Pierwszą reakcją na kryzys gospodarczy (zarówno firm, jak i przeciętnych zjadaczy chleba) jest zaplanowanie wydatków i wprowadzenie oszczędności. Dotyczy to także branży e-commerce. Aby sprzedawać w sieci w trudnych czasach, musisz poszukać oszczędności. Poznaj gotowe rozwiązania na obniżenie kosztów prowadzenia e-commerce.
Trzeci kwartał 2022 roku przyniósł nam wysoki wzrost cen energii, rat kredytowych, towarów i usług. Dwucyfrowa inflacja spowodowała, że wszyscy zostaliśmy zmuszeni do szukania oszczędności. Kryzys gospodarczy odczuli przede wszystkim przedsiębiorcy, również ci działający w branży e-commerce. Aby utrzymać dobrą rentowność swojego sklepu w dobie inflacji, obniż koszty najważniejszych usług.
Uruchom płatności elektroniczne z niższą prowizją od transakcji
Praktycznie wszystkie sklepy internetowe powinny udostępniać klientom możliwość płatności szybkim przelewem online. Płatności elektroniczne to najczęściej wybierane metody rozliczania zamówień w Polsce. Według raportu „E-commerce w Polsce” (Gemius, 2022) 70% kupujących preferuje płatność szybkim przelewem (np. PayU, Przelewy24, Dotpay, Tpay), 58% wybiera płatności mobilne (np. BLIK), a 43% kartą.
Źródło: „E-commerce w Polsce”, raport Gemius z 2022 r.
Jako sprzedawca najlepiej znasz koszty, jakie ponosisz, korzystając z usług operatorów szybkich płatności i jak duży wpływ ma na nie wysokość prowizji od sprzedaży. Jak znaleźć oszczędności w tym obszarze? Aby obniżyć koszty i jednocześnie zaproponować klientom możliwość płacenia tak jak lubią, skorzystaj z oferty partnerskiej dużych dostawców usług dla e-biznesu. Duże firmy, jak np. home.pl, mogą wynegocjować u swoich partnerów korzystniejsze warunki oferty, przede wszystkim niższą prowizję (np. 1,15%) i darmową opłatę aktywacyjną.
Umożliwiaj klientom korzystanie z płatności odroczonych
Inflacja dotyka również domowe budżety, co wpływa na zmianę nawyków klientów sklepów internetowych. Dłużej analizują oni decyzje o zakupie i mniej chętnie wydają jednorazowo większe kwoty. Aby ułatwić im zakupy, możesz rozważyć uruchomienie dodatkowych metod płatności elektronicznych, takich jak płatności odroczone (np. PayPo) lub ratalne (np. e-Raty, które sprawdzają się przy droższym asortymencie). Płatności z odroczonym terminem preferuje 12% kupujących, a ratalne – 11% (Gemius, 2022).
Oszczędzaj na rozliczeniu opakowań w ramach BDO
Prowadzenie firmy wiążę się z wieloma obowiązkami, które wymagają od przedsiębiorcy ponoszenia dodatkowych kosztów (np. opłat urzędowych) i zajmują czas. Jednym z takich obowiązków jestBDO, czyli rozliczenie przedsiębiorcy z wytwarzanych i wprowadzanych do obrotu odpadów. Każdy sprzedawca w sklepie internetowym (dotyczy to także modelu dropshipping) wprowadza do obiegu opakowania – wystarczy, że wyśle do klienta paczkę, na której umieści etykietę adresową z danymi swojej firmy, podanymi w rubryce nadawcy. Jest więc zobowiązany składać roczne sprawozdanie BDO wraz z wysoką opłatą produktową, a także finansować publiczne kampanie edukacyjne (min. 2% wartości netto wprowadzonych opakowań). Brak wywiązania się na czas z obowiązku grozi wysoką karą finansową. Możesz zaoszczędzić pieniądze i czas, przekazując obowiązki BDO doświadczonej Organizacji Odzysku Opakowań, która złoży za ciebie sprawozdanie roczne i pokryje koszty kampanii edukacyjnej. Oszczędność odczujesz przede wszystkim dzięki niższej opłacie produktowej (wpłacanej do urzędu marszałkowskiego). Dodatkowo, wybierając usługę BDO w ramach współpracy partnerskiej home.pl, możesz zyskać 50 zł rabatu.
Obniż koszty wysyłki zamówień
Niskie koszty dostawy motywują do zakupów aż 43% klientów sklepów internetowych (Gemius, 2022). Jeżeli prowadzisz mały biznes, to trudniej jest ci wynegocjować indywidualne warunki u dostawcy usług kurierskich. Aby zaoszczędzić, a także zaproponować klientom atrakcyjne ceny wysyłki zamówienia, poszukaj dużego dostawcy usług dla e-biznesu, który oferuje niskie stawki w ramach współpracy partnerskiej. Przeglądając oferty, zwróć szczególną uwagę na cennik Paczkomatów Inpost, ponieważ wybiera je aż 81% kupujących w sieci (Gemius, 2022).
Sprzedawaj bez prowizji
Jeżeli prowadzisz swój biznes na platformach typu marketplace (np. Allegro) możesz oszczędzić na prowizji od sprzedaży i założyć sklep, korzystając z gotowego rozwiązania SaaS (sklep internetowy w abonamencie). Większość dużych dostawców platform w modelu SaaS oferuje kilka pakietów w różnych cenach (również tanich opcjach na start biznesu). Dodatkowo dla nowych klientów często przewidziane są zniżki na pierwszy rok korzystania z usługi. Własny sklep może kosztować cię mniej niż 400 zł brutto za rok. Jeżeli zdecydujesz się na założenie e-sklepu, szukaj dostawcy platformy SaaS, który oferuje tanie pakiety i wsparcie dla przedsiębiorców prowadzących biznes online, np. korzystne oferty partnerskie dla rozwiązań e-commerce i darmową pomoc specjalistów na całodobowej infolinii.
Zmniejszaj koszty nie tylko w czasach kryzysu
Bez względu na to, czy panuje kryzys, czy też nie, zawsze należy szukać oszczędności w biznesie. Obniżanie kosztów prowadzenia działalności wspiera rozwój firmy i zwiększa nasze przychody. Kiedy tworzysz biznesplan dla swojego przedsiębiorstwa, możesz rozważyć skorzystanie z rozwiązań partnerskich, dzięki którym zyskasz niższe koszty prowizji od płatności elektronicznych, dostaw kurierskich czy rozliczeń BDO.
- Esklep: jak utrzymać sprzedaż w czasie inflacji? Są sposoby na to, by klient kupił u Ciebie
- Jak wypromować sklep internetowy?
- Jaki sklep internetowy wybrać: SaaS vs. Open Source
- SEO360® – branżowy game changer
- Jak budowanie rozpoznawalności w Internecie pomaga się rozwijać i pokonywać przeszkody w trudnych czasach