Social media mają nieograniczony potencjał społeczny oraz marketingowy. Zastanawiasz się, jak prowadzić social media i w nich zarabiać? Sprawdź ten poradnik początkującego miłośnika mediów społecznościowych – odkryj w sobie króla sociali!
Media społecznościowe to wynalazek godzien najwyższego podziwu. Dają nieograniczone możliwości rozwoju w niemalże każdej dziedzinie. Dzięki nim kwitnie życie prywatne, ale również biznesowe. Należy jednak pamiętać, że skuteczne prowadzenie social mediów nigdy nie jest dziełem przypadku. Wymaga sporo wiedzy i systematycznej pracy. Sprawdź, jak prowadzić oraz zarabiać w social mediach!
Każdy przynajmniej raz spotkał się z terminem social media. Definicja słownikowa mówi, że jest to forma przekazu informacji. Wykorzystuje ona strony lub aplikacje internetowe, które działają na zasadzie tworzenia społeczności i udostępniania jej możliwości komunikacji pomiędzy sobą. Social media określa się także mianem: „mediów społecznościowych”, „sociali” lub skrótem „SM”.
Social media można by intuicyjnie określić połączeniem ludzi i dialogu. To miejsce, gdzie budzą się:
- inspiracje;
- cele;
- potrzeby;
- autorytety.
Media społecznościowe stanowią obecnie potężne narzędzie w marketingu e-commerce. Przy ich pomocy można wpływać na decyzje zakupowe i kreować popyt. Za pomocą social mediów można stworzyć własny wizerunek i zbudować rozpoznawalność.
Social media – co to jest i do czego służy?
Social mediami nazywa się szeroką grupę serwisów społecznościowych takich jak Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn czy Pinterest. Mają one na celu umożliwienie szybkiej i sprawnej wymiany informacji pomiędzy użytkownikami:
- o podobnych zainteresowaniach, preferencjach, poglądach;
- wywodzącymi się z tych samych grup społecznych.
Najbardziej popularne media społecznościowe oferują tworzenie własnych profili i list znajomych oraz dołączanie do określonych grup tematycznych. Te ostatnie są wyodrębniane na podstawie pewnych cech łączących ich członków. Mogą mieć charakter:
- otwarty, kiedy nie występują żadne bariery wejścia;
- zamknięty, gdy dołączyć mogą jedynie wybrane osoby.
Dodatkowo social media umożliwiają publikowanie własnych:
- obrazów;
- filmów;
- folderów;
- utworów muzycznych;
- klipów wideo.
W SM możesz wybrać, kogo chcesz obserwować, a nawet udostępniać pliki innych użytkowników.
Do grona social mediów zaliczają się wszelkie serwisy, które mają określone cechy:
- umożliwiają tworzenie indywidualnych kont zawierających opis i zdjęcie;
- oferują publikowanie treści w formie tekstowej lub multimedialnej;
- dają możliwość wglądu do profili utworzonych przez innych użytkowników;
- dają pole do wchodzenia w interakcje z innymi użytkownikami – komentowanie, reagowanie, udostępnianie, otrzymywanie feedbacku;
- pozwalają na subskrybowanie wybranych kont – dodawanie do znajomych, obserwowanie.
Wśród najpopularniejszych mediów społecznościowych wymienić należy:
- fora dyskusyjne;
- aplikacje randkowe;
- popularne gry online;
- serwisy społecznościowe.
Media społecznościowe – dlaczego właściwie z nich korzystamy?
Aby zrozumieć, jak prowadzić social media, należy wiedzieć, dlaczego właściwie tak chętnie ludzie z nich korzystają. Odpowiedzi należy szukać w dwóch fundamentalnych kwestiach:
- emocjach;
- potrzebach.
Podstawową potrzebą, którą pozwala zaspokoić korzystanie z mediów społecznościowych, jest zdobywanie informacji – o rodzinie, znajomych, przyjaciołach, ulubionych produktach, wydarzeniach ze świata i kraju. Dodatkowo sociale pobudzają potrzeby i właściwie automatycznie są w stanie podać sposób na ich zaspokojenie – pośredniczą w sprzedaży produktów i usług. W mediach łatwiej też podzielić się własną opinią i poznać zdanie innych ludzi.
Wszystkie z wymienionych powyżej kwestii sprowadzają się do jednego – wypełnienia wolnego czasu i znalezienia ciekawego contentu.
Prowadzenie profili w mediach społecznościowych powinno być dokładnie przemyślane i zaplanowane. Każde działanie musi mieć swój cel. Obraz wykreowany w świecie wirtualnym będzie utożsamiany z tym rzeczywistym.
Co publikować?
Jeśli zależy ci na popularności i pozytywnym odbiorze w social mediach, zbadaj swoją grupę docelową. Sprawdź, co lubią twoi odbiorcy i jakie są ich zainteresowania. Następnie, celnie odpowiadaj na ich potrzeby!
Użytkownicy mediów społecznościowych nie lubią bezczynności. Konkurencja jest tak duża, że łatwo zapominają o profilach, które nie dostarczają im systematycznej rozrywki. Zadbaj więc o to, aby zbudować plan udostępnianych postów.
Optymalizuj działania!
Działaj tak, aby twoje dokonania zobaczyła jak najszersza rzesza odbiorców. Sprawdź, w jakie dni i o której godzinie generujesz największy ruch na swoich profilach. Dokładnie w tym czasie umieszczaj kolejne posty.
Sprawdzaj wyniki swoich działań!
Obecnie niemalże wszystkie platformy społecznościowe udostępniają i przekazują najnowsze dane statystyczne. Bacznie śledź wszystkie analizy dotyczące twojego profilu i wzmacniaj swoją skuteczność!
Media społecznościowe wykazują duży potencjał reklamowy. Na co dzień korzystają z nich miliony ludzi na całym świecie, a liczby te stale rosną. Nie bez powodu figurują w nich także wszystkie szanujące się przedsiębiorstwa z praktycznie każdej branży.
W social mediach klient znajduje się na wyciągnięcie ręki. Należy jedynie sięgnąć po odpowiednie narzędzie, aby móc go uchwycić i zatrzymać na dłużej! Jeżeli ty również chciałbyś wykorzystać moc SM i rozwinąć własną działalność, to koniecznie przeczytaj kilka poniższych rad!
Buduj świadomość marki!
Zadbaj o to, aby twoja marka posiadała szereg unikatowych, specyficznych i charakterystycznych cech. W social mediach jest mnóstwo podmiotów i trzeba się wyróżniać, aby zostać zauważonym. Dodatkowo zadbaj o zbudowanie trwałych relacji z klientem, ponieważ to właśnie one są podwaliną dla zaufania i lojalności.
Zwiększaj sprzedaż!
Media społecznościowe mogą stanowić wsparcie sprzedażowe dla podstawowej strony internetowej. Dzięki nim możliwe jest bezpośrednie sprzedawanie produktów i usług za sprawą kampanii reklamowych.
Pozyskuj leady!
Leady sprzedażowe to dane kontaktowe do osób zainteresowanych ofertą przedsiębiorstw. Obecnie media społecznościowe udostępniają możliwość tworzenia kampanii reklamowych wyposażonych w odpowiednie formularze dla klientów.
Komunikuj się z klientem!
W social mediach ludzie pozwalają sobie na nieskrępowane wyrażanie własnych opinii na różnorodne tematy. Z łatwością przychodzi im komentowanie zamieszczanych przez innych treści. Takie zachowania są doskonałą okazją do poznania potrzeb potencjalnych klientów i stworzenia oferty handlowej, która mogłaby im sprostać. Opinie klientów dają też możliwość bieżącej modyfikacji i udoskonalania oferty w odpowiedzi na zmieniające się trendy, potrzeby czy oczekiwań.
Gromadź swoich fanów!
Popularność w mediach społecznościowych mierzona jest według kryteriów takich jak:
- interakcje;
- zasięgi;
- liczba użytkowników.
Co do zasady, im liczby te są większe, tym lepiej. Duża baza obserwujących dobrze wpływa na wizerunek marki oraz znacznie ułatwia prowadzenie akcji marketingowych.
Social media – pigułka pełna informacji dla użytkowników
W czasie, kiedy życie prowadzi się na dwóch płaszczyznach – online oraz offline – social media nabierają bardzo dużego znaczenia. To miejsce, w którym rozgrywa się życie prywatne, ale i zawodowe. Media społecznościowe praktycznie zdominowały Internet, dlatego każdy, kto chciałby w nim zaistnieć, powinien posiadać w nich własne konto. Jeszcze tego nie zrobiłeś? Nie wahaj się ani minuty dłużej!
- Marketing internetowy – czym jest marketing online i jak działa? Rodzaje marketingu w sieci
- Content marketing – marketing treści. Teksty w służbie przedsiębiorcy
- Działania marketingowe – jak zwiększyć sprzedaż? Poznaj przykłady
- Kanały komunikacji marketingowej – dlaczego ich wybór jest tak istotny?
- Reklama w internecie – promowanie firmy. Skuteczne metody reklamy