Prowadzenie firmy

PKD kosmetyka – co to oznacza i jak zakwalifikowana jest w rejestrze branża beauty?

4 minut(y) czytania

W PKD kosmetyka jest jedną z wielu ujętych odrębnie działalności. W jaki sposób Polska Klasyfikacja Działalności dzieli tę branżę? Czy trzeba zapisywać swój punkt usługowy i w jakiej podkategorii ma się on znaleźć? Odpowiadamy na te pytania!

Według PKD kosmetyka dzieli się na dwie gałęzie. Jedną z nich jest produkcja kosmetyków, a druga to branża beauty i wszystkie usługi świadczone w jej ramach. W PKD stylizacja paznokci będzie zatem zakwalifikowana inaczej niż produkcja lakieru. Warto dowiedzieć się, z czego wynikają te różnice i jak dokładnie wygląda podział. W PKD usługi kosmetyczne należą do indywidualnej działalności usługowej, gdzie są umieszczone wśród wielu innych (mniej lub bardziej podobnych) branż. Jaki numer ma ta działalność? Musisz to wiedzieć, jeśli np. zamierzasz ją prowadzić. Przeczytaj!

PKD i kosmetyka – co je łączy?

Każdy salon typu beauty lub świadczący inne usługi kosmetyczne powinien być zarejestrowany jako działalność gospodarcza. Ma on przyporządkowane konkretne numery. Konieczny jest NIP, a w niektórych przypadkach także REGON czy KRS. Kolejnym jest PKD. Kosmetyka, o której piszemy w tekście, także ma w rejestrze swoje miejsce. Polska Klasyfikacja Działalności zbiera bowiem przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność tego samego lub podobnego typu, by łatwiejsze było ich ewidencjonowanie. Przydział swojego biznesu do odpowiedniej kategorii jest obowiązkowy dla każdego właściciela przedsiębiorstwa.

Gabinet kosmetyczny – PKD to istotna kwestia

Wpis do PKD umożliwia podmiotom łatwiejsze znalezienie danej działalności. Poszukującymi mogą być klienci, ale również różnego rodzaju partnerzy bądź sponsorzy, którzy pomogą wypromować daną działalność. Dzięki PKD, kosmetyka jako branża jest bardziej widoczna dla klientów i kontrahentów. Oprócz tego ewidencja jest niezwykle ważna dla państwa, które może kontrolować liczbę nowych przedsiębiorstw, obserwować tendencje na rynku lub udzielać wsparcia w znacznie łatwiejszy sposób. Jest to zatem duże ułatwienie dla obu stron, choć nie da się ukryć, że w największym stopniu korzystają z niego przedsiębiorcy.

PKD – salon kosmetyczny a fryzjerski

Każdy salon kosmetyczny PKD będzie ujmować w ramach tej samej sekcji, grupy i klasy. Jest to sekcja S, czyli „pozostała indywidualna działalność usługowa” oraz grupa i klasa „fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne”. Jak sama nazwa wskazuje, według PKD kosmetyka i fryzjerstwo zostały zakwalifikowane jako praktycznie taki sam typ działalności. W spisie istnieje co prawda wyszczególnienie na usługi wykonywane przez fryzjerów i te z branży beauty. Takie ujednolicenie może czasami wprowadzać w błąd. Dla niektórych salonów będzie to jednak ułatwienie – dotyczy to miejsc, które świadczą usługi z obu tych grup. Kod PKD kosmetyki to zatem 96.02.Z.

Stacjonarne a mobilne usługi kosmetyczne – PKD

Według PKD kosmetyka należy do zabiegów kosmetycznych. Nie ma tutaj podziału na to, czy usługa jest świadczona w domu klienta czy w stacjonarnym salonie. Pierwszy rodzaj działalności stał się szczególnie popularny szczególnie podczas pandemii koronawirusa, kiedy zamknięto wiele placówek beauty. Taka forma była znana już wcześniej, jednak w nieco mniejszej skali. W PKD nie ma jednak znaczenia to, w jakim miejscu są świadczone usługi, ponieważ ważniejszy jest ich rodzaj. W salonie kosmetycznym powinny być świadczone takie usługi, jak wykonywanie:

  • makijażu;
  • manicure;
  • masażu twarzy i inne zabiegi związane z urodą oraz estetyką.

Jeśli spełnione są te warunki, wówczas można posługiwać się numerem PKD 96.02.Z. 

PKD kosmetyka a zabiegi medycyny estetycznej

Zabiegi medycyny estetycznej stają się coraz bardziej popularne. Konkurencja na tym rynku rośnie, nie dziwi zatem fakt, że coraz więcej osób poszukuje kodu PKD dla tego typu usług. Według PKD nie są one zbieżne z usługami kosmetycznymi wymienionymi powyżej, a traktowane jako zabiegi lekarskie. Kod, który został do nich przypisany to 86.21.Z i 86.22.Z. 

Kod PKD – kosmetyka i inne branże

W PKD kosmetyka jest zaliczona do „pozostałej indywidualnej działalności usługowej”, więc nie powinno dziwić, że występuje ona obok branż niezwiązanych z kosmetyką. Mowa tutaj na przykład o firmach zajmujących się dorabianiem kluczy, salonach piercingu, saunach i łaźniach, a nawet… zakładach kremacyjnych. Połączenie branży z fryzjerstwem i tak duży chaos w tej grupie sprawia, że wielu przedstawicieli branży beauty domaga się wyszczególnienia ich profesji w obrębie innej grupy.

Kod PKD – produkcja kosmetyków

W PKD kosmetyka może być także interpretowana jako produkowanie kosmetyków oraz innych artykułów związanych z urodą. Jest to, rzecz jasna zupełnie inna praca niż wykonywanie makijażu albo pedicure’u. Różni się tutaj bowiem cel – w przypadku produkcji chodzi o stworzenie kosmetyków, zaś branża beauty opiera się na ich wykorzystywaniu. Z tego powodu obie te działalności są osobno wydzielone. W sekcji C – „przetwórstwie przemysłowym” wyszczególniono dział 20., czyli „produkcję chemikaliów i wyrobów chemicznych”. Jest tam mowa produkowaniu środków upiększających, perfum czy specjalistycznych kosmetyków do pielęgnacji włosów.

Sprzedaż produktów kosmetycznych a kod PKD

Kosmetyka i sprzedaż kosmetyków często idą w parze. Wszak w wielu salonach czy gabinetach można kupić produkt polecany przez specjalistkę, który będzie odpowiedni dla naszego typu cery. Warto wiedzieć, że kodem PKD, którym należy się wtedy posługiwać jest 47.75.Z. Sprzedaż stacjonarna to jedno. Niekiedy salony oferują także możliwość nabycia preparatu kosmetycznego przez Internet. Wówczas należy przypisać kolejny kod PKD, czyli 47.91.Z. 

PKD kosmetologia – jak kwalifikować szkoły z tym kierunkiem?

Osoba działająca w branży kosmetycznej powinna ukończyć odpowiednie studia. Kwalifikacje można uzyskać m.in. na kierunku kosmetologia. W PKD kosmetyka i studia kosmetologiczne są ujęte osobno. Szkolnictwo jest bowiem regulowane w ramach sekcji P, która dotyczy edukacji. Jedyny dział obejmuje wszystkie poszczególne etapy edukacji od przedszkola aż do szkolnictwa wyższego. W ramach tego ostatniego wyszczególnione są właśnie szkoły, gdzie można się kształcić w aspektach związanych z kosmetykami, a także odbywać specjalne kursy i szkolenia dokształcające.

W PKD kosmetyka jest traktowana jako jeden z zabiegów kosmetycznych obok fryzjerstwa. Podział ten jest dość umowny, do tej części Klasyfikacji dopisane są także różne niezwiązane z tą branżą rodzaje działalności. Jednak ze względu na przepisy i dla korzyści własnej firmy należy zadbać o odpowiedni wpis.

Nasze propozycje
PoradyProwadzenie firmy

Staż z Urzędu Pracy – zasady i korzyści dla przedsiębiorcy

6 minut(y) czytania
Jakie korzyści ma staż z Urzędu Pracy dla przedsiębiorcy? Dlaczego warto przyjąć stażystę do swojej firmy? Jakie są warunki stażu i czas…
KsięgowośćPoradyProwadzenie firmy

Podatek od czynności cywilnoprawnych – kto płaci? Ile wynosi? Sprawdź, czy dotyczy Cię zwolnienie z podatku PCC!

6 minut(y) czytania
Podatek od czynności cywilnoprawnych to danina, którą opłaca wielu Polaków w przeróżnych sytuacjach. Ciężko byłoby znaleźć osobę, która chociaż raz nie miała…
PoradyProwadzenie firmy

Załóż własny biznes! Samozatrudnienie staje się coraz popularniejsze

5 minut(y) czytania
Samozatrudnienie wiąże się z wysokimi kosztami zatrudniania pracownika. Sprawiają one, że coraz więcej pracodawców decyduje się na współpracę z osobami posiadającymi własne…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *