Po co promuje się sklep internetowy?
Internet jest uniwersalnym narzędziem, za pośrednictwem którego możemy pracować, zdobywać wiedzę czy korzystać z usług bankowych. Pojawienie się internetu zrewolucjonizowało również sposób funkcjonowania wielu współczesnych biznesów. Za pośrednictwem sieci przedsiębiorcy z różnych branż mogą w prosty i efektywny sposób oferować konsumentom swoje towary i usługi praktycznie na całym świecie.
Należy pamiętać o tym, że jednocześnie w sieci funkcjonuje duża liczba sklepów internetowych. Z punktu widzenia osób dokonujących zakupów jest to korzystne, gdyż firmy konkurujące ze sobą „walcząc” o klienta, muszą obniżać ceny swoich produktów czy organizować różne akcje promocyjne. Właściciel sklepu internetowego chcąc zwiększyć obroty, musi zastosować pewne rozwiązania, które umożliwią mu dotarcie do szerszego grona klientów.
Jakie istnieją metody promocji sklepu internetowego?
Prowadząc sklep stacjonarny, korzystamy z różnych form promocji. Uwagę potencjalnych klientów może przyciągnąć billboard umieszczony przy ruchliwej drodze, czy reklama w lokalnej gazecie lub radiu. Analogicznie jest w przypadku sklepów internetowych. Skuteczne wypromowanie sklepu internetowego możliwe jest na wiele różnych sposobów. Reklamować sklep internetowy można np. samodzielnie używając do tego bezpłatnych narzędzi lub przy pomocy profesjonalnej agencji zewnętrznej.
Skorzystanie z usług profesjonalnej agencji marketingowej niesie ze sobą wiele korzyści. Nie musisz poświęcać swojego cennego czasu na zgłębianie tajników marketingu online. Możesz zlecić to zadanie specjalistom, którzy mają odpowiednią wiedzę i doświadczenie. Promocja sklepu internetowego z wykorzystaniem agencji zewnętrznej gwarantuje dotarcie do nowych klientów, uzyskanie większej rozpoznawalności oraz zwiększenie sprzedaży. Firmą świadczącą kompleksowe usługi z zakresu marketingu internetowego jest Agencja KS. Współpracując z nią, zwiększysz efektywność swoich działań marketingowych online.
Jakich metod użyć, aby wypromować sklep internetowy?
Załóżmy, że w ofercie Twojego sklepu internetowego znajdują się wysokiej jakości produkty w atrakcyjnych cenach. Chcąc sprzedać posiadany towar, musisz sprawić, aby osoby, które poszukują danego asortymentu online, trafiły na stronę internetową Twojego sklepu. W tym celu musisz zastosować odpowiednie techniki marketingowe. Ich dobór uzależniony jest m.in. od branży, w której działasz, od środków, które zamierzasz przeznaczyć na promocję sklepu czy od rodzaju grupy docelowej klientów. Oto kilka najpopularniejszych metod.
Pozycjonowanie SEO
Pozycjonowanie sklepu internetowego to długofalowy proces, który finalnie doprowadzić ma do zwiększenia sprzedaży. Polega na przeprowadzeniu szeregu działań, które mają za zadanie sprawić, że Twój sklep internetowy będzie zajmował wyższe pozycje w wyszukiwarce Google. Najczęściej stosowanymi zabiegami są:
- Optymalizacja techniczna sklepu, której główny celem jest sprawienie, aby było on bardziej przystępny i „czytelny” dla robotów wyszukiwarek. Zadbać należy o poprawność kodu, stosowanie odpowiednich znaczników czy danych strukturalnych.
- Poprawa szybkości ładowania stron — wolno ładujące się strony sklepów zniechęcają do zakupów. Jeżeli chcesz sprawdzić, czy Twój sklep jest szybki, wypróbuj Page Speed Insights. Narzędzie to nie tylko oceni, z jaką wydajnością wczytują się konkretne adresy, ale także podpowie, jakie kroki należy podjąć, aby polepszyć wyniki szybkości ładowania.
- Dostosowanie do urządzeń mobilnych — Na komfort przeglądania stron internetowych ma również wpływ to, czy szablon sklepu wyświetla się prawidłowo na urządzeniach mobilnych. W dobie smartfonów od sklepu online oczekuje się, aby umożliwiał on zakup produktu niezależnie od tego, w jakim miejscu klient się znajduje i z jakiego urządzenia korzysta.
- Optymalizacja opisów kategorii i produktów, które to są jednym z elementów służącym do klasyfikacji stron przez algorytmy. Odpowiednie wykorzystanie na stronie fraz związanych z produktem lub kategorią produktów pomoże w zwiększeniu ich widoczności w wynikach wyszukiwania.
- Linkowanie wewnętrzne — jeśli na stronie sklepu internetowego znajdują się dodatkowe teksty, artykuły poświęcone tematyce związanej z branżą, w której funkcjonujesz, zadbaj o właściwe linkowanie wewnętrzne, czyli połączenie odnośnikami stron blogowych z kartami produktów. Rozwiązanie to ma na celu wskazać Google, które podstrony są dla nas najistotniejsze. Nie bez znaczenia jest też miejsce umieszczania linków. Google większą wartość przypisuje linkom umieszczonym w treściach. Dopilnuj również, aby linki były aktualne. „Zepsute” odniesienia negatywnie wpływają na postrzeganie danej witryny przez użytkowników, a roboty niepotrzebnie marnują czas na sprawdzanie nieistniejących stron.
- Struktura strony i optymalizacja obrazków — na każdej stronie internetowej powinien znajdować się jeden nagłówek H1, który zawiera odpowiednio dobrane słowa kluczowe, oraz nagłówki niższego szczebla, które muszą być użyte we właściwej hierarchii. Z kolei obrazki powinny mieć właściwy format i rozmiar (duże grafiki mocno spowalniają ładowanie się strony) oraz być w odpowiedni sposób opisane.
- Właściwa struktura adresów URL, opisów meta oraz tytułów podstron to także istotna część SEO. Adres URL nie może być za długi, powinien być napisany małymi literami z wyrazami rozdzielonymi myślnikami. Opis meta, chociaż nie ma bezpośredniego wpływu na SEO, powinien wzbudzać ciekawość potencjalnego klienta. Z kolei tytuł SEO powinien zawierać frazę główną oraz zachętę do odwiedzenia witryny.
- Instalowanie certyfikatu SSL — który zabezpiecza transmisję danych między przeglądarką a serwerem. Chociaż wpływ samego posiadania certyfikatu na pozycję w Google jest wątpliwy, to dla użytkowników sklep bez SSL jest podejrzany. Brak zabezpieczenia może powodować rezygnację z zakupów w witrynie, co z kolei sprawi, że z czasem również algorytmy obniżą reputacje strony.
Płatne reklamy Google Ads
Promowanie sklepu internetowego jest możliwe również poprzez prowadzenie różnego rodzaju płatnych kampanii reklamowych. Jest to rozwiązanie, które w stosunkowo krótkim czasie potrafi przynieść wymierny efekt. Narzędziem, które pozwala reklamować sklep internetowy w ten sposób, jest Google Ads. Jest to system reklamowy od Google, który umożliwia wyświetlenie płatnej reklamy sklepu w sieci wyszukiwań, sieci reklamowej i innych usługach Google. Wybrać możemy spośród wielu formatów reklam w tym, reklam tekstowych, kampanii produktowych czy reklam displayowych (graficznych) i video.
Płatna reklama sklepu internetowego jest możliwa również w mediach społecznościowych takich jak Facebook czy Instagram. Za pośrednictwem rozwiązań oferowanych przez popularne platformy społecznościowe można zwiększyć rozpoznawalność danej marki oraz zwiększyć jej zasięg, co ostatecznie przełożyć się ma na zwiększenie liczby użytkowników odwiedzających Twój sklep internetowy. W kontekście platform społecznościowych warto też wspomnieć o prowadzeniu profili. Regularne publikowanie postów dotyczących funkcjonowania sklepu jest doskonałym narzędziem służącym do promocji własnej marki, budowania i podtrzymywania relacji z Twoimi klientami.
Porównywarki cen
Porównywarka cen to rodzaj strony internetowej, która umożliwia osobom kupującym online porównanie konkretnych produktów będących w ofercie wielu sklepów internetowych. Ideą działania porównywarek cenowych jest pomoc kupującym w znalezieniu cenowo najkorzystniejszych towarów oraz porównanie dodatkowych korzyści związanych bezpośrednio z zamówieniem takich jak dostawa czy zniżki na kolejne produkty. Prezentowane wyniki wyszukiwania mogą być posortowane według wskazanych przez użytkownika kryteriów. Dzięki takiemu rozwiązaniu kupujący nie musi pojedynczo odwiedzać stron każdego sprzedawcy, który oferuje dany produkt.
Ceny produktów znajdujących się w bazie wyszukiwarki są na bieżąco aktualizowane. Na stronie porównywarki znaleźć możemy również informacje o trwających promocjach i wyprzedażach. Dodatkowo porównywarki cen zapewniają możliwość wystawiania ocen i opinii jednakowo towarom, jak i sklepom internetowym. Opinie kupujących pozostawione na stronie mogą zdecydować o tym, czy klient zdecyduje się wybrać ofertę danego sklepu. Wszystko to sprawia, że porównywarki cen mogą znacząco polepszyć zasięg oferty sklepu internetowego oraz sprawić, że stanie się bardziej rozpoznawalny.
Content Marketing
Reklamować sklep internetowy można również poprzez content marketing (marketing treści). Jest to strategia, która polega na systematycznym publikowaniu na stronie Twojego sklepu unikatowych oraz praktycznych treści, dzięki którym zyskasz zaufanie odwiedzających go klientów. Artykuł czy blogi muszą być napisane poprawnie pod względem merytorycznym oraz mieć atrakcyjną formę. Generowanie wartościowych informacji dotyczących funkcjonowania Twojej firmy będzie miało odzwierciedlenie w lepszym pozycjonowaniu sklepu internetowego.
Content Marketing jest formą działań długofalowych pozwalającą na zbudowanie trwałych relacji z czytelnikiem. Obejmuje jednakowo treści publikowane online (artykuły blogowe, podcasty, poradniki) oraz treści tworzone poza internetem: w gazetkach, katalogach, poradnikach drukowanych czy książkach. Ponadto marketing treści ma za cel:
- uzupełniać ofertę sklepu internetowego,
- pomóc w podjęciu decyzji zakupowej,
- edukować potencjalnych klientów
- zbudować relację z potencjalnym klientem.
E-mail marketing
To niesłychanie precyzyjna forma promocji sklepu internetowego. Dzięki stworzeniu bazy adresów e-mail uzyskujesz możliwość stworzenia skutecznego narzędzia służącego do komunikacji z klientami. Regularne wysyłanie wiadomości e-mail na podstawie wcześniej udzielonej zgody pozwala dostarczyć informacji na temat działań i aktywności przedsiębiorcy. Wysyłając e-maile zawierające zajawki artykułów blogowych czy ciekawostek z danej branży można wpłynąć na zwiększenie liczby użytkowników odwiedzających sklep. Dodatkowo e-mail marketing można wykorzystać do informowania klientów o nadciągających wydarzeniach związanych z prowadzonym przez Ciebie biznesem oraz użyć go przy przypominaniu o niedokończonych zakupach.
Influencer marketing
Promocja sklepu internetowego z pomocą influencera to kolejny sposób na zwiększenie sprzedaży. Influencerzy to osoby, które w atrakcyjny sposób potrafią zaprezentować dany produkt, a tym samym wypromować go. Ich nazwa pochodzi od „influence”, co oznacza wpływ. Dzięki swojej aktywności w mediach społecznościowych takich jak Instagram czy YouTube osoby te mają liczne grono obserwujących, którzy darzą ich sporym zaufaniem. Reklamowanie sklepu internetowego przez influencera może przyczynić się do zwiększenia wiarygodności i popularności marki. Jeśli zdecydujemy się na podjęcie współpracy z influencerem, który ma kilkaset tysięcy followersów, oprócz tego, że zwiększymy ruch na stronie sklepu internetowego, doprowadzimy do poszerzenia grupy klientów.
Live Commerce
Przeprowadzanie transmisji na żywo, podczas których sprzedający prezentuje dany produkt, odpowiada na pytania i komentarze oglądających to nowy trend sprzedażowy, który zyskuje coraz to większą popularność szczególnie wśród internautów korzystających z TikToka, Facebooka czy Instagrama. Sklepy internetowe, które zajmują się handlem odzieżą lub kosmetykami mogą w prosty sposób jednocześnie promować swój biznes oraz sprzedawać prezentowane produkty. Live Commerce jest skuteczny, jeżeli sprzedający potrafi zainteresować widzów danym produktem poprzez interesujące opowiadanie o nim oraz wchodzenie w różnego rodzaju interakcje z widzami. Jeżeli sprzedającym jest znana osoba, np. popularny influencer, sukces przeprowadzanych transmisji sprzedażowych może być większy.
Promocja sklepu internetowego może odbywać się również poprzez własny kanał YouTube. Pracownicy sklepu internetowego, który posiada własny kanał na platformie, mogą recenzować produkty, które oferuje dany sklep czy pokazywać ich praktyczne zastosowanie. Osoba, która chce kupić konkretną rzecz po obejrzeniu recenzji na kanale danego sklepu, może zdecydować się na zakup produktu.
Opinie klientów
Pomóc wypromować sklep internetowy mogą również opinie i recenzje klientów, którzy dokonali zakupu oferowanych przez nas produktów. Opinia konsumenta wyrażona na temat danego towaru ma duży wpływ na podjęcie decyzji zakupowej przez innych internautów. Osoba, która kupiła konkretny przedmiot i używa go pewien czas, jest w stanie zweryfikować czy zgadza się on z opisem produktu, przedstawionym przez producenta. Ponadto pozytywna ocena jest darmową reklamą, prowadzonego przez Ciebie biznesu.
Jeżeli kupujący może wybierać spośród kilku produktów o podobnych właściwościach, istnieje spora szansa, że zdecyduje się na ten, który posiada odpowiednią ilość komentarzy. Aby opinia miała odpowiednią moc oddziaływania, musi być merytoryczna, szczególnie jeżeli klient nie rozpoznaje konkretnej marki lub nie miał wcześniej styczności z daną branżą.
Prowadzenie bloga w sklepie internetowym
Reklamę Twojego sklepu internetowego możesz wzmocnić poprzez prowadzenie bloga. Promocja sklepu w takiej formie przynosi bardzo dobre rezultaty, o ile zawarte na blogu treści są merytoryczne oraz publikowane są systematycznie. Czytelnik po przeczytaniu artykułu zamieszczonego na blogu musi znaleźć odpowiedź na konkretne pytanie lub uzyskać wiedzę na dany temat.
Tematyka blogów nie może być dowolna i musi być ściśle powiązana z przedmiotami, które znajdują się w ofercie sklepu internetowego. Dogłębna analiza wątków, zwrotów i słów, które należy użyć w treści publikowanych artykułów, wpływa na pozycję sklepu w wyszukiwarce oraz gwarantuje pozytywny user experience (UX). Ponadto media społecznościowe lub mail marketing pomogą zwiększyć zasięg oddziaływania bloga, dzięki czemu będzie w stanie uzyskać lepszy efekt.
Podsumowanie
Wypromować sklep internetowy można na różne sposoby. Na dobór metod i narzędzi służących do reklamy sklepu internetowego wpływ ma m.in. branża, w której działa dany przedsiębiorca oraz rodzaj celu, który chce zrealizować. Stabilny i ciągły wzrost sprzedaży z dużym prawdopodobieństwem zapewni pozycjonowanie SEO. Jest to pracochłonna metoda, która wymaga posiadania sporej wiedzy i doświadczenia. Jest to też sposób, którego rezultaty będą widoczne dopiero z upływem kilku, a nawet w przypadku nowych firm kilkunastu miesięcy. Jeżeli chcesz w szybkim czasie wypromować sklep internetowy, możesz zastosować np. płatne reklamy Google Ads. Optymalnym rozwiązaniem będzie jednak wybór kilku sposobów reklamowania sklepu. Synergia metod długo- i krótkofalowych pozwoli pozyskać nowych klientów oraz zwiększyć obroty sklepu internetowego.
- Jaki sklep internetowy wybrać: SaaS vs. Open Source
- Facebook Ads czy Google Ads? Gdzie reklamować firmę?
- Jak budowanie rozpoznawalności w Internecie pomaga się rozwijać i pokonywać przeszkody w trudnych czasach
- Jakie oprogramowanie dla sklepu internetowego zapewni Ci największy sukces?
- Nowoczesne oprogramowanie sklepu internetowego – odkryj przyszłość handlu