Rynek pracy obecnie preferuje raczej potrzeby pracowników. Kto chce pracować, na pewno pracę znajdzie. W nieco gorszej sytuacji stoją pracodawcy, którzy nieraz miesiącami borykają się ze znalezieniem wartościowego pracownika. Podpowiadamy, jakie działania rekrutacyjne są najbardziej skuteczne.
Wynajęcie firmy rekrutacyjnej
Łowcy głów tylko czekają na telefon od pracodawców, którzy mają problemy z obsadzeniem wakatów. Ich działania są bardzo skuteczne, ale też kosztowne. Warto jednak rozważyć, czy nie lepiej zapłacić i szybko zyskać nowego pracownika, niż miesiącami borykać się z brakiem fachowca. Plusem takiego rozwiązania jest szybkie działanie oraz brak nakładów pracy własnej. Jeśli firma jest nieduża i nie ma własnego działu HR, to na jej właściciela lub menedżera spadnie konieczność przeprowadzenia wielu rozmów rekrutacyjnych. Prawda jest taka, że nie każdy ma na to czas.
Własny dział HR
Nawet w małej firmie dobrze jest mieć dział HR, który zajmie się rekrutacją. Dobry rekruter nie tylko potrafi oddzielić ziarna od plew, przeglądając CV i listy motywacyjne. Ma też własną siatkę kontaktów i umie z nich korzystać. Dzięki niemu można pozyskać do firmy bardzo wartościowego pracownika. Nic dziwnego, że dziś coraz więcej firm zaczyna od zatrudnienia specjalisty HR.
Media społecznościowe
Dekadę temu media społecznościowe były postrzegane jako miejsce, w którym ludzie skupiają się dla rozrywki. Dziś coraz częściej jest to miejsce nawiązywania kontaktów zawodowych. Wielu fachowców z bardzo różnych branż łączy się w grupy tematyczne. Najłatwiej o przedstawicieli branży IT, grafików, copywriterów, ale też prawników, ekonomistów, architektów czy budowlańców. Plusem takiego rozwiązania jest brak kosztów i łatwy dostęp. Minusem – ilość czasu, który trzeba poświęcić na takie poszukiwania.
Warto też zauważyć, że w mediach społecznościowych istnieją grupy, które skupiają pracowników i potencjalnych pracodawców. To bardzo wygodne i często wykorzystywane rozwiązanie.
Portale z ofertami pracy
Zaglądają na nie przede wszystkim pracownicy, ale żeby mieli co przeglądać, pracodawcy muszą umieszczać na nich swoje oferty. Przy czym nowoczesna oferta to coś więcej niż informacja o poszukiwaniu pracownika. Powinna się tu znaleźć informacja o zakresie obowiązków, przybliżonym wynagrodzeniu oraz benefitach pozapłacowych. Jest mało prawdopodobne, żeby bez tych informacji odzew na ogłoszenie był duży.
Atrakcyjne oferty pracy na portalach z ogłoszeniami przyciągają bardzo wielu chętnych, dlatego warto z takich portali korzystać. Plusem jest niewysoki koszt. Minusów tej metody właściwie nie ma. Trzeba liczyć się z tym, że na ogłoszenie odpowie wiele osób, trzeba więc przeczytać kilkadziesiąt CV i odbyć dużo rozmów kwalifikacyjnych, ale to też raczej plus niż minus.
Portale rekrutacyjne
Portale rekrutacyjne są całkowitym przeciwieństwem portali z ofertami pracy. Różnica polega na tym, że tu nie pracodawcy, ale pracownicy zamieszczają swoje ogłoszenia. Tak dokładnie są to wirtualne CV i portfolia. To wygoda dla obu stron. Pracodawca może poszukać potencjalnego pracownika, który spełnia jego wymagania dotyczące doświadczenia i wykształcenia. Pracownik nie musi szukać pracy, to praca znajduje jego.
Plusem tego rozwiązania jest duża elastyczność i brak jakichkolwiek zobowiązań. Nawet jeśli oferent dowie się, że ktoś przeglądał jego wizytówkę, nie ma prawa niczego na tej podstawie oczekiwać.
Rekrutacja wewnętrzna
Trochę niedoceniana, a bardzo skuteczna forma rekrutacji. Sprawdza się, jeśli zatrudnienie dotyczy pracownika wyższego szczebla. Zamiast szukać kogoś na zewnątrz, można awansować pracownika z niższego stanowiska. Plusem takiego rozwiązania jest brak konieczności długotrwałego wdrażania pracownika do jego obowiązków, bo zna on firmę i realia, które nią rządzą. Zna też swoich współpracowników i podwładnych, a awans na pewno będzie poprzedzony dogłębną analizą. Można więc założyć, że współpraca będzie układała się wzorowo.
Targi pracy i targi branżowe
Cyklicznie odbywające się imprezy branżowe to bardzo dobra okazja do znalezienia pracownika. Warto brać udział w targach, konferencjach, eventach i seminariach, bo można na nich spotkać wiele osób z branży. Nawiązywanie kontaktów branżowych do niczego nie zobowiązuje, a może okazać się bardzo przydatne.
Rekomendacje
Bardzo dobra metoda na znalezienie pracownika. Wystarczy poprosić o rekomendacje dotychczasowych podwładnych. Jest mało prawdopodobne, by ktoś polecił osobę niekompetentną, niegodną zaufania lub zwyczajnie niemiłą, biorąc pod uwagę, że sam musiałby z nią pracować.
- Employer branding – jak pracodawca może zbudować swój wizerunek?
- Motywowanie pracowników – jak zarządzać motywacją do pracy? Poznaj klucz do efektywnej pracy
- Odpowiedzialność materialna pracowników a Kodeks pracy. Czego dotyczy i jak ją wyegzekwować?
- Zawieszenie działalności a ZUS. Składki ZUS w czasie zawieszenia działalności gospodarczej. Czy przedsiębiorca musi opłacać składki zdrowotne w trakcie zawieszenia działalności?
- Harmonogram pracy – jak ułożyć grafik pracy zmianowej?