Prowadzenie firmy

PKD gastronomia – co to oznacza, do czego przydaje się ten numer, jak można go wyrobić i czy jest obowiązkowy?

4 minut(y) czytania

W PKD gastronomia została ujęta w osobnej sekcji. Co daje w praktyce wpis w PKD? Restauracje zapisane w rejestrze mają większą szansę na znalezienie przez potencjalnych klientów. Dowiedz się, dlaczego tak jest!

Państwo prowadzi różne ewidencje podmiotów gospodarczych i osób fizycznych i tak też jest w przypadku Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Kod PKD restauracji nie służy temu, by łatwiej można było kontrolować działalność danego lokalu. Dzięki niemu można po prostu łatwiej znaleźć dane miejsce. Ewidencja grupuje bowiem podmioty według kryterium użytkowości. Kod PKD gastronomii ma odpowiednią wartość, która zostaje przypisana wszystkim restauracjom, barom czy pubom. Dzięki kodom potencjalni klienci mogą łatwiej znaleźć poszukiwany lokal. PKD i gastronomia to zatem rzeczy, które zdecydowanie warto połączyć, aby osiągnąć większy zysk. Przeczytaj więcej!

Do czego przydaje się PKD w gastronomii?

Gastronomia jest branżą, w której panuje naprawdę duża konkurencja. Nowe kawiarnie, restauracje czy innego typu lokale muszą się jakoś wyróżnić i być łatwe do znalezienia. PKD gastronomii jest tutaj niezwykle przydatnym narzędziem. Rejestr zbiera bowiem wszystkie podmioty prowadzące działalność w danej dziedzinie. Potencjalni klienci, sponsorzy lub osoby zainteresowane współpracą mogą szybko znaleźć lokal pasujący im pod względem lokalizacji czy specjalizacji w działalności. Swój kod PKD gastronomia musi mieć ze względu na przepisy, ale jest to także po prostu korzystne z punktu widzenia rozwoju firmy.

Kod PKD gastronomia – jak go otrzymać?

Nadanie numeru PKD w gastronomii i wszystkich innych branżach może się odbyć na wniosek właściciela. Trzeba wówczas wysłać odpowiednie pismo do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi. Wzór można znaleźć na stronie internetowej urzędu. Trzeba pamiętać, że do wniosku należy dołączyć dokładny opis działalności, jaką się prowadzi. Pomaga to w dokładniejszy sposób określić i zakwalifikować działalność. Wniosek o nadanie numeru PKD gastronomii jest rozpatrywany w czasie 30 dni. Termin ten może się jednak dwukrotnie przedłużyć w razie skomplikowanego przypadku.

Zobacz także:  W jakim banku najlepiej założyć konto firmowe w roku 2022?

Kody PKD gastronomia są obowiązkowe? Oczywiście!

Niejeden przedsiębiorca będzie się pewnie zastanawiał, czy w ogóle potrzebne jest mu załatwianie kolejnych formalności. Promocja prowadzona w odpowiedni sposób pomaga przecież w większości przypadków rozpocząć działalność i utrzymać popularność lokalu, więc po co przejmować się dodatkowymi wpisami? Numer PKD gastronomia i firma z każdej innej branży ma jednak obowiązek uzyskać. Musi zostać nadany dokładnie tak samo, jak NIP lub inne numery potrzebne do prowadzenia firmy. Zadbaj więc o to, by lokal znalazł się w prawidłowej klasyfikacji. Kod PKD dla restauracji to 56.10.A.

Gastronomia PKD – jakie obejmuje placówki?

W rejestrze wyszczególnione są placówki, które powinny zostać zapisane w PKD o numerze 56.10.A. Gastronomia obejmuje oczywiście restauracje, przy czym warto tu wspomnieć, że w ten podpunkt zostały włączone fast foody i pizzerie. Wspomniane są także bary mleczne i szybkiej obsługi. Oprócz tego osobno jest ujęta kawiarnia. PKD wraz z nią umieszcza także lodziarnię. W innym podpunkcie jest również mowa o miejscach z żywnością na wynos oraz działalności prowadzonej w środkach transportu. Chodzi tutaj m.in. o popularne food trucki.

PKD – mała gastronomia ma osobną klasę?

Małą gastronomią nazywa się miejsca usługowe, które sprzedają żywność w niewielkich barach. Potrawy są przygotowywane na miejscu (bardzo często z gotowych półproduktów), w nieskomplikowany sposób (na przykład dania są tylko nakładane lub podgrzewane), a konsumpcja odbywa się tuż obok lub na ulicy. Bardzo często są to różnego rodzaju fast foody, takie jak kebab, zapiekanki lub hot-dogi albo słodycze (cukierki na wagę) czy lody. W PKD gastronomia tego typu jest zakwalifikowana do stałych placówek gastronomicznych i ma numer 56.10.A. 

PKD – bar i jego klasyfikacja

Bar jest dość specyficznym przypadkiem, gdyż wiele zależy od tego, jakiego rodzaju jest to miejsce. Wspomniane wcześniej bary mleczne są traktowane na równi z restauracjami. Klasyczne puby, w których podawane są głównie drinki, są zaliczane do osobnej klasy, czyli „przygotowywanie i podawanie napojów”. Tutaj właściwy kod to 56.30.Z. Według PKD gastronomię można zatem podzielić na jedzenie i napoje. Do drugiej kategorii należą m.in. tawerny, koktajlbary czy piwiarnie, ale też sklepy z kawą. Ta część obejmuje też sprzedawców napojów w ruchomych punktach. Popularne stoiska z kawą albo lemoniadą na rowerze to także ta kategoria.

Zobacz także:  Jakie rozwiązania możesz przenieść do chmury? Tricki dla przedsiębiorców

PKD – usługi gastronomiczne oprócz wyżej wymienionych

Oprócz wszystkich wypisanych powyżej grup i klas nie można zapomnieć o dostawcach żywności dla odbiorców zewnętrznych, czyli o cateringu. Kod PKD dla tej sekcji to 56.21.Z. Ta grupa nie obejmuje jednak żywności, która łatwo się psuje. Tego typu sprzedaż jest wyszczególniona w sekcji przetwórstwa przemysłowego. Według PKD gastronomia obejmuje za to także dostarczanie żywności dla przedsiębiorstw towarowych, a także usługi gastronomiczne m.in. w: 

  • szkołach;
  • szpitalach;
  • obiektach sportowych.

Każda branża ma odpowiedni numer PKD. Gastronomia także, a w tym przypadku zdecydowanie warto wiedzieć, do której podgrupy należy twoja działalność. Numery PKD pomagają restauratorom i właścicielom innych lokali wypromować swój biznes. Ułatwiają także odbiorcom znalezienie odpowiedniej dla nich oferty, która będzie pasować do ich wymagań.

Nasze propozycje
Prowadzenie firmy

Kolokacja serwerów - sposób na oszczędności dla firm

2 minut(y) czytania
Outsourcing usług IT to rozwiązanie, z którego chętnie korzystają przedsiębiorcy. Często decydują się oni na kolokację serwerów, która pozwala ograniczyć koszty IT…
Prowadzenie firmy

Spółki cywilne, akcyjne i komandytowe. Czym tak naprawdę się różnią? Poznaj formy działalności gospodarczej!

4 minut(y) czytania
W Polsce formy działalności gospodarczej to spółki i jednoosobowe działalności. Wszyscy je znają, ale nie każdy wie, czym się różnią. Przeczytaj artykuł…
Prowadzenie firmy

ROI – na czym polega Return of Investments?

3 minut(y) czytania
ROI (z ang. Return of Investments, czyli zwrot z przeprowadzonych inwestycji) to ważny parametr dla prowadzących własny biznes. Jak go obliczyć? Przedsiębiorstwa,…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *