E-commerce – co to jest i co właściwie oznacza ten termin? Bardzo często pojawia się w kontekście sprzedażowym. Dotyczy większości sprzedaży, która odbywa się drogą internetową. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na ten temat.
Rynek dąży do jak najlepszego dopasowania się do potrzeb klientów, a ci najczęściej pragną coraz większych ułatwień. Konsumenci chcą zdobywać jakąś usługę szybko i wygodnie, a w wielu przypadkach, zwłaszcza po doświadczeniach lockdownu, także bez wstawania z kanapy. Oprócz tego, różnego typu ułatwienia często są korzystne dla samych producentów, ponieważ miewają wpływ na cały proces produkcyjny. Właśnie po to, by sprostać oczekiwaniom klientów i ułatwić pracę przedsiębiorcy, powstał e-commerce. To jedna z najbardziej zauważalnych zmian nowoczesnego świata. Dowiedz się czegoś więcej.
E-commerce – co to jest? Definicja pojęcia
Co to e-commerce? Ten angielski termin można przetłumaczyć jako e-handel, czyli sprzedaż odbywającą się w Internecie. Jest to ogromny zbiór wszelkiego rodzaju transakcji pomiędzy dwiema stronami. Obejmuje on zarówno zakup usług, jak i sprzedaż towarów. Istotne jest to, by płatność oraz dostawa nie odbywały się fizycznie w sklepie stacjonarnym.
Pierwszą rzeczą, która przychodzi ci do głowy po przeczytaniu definicji, są zapewne sklepy internetowe. Warto jednak pamiętać, że to znacznie szersze pojęcie. E-commerce obejmuje bowiem także bankowość elektroniczną, portale aukcyjne i bukmacherskie czy kantory internetowe. Są to więc wszystkie miejsca, w których zachodzą różnego typu transakcje.
Jak wyglądał i obecnie kształtuje się rynek e-commerce? Krótka charakterystyka
Na samym początku rynek e-commerce nie pełnił dużej roli, ponieważ sieć była wykorzystywana przede wszystkim w celach zawodowych bądź rozrywkowych. Ważnym czynnikiem był również brak zaufania do płatności internetowych. Wraz z przekonywaniem się do nowych systemów bezpiecznych płatności wzrastało również zainteresowanie nowym rynkiem.
Pierwsze sklepy internetowe były zazwyczaj związane ze znanymi i zaufanymi markami, co zwiększało poczucie bezpieczeństwa użytkowników. Z czasem klienci nabrali zaufania do nowego typu zakupów i zaczęli szukać przedmiotów lub usług w konkurencyjnych cenach. Doprowadziło to do wzrostu konkurencji, który obserwować można do dzisiaj.
Jak wygląda e-commerce w Polsce?
Cechą charakterystyczną branży e-commerce w Polsce jest przede wszystkim jej duże rozdrobnienie. Można zauważyć dużą popularność małych, a w najlepszym razie średnich przedsiębiorców, którzy oferują produkty albo usługi w dużym stopniu skonkretyzowane.
Warto przy tym zaznaczyć, że główną pozycję nadal mają największe podmioty, cieszące się nieporównywalnie wyższymi zyskami. W polskim e-commerce dominuje sprzedaż towarów, a nie usług. Ponadto, panuje tendencja do ciągłego obniżania cen towarów, by prześcignąć konkurencję, choć coraz bardziej istotna staje się także wygoda dokonywania zakupów. Nie da się też nie zauważyć, że handel internetowy zyskuje coraz więcej zwolenników.
Dla kogo branża e-commerce będzie najlepsza?
Możliwość szybkiego i łatwego wejścia na rynek to czynnik kuszący wielu inwestorów i biznesmenów. Powoduje on, że każdego roku powstają setki tysięcy platform umożliwiających handel internetowy. Przy tak dużej konkurencji nie uda się jednak utrzymać wszystkim. Istotny jest tutaj właściwy biznesplan i, przede wszystkim, dobry pomysł na własny sukces. Pod tym względem branża e-commerce nie różni się zbytnio zatem od tradycyjnego rynku.
Istnieją branże, które radzą sobie w przestrzeni wirtualnej zdecydowanie łatwiej od innych. Należy tutaj wymienić na przykład rynek odzieżowy i dodatków oraz wszelkiego rodzaju multimedia. Kluczem do sukcesu jest znalezienie dla siebie odpowiedniej niszy i wypełnienie jej własnymi produktami.
Czy w e-commerce można wyróżnić trendy?
Trendem, który najbardziej rzuca się w oczy, jest zwiększenie popularności e-commerce w czasie pandemii koronawirusa. Zamknięcie milionów osób w domach spowodowało nagły wzrost i dynamiczny rozwój wielu platform, co zaowocowało trwałymi zmianami na lepsze w tej dziedzinie.
Rozwijającym się trendem jest przede wszystkim sprzedaż artykułów spożywczych przez Internet, co oferują niektóre markety. Dodatkowo, rozkwita też rynek ubrań i przedmiotów z drugiej ręki, co wpisuje się w panujący trend na bycie „eco-friendly”. Przyszłość może za to przynieść rozwój sektora sztucznej inteligencji.
Platforma e-commerce a sukces – jak go osiągnąć?
Kupując w Internecie, ludzie zwracają uwagę na zdecydowanie inne kwestie niż przy zakupach stacjonarnych. To powinno przekładać się na zróżnicowanie strategii promocyjnej i dostosowanie jej do modelu sprzedaży. Nie wystarczy już zadbać o najniższą cenę – ważniejsza staje się obsługa klienta.
Na powodzenie platformy e-commerce składają się takie czynniki jak:
- szybkość dostawy;
- sposób wysyłki;
- udostępnienie bezpłatnego zwrotu towaru;
- odpowiadanie na pytania konsumentów.
W sklepach internetowych ważne jest również odpowiednie prezentowanie towaru oraz zapewnienie jego dostępności. Zadbanie o wszystkie te elementy powinno zapewnić sukces na rynku.
Jakie zalety ma korzystanie z e-commerce?
Handel internetowy ma wiele zalet, które sprawiają, że coraz więcej podmiotów decyduje się na niego. Wśród korzyści warto wymienić:
- wysoką dostępność – w większości przypadków sklepy są otwarte przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu;
- niższy próg wejścia i łatwiejszy start;
- możliwość przygotowania łatwej i efektywnej promocji;
- dostęp do nieograniczonej liczby klientów;
- niskie koszty prowadzenia działalności w porównaniu ze stacjonarnymi placówkami;
- nieograniczoną ilość towarów na sprzedaż.
E-commerce to dynamicznie rozwijająca się gałąź handlu. Po lekturze artykułu wiesz już, dlaczego tak jest. To strategia, w którą warto zainwestować. Przy odpowiednim przygotowaniu zyski mogą być bardzo duże.
- Merchandising w teorii i praktyce – wiedza o skutecznej ekspozycji towarów
- Kanały dystrybucji w sprzedaży i jak wpływają na proces logistyczny w biznesie
- Cykl życia produktu – czym jest i jakie fazy się na niego składają?
- 5 sił Portera – analiza atrakcyjności sektora kluczem do dominacji na rynku. Poznaj model Portera
- Zasada FIFO – co oznacza First In, First Out i na czym polega ta metoda wyceny zapasów?