Marketing mix to zbiór koncepcji, które pomagają opracować strategię promocyjną produktów i usług. Daje to możliwość oddziaływania na rynek i zwiększenia sprzedaży. Sprawdź, czy warto ją wdrożyć, jeśli prowadzisz firmę!
Marketing mix to zbiór metod, dzięki którym można wpływać na procesy sprzedażowe i zwiększać rynkową konkurencyjność marki. Jeśli chcesz dużo sprzedawać, musisz stworzyć produkt, na który jest popyt. Ważne jest zatem opracowanie strategii marketingowej już na etapie planowania. Początkowe koncepcje marketingu mix 4P i 7P zostały przeformułowane wraz z rozwojem handlu. Tak powstał zbiór reguł pod nazwą 4C. Warto poznać wszystkie te metody i techniki. Chcesz nakłonić klienta do zakupu, ale także sprawić, że będzie wracał po twoje towary czy usługi? Poznaj teorię i jej praktyczne zastosowanie!
Czym jest marketing mix?
Koncepcję tę stworzył Edmund McCarthy. Jest ona znana także pod nazwą kompozycji marketingowej, ponieważ składa się z kilku obszarów, które są ze sobą ściśle powiązane. Elementy marketingu mix to procesy, metody działania i narzędzia, które wykorzystywane są w przedsiębiorstwie. Ich celem jest takie oddziaływanie na rynek, żeby wzmocnić pozycję marki w świadomości grupy docelowej, a jednocześnie zwiększyć grono klientów. Działania tego rodzaju dla usług i produktów prowadzone są na różnych etapach projektu. Założeniem jest oferowanie nabywcom dóbr we właściwym miejscu, czasie i w odpowiedniej cenie, która będzie dla klientów atrakcyjna, a jednocześnie zapewni zysk. Pierwotna koncepcja marketingu mix, obejmująca 4 składowe, została uzupełniona o trzy dodatkowe elementy. Omówimy je poniżej.
Koncepcje w marketingu mix – 4P, 4C, 7P
Wiedza na temat modeli kompozycji pozwoli lepiej poznać narzędzia marketingu mix, a także zaplanować konkretne, spójne działania marketingowe i promocyjne. Wiesz już, że podstawowa koncepcja wraz z upływem czasu, podlegała modyfikacjom i rozszerzeniu. Zmiany te to reakcja na potrzeby klientów, a także przedsiębiorców. Sprawdź koncepcje 4P, 7P i 4C oraz ich praktyczne zastosowanie.
Marketing mix – koncepcja 4P
Jest to podstawowa koncepcja marketing mix, której nazwa pochodzi od 4 obszarów wchodzących w jej skład. Oto elementy składowe:
- Price – cena to wydatek, który ponosi klient podczas zakupów. To właśnie od ceny uzależniony jest przychód firmy. Natomiast na ostateczny zysk mają wpływ koszty ponoszone przez przedsiębiorstwo.
- Product – produkt w koncepcji marketing mix to towar lub usługa oferowana konsumentom, które należy dopasować do ich potrzeb. Przed wprowadzeniem produktów do sprzedaży należy uwzględniać cykl ich życia i przygotować się na różne scenariusze, uwzględniając także te, które stanowić będą wyzwanie.
- Place – miejsce, czyli dystrybucja produktów i usług, to kolejny element koncepcji 4P. W zależności od tego, czy planujesz sprzedaż w punkcie stacjonarnym, czy poprzez system e-commerce, trzeba zadbać o to, aby proces zakupowy był dla klientów jak najbardziej przyjazny.
- Promotion – działania promocyjne, które mają na celu rozreklamowanie produktu wśród klientów. Odpowiednia akcja promocyjna może znacząco zwiększyć sprzedaż. Warto zaplanować także działania z zakresu public relations.
Marketing mix – koncepcja 7P
Koncepcja marketing mix 7P to model 4P, który został rozbudowany o kolejne 3 elementy. Poza produktem, ceną, dystrybucją i promocją wyróżnić można dodatkowo następujące pojęcia:
- People – ludzie, którzy związani są z firmą. Chodzi zarówno o pracowników, jak i klientów. Jeśli chcesz stworzyć produkt, który będzie się dobrze sprzedawał, trzeba zaangażować odpowiednich specjalistów do jego opracowania, a także sprzedaży i promocji.
- Process – wszelkie procesy, jakie zachodzą w organizacji. Chodzi zarówno o te, które dotyczą produkcji, jak obsługę klienta i sprzedaż. Warto przeanalizować każdy z nich i sprawdzić, jak działają, a w razie konieczności je usprawnić. Wydłużanie procesu podwyższa jego koszty.
- Physical evidence – świadectwo materialne, czyli inaczej dowód rzeczowy. W marketing mix to wszystkie elementy, które konsumenci widzą, korzystając z produktów lub usług. W ich skład wchodzi na przykład logo marki, a także opakowanie produktu. Wszystko to powinno być spójne z wartościami firmy, a także stanowić wyróżnik produktów.
Koncepcja marketing mix 4C
Dynamiczne zmiany w oczekiwaniach i zachowaniu klientów sprawiły, że poprzednie teorie stały się niewystarczające. Choć została rozbudowana koncepcja 4P, sporo firm zwróciło się w stronę formuły 4C. Ta została opracowana w 1990 roku, a jej autorem jest Robert Lauterborn. Dotychczasowa perspektywa firmy została wzbogacona o zwrot w stronę klientów, którzy są przecież odbiorcami produktów i usług. Zatem definicja 4C skupia się na korzyściach klienta i zaspokojeniu jego potrzeb podczas sprzedaży produktów. Dotyczy to zarówno towaru lub usługi, jak i także całego procesu zakupowego, który powinien być spójny i komfortowy w każdym kanale marki. Oto najważniejsze elementy tej koncepcji:
- Customer value – wartość, którą osiąga klient po zakupie. Produkty lub usługi powinny zaspokajać konkretne potrzeby odbiorców. Do projektowania określonego przedmiotu wykorzystuje się efekty głębokich analiz oczekiwań i preferencji odbiorców.
- Cost – koszt, jaki ponosi konsument. Nie wchodzi tylko o cenę samego produktu lub usługi, ale także koszt dotarcia do sklepu lub opłacenia przesyłki, czas oczekiwania, ogólnie pojęty wysiłek, który został włożony w nabycie danego towaru.
- Convenience – wygoda, czyli zapewnienie satysfakcjonującej i komfortowej ścieżki zakupowej. Dotyczy to łatwości dostępu do produktu oraz najważniejszych informacji na jego temat, na przykład na stronie internetowej. Uwzględnia się tu także profesjonalną obsługę i miłą atmosferę towarzyszącą nabywaniu produktów danej marki.
- Communication – komunikacja, czyli relacja z grupą docelową, jest instrumentem marketingu mix, dzięki któremu można budować pozytywny wizerunek marki i otrzymywać informacje zwrotne. W efekcie da się poprawiać różne elementy strategii, a także sam produkt.
Jak opracować strategię marketing mix?
Jeśli chcesz opracować strategię marketingu mix, trzeba wziąć pod uwagę kilka elementów.
- Przede wszystkim oceń swoje możliwości finansowe, jeśli chodzi o promocję. Zaplanuj cele biznesowe, które chcesz osiągnąć.
- Bardzo istotną kwestią, na której powinny bazować inne działania, jest poznanie potrzeb klientów. Dzięki dogłębnej analizie grupy docelowej będziesz w stanie tworzyć produkty i usługi idealnie dopasowane do oczekiwań konsumentów.
- Trzeba także odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób odbiorca może znaleźć twoją ofertę. Co ją wyróżnia? Jakich informacji może szukać konsument?
- Jeśli wiesz już wszystko na temat swojego potencjalnego klienta, trzeba zastanowić się także nad tym, w czym twój towar jest lepszy od tego, który proponuje konkurencja.
- Warto dokładnie poznać ofertę rynkowych rywali oraz mocne i słabe strony konkurentów.
- Niezbędne podczas tworzenia strategii marketing mix jest także zaplanowanie polityki cenowej. Koszt ponoszony przez konsumenta powinien być przez niego możliwy do zaakceptowania, a jednocześnie dawać ci możliwość zarobku.
- Ostatnią, ale wcale nie najmniej ważną sprawą jest kwestia dystrybucji, a także promocji twojej oferty.
Jakie korzyści przynosi marketing mix?
Marketing mix pozwala firmie zidentyfikować problemy i przeszkody, które mogą stać na drodze do sukcesu sprzedażowego i finansowego. Jest to szereg zróżnicowanych metod, które z łatwością można wykorzystać, jeśli planujesz wejście na rynek nowych produktów lub opracowujesz strategię dla istniejących. Zastosowanie w praktyce koncepcji marketing mix pozwala także budować pozytywne, długofalowe relacje z klientami. Pomaga także tworzyć produkty dopasowane do potrzeb konsumentów, co ma bardzo duże znaczenie.
Teorię marketing mix z pewnością warto zastosować w praktyce. Przekonało się już o tym wielu właścicieli firm, którzy w ten sposób tworzą kompleksowe strategie. Elementy wchodzące w skład marketing mix można w łatwy sposób odnieść do prawie wszystkich dziedzin handlu.
- Marketing internetowy – czym jest marketing online i jak działa? Rodzaje marketingu w sieci
- Content marketing – marketing treści. Teksty w służbie przedsiębiorcy
- Co to jest marketing – jak brzmi definicja, jakie są rodzaje marketingu?
- Działania marketingowe – jak zwiększyć sprzedaż? Poznaj przykłady
- Jak pozyskać klientów? Dlaczego to niezbędne w każdym biznesie?