukać w art. 152 [Zakaz zrzeczenia się prawa do urlopu], paragrafie 1. Kodeksu Pracy. Jako prawo do urlopu wskazuje on prawo do: urlopu odbywającego się co roku; nieprzerwanego, a więc trwającego określoną liczbę dni
19.04.2021Adam Nawrocki
Społeczny inspektor pracy ma szeroki zakres uprawnień i obowiązków, dzięki którym może dopilnować bezpiecznych i higienicznych warunków pracy . Sprawdź, kto może nim zostać. Dowiedz się, czym dokładnie się zajmuje. Zakładowy społeczny inspektor pracy (zsip, sip) często bywa błędnie kojarzony z kontrolami ściśle związanymi z zagadnieniami z zakresu BHP. W rzeczywistości jego uprawnienia i zasięg pracy są dużo szersze. Z tego artykułu dowiesz się, kim dokładnie jest sip i na czym polega społeczna inspekcja pracy. Kim jest społeczny inspektor pracy według ustawy? Społeczny inspektor pracy jest pracownikiem firmy wybranym na służbę społeczną o tej samej nazwie – społeczna inspekcja pracy. Służba ta ma za zadanie zapewnić osobom zatrudnionym warunki pracy zgodne z wymogami Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (BHP) oraz chronić prawa pracowników, które formułuje Kodeks Pracy. Określa to ustawa o społecznej inspekcji pracy (Ustawa z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy, art. 1.). Kto poza społecznym inspektorem pracy tworzy społeczną inspekcję pracy? Społeczna inspekcja pracy składa się z wymienionych poniżej przedstawicieli. Zakładowy społeczny inspektor pracy – można nazwać go głównym przedstawicielem całej służby. Jego uprawnienia obejmują całą firmę, bez względu na oddział. Biorąc na przykład dużą korporację o zasięgu minimum krajowym z główną siedzibą w Warszawie i kilkunastoma Społeczny inspektor pracy ma szeroki zakres uprawnień i obowiązków, dzięki którym może dopilnować bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.Sprawdź, kto może nim zostać. Dowiedz się, czym dokładnie się zajmuje. Zakładowy społeczny inspektor pracy (zsip, sip) często bywa błędnie kojarzony z kontrolami ściśle związanymi z zagadnieniami z zakresu BHP. W rzeczywistości jego uprawnienia i zasięg pracy są dużo szersze. Z tego artykułu dowiesz się, kim dokładnie jest sip i na czym polega społeczna inspekcja pracy. Kim jest społeczny inspektor pracy według ustawy? Społeczny inspektor pracy jest pracownikiem firmy wybranym na służbę społeczną o tej samej nazwie – społeczna inspekcja pracy. Służba ta ma za zadanie zapewnić osobom zatrudnionym warunki pracy zgodne z wymogami Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (BHP) oraz chronić prawa pracowników, które formułuje Kodeks Pracy. Określa to ustawa o społecznej inspekcji pracy (Ustawa z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy, art. 1.). Kto poza społecznym inspektorem pracy tworzy społeczną inspekcję pracy? Społeczna inspekcja pracy składa się z wymienionych poniżej przedstawicieli. Zakładowy społeczny inspektor pracy – można nazwać go głównym przedstawicielem całej służby. Jego uprawnienia obejmują całą firmę, bez względu na oddział. Biorąc na przykład dużą korporację o zasięgu minimum krajowym z główną siedzibą w Warszawie i kilkunastoma
19.04.2021Adam Nawrocki
Zaświadczenia o zarobkach to dokumenty, które określają miesięczne wynagrodzenie brutto pracownika (średnią z ostatnich trzech miesięcy) oraz źródło jego pochodzenia, oficjalnie potwierdzone przez pracodawcę . Zobacz, kiedy jest potrzebne. Te dokumenty mogą stanowić potwierdzenie wypłacalności dla różnego rodzaju instytucji. Przeczytaj, jak powinno wyglądać – i kto może wymagać przedstawienia zaświadczenia o wysokości wynagrodzenia. Z naszego artykułu dowiesz się wszystkiego co musisz wiedzieć o zaświadczeniu o dochodach. Zaświadczenia o zarobkach – kiedy są potrzebne? Zaświadczenia o zarobkach pobierane są najczęściej podczas starania się o kredyt bankowy lub pożyczkę w innej instytucji. Przedstawiają bowiem jedne z najważniejszych informacji pozwalających na określenie zdolności kredytowej. Należy mieć jednak na uwadze, że zaświadczenie o zarobkach nie uwzględnia takich informacji, jak pozostałe zobowiązania finansowe oraz ewentualne zadłużenia. To informacje, które celem weryfikacji poziomu wypłacalności pozyskiwane są drogą oświadczenia zainteresowanego oraz sprawdzeniem w odpowiednich instytucjach, takich jak Biuro Informacji Kredytowej, Biuro Informacji Gospodarczej czy Krajowy Rejestr Dłużników. To jednak nie jedyne sytuacje, w których pracownikowi potrzebny ten dokument. O okazanie zaświadczenia o zarobkach może zostać poproszony także podczas: przygotowań do postępowania sądowego np. w sprawach o przyznanie alimentów od małżonka, rodzica lub na samotnie wychowywane dziecko czy o podział majątku; kupna towaru, np. sprzętu elektronicznego czy samochodu, na Zaświadczenia o zarobkach to dokumenty, które określają miesięczne wynagrodzenie brutto pracownika (średnią z ostatnich trzech miesięcy) oraz źródło jego pochodzenia, oficjalnie potwierdzone przez pracodawcę.Zobacz, kiedy jest potrzebne. Te dokumenty mogą stanowić potwierdzenie wypłacalności dla różnego rodzaju instytucji. Przeczytaj, jak powinno wyglądać – i kto może wymagać przedstawienia zaświadczenia o wysokości wynagrodzenia. Z naszego artykułu dowiesz się wszystkiego co musisz wiedzieć o zaświadczeniu o dochodach. Zaświadczenia o zarobkach – kiedy są potrzebne? Zaświadczenia o zarobkach pobierane są najczęściej podczas starania się o kredyt bankowy lub pożyczkę w innej instytucji. Przedstawiają bowiem jedne z najważniejszych informacji pozwalających na określenie zdolności kredytowej. Należy mieć jednak na uwadze, że zaświadczenie o zarobkach nie uwzględnia takich informacji, jak pozostałe zobowiązania finansowe oraz ewentualne zadłużenia. To informacje, które celem weryfikacji poziomu wypłacalności pozyskiwane są drogą oświadczenia zainteresowanego oraz sprawdzeniem w odpowiednich instytucjach, takich jak Biuro Informacji Kredytowej, Biuro Informacji Gospodarczej czy Krajowy Rejestr Dłużników. To jednak nie jedyne sytuacje, w których pracownikowi potrzebny ten dokument. O okazanie zaświadczenia o zarobkach może zostać poproszony także podczas: przygotowań do postępowania sądowego np. w sprawach o przyznanie alimentów od małżonka, rodzica lub na samotnie wychowywane dziecko czy o podział majątku; kupna towaru, np. sprzętu elektronicznego czy samochodu, na
19.04.2021Adam Nawrocki
Czym jest weksel in blanco ? Sprawdź, w jaki sposób go wypełnić i kiedy lepiej z niego nie korzystać. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co musisz widzieć o korzystaniu z weksli różnego rodzju. Prawo wekslowe, a więc ustawa z dnia 28 kwietnia 1936 r. o tym samym tytule, formułuje dwa główne rodzaje weksli. To więc weksel trasowany oraz własny. Oba mogą występować w wersji in blanco. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest weksel in blanco, jak go wypełnić oraz z jakimi wiąże się korzyściami i zagrożeniami. Co to jest weksel in blanco? W zrozumieniu tego pojęcia pomoże rozbicie go na dwa pytania pomocnicze, a więc co to weksel oraz co to znaczy in blanco. Weksel – co to? Weksel jest papierem wartościowym, który służy zabezpieczeniu umowy. Stanowi formę zobowiązania jednej ze stron do dokonania zapłaty określonej w umowie i na samym wekslu. Może także być stosowany w postaci zamiennika dla pieniędzy, gdy osoba zobowiązana do zapłaty nie ma gotówki oraz środek obrotu finansowego. Nie wymaga stosowania żadnego oficjalnego druku – weksel może być wypisany ręcznie na zwykłej kartce papieru. Stanie się wekslem w momencie, gdy będzie zawierał: nazwę weksel; bezwarunkowe polecenie zapłaty określonej kwoty; wskazanie terminu oraz miejsca Czym jest weksel in blanco?Sprawdź, w jaki sposób go wypełnić i kiedy lepiej z niego nie korzystać. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co musisz widzieć o korzystaniu z weksli różnego rodzju. Prawo wekslowe, a więc ustawa z dnia 28 kwietnia 1936 r. o tym samym tytule, formułuje dwa główne rodzaje weksli. To więc weksel trasowany oraz własny. Oba mogą występować w wersji in blanco. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest weksel in blanco, jak go wypełnić oraz z jakimi wiąże się korzyściami i zagrożeniami. Co to jest weksel in blanco? W zrozumieniu tego pojęcia pomoże rozbicie go na dwa pytania pomocnicze, a więc co to weksel oraz co to znaczy in blanco. Weksel – co to? Weksel jest papierem wartościowym, który służy zabezpieczeniu umowy. Stanowi formę zobowiązania jednej ze stron do dokonania zapłaty określonej w umowie i na samym wekslu. Może także być stosowany w postaci zamiennika dla pieniędzy, gdy osoba zobowiązana do zapłaty nie ma gotówki oraz środek obrotu finansowego. Nie wymaga stosowania żadnego oficjalnego druku – weksel może być wypisany ręcznie na zwykłej kartce papieru. Stanie się wekslem w momencie, gdy będzie zawierał: nazwę weksel; bezwarunkowe polecenie zapłaty określonej kwoty; wskazanie terminu oraz miejsca
19.04.2021Adam Nawrocki
Pracownik może ubiegać się o odszkodowanie, gdy będzie miał wypadek w drodze z pracy do domu lub z domu do pracy . Sprawdź, w jakich konkretnie przypadkach jest to możliwe. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co istotne. Warto mieć na uwadze, że przepisy prawa w sposób konkretny definiują, jakie okoliczności mogą zostać uznane za powstanie jednej z tych dwóch sytuacji. Wyjaśniamy, czym jest wypadek w drodze z pracy i do pracy, jak i gdzie go zgłosić i na co może liczyć pracownik, który doznał krzywdy. Wypadek w drodze do pracy – definicja Wypadek w drodze do pracy został sformułowany w art. 57b. [Wypadek w drodze do pracy lub z pracy] ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Szczególnie istotne w ustaleniu, czy dane zdarzenie może kwalifikować się jako ten rodzaj wypadku, są jego okoliczności. Okoliczności wypadku w drodze do i z pracy: zdarzenie nagłe, czynnik zewnętrzny Pierwszym wskazaniem ustawy (ustęp 1.) jest informacja, że za wypadek w drodze do i z pracy może być uznane wyłącznie zdarzenie nagłe, którego przyczyną był czynnik zewnętrzny. Nie może być więc spowodowany chorobą pracownika czy nagłym osłabieniem organizmu (związanym np. ze spożyciem zbyt małej liczby kalorii). Należy mieć jednak na uwadze, Pracownik może ubiegać się o odszkodowanie, gdy będzie miał wypadek w drodze z pracy do domu lub z domu do pracy.Sprawdź, w jakich konkretnie przypadkach jest to możliwe. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się wszystkiego, co istotne. Warto mieć na uwadze, że przepisy prawa w sposób konkretny definiują, jakie okoliczności mogą zostać uznane za powstanie jednej z tych dwóch sytuacji. Wyjaśniamy, czym jest wypadek w drodze z pracy i do pracy, jak i gdzie go zgłosić i na co może liczyć pracownik, który doznał krzywdy. Wypadek w drodze do pracy – definicja Wypadek w drodze do pracy został sformułowany w art. 57b. [Wypadek w drodze do pracy lub z pracy] ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Szczególnie istotne w ustaleniu, czy dane zdarzenie może kwalifikować się jako ten rodzaj wypadku, są jego okoliczności. Okoliczności wypadku w drodze do i z pracy: zdarzenie nagłe, czynnik zewnętrzny Pierwszym wskazaniem ustawy (ustęp 1.) jest informacja, że za wypadek w drodze do i z pracy może być uznane wyłącznie zdarzenie nagłe, którego przyczyną był czynnik zewnętrzny. Nie może być więc spowodowany chorobą pracownika czy nagłym osłabieniem organizmu (związanym np. ze spożyciem zbyt małej liczby kalorii). Należy mieć jednak na uwadze,
19.04.2021Adam Nawrocki
Zatrudniając pracowników, musisz poinformować ich o ryzyku zawodowym związanym ze stanowiskiem. Sprawdź, jak to zrobić. W jaki sposób przeprowadzić ocenę tego ryzyka.
12.04.2021Adam Nawrocki
Czas wypowiedzenie, przyczyny rozwiązania umowy, uzasadnienie – to wszystko ważne czynniki podczas rozwiązywania umowy. Dowiedz się, jak postępować w trudniejszych sytuacjach. Co powinno zawierać wypowiedzenie umowy? Kiedy należy wystawić świadectwo pracy?
11.04.2021Adam Nawrocki