Grywalizacja w biznesie to klucz do sukcesu! Psychologia zarządzania zespołem zawsze była ci bliska? Szukasz pomysłów, jak poprawić wyniki w firmie oraz poziom lojalności wśród pracowników? Koniecznie przeczytaj artykuł i sprawdź, co to jest grywalizacja.
Obecnie grywalizacja jest powszechnie stosowaną metodą zarządzania. W połączeniu z innego rodzaju mechanizmami motywacyjnymi oraz lojalnościowymi pozwala skutecznie realizować założone efekty wydajnościowe przy jednoczesnym minimalizowaniu kosztów ich uzyskania. Sprawdź, jak motywować poprzez grywalizację oraz poznaj przykłady grywalizacji w biznesie!
Co to jest grywalizacja?
Grywalizacja w firmie polega na wykorzystywaniu w zarządzaniu zespołem mechanizmów, które do tej pory były zarezerwowane dla gier podwórkowych i komputerowych. Wśród mechanizmów powszechnie wykorzystywanych przez grywalizację wymieniane są:
- paski progresu;
- punktacja za wykonane zadania;
- szybka informacja zwrotna co do poziomu realizacji zadań;
- fun factor;
- fabuła;
- poziomy trudności;
- kolekcjonowanie.
Grywalizacja nie zakłada całkowitego zastępowania motywacji osobistej oraz odbierania autonomii w działaniu. Celów stosowania grywalizacji może być wiele, ale do tych najczęściej wspominanych zaliczane są:
- utrzymywanie zaangażowania pracowników w wykonywane zadania;
- budowanie pozytywnych nawyków rywalizacyjnych;
- kształtowanie pozytywnych zachowań;
- dążenie do doskonalenia osobistego oraz zespołowego;
- budowanie lojalności pracowników w stosunku do firmy;
- budowanie przywiązania pracowników do przedsiębiorstwa i zajmowanego miejsca pracy.
Grywalizacja w firmie – zastosowanie
Obecnie na rynek pracy wchodzi pokolenie Z. Cechuje się ono silnym przywiązaniem do nowoczesnych technologii i alternatywnych sposobów zarządzania. Grywalizacja w biznesie doskonale trafia w oczekiwania i potrzeby tych współczesnych pracowników.
Największa siła grywalizacji w firmie leży w jej rozległym spektrum zastosowań. Grywalizację z powodzeniem można zastosować we wszystkich działaniach podejmowanych przez przedsiębiorstwo. Najliczniej wykorzystywana jest podczas przeprowadzania:
- prac marketingowych;
- sprzedaży;
- rekrutacji;
- szkoleń;
- edukacji.
Popularność grywalizacji stale wzrasta. Przedsiębiorstwa prześcigają się w coraz to bardziej wymyślnych przykładach jej zastosowania. Zaangażowanie i lojalność ze strony pracowników i klientów, które można przez nią uzyskać, są bowiem bezcennym kapitałem każdej firmy.
Grywalizacja – przykłady zastosowania w praktyce
Znaczenie grywalizacji stale wzrasta. Jej potencjał dostrzegają przede wszystkim duże przedsiębiorstwa, które dotychczas cechowała duża rotacja pracownicza. Poniżej znajdziesz przykłady działań opierających się na zasadach grywalizacji.
Grywalizacja w firmie – Lider Przyszłości w Leroy Merlin
Grywalizacja w firmie Leroy Merlin odbywa się za pośrednictwem programu rozwojowego Lider Przyszłości. Ma on na celu przygotowanie młodych i zdolnych pracowników do objęcia w przyszłości stanowisk strategicznych. Działania zaplanowano na 9 miesięcy. Do ich realizacji wykorzystano platformę e-learningową. Kształtowała ona kompetencje przywódcze oraz liderów.
Grywalizacja w biznesie – budowanie marki pracodawcy w przedsiębiorstwie KGHM
Pracownicy firmy KGHM mieli okazję uczestniczyć w przygodzie fabularne. Jej celem było budowanie świadomości o pracodawcy, jego historii i oferowanych produktach. Jednocześnie w pracownikach kształtowano kompetencje miękkie, takie jak umiejętność:
- komunikacji;
- planowania;
- uczenia się.
Grywalizacja w firmie podczas przeprowadzania rekrutacji – Deloitte
Grywalizacja w firmie miała za zadanie wyłonić osoby o najlepszych kompetencjach spośród licznego grona kandydatów do działu doradztwa finansowego. Kandydaci na pracowników zaproszeni zostali do ciekawej formy microlearningowej w postaci gry wideo. Podczas pokonywania jej poszczególnych etapów, napotykali kolejne przygody:
- quizy;
- filmy animowane;
- prospekty emisyjne;
- skomplikowane zadania matematyczne.
Grywalizacja – przykłady innych przedsiębiorstw
O połączenie zabawy z realizacją celów strategicznych przedsiębiorstwa pokusiły się również inne firmy działające na terenie Polski. Wśród nich znalazły się między innymi:
- PKN Orlen – grywalizacja w celu poszerzania wiedzy o zarządzaniu projektami i innowacjami;
- PKP Polskie Koleje Państwowe S.A. – onboarding nowych pracowników;
- Fundacja PGNiG – grywalizacja skierowana do podmiotów wspieranych przez fundację;
- SWPS – badanie potrzeb rozwojowych;
- Skanska – grywalizacja jako element tygodnia bezpieczeństwa.
Grywalizacja w firmie – dlaczego to działa?
Grywalizacja jako element modelu zarządzania przedsiębiorstwem ma dużą moc. Co sprawia, że rywalizowanie ze sobą samym oraz innymi graczami tak mocno zyskuje dzisiaj na znaczeniu? Okazuje się, że gry mogą stworzyć potężny system zmieniający zachowania. Przede wszystkim są bardzo popularnym sposobem na spędzanie czasu wolnego młodych ludzi, którzy właśnie wkraczają w etap pracy zawodowej. Mechanika gier stanowi dla nich naturalny element życia. Są w stanie ją zaakceptować w różnych dziedzinach życia.
Grywalizacja jako potencjalne zagrożenie?
Grywalizacja, jak każde narzędzie, kiedy znajdzie się w niepowołanych rękach, może wywołać negatywne skutki. Można ją porównać do miecza posiadającego dwa ostrza. Z jednej strony pozwala wyzwolić zachowania pozytywne, a z drugiej – źle zaprojektowany zespół reguł przyniesie niepożądane zmiany. Należy zatem pamiętać, że każde działanie musi być dokładnie przemyślane, a każda gra – wnikliwie przetestowana.
- Czym jest controlling i jak wpływa na zarządzanie przedsiębiorstwem?
- Etyka w biznesie – definicja. Podstawowe wartości i normy etyki biznesu, czyli jak wygląda uczciwe prowadzenie działalności
- Employer branding – jak pracodawca może zbudować swój wizerunek?
- Negocjacje – kiedy się je przeprowadza? Jakie strategie warto zastosować w negocjacji?
- Czym dokładnie jest kultura organizacji? Sprawdź, jakie znaczenie ma kultura organizacyjna firmy