Finansowanie

Crowdfunding – co to właściwie jest? Ogólny zarys i korzyści dla przedsiębiorstw

5 minut(y) czytania
Ocena

Crowdfunding online to sposób na gromadzenie środków potrzebnych do zrealizowania zamierzonego celu. Czy zbiórka na platformie crowdfundingowej to dobry pomysł także dla firmy? Jak ją zorganizować? Dowiedz się więcej na ten temat naszym artykule.

Użytkownik otwierający konto crowdfundingowe lub tworzący portal o tym profilu zwraca się zazwyczaj do znajomych lub obcych osób o wsparcie finansowe. To, czy konkretna suma zostanie uzbierana, zależy tylko od dobrej woli wpłacających. Czy crowdfunding jest zatem skuteczny, skoro pozornie niewiele leży w zasięgu inicjatora zbiórki? Dlaczego z takiej metody gromadzenia środków mogą skorzystać także przedsiębiorcy? Jeśli chcesz poznać odpowiedzi i dowiedzieć się więcej, czytaj nasz tekst!

Jak działa crowdfunding?

Crowdfund opiera się najczęściej na zbieraniu małych kwot, ale od wielu wpłacających. Dzięki temu za sprawą jednorazowych wpłat (np. o wysokości 10, 15, czy 20 złotych) można uzbierać duże środki, które mogą sięgać nawet kilkuset tysięcy złotych. Dobrze przygotowana i skuteczna zbiórka crowdfundingowa może wygenerować jeszcze większą sumę. 

Crowdfunding jest skutecznym sposobem na pozyskiwanie funduszy. Co jest największym atutem tego rozwiązania? To, że za sprawą ogłoszenia o powstaniu konkretnej zbiórki informacje docierają w krótkim czasie do niezwykle licznej grupy osób. 

Crowdfund – jakie są odmiany zbiórek?

Sposobów na zbieranie pieniędzy w ramach crowdfundingu nie brakuje. Jako ich wspólną cechę można określić to, że mają zazwyczaj konkretne ramy czasowe, a inicjator zbiórki dokładnie wyznacza kwotę, którą chciałby pozyskać. Do najczęściej spotykanych odmian należą:

  • darowizna – osoby wpłacające pieniądze na zbiórkę crowdfundingową nie otrzymują niczego w zamian. Liczy się tylko ich dobra wola;
  • darowizna oparta na pożyczce – suma uzbierana w ramach crowdfundingu musi być zwrócona wpłacającemu podmiotowi w całości, wraz z ewentualnymi odsetkami;
  • system nagród – osoby wpłacające otrzymują w zamian nagrodę. Mogą nią być na przykład gadżety związane z firmą, zespołem czy osobą, która otworzyła zbiórkę, a także dostęp do limitowanych materiałów multimedialnych;
  • equity finance – określenie odnosi się do kapitału własnego. W zamian za zebrane pieniądze firmy czy startupy mogą oddać „część” swojego biznesu (np. w ramach akcji lub udziałów w firmie).

Crowdfunding – jak zacząć zbierać pieniądze?

Nie potrzeba wiele, by zacząć zbierać pieniądze w ramach crowdfundingu. Wystarczy konto bankowe, a także profil na portalu społecznościowym. Może to być choćby Facebook, Twitter, Instagram czy TikTok. Umieść na nich post z opisem zbiórki i potrzebną kwotą. Odpowiednio zachęć pozostałych użytkowników do wpłat i dalszego przekazywania wiadomości. Wówczas akcja crowdfundingowa będzie mogła się rozwijać.

Czym są portale crowdfundingowe?

Innym rozwiązaniem jest skorzystanie z portalu crowdfundingowego, który daje natychmiastowy dostęp do szerokiego grona odbiorców. Co więcej, taka grupa może być zawężona do konkretnego sektora. Przykładowo, mogą to być osoby mające ochotę wesprzeć:

  • działalność kulturalną;
  • początkujące startupy;
  • rozwijające się przedsiębiorstwa;
  • inicjatywy społeczne, sportowców czy zdolnych uczniów. 

Crowdfunding – Polska jest jednym z krajów, gdzie działa wiele platform

Crowdfund cieszy się popularnością nie tylko za granicą. Jakie platformy umożliwiają zbieranie środków? Jedna z nich to Patronite. To prawdopodobnie najpopularniejszy serwis crowdfundingowy w Polsce. Na jego przykładzie można opisać, jak działają takie strony.

Crowdfunding dla twórców

Po wejściu na ten portal, można zapoznać się aż z 30 kategoriami zbiórek crowdfundingowych. Swoje profile na Patronite mają najpopularniejsi twórcy internetowi. Decydując się na regularne wpłaty, można korzystać z dodatkowych, wcześniej niepublikowanych przez nich materiałów, a nawet otrzymać pozdrowienia. Oprócz tego serwisu warto wymienić inne:

  • Zbieram.pl;
  • Crowdrealestate.pl;
  • Wspieram.to;
  • PolakPotrafi.pl. 

Crowdfunding i jego społeczna odsłona

Nie brakuje także kategorii o poważniejszym charakterze. Crowdfunding jest często wykorzystywany do sfinansowania kosztownych operacji. Wpłacający mogą także wesprzeć inicjatywy społeczne. Należą do nich m.in. zbiórki na prowadzenie portali informacyjno-społecznościowych dla Polaków za granicą, wyposażenie świetlic wiejskich czy kupno karmy dla zwierząt w schroniskach.

Jak można wykorzystać crowdfunding, by wesprzeć rozwój biznesu?

Crowdfunding może zostać wykorzystany także w biznesie. Nawet niewielkie kwoty od osób zachęconych do finansowania nowego przedsięwzięcia biznesowego mogą wydatnie pomóc. Jeśli internetowa zbiórka zyska stopniowo coraz większe zainteresowanie, grono inwestorów może zostać znacznie poszerzone.

Jak działa i co daje crowdfunding firmie oraz wspierającym ją?

Rozpowszechnianie wiadomości działa w taki sam sposób, jak przy standardowej zbiórce. Podmiot, który chce zebrać konkretną kwotę, ogłasza zbiórkę na rozmaitych portalach społecznościowych lub w inny dowolny sposób (w telewizji, na ulotkach, w gazetach). 

Takie działanie zbliża do siebie przedsiębiorców i inwestorów, którzy chcą wesprzeć inicjatywę w serwisie crowdfundingowym. Zaangażowane osoby mogą na niej także skorzystać, otrzymując w zamian na przykład procent udziałów w firmie, która utworzyła zbiórkę crowdfundingową.

Crowdfunding – jak zacząć zbiórkę, która zakończy się sukcesem?

Aby z powodzeniem rozpocząć zbiórkę, trzeba wybrać odpowiednią platformę crowdfundingową. Można zdecydować się na jedną z wcześniej wymienionych lub poświęcić odrobinę więcej czasu na znalezienie portalu adekwatnego do charakteru zbiórki. 

Jak zacząć skutecznie zbierać pieniądze? Jeśli chcesz, by zbiórka zakończyła się sukcesem, warto zastosować się do kilku praktycznych porad:

  1. Ustal cel. Przed rozpoczęciem zbiórki warto jasno ustalić, na co zostaną przekazane pieniądze. Będzie to także ważne dla osób wpłacających – powinny wiedzieć, na co przeznaczają swoje fundusze.
  2. Przedstaw swoje intencje w ciekawy sposób. Aby zwiększyć szansę na powodzenie zbiórki, powinieneś dokładnie opisać, w jakim celu jest przeprowadzana akcja crowdfundingowa. Warto zainteresować odbiorcę i przybliżyć, jak zbiórka pomoże firmie, która ją prowadzi, akcentując też korzyści dla wpłacających.
  3. Sprawdź, jaka jest prowizja. Zanim otworzysz zbiórkę, dowiedz się dokładnie, na jakich zasadach będzie prowadzona akcja crowdfundingowa. Platformy mogą bowiem pobierać prowizję od zebranych pieniędzy.

Czy warto decydować się na zbiórkę crowdfundingową dla firmy?

Na taką zbiórkę warto zwrócić uwagę nie tylko przy inicjatywach społecznych. Możesz ją zorganizować także wówczas, gdy prowadzisz przedsiębiorstwo. Takie rozwiązanie umożliwia zebranie środków pieniężnych w krótkim czasie. Każda forma wsparcia może być cenna, a inwestorzy będą tym chętniej wpłacać pieniądze, im lepiej ich zachęcisz. Przedstaw korzyści, jakie będą płynąć dla obu stron, czyli twojego przedsiębiorstwa i wspierających. Jeśli zadbasz o dobry plan i nagłośnienie akcji, na pewno jej efekty będą zadowalające.

Crowdfund jest bez wątpienia atrakcyjną propozycją dla firm. Odpowiednio przygotowana i przeprowadzona zbiórka funduszy może zwiększyć możliwości finansowe przedsiębiorstwa i poszerzyć grupę inwestorów. Już najmniejsze wpłaty będą wsparciem i bazą pod budowę zaangażowanej społeczności wokół przedsiębiorstwa. Dlatego warto zastanowić się nad tym rozwiązaniem, szukając dodatkowych funduszy dla swojej firmy. 


Zobacz też:
Nasze propozycje
Finansowanie

Pożyczki dla firm jednoosobowych – czym one są?

Finansowanie

Kredyt obrotowy dla firm – co to jest i jakie ma zalety?

Finansowanie

Beneficjent – kto to jest? Beneficjent a polskie regulacje prawne oraz dofinansowania unijne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.