Co to jest marketing? To wszelkie działania podejmowane w celu wypromowania marki, zdobycia zainteresowania i zaufania klientów. Jak brzmi definicja marketingu i dlaczego przedsiębiorstwo szuka w nim wsparcia? Przeczytaj, czym właściwie jest!
Jeśli sprzedajesz usługi lub produkty, wiesz, że jednym z podstawowych działań, jakie musisz podjąć, jest opowiedzenie o ofercie potencjalnym klientom. To, że masz do sprzedania jakąś wartość, nie wystarczy. Działalność nie przyniesie ci zysków, jeśli otoczenie nie dowie się, dlaczego powinno wybrać właśnie twój wyrób. Jak jednak dotrzeć do grupy odbiorców i przekonać ich do zakupu, skorzystania z oferty? Właśnie realna odpowiedź na te pytania jest celem marketingu – znalezienie drogi do potencjalnego klienta, opowiedzenie mu o produktach lub usługach, zbudowanie więzi, nawiązanie kontaktu. Zamknięcie definicji marketingu w tych kilku prostych stwierdzeniach nie wyczerpuje tematu. Tym bardziej że pojęcie to wciąż rozciągane jest na kolejne działania. Marketing nieustannie się rozwija i korzysta z nowych dostępnych narzędzi. Tym samym jego definicja wzbogaca się o kolejne punkty. Warto – a nawet trzeba – zatem dookreślić, co to jest marketing.
Czym jest marketing?
Na początku była strategia. Od tego stwierdzenia należałoby rozpocząć rozważania o marketingu. Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, w której firma chce wprowadzić na rynek nowy produkt lub zaproponować innowacyjne rozwiązanie – usługę idealnie dostosowaną do potrzeb klientów. Musi więc o swojej ofercie opowiedzieć, dotrzeć do określonej grupy odbiorców, którzy mogą być nią zainteresowani. I na tym nie koniec – niezmiernie ważny jest sposób, w jaki przedsiębiorstwo zaprezentuje swój wyrób, przedstawi proponowaną usługę. W tym miejscu zaczyna się rola marketingu.
Co to jest? Marketing oznacza działania wspierające sprzedaż i zwiększające świadomość marki wśród nabywców. W tym celu sięga do opracowanych technik i metod, które oddziałują na klienta. Marketing często utożsamiany jest z reklamą, promocją, zdarza się, że definicje te stosowane są wymiennie. Czy słusznie? Warto od razu zaznaczyć, że pojęcie marketingu jest znacznie bardziej pojemne. Marketing oznacza planowanie (wspomniana wcześniej strategia), wdrażanie, a także kontrolowanie efektów. Umożliwia zdefiniowanie grupy docelowej, wybór odpowiednich narzędzi i kanałów komunikacji, pozwala w odpowiedni sposób opowiedzieć o produkcie. Marketing w swych działaniach opiera się na badaniach i analizach. Reklama jest zatem elementem marketingu, powstaje w wyniku określonych działań, a jej zadaniem jest opowiedzenie o produkcie, zaprezentowanie go odbiorcom. W reklamie wykorzystuje się wyniki badań i analiz, uzyskane dzięki podjętym działaniom marketingowym.
Marketing internetowy
Wiesz już więcej na temat tego, co to jest marketing. Ten jednak nieustannie się rozwija, ponieważ wpływają na to postęp technologiczny, nowe metody promocji, komunikowania się z odbiorcami. Przedsiębiorca ma do wyboru wiele form marketingu, z których może korzystać, uwzględniając potrzeby własne i klientów. Jedną z częściej wykorzystywanych obecnie jest marketing internetowy, któremu należy się nieco więcej uwagi. Marketing online obejmuje stworzenie firmowej strony internetowej, prowadzenie bloga, działania w mediach społecznościowych, ale również mailing, czy content marketing, który nabiera szczególnego znaczenie, ponieważ pozwala pozycjonować stronę www. Wysokie uplasowanie się strony w wynikach wyszukiwania oznacza dotarcie do większej grupy odbiorców, dystrybucję treści, która ma zostać przekazana potencjalnym klientom. Content marketing to dobrej jakości teksty, ale również grafika czy filmy. W jaki sposób content może pomóc przedsiębiorstwu? Nasycenie treści słowami kluczowymi i zastosowanie link buildingu umożliwia zdobycie dobrej pozycji w wyszukiwarkach i pozwala na przekierowanie odbiorcy we wskazane miejsce, np. na stronę firmy. Marketing internetowy wykorzystuje kampanie reklamowe w mediach społecznościowych czy reklamy Google Ads.
Jeśli szukasz sposobu na skuteczną promocję produktów i usług, a także zaistnienie w świadomości odbiorców, wypróbuj siłę dobrego contentu. Pomocą służy platforma Contentation, gdzie zamówisz tekst z linkami do twojej strony internetowej. Za rejestrację i korzystanie z platformy nie musisz płacić. Znajdziesz tu listę stron internetowych, na których możesz wykupić artykuł sponsorowany. Ta metoda pozwoli ci promować ofertę, budować rozpoznawalność marki i zdobyć zainteresowanie klienta.
Pozostałe rodzaje marketingu
Aby zaspokajać potrzeby odbiorców, musisz dostarczać im informacje o ofercie. W tym celu możesz skorzystać z różnych narzędzi. Co to jest marketing w praktyce? Jego rodzaje to:
- marketing partyzancki – korzysta z niekonwencjonalnych technik, szokuje, zazwyczaj stosuje działania niskobudżetowe;
- marketing sportowy – np. sponsoring zawodnika za reklamę jakiegoś produktu i bazowanie na rozpoznawalności i renomie danej osoby czy zespołu;
- marketing zapachowy – część marketingu sensorycznego, czyli oddziałującego na zmysły potencjalnych klientów, w tym przypadku na zmysł węchu. Istotą jest budzenie pozytywnych kojarzeń;
- marketing personalny – marketing wewnętrzny polegający na takim zarządzaniu zespołem, by budować jak największe zaangażowanie;
- marketing wykorzystujący social media – niekiedy traktowany jako część content marketingu. Doskonały sposób na nawiązanie kontaktu i komunikację z klientem;
- marketing mix – kompozycja marketingowa, zespół elementów, poprzez które można oddziaływać na rynek (4p – product, price, place, promotion);
- remarketing;
- buzz marketing.
W celu zwiększenia sprzedaży i dotarcia do docelowych odbiorców stosowane są bardzo różne techniki i rodzaje marketingu. Do pozostałych należy marketing polityczny, szeptany, wirusowy, społeczny, influencerski, wideo, czy marketing afiliacyjny.
Po co ci marketing?
Philip Kotler i Kevin Lane Keller tłumaczą, co to jest marketing, wskazując, że to działania, których głównym celem jest rozpoznanie i zaspokojenie potrzeb ludzi. Można powiedzieć, że są w istocie sztuką promowania i sprzedawania poprzez kreowanie i promocję. Działania marketingowe powinny być przemyślane i zaplanowane (konieczne jest ustalenie strategii marketingowej), bo tylko wtedy przyniosą wzrost sprzedaży i pozwolą osiągnąć zysk. Każda firma musi znaleźć i wypracować swój własny sposób docierania do określonych odbiorców.
Marketing służy poprawie rozpoznawalności marki, zacieraniu dystansu między sprzedawcą a kupującym. Poprzez tworzenie dodatkowej wartości dla klienta zwiększasz szanse na sukces. Taką wartością będzie dobrze napisany tekst, film, newsletter, ciekawy baner, wiadomości tekstowe. Prowadzenie konkretnych działań marketingowych ma przynieść korzyść obu stronom – tylko w takiej sytuacji można mówić o dobrze zaplanowanej strategii i poprawnym wykorzystaniu mocy marketingu.
- Marketing internetowy – czym jest marketing online i jak działa? Rodzaje marketingu w sieci
- Content marketing – marketing treści. Teksty w służbie przedsiębiorcy
- Działania marketingowe – jak zwiększyć sprzedaż? Poznaj przykłady
- Content marketing – przykłady udanych kampanii marketingowych
- Jak pozyskać klientów? Dlaczego to niezbędne w każdym biznesie?