Myślisz o otwarciu własnego sklepu internetowego? Dropshipping to model, w którym sprzedajesz produkty, których fizycznie nie masz na stanie. Jak to możliwe? Przeczytaj nasz tekst i dowiedz się, jak prowadzić sklep internetowy bez własnego magazynu!
Czego potrzebujesz do prowadzenia swojego sklepu internetowego? Zapasu towaru, dużego magazynu, ludzi do obsługi? Niekoniecznie – jeśli zdecydujesz się na dropshipping, wystarczy ci jedynie dostęp do komputera i trochę środków na start. Chcesz wiedzieć, jak wygląda działalność e-sklepu w takim modelu i poznać odpowiedź na pytanie, czy dropshipping w sklepie internetowym się opłaca? Przeczytaj nasz poradnik, w którym dokładnie wyjaśniamy, na czym polega ten model sprzedaży online.
Czym jest dropshipping i na czym polega?
Sprzedaż w modelu dropshippingu jest coraz bardziej popularna. W ten sposób działają sklepy sprzedające odzież, zabawki, książki, a nawet żywność. W praktyce nie ma ograniczeń w kwestii asortymentu. Jeśli jednak chcesz, by twoja działalność w internecie okazała się sukcesem, warto dobrze przygotować się do sprzedaży w tym modelu. Przede wszystkim konieczne jest zrozumienie, jak dokładnie działa dropshipping – kto jest sprzedawcą, kto odpowiada za dostawy, reklamacje i zwroty. Od strony formalnej nie jest to szczególnie skomplikowane. Już za chwilę wszystko stanie się dla ciebie jasne!
Definicja dropshippingu
Dropshipping to model biznesowy, w którym odpowiedzialność za sprzedaż i dostarczanie produktów do klienta jest podzielona pomiędzy dwa podmioty. Właściciel sklepu internetowego zajmuje się prowadzeniem strony, działaniami marketingowymi i obsługą klienta. Za prowadzenie magazynu i wysyłkę bezpośrednio do klienta odpowiada hurtownia.
Dropshipping dla sprzedawcy i dla klientów
W praktyce dla klienta nie ma znaczenia, czy sklep internetowy sprzedaje produkty w modelu dropshippingu, czy tradycyjnie. Sprzedawcą wyszczególnionym na paragonie czy fakturze jest zawsze firma prowadząca sklep, a nie hurtownia dostarczająca towar. Różnica jest widoczna przede wszystkim dla ciebie jako sprzedawcy. Firmy e-commerce, które działają w ramach dropshippingu, zarabiają nie na sprzedaży produktów klientów, ale na marży, czyli kwocie, która pozostaje po rozliczeniu z hurtownią. Jeśli np. sprzedasz towar za 100 zł, to 80 zł przekazujesz hurtowni realizującej zamówienie, a 20 zł jest twoim przychodem.
Dlaczego warto spróbować sprzedaży w modelu dropshippingu?
O dropshippingu możesz usłyszeć i przeczytać skrajnie różne opinie. Ci, którzy osiągnęli w ten sposób sukces sprzedażowy, mówią najczęściej o łatwym zarobku bez konieczności dysponowania wkładem własnym. Przedsiębiorcy, którym się nie udało, narzekają zaś na dużą konkurencję i trudności w przebiciu się na rynku internetowym.
I jedni, i drudzy mają nieco racji. Prawda leży pośrodku – dropshippingowy model daje szansę na sukces. Aby go osiągnąć, potrzeba jednak dużo pracy i wysiłku.
Dropshipping – jak zacząć i dlaczego warto?
Mimo wszystko warto spróbować. Dropshipping pozwala sprawdzić się w biznesie internetowym tym, którzy dotychczas nie mieli do czynienia z taką formą działalności.
Oto kilka najważniejszych argumentów, które przemawiają za tym, by rozpocząć sprzedaż w takiej formie:
- minimalny wkład własny na początek – pieniędzy potrzebujesz jedynie na uruchomienie sklepu internetowego (możesz to zrobić na gotowej platformie), pierwsze działania marketingowe i ewentualne opłacenie usługodawców, np. wykonawcy strony internetowej;
- szybki zarobek – sklep zaczyna generować przychody już od pierwszej sprzedaży;
- brak konieczności posiadania własnego magazynu – za te kwestie odpowiada hurtownia dropshippingowa;
- szeroki wybór asortymentu – lista produktów, które możesz sprzedawać w ramach dropshippingu, jest bardzo długa. Dostępne są towary zarówno z Polski, jak i z zagranicy;
- na początku możesz prowadzić sklep samodzielnie, bez zatrudniania dodatkowych pracowników. Później ich liczba może być mniejsza niż w tradycyjnych biznesach.
Jaki asortyment dobrze sprzedaje się w formie dropshippingu?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, co jest najbardziej pożądane na rynku, jeśli masz zamiar uruchomienia sklepu internetowego, który jest oparty na modelu dropshippingu. Ogólnie można powiedzieć, że warto stawiać na produkty, które są popularne w sprzedaży internetowej, czyli:
- odzież;
- kosmetyki;
- zabawki;
- książki;
- zdrowa żywność;
- sprzęt elektroniczny i AGD.
Do sprawy możesz podejść na dwa sposoby:
- wybrać popularny rodzaj asortymentu, który łatwo się sprzedaje;
- poszukać dla siebie niszy na rynku.
Być może uda ci się znaleźć produkty, które np. są popularne za granicą, a w Polsce nikt ich jeszcze nie sprzedaje?
Modyfikacja oferty w modelu dropshippingowym
Warto pamiętać, że prowadząc swój sklep internetowy w modelu dropshippingowym, masz większą elastyczność niż sprzedawcy mający własne magazyny. Możesz na bieżąco sprawdzać trendy w e-commerce i szybko na nie reagować. Jeśli zauważysz, że na rynku pojawiły się dobrze sprzedające się nowości, możesz wprowadzić je do swojej oferty. Jeśli coś z twojego sklepu zacznie sprzedawać się słabiej, to nie problem – produkty będą po prostu pozostawały na stanie magazynowym w hurtowni.
Jak wybrać hurtownię, z którą będziesz współpracować?
Do prowadzenia sklepu internetowego w modelu dropshippingu będziesz potrzebował przede wszystkim dostawcy – hurtowni z własnym magazynem. Twój biznes wcale nie musi być oparty na współpracy z tylko jedną hurtownią. Większość sprzedawców internetowych współpracuje z kilkoma dostawcami.
Gdy wybierasz hurtownię, która będzie zajmowała się realizacją zamówień w twoim imieniu, zwróć uwagę przede wszystkim na kwestie takie jak:
- wymiana informacji – automatyzacja i integracja są tutaj kluczami do sukcesu. System hurtowni powinien współpracować z twoją stroną internetową tak, aby zamówienia od klientów trafiały do niego automatycznie;
- szerokość asortymentu i jego dostępność – sprawdź nie tylko, jaki towar sprzedaje hurtownia, lecz także zweryfikuj, skąd go wysyła (czy magazyn znajduje się w Polsce) i jaki jest czas realizacji zamówień.
- wysokość marży – to od niej zależy, ile zarobisz dla swojej firmy. Warto też pamiętać, że hurtownie dropshippingowe są bardziej skłonne do udzielania rabatów stałym klientom – możliwe więc, że z czasem wynegocjujesz dla swojego sklepu lepsze warunki;
- jakość obsługi – klientów nie interesuje, kto wysyła zamówienia – zależy im na tym, by odbywało się to szybko i bez pomyłek. Warto mieć to na uwadze, gdy wybierasz hurtownię do współpracy i sprawdzić opinie na jej temat w branży e-commerce;
- zakres usług – większość hurtowni oprócz dostępu do towaru oferuje także dodatkowe wsparcie w postaci opisów i zdjęć produktów. W niektórych przypadkach możesz także zlecić obsługę zwrotów i feklamacji.
Co zrobić, by dropshipping się opłacał?
Oprócz wymienionych powyżej czynników, czyli odpowiednio dobranego asortymentu i zaufanej hurtowni, w modelu biznesowym typu dropshipping kluczowe jest jeszcze jedno – aktywny marketing.
Nie ma się co łudzić, że twoja firma osiągnie sukces bez wysiłku. Czasy, gdy to klienci poszukiwali sprzedawców internecie, dawno już minęły. Teraz to twoim zadaniem jest dotarcie do potencjalnych konsumentów, nawiązywanie z nimi kontaktu i budowanie relacji.
Jak to zrobić? Zacznij od podstaw:
- starannie przygotowanej, przejrzystej i łatwej w obsłudze strony internetowej;
- wygodnych form dostawy i płatności;
- przygotowania sklepu pod kątem SEO – zadbaj o to, by opisy produktów i kategorii były unikatowe (nie kopiuj ich z innych stron!), zainwestuj w prowadzenie bloga.
Jak walczyć o klienta?
To dopiero początek. Jeśli chcesz przebić się wśród konkurencji, kolejnym krokiem będzie aktywne docieranie do klientów. Dropshipping wymaga wiele pracy – pomyśl, jak możesz przekonać potencjalnych odbiorców, że spośród wielu podobnych do siebie sklepów mają wybrać właśnie twój. Może zachęcą ich następujące działania:
- ciekawy sposób komunikacji z klientami;
- atrakcyjne promocje;
- współpraca z influencerami, których ceni twoja grupa docelowa.
Dropshipping daje wiele szans na sukces – bez większego ryzyka, choć też nie bez wysiłku. Jesteś gotowy, by spróbować? Najpierw wykorzystaj powyższe wskazówki, które pomogą ci zacząć sprzedaż!
- Business Model Canvas – najpopularniejszy szablon modelu biznesowego
- Model biznesowy, czyli business model – kompendium wiedzy
- Dlaczego warto otworzyć sklep internetowy w modelu SaaS?
- Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?
- Największe hurtownie spożywcze w Polsce. Poznaj ranking!