Porady

Opinia eksperta z Salonów Agata – czy zakup mebli można wliczyć w koszta firmy?


5/5 - (1 vote)

Żaden przedsiębiorca nie może obyć się bez podstawowych urządzeń: komputera, skanera, telefonu itd. Nie inaczej jest w przypadku mebli – bez nich nie ma mowy o w pełni urządzonym biurze. Czy ich zakup można wliczyć w koszta firmy? A co w przypadku dodatków jak zasłony, dywany czy obrazy – czy i te można odliczyć? Sprawdzamy również, czy fiskus zezwala na takie zakupy, gdy prowadzimy biuro w domu.

Co przedsiębiorca może kupić do biura na fakturę?

Zakładając biuro, w pierwszej kolejności troszczysz się o niezbędny sprzęt techniczny: komputer, drukarkę, ksero, telefon, skaner… Jednak urządzeń może być znacznie więcej: aparat fotograficzny, a nawet konsola do gier wideo – pod warunkiem, że każdorazowo zakup sprzętu jest niezbędny do prowadzenia działalności gospodarczej. Nie inaczej jest w kwestii mebli – trudno przecież wyobrazić sobie w pełni wyposażone biuro bez chociażby podstawowego wyposażenia dla siebie i pracowników: biurek, krzeseł, regałów itd. Ba! Od kosztów uzyskania przychodu można również odliczyć sztućce, naczynia, czajnik czy pozostałe elementy zaplecza socjalnego (o ile przedsiębiorca udostępnia takie np. swoim pracownikom). Jeśli dodatkowo w biurze przyjmujemy klientów i kontrahentów, zależy nam na profesjonalnym wizerunku: możemy w ramach kosztów firmy zakupić sofę, fotele wypoczynkowe, pufy, stół do pokoju konferencyjnego itd.

A co jeśli urządzasz biuro w domu?

Jeśli przedsiębiorca prowadzi np. jednoosobową działalność gospodarczą i nie opłaca mu się wynajmować osobnej przestrzeni biurowej, od zakupu mebli niezbędnych do wyposażenia domowego biura można odliczyć VAT. Nie ma tu jednak zupełnej dowolności – mówi ekspert Salonów Agata. – W opinii fiskusa nie ma znaczenia, co się kupuje, o ile podatnik udowodni, że zakupione przedmioty istotnie służą prowadzonej działalności gospodarczej, a nie celom osobistym – dodaje.

Podstawą do ustalenia, czy dany przedmiot zakupiony do biura może stanowić koszt podatkowy, jest stwierdzenie:

  • czy przedmiot został zakupiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów;
  • czy przedmiot nie został wyłączony z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub art. 23 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

We wspomnianych wyżej ustawach nie wyszczególniono, co dokładnie należy rozumieć jako koszt służący osiągnięciu przychodów. Dla organów podatkowych poniesiony wydatek co do zasady powinien być racjonalnie i ekonomicznie uzasadniony, czyli mieć związek przyczynowy z powstaniem lub realną szansą powstania przychodów podatkowych – również jeśli zakupiono go do biura prowadzonego w prywatnym domostwie.

Co z drobnymi dekoracjami?

Przestrzeń biurowa, w jakiej przebywamy (w większości przypadków co najmniej 8 godzin dziennie), wpływa na naszą efektywność i zadowolenie z pracy – chcemy, by była estetyczna i zachęcająca, tym bardziej jeśli przyjmujemy w niej osoby z zewnątrz. Urządzając biuro, oprócz podstawowego wyposażenia, jakim są urządzenia elektroniczne i meble, dużą wagę przykładamy do dodatkowych elementów wystroju (np. kwiatów doniczkowych, dywanów, wycieraczek, zasłon, obrazów, rzeźby itd.). Czy i te przedmioty można wliczyć w koszta firmy?

W myśl wyżej wspomnianych ustaw – tak – o ile podatnik będzie w stanie udowodnić, że nie służą one celom osobistym, a prowadzonej działalności gospodarczej. Każdorazowo ponosząc taki zakup, warto jednak zaufać księgowości swojej firmy, tym bardziej że w przypadku niektórych zakupów mogą obowiązywać odpisy


Zobacz też:
Nasze propozycje
Porady

Poszukiwanie pracy w gastronomii – jak ułatwić sobie przeszukiwanie ofert?

Porady

Stabilna transmisja danych w sieci SD-WAN

Porady

Breloki do kluczy dla firm - praktyczny gadżet reklamowy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *