Whistle blowing: procedura whistleblowingu, definicja i praktyka

Whistleblowing to pojęcie, które z roku na rok zyskuje na popularności.Doczekało się już wielu definicji. Niektórzy te praktykę uznają za dodatkowy i niepotrzebny obowiązek, inni dopatrują się w niej szansy na prowadzenie uczciwego i etycznego biznesu. W najprostszym ujęciu definicyjnym mianem whistleblowingu określa się raportowanie przez obecnych i byłych pracowników o nielegalnych, nieuczciwych lub nieetycznych praktykach, których dopuścili się ich pracodawcy. Procedura ta wzbudza wiele kontrowersji. Jedni dają na nią pełne przyzwolenie, inni tolerują ją jedynie warunkowo, a jeszcze inni pokazują w stosunku do niej wyraźną krytykę. Sprawdziliśmy, czym faktycznie jest whistleblowing, jak prawidłowo stosować go w praktyce i czy naprawdę jest potrzebny! Spis treści pokaż 1 Whistleblowing – definicja międzynarodowa 2 Whistleblowing a prawo 2.1 Unia Europejska 2.2 Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna 2.3 Polska 3 Kim jest whistleblower? 4 Historia whistleblowingu 5 Jak przebiega ochrona danych pozyskanych z whistleblowingu? 6 Cechy whistleblowingu 7 Czy procedura w ogóle jest potrzebna? Whistleblowing – definicja międzynarodowa Stosowanie whistleblowingu jest ostatnio coraz popularniejszą praktyką. Z tego też względu instytucja doczekała się wielu zarysów definicyjnych. Zgodnie ze zdaniem Międzynarodowej Organizacji Pracy, whistleblowing jest ,,raportowaniem o nielegalnych, niewłaściwych, niebezpiecznych lub nieetycznych praktykach pracodawców”. Autorki jednej z pierwszych publikacji w tej materii dodają jeszcze, że wyżej