Prawo pracy

B2B – na czym polega ten model? Wszystko, co warto o nim wiedzieć!

5 minut(y) czytania

B2B jako prowadzenie działalności gospodarczej często wiąże się z koniecznością współpracy z innymi podmiotami. Tak zwana współpraca business to business wymaga jednak szerszego omówienia. Sprawdź, co musisz wiedzieć przed podpisaniem umowy.

Profilowanie działalności, mimo że zawęża jej obszar, potrafi być niezwykle opłacalne. Pozwala wyspecjalizować się wyłącznie w danej kwestii, dzięki czemu konkurencja jest znacząco mniejsza bądź, w niektórych przypadkach, wręcz żadna. Określenie precyzyjnego kierunku działań umożliwia ponadto nawiązywanie cennej współpracy z innymi przedsiębiorstwami. B2B pozwala znacząco zwiększyć przychody, choć wymaga odpowiedniego przygotowania w postaci właściwie spisanej umowy. W artykule przeczytasz o wszystkim, co musisz wiedzieć przed stworzeniem i podpisaniem tego typu umowy.

Na czym konkretnie polega branża B2B?

Mianem B2B określa się wszystkie transakcje, które zawierają pomiędzy sobą przedsiębiorstwa. Nie liczą się tutaj wielkość firmy czy profil działalności, ponieważ są to kwestie drugorzędne. 

B2B może oznaczać umowy długoterminowe, czyli obejmujące kilka tygodni, miesięcy, a nawet lat. To jednak też jednorazowe ustalenia, na przykład w kwestii wykonania zlecenia. Umowę pomiędzy dwoma biznesami może stanowić na przykład zlecenie szwalni uszycie 100 t-shirtów z konkretnym nadrukiem przez firmę odzieżową.

Horyzontalny i wertykalny rynek a zatrudnienie B2B

W kontekście B2B niezwykle istotna jest kwestia rynku horyzontalnego i wertykalnego. Podział ten określa to, na jakich rynkach koncentruje się dana działalność. 

Rynek horyzontalny, czyli poziomy, jest szeroki, ale przy tym dość płytki. Oznacza to, że platformy działają w wielu różnych branżach, oferując jednak dość ogólne i powierzchowne usługi. Przykładem może być przedsiębiorstwo oferujące tłumaczenia we wszystkich możliwych branżach, od budowlanej po rozrywkową. 

Zobacz także:  Poszukujesz pasjonującej pracy pełnej nowych wyzwań?

Przeciwieństwem jest rynek wertykalny, czyli pionowy. Specjalizuje się on w danym sektorze. Może to być na przykład firma produkująca części tylko do laptopów.

Rynki elektroniczne w branży B2B

Platformy B2B można znaleźć w Internecie. To dobre miejsce do znalezienia jak najszerszego grona klientów. Przykładem tego typu platform mogą być różnego rodzaju katalogi wirtualne, które pozwalają przedsiębiorcom znaleźć odpowiednich podwykonawców. Na podobnej zasadzie działają też rynki barterowe, oferujące usługi bądź towary wymienne. 

Oprócz tego, firmy, które dokonują zakupów tych samych przedmiotów, łączą się w internetowe grupy. Dzięki czemu mogą one negocjować niższe ceny przy większych zamówieniach. Ostatnią kategorią są strony aukcyjne. W ich przypadku obrót opiera się na wyborze najkorzystniejszej oferty.

Jakie mogą być rodzaje działalności w ramach B2B?

Istnieją dwa główne rodzaje umów, w ramach których zawiązuje się relacja między przedsiębiorstwami. Jedna z nich dotyczy sprzedaży przedmiotów, a druga – usług.

Sprzedaż towarów

Sprzedaż hurtowa jest czymś najczęściej kojarzonym z biznesem B2B. W wielu przypadkach bywa najbardziej opłacalna, stąd przedsiębiorcy często decydują się na tego rodzaju usługi. Może to być sprzedawanie konkretnych części maszyn lub na przykład surowców potrzebnych do ich produkcji. Często jednak obejmuje to też gotowe wytwory. Rynek B2B obejmuje także produkty kupowane na sztuki i nie ogranicza się jedynie do masowych zamówień.

Handel usługami

Usługi zawierają w sobie to wszystko, co polega nie na bezpośredniej sprzedaży danego towaru, a wszelkich czynnościach następujących dookoła. Może to być zatem samo wytworzenie danej rzeczy, jej przetransportowanie czy, na przykład, zarządzanie dokumentacją. W niektórych przypadkach są to rzeczy istotne na poziomie samego prowadzenia biznesu, jak tłumaczenie dokumentów. W innych to aspekty konieczne do funkcjonowania w przestrzeni biurowej, jak usługi firm sprzątających.

Zobacz także:  Wiek emerytalny w Europie – różnice pomiędzy Polską a krajami europejskimi

Jakie elementy powinna mieć umowa B2B?

Do zawarcia umowy w ramach business to business trzeba mieć przede wszystkim pełnię czynności prawnych. Jest to też często samozatrudnienie, a co za tym idzie, zrzeczenie się zwierzchnictwa szefa. 

Ważne w kontekście umów typu B2B jest konkretne sprecyzowanie przedmiotu umowy. Nie powinno to być zatem ogólne stwierdzenie, takie jak „wykonanie koca”, tylko wyszczególnienie ilości koców, materiału ich wykonania, często też kolorów czy wzorów oraz wszelkich innych szczegółów, które mogą być istotne w razie zaistnienia sporu. 

Oprócz tego, w umowie należy zamieścić dane obu stron. Muszą znaleźć się tam też numery pozwalające na identyfikację prowadzonej działalności oraz podpisy obu stron.

Jakie zalety i wady ma biznes B2B?

Jak każde rozwiązanie, B2B posiada pewne korzyści, ale też wady, które warto znać przed zdecydowaniem się na ten rodzaj działalności. Do największych zalet systemu należą:

  • niskie koszty ponoszone przez pracodawcę, który nie musi odprowadzać składek od zatrudnienia pracowników; dla pracodawcy zatrudnienie B2B się opłaca;
  • wyższe wynagrodzenie, które nie jest pomniejszone o koszty składek;
  • duża elastyczność warunków pracy, które zazwyczaj mogą oznaczać dowolność miejsca i czasu wykonywania obowiązków, choć w dużej mierze zależy to od umowy;
  • możliwość współpracowania z różnymi firmami, co pozwala na poszerzanie kompetencji i zwiększenie przychodów;
  • niewielkie ceny składek ZUS;
  • możliwość starania się o różne dotacje.

Wśród wad branży B2B najczęściej wymienia się:

  • samodzielne odprowadzanie składek i płacenie podatków przez samozatrudnionego, co może się okazać skomplikowane i prowadzić do błędów;
  • brak korzyści wynikających z zatrudnienia na etat, takich jak prawo do urlopu czy zwolnienia lekarskiego.

Rynek B2B a marketing – jak go prowadzić?

W ramach umowy B2B wykorzystuje się często specyficzne metody promocji, które sprawdzają się właśnie na rynku tych samych lub podobnych podmiotów. Istotne jest tutaj pojawianie się na targach branżowych, co umożliwia zapoznanie się z różnymi innymi podmiotami. Równie ważne jest poszukiwanie kontaktów sprzedażowych, czyli powiązań pomiędzy firmami, ułatwiających znalezienie kolejnych klientów. 

Zobacz także:  Wcześniejsza emerytura – komu przysługuje? Kiedy można przejść na wcześniejszą emeryturę?

Nie można też pominąć obecności w Internecie. Pojawianie się na różnych forach branżowych, ale też portalach ogólnodostępnych, jak Facebook czy Instagram, to obecnie podstawa każdej działalności.

Sektor B2B a B2C – porównanie

Typem umów różniącym się całkowicie od B2B jest B2C, czyli business to customer. Model ten opiera się na sprzedaży produktów czy usług bezpośrednio do klienta, który nie jest firmą. Oba te rynki mają różne specyfikacje, takie jak:

  • większe wyspecjalizowanie w rynku B2B – z modelu korzystają przede wszystkim profesjonaliści poszukujący innych profesjonalistów;
  • większa liczba klientów w B2C – konsumenci stanowią zdecydowanie większą grupę niż przedsiębiorcy, więc w niektórych przypadkach ten typ biznesu może okazać się bardziej opłacalny;
  • mniejsza elastyczność w przypadku B2B – ze względu na to, że konsumenci stanowią większą grupę, to ich gusta są szersze i szybciej zmieniają się niż w nieco bardziej hermetycznym gronie przedsiębiorców.

Sprzedawanie usług i przedmiotów w ramach B2B ma wiele zalet. Wymaga jednak zastanowienia się, czy jest to na pewno najlepszy model prowadzenia działalności. Odpowiednio wykorzystywany, znacząco maksymalizuje zyski.

Nasze propozycje
Prawo pracy

Praca na czarno – jakie konsekwencje ponosi pracownik i pracodawca?

4 minut(y) czytania
Praca na czarno wiąże się z konsekwencjami zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Prawo podatkowe znacznie podkreśla jednak w tym procederze rolę…
Prawo pracy

Porzucenie pracy przez pracownika – kiedy można się na to zdecydować?

4 minut(y) czytania
Rozwijający się rynek pracy oferuje wiele możliwości. Z tego powodu wiele osób decyduje się na natychmiastową rezygnację z aktualnie zajmowanego stanowiska na…
Prawo pracy

Nienormowany czas pracy – na czym polega i kogo dotyczy?

3 minut(y) czytania
Nienormowany czas pracy występuje w przypadku stanowisk kierowniczych, a także zawodów, gdzie jednoznaczne określenie ram czasowych, niezbędnych do wykonania danego zadania nie…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *