Marketing internetowy obejmuje działania w sieci, dzięki którym firma ma możliwość przedstawić się w korzystny sposób, wypromować i dotrzeć do szerszej grupy klientów. Jak działa e-marketing? W jaki sposób marketing online pomaga nawiązać więź pomiędzy marką a odbiorcą?
Internet jest miejscem, w którym sprzedawca spotyka się z klientem. Specjalista może podzielić się swoją wiedzą z osobami poszukującymi istotnych informacji o ofercie. Taka komunikacja ma bardzo szeroki zasięg, jeśli będzie się ją prowadzić w odpowiedni sposób. Sieć stanowi zatem przestrzeń, w której powinien zaistnieć każdy przedsiębiorca, który poważnie myśli o biznesie, pragnie dotrzeć do jak największej grupy odbiorców i zamierza zainteresować ich swoim produktem czy usługą. Firmy działające w sieci wykorzystują marketing internetowy, aby nawiązać kontakt z potencjalnymi klientami, a w konsekwencji – zwiększyć zyski. Proces marketingowy to strategia, która ma przynieść konkretne rezultaty. Dowiedz się, jak działa marketing online i przekonaj się, dlaczego warto korzystać z możliwości, jakie daje e-marketing!
Czym jest marketing internetowy?
Marketing internetowy, marketing online czy e-marketing to zamiennie stosowane określenia nazywające jedną z gałęzi tradycyjnego marketingu. Można go zdefiniować jako wszelkie działania, które mają prowadzić do zaistnienia danej firmy w świadomości odbiorców (klientów). Jego celem jest wsparcie procesu sprzedaży poprzez zwiększenie widoczności w sieci, budowanie mocnej pozycji marki i kreowanie wizerunku przedsiębiorstwa. Coraz więcej firm korzysta z marketingu internetowego, zdając sobie sprawę, że drzemią w nim ogromne możliwości. Z roku na rok rośnie liczba internautów. Użytkownicy internetu traktują go jako narzędzie komunikacji, miejsce zakupów i zdobywania informacji na niemal każdy temat. Nie bez kozery mówi się, że jeśli firma nie istnieje w internecie, nie istnieje w ogóle. Trzeba zaznaczyć, że e-marketing jest doskonałą forma reklamy – zalety rozwiązania to przede wszystkim duża dostępność i dość niskie koszty, a zarazem szybki zwrot z inwestycji i równie szybkie rezultaty.
Marketing tradycyjny a marketing internetowy
Marketing tradycyjny nazywany jest marketingiem offline, a internetowy – online. Jak łatwo się domyślić, działania tradycyjne przeprowadzane są poza przestrzenią internetu. Komunikat o firmie, jej wartościach, produktach i usługach może być zamieszczony na ulotkach, plakatach, banerach reklamowych. Do marketingu tradycyjnego zalicza się również reklamę telewizyjną i radiową.
Marketing internetowy dotyczy oczywiście jedynie przestrzeni wirtualnej. W naszym kraju nie ma jeszcze długiej tradycji, ponieważ internet pojawił się w Polsce w latach 90. XX wieku. Choć to dość nowa forma komunikacji z klientem, marketing internetowy szybko stał się narzędziem chętnie wykorzystywanym w biznesie. Marketing w internecie ma tę przewagę nad tradycyjnym, że daje potencjalnemu klientowi większe możliwości – ten przestaje być jedynie odbiorcą komunikatu i może podejmować dialog, wyrażać opinie, nawiązywać kontakt z marką.
Zarówno marketing tradycyjny, jak i internetowy opierają się na opracowanej strategii, której celem jest wprowadzenie produktu czy usługi na rynek i ich promocja, zwiększenie widoczności w internecie, stworzenie więzi między grupą odbiorców a marką. W konsekwencji rezultatem ma być zwiększenie sprzedaży i zmaksymalizowanie zysków.
Rodzaje marketingu internetowego – content marketing, influencer marketing
Marketing internetowy wciąż się rozwija, a możliwych form reklamowania się prawdopodobnie nadal będzie przybywało. Oczywiście każda firma powinna dostosować rodzaj marketingu online do charakteru swojej działalności. Warto też korzystać z kilku form jednocześnie – liczy się skuteczna strategia marketingowa, która pozwoli firmie wyjść do klientów z informacją o produkcie lub usłudze. Osiągnięcie sukcesu zależy od tego, czy przedsiębiorca dotrze z komunikatem do konkretnej grupy odbiorców i w jaki sposób to zrobi (z jakich kanałów i możliwości skorzysta).
SEO, czyli optymalizacja i pozycjonowanie stron www
Często wykorzystywaną formą marketingu internetowego jest pozycjonowanie stron internetowych. Takie działanie ma na celu uplasowanie się strony www wysoko w wynikach wyszukiwania. Doskonałym sposobem na wykorzystanie SEO jest content marketing, czyli tworzenie treści wartościowych i interesujących z punktu widzenia użytkownika internetu, który poszukuje w sieci konkretnych informacji. Najważniejsze elementy, na które należy zwrócić uwagę, to:
- ciekawa, merytoryczna, wartościowa treść;
- łatwa w nawigacji, intuicyjna i szybka strona internetowa;
- optymalizacja – metadane, linkowanie wewnętrzne, adres URL;
- domena – jej historia, profil linkowy itp.
Dobrze widoczna strona internetowa i publikowanie wartościowych treści pozwala na dotarcie do grupy docelowej, nawiązanie kontaktu z odbiorcami, zainteresowanie ich produktem lub usługą, a nawet nakłonienie do podjęcia określonego działania – zapisu do newslettera, założenia konta czy dokonania zakupu.
Zadanie stworzenia wartościowego tekstu oraz umieszczenie go w odpowiednim miejscu warto powierzyć specjalistom. Jeśli myślisz o contencie wysokiej jakości i chcesz dotrzeć z nim do jak największej liczby odbiorców, skorzystaj z platformy Contentation. Gdy już się zalogujesz i zapoznasz z ofertą, zamówisz tam artykuł sponsorowany z linkami do swojej strony, dzięki któremu zwiększysz zasięgi. Wypróbuj i przekonaj się, jak skuteczny może być marketing internetowy!
Kampanie reklamowe Google AdWords
Firmy chętnie korzystają również z narzędzia, jakim są reklamy Google – Google AdWords zalicza się do reklam płatnych (system pay per click, czyli opłata za kliknięcie). Program Google Ads pozwala umieścić witrynę na początku wyników wyszukiwania na podstawie użytych słów kluczowych. Płatne kampanie reklamowe warto traktować jako narzędzia wspomagające inny rodzaj marketingu internetowego.
Remarketing
Inną formą e-marketingu jest remarketing. Polega na powtórzeniu komunikatu klientowi, który już raz miał z nim do czynienia, jednak nie zdecydował się skorzystać z propozycji (np. dodał produkt do koszyka, ale nie sfinalizował transakcji). Remarketing ma za zadanie przypomnieć potencjalnemu klientowi o danym produkcie lub usłudze, zachęcić go do dokończenia procesu zakupu. W ten sposób można dotrzeć do wybranej grupy docelowej, a w konsekwencji zwiększyć sprzedaż. Jakie są zalety remarketingu? Należą do nich zwłaszcza możliwość podjęcia decyzji, komu i kiedy wyświetlić reklamę, a także to, że da się obserwować i monitorować efekty – to daje szansę na ewentualną zmianę w prowadzonej kampanii.
Video marketing
Video marketing polega na tworzeniu materiałów filmowych powiązanych z daną marką. Taki filmowy content publikowany jest na stronach internetowych lub w mediach społecznościowych. Przykładem mogą być treści wideo na Facebooku czy kanał YouTube, gdzie będą umieszczane filmy, których głównym zadaniem jest budowanie pozytywnego wizerunku marki. To zazwyczaj krótkie formy video przekazujące sporo danych, które są cenne dla użytkowników internetu. Wśród materiałów znaleźć można poradniki, instrukcje, jak również prezentacje oferty lub firmy, webinary, a także virale.
Influencer marketing
Influencer marketing polega na nawiązaniu współpracy z influencerami, czyli osobami mającymi wpływ na swoich odbiorców. Wykorzystując pozycję czołowych graczy internetu, firma może poszerzyć grono klientów, zwiększyć zasięgi. To w konsekwencji powinno przełożyć się na większe zyski. Zanim zostanie podjęta decyzja o wyborze influencera do współpracy, należy zwrócić uwagę na grupy odbiorców, do których dociera twórca, a także na tematykę, jaką porusza. Istotne są oczywiście również statystyki wyświetleń.
Mailing, czyli mail marketing
Marketing w sieci to również e-mail marketing, który może przybierać różną formę, np. newsletterów lub katalogów sprzedażowych. Reklamy wysyłane na skrzynki klientów są interaktywne, co oznacza, że czytający może podjąć określone działania – kliknąć lub nawet odpowiedzieć. Zaletą e-mail marketingu jest jego mierzalność – po wysłaniu e-maila możesz sprawdzić, czy wiadomość została otworzona, a także dowiedzieć się, co stało się dalej (jakie czynności podjął czytający).
Marketing wirusowy
Viral marketing ma za zadanie zaciekawić lub też rozśmieszyć odbiorcę, zadziałać tak, aby zechciał rozprzestrzeniane informacje przekazać dalej. To reklama internetowa, która zaczyna żyć samodzielnie, docierając do coraz większej liczby osób. W ten sposób wzrasta świadomość marki i budowany jest wizerunek firmy. Podstawowymi narzędziami wykorzystywanymi przez marketing wirusowy są materiały wideo oraz grafiki.
Ważnym miejscem kontaktów firm z internautami są profile w serwisach społecznościowych. Główne cele marketingu społecznościowego to budowanie relacji z obecnymi klientami, a także dotarcie do nowych. Posiadanie profilu na Facebooku czy Instagramie wzmacnia pozycję firmy i pomaga budować zaufanie użytkowników internetu. Jak w przypadku każdego rodzaju marketingu internetowego, przedsiębiorca musi dopasować kanał do charakteru działalności. Oznacza to, że na innym portalu powinna działać firma zajmująca się modą, a w sinnym serwisie – oferująca usługi biznesowe. W przypadku reklamy w social mediach również potrzebne jest opracowanie dobrej i skutecznej strategii marketingu.
Blogosfera
Wśród różnych form marketingu internetowego można wyróżnić także tzw. blogosferę. To obszar, w którym spotykają się twórcy blogów, komunikujący się z odbiorcami za pośrednictwem publikowanych treści. Blogerzy komentują wzajemnie swoje wpisy, promują je, czytają. To istotne narzędzie marketingowe – reklamą może być w tym przypadku recenzja produktu, konkurs, program partnerski, buzz marketing (marketing szeptany). Blogi firmowe to miejsce, gdzie umieszczane są wartościowe treści i przedstawiana jest oferta firmy. Niepoślednią rolę odgrywa także SEO, które umożliwia pozycjonowanie strony i dotarcie z nią do większego grona internautów.
Marketing afiliacyjny
Marketing afiliacyjny polega na polecaniu produktów jednej firmy przez drugą w zamian za udziały w zysku. To również doskonały sposób na zwiększanie zasięgów i docieranie do nowych klientów.
Narzędzia marketingu internetowego
Czym są narzędzia marketingu internetowego? Przede wszystkim nie należy ich utożsamiać z rodzajami e-marketingu. Narzędzia to bowiem rozwiązania technologiczne pozwalające zoptymalizować działania marketingowe. Ułatwiają dotarcie do klientów i nawiązanie z nimi relacji, a także mierzenie efektów wszystkich podjętych kroków (narzędzia analityczne). Należy je wykorzystywać, by zwiększyć skuteczność działań marketingowych i usprawnić realizację poszczególnych z nich. Wśród narzędzi marketingu online można wyróżnić te przeznaczone do optymalizacji strony, wyboru słów kluczowych, monitorowania sieci czy mierzenia efektów. Wśród najbardziej znanych można wymienić:
- narzędzia SEO – Ahrefs, Senuto, SurferSEO, Semrush, Keyword Planner;
- narzędzia do optymalizacji strony – Google Analytics, Google Optimize;
- narzędzia do monitoringu sieci – Google Alerts, Mention, Social Mention, Brand24;
- narzędzia do tworzenia treści (edytory tekstu) – Surfer, Contadu;
- narzędzia wykorzystywane w social mediach – Sotrender, Social Blade, Hootsuit;
- narzędzia usprawniające obsługę zgłoszeń klientów – Freshdesk;
- systemy do wysyłki newsletterów – MailChimp;
- narzędzia do zarządzania sprzedażą – BaseLinker.
Z narzędzi marketingu online korzystają przedsiębiorcy, ale także agencje marketingowe realizujące kampanie dla klientów.
Praca w marketingu internetowym
Praca w marketingu internetowym daje ogromne możliwości, ponieważ obejmuje wiele różnych działań – można wymienić choćby tworzenie treści i ich optymalizację, ale również pracę z dźwiękiem, obrazem i danymi. Do zadań podejmowanych w ramach realizacji założeń marketingu online należą:
- prowadzenie kampanii Google – ich tworzenie, monitorowanie i optymalizacja;
- działaność w social mediach – prowadzenie profili społecznościowych, ale również wykorzystywanie ich do tworzenia kampanii reklamowych;
- działania SEO, czyli zabieganie o jak najwyższą pozycję w wyszukiwarce Google (tworzenie wartościowego contentu zgodnego z zasadami SEO, optymalizacja strony);
- tworzenie treści – tekstów, materiałów video, infografik, zdjęć, podcastów, webinarów;
- przeprowadzanie audytów SEO.
W marketingu internetowym zatrudnienie znajdą informatycy, copywriterzy, graficy, account managerowie, content managerowie, a także specjaliści SEO oraz w zakresie Google Ads czy social mediów. Online marketing to branża rozwijająca się dynamicznie, dlatego wymaga ciągłego dokształcania się, zdobywania nowych umiejętności i zaangażowania.
Korzyści marketingu internetowego
Dlaczego warto postawić na marketing online i jakie korzyści mogą przynieść twojej firmie skuteczne działania w sieci? E-marketing ułatwia dotarcie do grupy docelowej i pozyskanie potencjalnego klienta, umożliwia wypromowanie firmy oraz jej produktów i usług. Celem marketingu jest tworzenie relacji i więzi pomiędzy marką a odbiorcami, a następnie – ich podtrzymywanie. Internet to miejsce, w którym dość łatwo można rozpocząć prowadzenie dialogu z klientem, dlatego taki zespół działań określany jest jako marketing interaktywny.
Marketing internetowy stał się narzędziem do zwiększania sprzedaży oraz budowania świadomości marki i zaufania klientów. Firma ma możliwość zbliżenia się do odbiorców, zaistnienia w ich świadomości, opowiedzenia o swojej działalności oraz o wartościach, które wyznaje. Może zachęcać potencjalnych klientów do podejmowania konkretnych działań, dostarczać im wiedzy, której poszukują. Promowanie marki odbywa się za pośrednictwem kanałów cyfrowych – marketing wykorzystuje wyszukiwarki internetowe, serwisy internetowe, pocztę e-mail, social media, aplikacje mobilne. Szeroko zakrojony i skuteczny marketing internetowy pomaga przedsiębiostwu zwiększyć sprzedaż.
Najczęściej zadawane pytania
Marketing cyfrowy przynosi efekty, jednak wymaga przemyślanej strategii, określenia grupy docelowej, która może być zainteresowana reklamą i nie uzna jej za spam. Badania potwierdzają, że wielu użytkowników internetu blokuje reklamy, dlatego aby wykorzystać moc online marketingu, warto korzystać ze wsparcia specjalistów. Sukces nie oznacza, że można spocząć na laurach – wciąż należy prowadzić analizy skuteczności i wprowadzać modyfikacje, jeśli są wskazane. Z marketingiem internetowym wiąże się nadal wiele pytań.
Ile kosztuje marketing w internecie?
Przeprowadzane badania pokazują, że koszt działań marketingowych wynosi około 5-10% budżetu firmy. Oczywiście wycena zależy od wielu czynników – lokalizacji, konkurencji, dostępności, doświadczenia, zakresu usług (branding, strona www, content marketing, prowadzenie profili w social mediach, reklamy w Google Ads).
Gdzie się nauczyć marketingu internetowego?
Marketingu internetowego można uczyć się samodzielnie, korzystając ze szkoleń dostępnych online oraz przeprowadzanych stacjonarnie. W sieci można znaleźć kursy dla osób chcących poszerzyć swoją wiedzę na tema copywritingu, link buildingu, SEO czy mediów społecznościowych. Warto też spróbować dostać się na staż do agencji marketingowej, gdzie można uczyć się od specjalistów i zdobywać umiejętności praktyczne.
- Reklama w internecie – promowanie firmy. Skuteczne metody reklamy
- Jak pozyskać klientów? Dlaczego to niezbędne w każdym biznesie?
- Ile kosztuje reklama w Google? Kampania Google Ads i pozycjonowanie
- Reklama hotelu – jak powinna wyglądać promocja hotelu w internecie?
- Marketing usług – definicja i metody marketingowe