Jak przebiega reklamacja z tytułu rękojmi? Wzór dokumentu znajdziesz w tekście i do pobrania. Przeprowadzenie tej procedury czasem wiąże się ze stresem, dlatego warto skorzystać z gotowego schematu, który zawiera wszystkie niezbędne elementy.
Z czym wiąże się reklamacja z tytułu rękojmi? Wzór dokumentu będzie przydatny w sytuacji otrzymania uszkodzonego produktu, aby można było szybciej załatwić formalności. Dzięki takiemu wnioskowi możliwe będzie ubieganie się o zwrot wydanych środków, wymianę zakupionego przedmiotu lub jego naprawę. Sprawdź, jak wygląda ten dokument i pobierz wzór u nas!
W jakim celu formułuje się reklamacje z tytułu rękojmi?
Rękojmia jest jednym z praw konsumenta i wynika z przepisów zawartych w kodeksie cywilnym. Pismo reklamacyjne w takiej sytuacji formułuje się celu opisania problemu i przedstawienia swoich oczekiwań.
Sprzedawca nie ma możliwości modyfikowania zasad rękojmi na niekorzyść kupującego. Wymiar roszczeń jest dowolny i może obejmować:
- odstąpienie od umowy;
- zwrot kosztów;
- naprawę lub wymianę uszkodzonego produktu.
Co powinno znaleźć się w prawidłowo przygotowanej reklamacji z tytułu rękojmi?
Jak wyglądają kolejne kroki, jeśli chodzi o reklamację z tytułu rękojmi? Wzór postępowania jest prosty. Należy dokładnie opisać usterkę oraz przedstawić dokument zakupu. Następnie trzeba określić swoje oczekiwania.
Warto jednak pamiętać, że dokument potwierdzający zakup to nie tylko paragon czy faktura, lecz także np. potwierdzenie przelewu.
Kto może napisać wniosek o rozpatrzenie reklamacji z tytułu rękojmi?
Wniosek o rozpatrzenie reklamacji z tytułu rękojmi ma prawo sformułować każdy konsument. Miej jednak na uwadze, że sprzedawca ma możliwość wyłączyć rękojmię w kilku określonych przypadkach.
Zazwyczaj mowa o sytuacji, w której:
- kupujący jest przedsiębiorcą;
- obie strony są osobami prywatnymi;
- kupujący został poinformowany o wadach produktu przed zakupem.
Jaka wada uprawnia do złożenia reklamacji z tytułu rękojmi?
Rękojmia jest swego rodzaju obowiązkiem, jaki spoczywa na sprzedawcy. W sytuacji gdy produkt ma wadę fizyczną, o której kupujący nie został poinformowany, nie ma możliwości zignorowania zgłoszenia. Musi być ono jednak uzasadnione. Aby można było stwierdzić niezgodność stanu produktu z umową, muszą zostać spełnione pewne warunki.
Przede wszystkim takiemu produktowi brakuje kluczowych właściwości i nie spełnia podstawowej funkcji, np. kredki nie kolorują. Podstawą do rękojmi jest również produkt, który nie działa tak, jak miało to wynikać z opisu sprzedawcy. Jako przykład niech posłuży gumka, która miała ścierać długopis.
Jeśli klient bezpośrednio o taką poprosił, a sprzedawca celowo dał mu wersję przeznaczoną do ołówków, klient ma prawo do złożenia reklamacji z tytułu rękojmi. Taka reklamacja jest możliwa również wówczas, gdy konsument otrzymał produkt niekompletny, np. strugaczkę bez ostrza.
Reklamacja z tytułu rękojmi – wzór
Poniżej znajduje się darmowy schemat reklamacji z tytułu rękojmi. Wzór, z którym się teraz zapoznasz, możesz następnie pobrać formacie PDF lub docx i swobodnie edytować.
Reklamacja z tytułu rękojmi obejmuje sytuacje, w których doszło do niezgodności towaru z umową. Warto mieć to na uwadze, ponieważ nie jest to odmiana reklamacji mająca na celu wymianę lub zwrot, która przysługuje we wszystkich sytuacjach. Niemniej jednak jeśli istnieją do niej pobudki, warto skorzystać z tego prawa i ubiegać się spełnienie żądań.
- Reklamacja – wzór
- Biznesplan – przykład
- Protokół uszkodzenia sprzętu po burzy – wzór, informacje praktyczne
- Zapytanie ofertowe – wzór
- Faktura korygująca – wzór