Branża odzieżowa zmaga się z wieloma wyzwaniami – te powstają głównie przez rosnące wymagania klientów [1] i stale rozwijającą się konkurencję. Dlatego też coraz śmielej sięgać musi po narzędzia, które nie tylko umacniają pozycję marki, ale także przyśpieszają proces projektowania, produkcji i sprzedaży oraz usprawniają obsługę klientów.
System ERP dla handlu hurtowego łączy w sobie wszystkie te elementy, umożliwiając m.in. zarządzanie miejscami sprzedaży – zarówno w środowisku online, jak i offline. W jaki sposób ich wdrożenie pomoże Ci zbudować przewagę konkurencyjną?
Potęga branży odzieżowej
Według raportu “Strategies for Winning. Perspektywy liderów e-commerce na rozwój handlu cyfrowego” sprzedaż w sklepach internetowych w Polsce (w 2021 roku) wzrosła o 35%.
Ponadto – rodzimy rynek odzieżowy uznawany jest za jeden z najbardziej perspektywicznych i dynamicznych – tym samym stale zbliżając się do elity, którą są rynki Wielkiej Brytanii i Włoch. Polskimi produktami coraz bardziej interesuje się Zachód [2] (głównie Niemcy), utrzymując wartość importu na poziomie około 7 mld euro.
Trudy branży odzieżowej
Budowanie i prowadzenie sklepu odzieżowego – podobnie jak np. zarządzanie firmą budowlaną – wymaga prowadzenia wielu wewnętrznych procesów, doskonałej organizacji i wdrażania rozwiązań, które budują przewagę konkurencyjną. Wszystko to napędza ogromna presja konkurencji i klientów, którzy coraz śmielej akcentują i wyrażają swoje potrzeby i oczekiwania.
Wśród największych wyzwań, które dotyczą handlu, wymienia się m.in.:
- konieczność znalezienia najodpowiedniejszego, sprawnego kanału dystrybucji – a tym samym do zastosowania nowych rozwiązań w obszarze technologicznym i/lub logistycznym,
- potrzebę wprowadzenia logistyki i nowych procesów, które dotyczyć będą obsługi, magazynowania i prowadzenia polityki zwrotów,
- tworzenie rzetelnej komunikacji, która pomaga nawiązać trwałą relację z klientem,
- budowanie planu i harmonogramu, który uporządkuje pracę, ale także stworzy schemat działania w przypadku nagłych, awaryjnych sytuacji,
- konieczność stałego analizowania danych, które pozwolą wyciągnąć wnioski i usprawnić dotychczasową pracę,
- konieczność internacjonalizacji [3] przedsiębiorstwa – czyli podejmowania działań również poza granicami państwa,
- a także prowadzenie kosztorysu i sprawne, racjonalne zarządzanie budżetem.
Z pomocą – systemy ERP
Proponowane przez ANEGIS rozwiązania ERP niosą za sobą szereg korzyści, m.in. kontrolę produkcji na każdym etapie tworzenia, magazynowania i wysyłania. Ich funkcjonalność to bezpośrednia odpowiedź na potrzeby rynku, który jasno wskazuje, że to jakość, automatyzacja i odwaga w stosowaniu nowych technologii jest kluczem do budowania silnej i wyróżniającej się marki.
Ten dynamiczny rozwój rozwiązań informatycznych umożliwia m.in. lepszą kontrolę nad marżami i ogniwami łańcucha dostaw. Dodatkowo te oferują elastyczną organizację pracy i tworzą zautomatyzowane procesy predykcji, które umożliwiają podejmowanie trafniejszych decyzji.
Wdrażając system ERP dla działów handlowych, zyskujesz m.in.:
- wyższą produktywność oraz sprawniejsze zarządzanie pracownikami,
- pełną kontrolę nad dotychczasowymi, wewnętrznymi procesami,
- starannie zaplanowaną i zorganizowaną pracę,
- pełne spektrum danych i informacji, które można wykorzystać do dalszych działań,
- inspirację do tworzenia działań prewencyjnych (np. w przypadku nagłych, awaryjnych sytuacji),
- możliwość niwelowania błędów,
- elastyczność, dzięki czemu dostosowujesz funkcje do potrzeb swojego przedsiębiorstwa [4],
- tło do prowadzenia harmonogramu rozwoju, dzięki któremu zyskujesz przewagę konkurencyjną.
Oprócz rozwiązań ERP dla handlu, niezwykle ważne jest także rozwiązanie CRM, które pozwala budować relację marka – klient. To dzięki niemu lepiej zorganizujesz komunikację z klientami, zaplanujesz działania marketingowe i zautomatyzujesz obsługę klienta, wnosząc ją na jeszcze wyższy poziom.
Bibliografia
[1] Rudnicka, A. (2016). Innowacyjna i odpowiedzialna branża odzieżowa. Logistyka Odzysku, (4 (21)), 21-26.
[2] Szopa, P. (2013). Analiza sytuacji branży odzieżowej w Polsce w latach 2003-2011. Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe, 14, 2157-2162.
[3] Siepracka, N. (2021). Bariery internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw z branży odzieżowej.
[4] Pikul, M. (2013). Systemy Zarządzania Produkcją-ERP (Bachelor’s thesis).
- Czym jest benchmarking?
- Merchandising w teorii i praktyce – wiedza o skutecznej ekspozycji towarów
- Zarządzanie projektem i zadaniami członków zespołu – praktyczny poradnik
- FMEA – na czym polega analiza FMEA rodzajów i skutków możliwych błędów?
- Employer branding – jak pracodawca może zbudować swój wizerunek?