Content marketing jest strategią, która wykorzystuje treść. Dzięki wartościowym tekstom firma wzmacnia swój wizerunek, wyróżnia się na tle konkurencji i angażuje odbiorców. Szukasz sposobów, by zaistnieć lub poszerzyć zasięg? Wykorzystaj content marketing!
Content marketing to tylko jedno z określeń na działanie marketingowe wykorzystywane przez wiele firm. Mówi się także o marketingu treści, publikowaniu treści, a w szerszym ujęciu również o strategii content marketingowej. Niezależnie od tego, w jaki sposób nazwiemy tego rodzaju działania, ich celem zawsze jest uzyskanie konkretnego rezultatu. Efektem ma być zaistnienie w świadomości odbiorców (klientów), przyciągnięcie ich uwagi i zaangażowanie w działania. Publikacja wartościowych tekstów to dobry sposób na dotarcie do wybranej grupy docelowej i nawiązanie z nią kontaktu. Content marketing służy również promocji produktów lub usług, pozwala mówić w ciekawy sposób o firmie, jej ofercie i działaniach. Dobrze przygotowana treść działa na korzyść przedsiębiorcy. Znajdziesz ją nie tylko w artykułach zamieszczanych w zakładce blog, e-bookach, lecz także w postach zamieszczanych w social mediach czy e-mailach wysyłanych do klienta.
Co to jest content marketing?
Content to inaczej treść, zawartość, a zatem coś, co chcesz przekazać innym. W marketingu content zajmuje bardzo ważne miejsce, ponieważ przypisuje mu się niebagatelną funkcję. Aby twoje działania contentowe przyniosły oczekiwane efekty, musisz oczywiście wiedzieć, jak tworzyć wartościowe treści, gdzie je zamieszczać i komu udostępniać. Content marketing pozwala docierać do obecnych i potencjalnych klientów, a następnie przekonywać ich do podjęcia określonego działania – dobry tekst nie pozwoli twojemu klientowi pozostać obojętnym. Większość artykułów, które powstają w duchu filozofii content marketingu, odnosi się do usług, produktów czy samego wizerunku danej firmy. Informacje podane w odpowiedni sposób wzbudzają zainteresowanie, skłaniają do zagłębienia się w temat, dalszego zapoznania się z ofertą czy działalnością danego przedsiębiorstwa. Kolejnym etapem jest wzbudzenie chęci posiadania – a wręcz konieczności zdobycia danego produktu czy skorzystania z usługi.
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że treść to typowy tekst opublikowany w internecie. Definicja content marketingu, choć nie jest skomplikowana, uwzględnia jednak konkretne formy przekazu. Niezwykle przydatny content to:
- treści blogowe;
- posty w social mediach;
- newslettery;
- raporty firmowe;
- e-booki;
- e-maile;
- infografiki;
- audiobooki;
- podcasty;
- prezentacje multimedialne;
- zdjęcia;
- webinary.
Jak łatwo zauważyć, treść to nie tylko tekst, lecz także innego rodzaju przekazy, dzięki którym możesz zwrócić się do swojej grupy odbiorczej, proponując adresatom solidną dawkę wiedzy na wybrany temat. Jaki typ treści będzie najlepszy w konkretnym przypadku? To zależy od profilu działalności firmy, odbiorców i ich oczekiwań, a także celu, jaki przed sobą stawiasz. Kluczem do sukcesu jest wybór najlepszego rozwiązania, które będzie dopasowane do sytuacji. Każdy rodzaj treści musi jednak spełniać jedno zasadnicze kryterium – musi być dobrej jakości, niezależnie od tego, czy jest to tekst, grafika, czy obraz. Ową jakość oznacza w praktyce poprawność merytoryczną, stylistyczną i językową, brak błędów oraz przystępny język, który jest dostosowany do profilu odbiorcy.
Marketing treści – formy i rodzaje
Jak wspomnieliśmy, content marketing wykorzystuje kilka rodzajów treści – nie tylko tekst, lecz także grafikę oraz wideo. Tekstowym i wizualnym contentem żyje cały internet. Wszystko jest treścią i niesie za sobą konkretne informacje, wartości. Przekazem tym, niezależnie od celu, w jakim go kieruje, twórca chce podzielić się z odbiorcą. Trzy najważniejsze formy content marketingu dzielą się na poszczególne rodzaje, które przedstawiamy poniżej:
- blogi – umożliwiają optymalizację stron pod wyszukiwarki internetowe, są podstawą budowania wizerunku eksperta w danej dziedzinie i pozwalają dotrzeć do wybranej grupy odbiorców;
- recenzje, opinie – są sposobem na promocję marki;
- wywiady – pozwalają przekazać solidną dawkę wiedzy na dany temat, są narzędziem promocji marki, produktu;
- opisy produktów – stanowią narzędzie do optymalizacji strony zgodnie z zasadami SEO, a ich treść dostarcza klientom niezbędnych informacji, co pomaga podjąć decyzję zakupową;
- e-book – może być potężną dawką rzetelnej i fachowej wiedzy;
- sekcje FAQ – informacje zawarte w formie pytań i odpowiedzi;
- wpisy w mediach społecznościowych – to doskonała forma nawiązywania bezpośredniej relacji z klientami, sposób na zaangażowanie użytkowników i metoda, by nakłonić do dzielenia się uwagami, spostrzeżeniami;
- zdjęcia – udostępnianie fotografii pozwala tworzyć bazę odbiorców i budować relacje;
- infografika – dzięki niej da się w prosty sposób wytłumaczyć nawet skomplikowany temat;
- prezentacje multimedialne – stanowią sposób przekazywania ważnych informacji stosowany głównie w środowisku biznesowym;
- filmy – to metoda na przekazanie wiedzy w przystępny sposób. Wideo może powstawać jako dodatek do niemal każdego innego rodzaju contentu;
- screencast – jest to promocja towarów i usług w formie prezentacji przeprowadzanej podczas transmisji na żywo za pośrednictwem portali społecznościowych.
Strategia content marketingu – cele
Ze strategii content marketingowej powinien skorzystać każdy przedsiębiorca, któremu zależy na lepszej widoczności w wynikach wyszukiwania, zwiększeniu świadomości marki, zbudowaniu zaufania odbiorców czy choćby nawiązaniu relacji z klientami. Content marketing może pomóc w osiągnięciu różnych celów – każdej firmie może zależeć na czymś innym. Musisz go również dostosować do wymagań odbiorców, ponieważ inne treści sprawdzą się w przypadku klienta indywidualnego, a inne warto kierować do klienta B2B. W czym tkwi siła działań content marketingowych? Czy w ogóle ich potrzebujesz? Co można zyskać, gdy stworzysz dobry content? Odpowiedziami są następujące korzyści:
- wzrost sprzedaży (wartości sprzedaży i liczby sprzedanych produktów);
- zwiększenie świadomości marki;
- budowanie wizerunku eksperta w branży, znawcy tematu;
- budowanie długotrwałych relacji z odbiorcami;
- przekonywanie klientów do kupna danego produktu lub do skorzystania z usługi;
- rozbudowanie bazy kontaktów, pozyskanie leadów sprzedażowych;
- poprawa jakości obsługi klienta;
- zwiększenie ruchu na stronie internetowej;
- zwiększenie liczby poleceń;
- zaangażowanie odbiorców w działania;
- rozszerzenie grupy docelowej;
- uzyskanie pozytywnych komentarzy, które budują zaufanie klientów.
Wszystkie cele można w skrócie podzielić na strategiczne, taktyczne i operacyjne. Są one ze sobą mocno powiązane, dlatego możesz liczyć, że gdy zrealizujesz jeden, osiągniesz kilka pozostałych. Działania w zakresie content marketingu możesz dopasować ściśle do swoich potrzeb.
Korzyści content marketingu, czyli co daje dystrybucja treści?
Wiesz już, że dzięki posłużeniu się contentem możesz osiągnąć niejeden cel. Jeśli chcesz, by był realny, musisz pamiętać, aby produkować treści wysokiej jakości. Bazą zawsze musi być pomysł – twój content ma odpowiadać na potrzeby użytkowników. Ty musisz zadbać o unikalność treści i jej poprawne opracowanie. Tekst musi być wolny od błędów (trzeba pamiętać o jakości treści) i przydatny dla odbiorcy, aby był odbierany jako wartościowy content. Zadaniem twórcy jest analiza oraz dobór słów kluczowych i optymalizacja treści pod SEO (linkowanie wewnętrzne, metadane, elementy graficzne). Istotne znaczenie ma także układ treści – musi być czytelny, jasny i przystępny. Pamiętaj, że liczy się każdy najmniejszy element, a artykuł lub inna forma ma być atrakcyjna wizualnie. Warto poświęcić nieco czasu na analizę konkurencji. Swój unikalny tekst musisz też gdzieś umieścić – to, jaką witrynę wybierzesz, ma ogromne znaczenie!
Dobrze przygotowany content może przynieść ci dużo korzyści – przede wszystkim zwiększy ruch na stronie oraz poprawi widoczność w wyszukiwarce Google (jeśli tekst będzie przyjazny algorytmom). Wartościowy marketing treści pozwoli również zbudować zaufanie klientów i wzmocni twoją pozycję, a w efekcie może przynieść zwiększenie sprzedaży. Internetowy content marketing zazwyczaj łączony jest z innymi działaniami i kampaniami marketingowymi, np. SEO, PR, social media, mailing itd. Trzeba pamiętać, że wybór odpowiedniego kanału promocji zależy od specyfiki branży.
Chcesz sprawdzić, jak działa content marketing w praktyce i masz zamiar dostarczyć odbiorcy treści na wysokim poziomie, ale nie wiesz, jak się za to zabrać? Skorzystaj ze wsparcia Contentation! Nasza platforma została stworzona z myślą o osobach chcących spróbować po raz pierwszy, a także tych, które są niezadowolone z dotychczasowych efektów content marketingu. To tutaj zamówisz artykuł sponsorowany z linkiem do swojej strony. Aby skorzystać z platformy, wystarczy się zarejestrować – otrzymasz od nas listę stron internetowych z ich parametrami i cennikiem. Zadbamy również o to, by jak najszybciej opublikować dostarczone lub zamówione treści.
Narzędzia wykorzystywane w content marketingu
Narzędzia wykorzystywane w content marketingu można podzielić na kilka kategorii – sięga się po nie na kolejnych etapach pracy nad treścią. Pierwszym krokiem jest poszukiwanie pomysłu i jego analiza, a także sprawdzenie trendów w internecie. Ważnym elementem treści są słowa kluczowe – ich dobór nie powinien być przypadkowy, dlatego podstawą jest zbadanie potencjału fraz. Podczas tworzenia treści warto wykorzystywać zatem narzędzia do badania słów kluczowych (Ranktracker, SEMrush, Ahrefs, Serpstat, KWFinder, Majestic, Long Tail Pro, Keywords Everywhere). Przy analizie trendów można natomiast siegnąć do Google Trends.
Kolejnym etapem przygotowywania unikalnych treści jest tworzenie harmonogramu i planu tekstu, a także zgromadzenie niezbędnych informacji (research) oraz sam proces tworzenia contentu. Właśnie w tym momencie przydadzą się profesjonalne narzędzia, czyli edytory tekstu (Contadu, Surfer). Napisanie tekstu i jego opublikowanie nie kończy jednak pracy, ponieważ ważnym etapem jest sprawdzenie, jak treść radzi sobie w przestrzeni. Czy generuje ruch? Czy na pewno odpowiada na najczęstsze zapytania użytkowników? Czy dzięki niej udaje się osiągnąć zamierzone cele? Aby to rozstzygnąć, również warto sięgnąć po specjalne narzędzia content marketingu, które pozwolą zmierzyć efekty pracy nad contentem.
Jak mierzyć działania content marketingowe?
Sprawdzając, czy cele content marketingu zostały osiągnięte, należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:
- ile leadów udało się wygenerować dzięki opublikowaniu nowych treści;
- jakiej jakości są to leady i czy przekładają się na realne dochody (jeśli tak, to w jakiej wysokości);
- jak prezentuje się współczynnik konwersji, czyli ilu użytkowników internetu, którzy mieli styczność z treścią, zostało klientami lub potencjalnymi klientami.
W zależności od tego, jaki efekt miał być osiągnięty i gdzie została opublikowana treść (social media, portal branżowy itp.), nieco inaczej wygląda mierzenie konwersji. W przypadku treści zamieszczanych na stronach internetowych warto śledzić, w jaki sposób zwiększa się ruch i jak poprawia się widoczność w wynikach wyszukiwania. Należy zwrócić uwagę na wielkość ruchu na przestrzeni czasu, liczbę słów kluczowych pojawiających się na przestrzeni czasu w TOP 100 i TOP 10 oraz CTR fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania. W przypadku postów publikowanych w social mediach istotna jest weryfikacja liczby osób zaangażowanych w treści:
- ile osób obserwuje stronę;
- ile osób reaguje, podejmuje działania;
- ile osób kontaktuje się z firmą poprzez social media;
- jakie są zasięgi poszczególnych postów;
- jak zwiększa się ruch na przestrzeni czasu.
Jeśli chcesz sprawdzić konkretny kanał, np. blog, zwróć szczególną uwagę na:
- liczbę odsłon;
- czas spędzony na stronie;
- liczbę powracających internautów;
- współczynnik odrzuceń;
- liczbę stron na sesję;
- CTR w CTA umieszczonym w treści.
Jeszcze inne wskaźniki musisz wziąć pod uwagę, mierząc skuteczność materiałów wideo:
- liczbę wyświetleń;
- liczbę osób subskrybujących;
- średni czas oglądania;
- ile osób obejrzało cały film, a ile widziało tylko część;
- CTR w CTA materiału wideo.
Aby przeprowadzić tego rodzaju monitoring, potrzebne są odpowiednie narzędzia. Osoby zajmujące się content marketingiem stosują np. Google Analytics. W dystrybucji i promocji treści pomocny będzie UTM Builder, natomiast do mierzenia ruchu organicznego można wykorzystać Search Console.
Skuteczną metodą analizy efektów jest audyt contentu (audyt treści), który warto powierzyć specjalistom. To gwarancja uzyskania wiarygodnych danych, wskazania słabych stron i propozycji działań, które pozwolą osiągnąć najważniejsze cele.
Często zadawane pytania
Jeśli content marketing i działania SEO zostaną odpowiednio przeprowadzone, mogą przynieść firmie spektakularne efekty. Wciąż jednak wiele osób ma wątpliwości, jak do tego podejść, czy rzeczywiście warto i w jaki sposób stworzyć dla klientów treści, które bedą przyciągać, zachęcać, a nawet zarabiać. Content marketing warto potraktować jako sposób atrakcyjnego podania informacji obecnym i potencjanym klientom. To metoda, która przełoży się na zainteresowanie ich i przyciągnięcie, a co za tym idzie – spowoduje zwiększenie zysków i umocnienie swojej pozycji.
Co to jest marketing treści?
Marketing treści to inna nazwa, pod jaką funkcjonuje content marketing. To szczególny sposób tworzenia wartościowych i atrakcyjnych dla odbiorców treści – tekstów, filmów, grafiki.
Ile zarabia Content Specialist?
Stawka rynkowa na tym stanowisku wynosi od 4 000 do 6 000 netto. Kwota może się różnić w zależności od miejscowości, wielkości firmy, a także rodzaju umowy, stażu pracy i doświadczenia specjalisty.
Jakie są rodzaje marketingu?
Poza omawianym marketingiem treści należy wymienić:
- marketing cyfrowy;
- marketing wychodzący;
- marketing przychodzący;
- marketing organiczny;
- marketing afiliacyjny;
- marketing szeptany;
- marketing marki;
- marketing emocji;
- marketing sezonowy;
- neuromarketing;
- voice marketing;
- public relations;
- marketing behawioralny oraz nostalgiczny;
- marketing partyzancki.
- Artykuły sponsorowane – rodzaje i formy. Jak napisać artykuł, na co zwrócić uwagę?
- Content marketing – przykłady udanych kampanii marketingowych
- Artykuł marketingowy w internecie. Jak zadbać o jakość content marketingu i SEO?
- Pisanie artykułów sponsorowanych, czyli skuteczny sposób na promocję w sieci
- Link building – jak skutecznie zdobywać linki i pozycjonować swoją stronę internetową?