
Jedną z najważniejszych decyzji, którą musisz podjąć przed założeniem sklepu internetowego, jest wybór odpowiedniej platformy. Dopasowanie najlepszego rozwiązania dla swojego biznesu nie jest łatwe i zajmuje sporo czasu. Aby Ci to ułatwić, porównaliśmy dwa najczęściej wybierane silniki dla e-sklepów w Polsce.
E-commerce to otwarta droga do rozwoju biznesu w sieci – niezależnie od tego, czy sprzedajesz produkty, usługi, czy materiały cyfrowe. Na potrzeby branży handlu elektronicznego powstało wiele nowoczesnych rozwiązań dla sklepów internetowych. Dwa najpopularniejsze opierają się na silnikach (oprogramowaniu) SaaS i Open Source.
SaaS – sklepy internetowe w abonamencie
SaaS (Software as a Service) to oprogramowanie w formie usługi (płatnej w abonamencie), udostępnione nam przez dostawcę, który odpowiada za jego prawidłowe działanie. SaaS w e-commerce to przede wszystkim sklepy internetowe – gotowe platformy z wygodnym panelem sprzedawcy. Po zakupieniu usługi stajemy się administratorem sklepu – możemy dodać produkty, kategorie, uruchomić metody płatności i dostawy. Zmieniamy też wygląd – do dyspozycji mamy gotowe elementy, które dopasowujemy do naszych preferencji (np. określamy, gdzie umieścić baner, kategorie produktów, wyszukiwarkę). Możemy korzystać z gotowego (zastanego) szablonu, zmieniając jedynie kolor witryny lub wybrać wzór dostępny w panelu.
Zalety oprogramowania SaaS
Gotowe rozwiązanie
Wybierając sklep w abonamencie, otrzymasz dostęp do gotowej platformy – nie musisz poświęcać czasu i pieniędzy na budowę i instalację e-sklepu od podstaw. Po zalogowaniu do panelu administracyjnego, uruchamiasz wybrane usługi (np. kuriera, płatności online), dodajesz produkty i możesz rozpocząć sprzedaż.
Niski koszt na start
SaaS nie jest drogim rozwiązaniem – do wyboru masz różne pakiety, zwykle także tańsze opcje na start. Gotowy sklep sprawdzi się zarówno w przypadku początkującego sprzedawcy, który chce przetestować pomysł na biznes w sieci, jak i doświadczonego przedsiębiorcy, który chce szybko rozpocząć sprzedaż. Niektóre z firm IT, które długo działają na rynku, oferują niższe ceny abonamentu na pierwszy rok – w promocji możesz otrzymać sklep za mniej niż 400 zł brutto (jest to rodzaj wsparcia dla nowych przedsiębiorców, które ułatwia im rozpoczęcie e-biznesu). Inwestując większą kwotę, możesz zlecić wykonanie konfiguracji e-sklepu (dopasowanie szaty, dodanie produktów i kategorii, integracje z najważniejszymi usługami itd.) za ok. 750 zł brutto.
Prosta obsługa platformy
Wiodące na polskim rynku rozwiązania sklepowe typu SaaS są łatwe w obsłudze. Przed wyborem dostawcy sprawdź jednak, czy udostępnia on wersję demo sklepu i przetestuj panel do zarządzania platformą.
Wsparcie specjalistów podczas konfiguracji sklepu
Decydując się na doświadczonego dostawcę usługi dla sklepu SaaS, jak np. home.pl, otrzymasz w ramach pakietu wsparcie specjalistów na darmowej infolinii. Możesz się do nich zgłaszać z pytaniami, pomogą ci także w procesie konfiguracji sklepu. Przed wyborem dostawcy upewnij się, że zapewnia wsparcie techniczne – powinien informować o tym na swojej stronie z ofertą.
Wady oprogramowania SaaS
Nie jesteś właścicielem sklepu
Gotowy e-sklep to usługa – w pewnym sensie „dzierżawisz” go od dostawcy oprogramowania. Nie stanowi to problemu podczas prowadzenia e-biznesu, uniemożliwia jednak ingerencję w kod źródłowy. Korzystając ze sklepu typu SaaS, musisz także rozliczać się z dostawcą usługi (opłacać abonament).
Mała elastyczność platformy
Jest to powiązanie z wyżej wspomnianym punktem – ponieważ nie jesteś właścicielem oprogramowania SaaS, nie możesz wprowadzać wielu zmian w funkcjonalności sklepu. Nie stworzysz oryginalnego i indywidualnego projektu platformy – możesz korzystać z gotowych elementów i szablonów.
Open Source – własny sklep internetowy
Open Source to darmowe oprogramowanie z dostępem do kodu źródłowego (nie musisz opłacać licencji), które możesz legalnie pobrać z sieci. W Polsce najpopularniejsze platformy sklepowe oparte na silniku Open Source to PrestaShop i WooCommerce (wtyczka WordPress).
Zalety oprogramowania Open Source
Darmowa licencja
Oprogramowanie możesz pobrać i zainstalować za darmo. Budując sklep na silniku Open Source, np. PrestaShop, stajesz się jego właścicielem – nie płacisz abonamentu (ponosisz jedynie koszty hostingu, domeny i certyfikatu SSL).
Duży zakres modyfikacji
Na etapie budowy sklepu (a także podczas jego prowadzenia) możesz uruchomić wiele funkcjonalności, które pomogą ci zwiększyć sprzedaż. Twórcy oprogramowania Open Source cały czas rozwijają swoje produkty, tworząc nowe wtyczki i aplikacje (darmowe i płatne), które możesz w prosty sposób zainstalować w swoim sklepie.
Optymalizacja
Wolny dostęp do kodu sprawia, że platforma jest elastyczna w modyfikacji – możesz zoptymalizować ją pod wymagania algorytmu przeglądarki Google, co pomaga wyświetlać sklep wyżej w wynikach wyszukiwarki.
Wady oprogramowania Open Source
Administrowanie sklepu
Sam musisz zadbać o zakup odpowiedniego hostingu (jego parametry powinny być dostosowane do wymagań oprogramowania) oraz zainstalować platformę. Zarządzanie sklepem Open Source wymaga od sprzedawcy ciągłej edukacji (szczególnie jeśli nie jest biegły w zagadnieniach z dziedziny IT).
Budowa sklepu
Stworzenie sklepu samodzielnie od podstaw wymaga czasu i umiejętności technicznych. Jeżeli chcesz zrealizować bardziej złożony projekt, będziesz potrzebować pomocy specjalistów (najczęściej agencji interaktywnej) – a to jest związane z większymi kosztami.
SaaS vs. Open Source – porównanie platform dla sklepów internetowych
Wsparcie techniczne
Pomoc specjalistów jest główną zaletą sklepów w modelu SaaS – przed założeniem e-sklepu upewnij się jednak, czy dany dostawca oferuje wsparcie w ramach swojego pakietu (informacja powinna znajdować się na jego stronie).
Mimo że twórcy oprogramowania Open Source nie udostępniają darmowej infolinii, nie zostawiają użytkowników platformy bez wsparcia. W sieci możesz znaleźć materiały i instrukcje dotyczące obsługi programu (na forach i grupach Facebook). Jeżeli nie czujesz się na siłach, zawsze możesz zlecić modyfikacje sklepu agencji (wiąże się to jednak z dodatkowymi kosztami).
Integracje
Zarówno sklepy w modelu SaaS, jak i Open Source mają dostęp do najważniejszych integracji dla sklepów internetowych – płatności online, kurierów, aplikacji zwiększających sprzedaż. W przypadku obu rozwiązań możesz bez problemu połączyć sklep z popularnymi platformami (Facebook, Empik, Allegro) i hurtowniami.
W gotowych sklepach SaaS uruchomienie dodatkowych usług jest proste, a w razie trudności możesz liczyć na wsparcie infolinii. W sklepach zbudowanych na silniku Open Source sam musisz zainstalować rozszerzenia i wtyczki.
Elastyczność platformy
W tym starciu zdecydowanie wygrywa Open Source – dostęp do kodu źródłowego umożliwia właścicielowi sklepu wprowadzenie szerokiego zakresu modyfikacji wyglądu i funkcjonalności. Możesz realizować nietypowe projekty dla specyficznej branży, takie jak oryginalna szata graficzna strony biura architektonicznego, galerii sztuki czy sklepu motoryzacyjnego lub uruchomić opcję rezerwacji miejsc (przydatną np. w branży hotelarskiej).
SaaS to gotowa platforma, stworzona i zaprojektowana przez dostawcę usługi. Ma oczywiście możliwość wprowadzania pewnych modyfikacji, ale są one bardziej ograniczone w porównaniu z Open Source i opierają się na gotowych szablonach.
Optymalizacja
Jak zostało już podkreślone wcześniej, sklepy zbudowane na silniku Open Source można łatwo zmienić i ulepszyć, ponieważ właściciel ma dostęp do kodu źródłowego. Ta funkcjonalność sprawdza się w procesie optymalizacji platformy – możesz prowadzić więcej działań, które pozytywnie wpływają na SEO.
Optymalizacja sklepów SaaS też jest możliwa, ale nie masz dostępu do tak szerokiego zakresu działań jak w przypadku oprogramowania Open Source.
Jaką platformę wybrać?
Decyzja o wyborze platformy jest uzależniona od twoich aktualnych potrzeb, możliwości finansowych i umiejętności technicznych.
Oba rozwiązania sprawdzą się do prowadzenia małych, średnich i dużych sklepów – możesz zbudować je samodzielnie lub zlecić to specjalistom.
SaaS docenią przedsiębiorcy, którzy szukają gotowego sklepu i chcą szybko rozpocząć biznes w sieci. Abonament łatwo dopasować do wielkości asortymentu i aktualnego obrotu. Początkujący sprzedawcy mogą niskim kosztem przetestować pomysł na biznes, a kiedy sklep będzie się powiększał – przenieść go na wyższy pakiet. Właściciele dużych sklepów bez problemu odnajdą się na platformie SaaS, decydując się na adresowane im rozwiązania, jak np. funkcja wielomagazynowości, która umożliwia prowadzenie zsynchronizowanej sprzedaży z wielu magazynów jednocześnie. Docenią także wsparcie techniczne, które umożliwi im skupienie się na prowadzeniu sprzedaży, a nie obsłudze i aktualizacji oprogramowania.
Na platformie Open Source odnajdą się osoby, które cenią elastyczne rozwiązania – planują zmieniać i optymalizować platformę według swoich aktualnych potrzeb. To dobry wybór dla branż, które wymagają korzystania z nieszablonowych narzędzi – stworzenia nowych modyfikacji i funkcji, które ułatwią prowadzenie sprzedaży. Rozwiązanie Open Source jest dla przedsiębiorców, którzy mają określoną wizję swojego sklepu oraz czas, aby zrealizować jego budowę.
- Na co zwrócić uwagę przy wyborze platformy SaaS do stworzenia sklepu internetowego?
- Jak wypromować sklep internetowy?
- Oprogramowanie do zarządzania produkcją: co warto wiedzieć na początku?
- Jaki jest koszt założenia sklepu internetowego?
- Jakie oprogramowanie dla sklepu internetowego zapewni Ci największy sukces?