Co zrobić, aby ze swoją stroną internetową zaistnieć w sieci i być na najwyższych pozycjach wyszukiwarek? Jeśli witryna ma odnieść sukces, należy zaplanować skuteczną strategię jej pozycjonowania. Jednym z kluczowych elementów tego procesu jest link building.
Użytkownicy szukający usług oraz informacji w sieci z reguły ograniczają się do sprawdzenia pierwszej strony wyników wyszukiwania. Oznacza to, że aby dotrzeć do nich ze swoją ofertą, należy zrobić wszystko, by witryna zajęła jak najwyższą pozycję. W tym celu warto przygotować dobrą strategię SEO, w której zakres wchodzi optymalizacja witryny, content marketing, a także link building. Niedoświadczone osoby często nie zdają sobie sprawy, że dzięki stworzeniu dobrego profilu linków zewnętrznych można poprawić swoją pozycję w Google. Ten podmiot jest monopolistą wśród wyszukiwarek i to właśnie tam chce zaistnieć każdy usługodawca. Może to osiągnąć, korzystając z link buildingu, jednak ten musi zostać przeprowadzony umiejętnie – zgodnie z wytycznymi Google.
Co to jest link building?
Skuteczny link building to jeden z filarów działań SEO. Opiera się na pozyskiwaniu linków prowadzących do domeny z zewnętrznych stron www. Dzięki takim działaniom portal jest bardziej wartościowy dla wyszukiwarki Google, w której zajmuje wyższe pozycje na liście wyników. Należy mieć przy tym na względzie, że algorytmy wyszukiwarek są ciągle udoskonalane i rozwijane, dlatego pozyskanie wartościowego hiperłącza stanowi spore wyzwanie. Powinien się tym zająć doświadczony link builder, który powierzonym zadaniem zajmie się w umiejętny sposób. Największą wartość mają linki z domen zdobywane naturalnie. Z kolei ich kupowanie stanowi praktykę black hat SEO i może skutkować usunięciem witryny z wyników wyszukiwania.
Na czym polega linkowanie?
Zanim zajmiemy się wyjaśnianiem kwestii, na czym polega linkowanie, zaczniemy od tego, czym jest link, nazywany również odnośnikiem i hiperłączem. Stanowi on swego rodzaju ścieżkę, po której poruszają się zarówno boty wyszukiwarek, jak i użytkownicy. Siła ich oddziaływania zależy od formy atrybutów oraz odnośników w kodzie HTML. Te są niezwykle ważne w procesie klasyfikowania stron przez Google, ponieważ pod uwagę brana jest zarówno ich zawartość, jak i liczba linków kierujących tam z witryn zewnętrznych. Nascycenie linkami ma wpływ na pozycjonowanie strony internetowej, ponieważ im jest ich więcej, tym lepiej z punktu widzenia SEO. Warto zatem wiedzieć, jak linkować, by budować autorytet swojej witryny internetowej dla wyszukiwarki.
Linkowanie wewnętrzne
Ten rodzaj linkowania to jedno z narzędzi SEO, wykorzystywanego przede wszystkim do optymalizowania witryny. Linki wewnętrzne pomagają użytkownikowi poruszać się w obrębie jednego serwisu. Zatrzymują go na dłużej, a przede wszystkim stanowią drogę do celu, jakim jest na przykład zakup produktu w sklepie internetowym. Choć linkowanie wewnętrzne nie ma bezpośredniego związku z link buildingiem, w praktyce jednak jest metodą budowania i rozpowszechniania autorytetu witryny. Nie można więc zaniedbać tej kwestii. Do przykładowych linków wewnętrznych należą między innymi:
- menu z kategoriami, które jest tworzone na stronie głównej różnych sklepów internetowych;
- linki do usług, które umieszczane są w artykułach eksperckich publikowanych na blogu;
- spis treści, kierujący do poszczególnych sekcji tekstu blogowego.
Linkowanie zewnętrzne
Linkowanie zewnętrzne, czyli pozyskiwanie linków przychodzących z innych stron, stanowi istotę link buildingu. Dla Google’a linki zewnętrzne mają największą wartość, stawiają bowiem witrynę w pozycji autorytetu. Najlepiej przyjmowane są linki naturalne, czyli takie, które wpisują się w taktykę white hat SEO. Polega ona na tworzeniu wartościowych i angażujących treści, które są przekazywane dalej przez użytkowników sieci. Stoją w opozycji do linków zamieszczanych na przykład na blogach i na forach w formie komentarzy stanowiących bezpośrednie zaproszenie do odwiedzenia danej strony. Takie działania są skuteczne, jednak na pewno nie warto ich nadużywać. Link building polega bowiem na budowaniu profilu linków wysokiej jakości.
Linki nofollow oraz dofollow
Dla link buildingu istotna jest także kwestia atrybutów linków. Specjaliści SEO wiedzą, że największy wpływ na pozycjonowanie strony ma dofollow link. Jeśli jeden portal publikuje link z atrybutem dofollow do drugiej witryny, wówczas przekazuje jej swój tzw. juice link (moc SEO), co z kolei skutkuje wyższą pozycją w wyszukiwarce. Co ważne, nie trzeba umieszczać tego atrybutu w linku. Jako dofollow link traktowany jest bowiem domyślnie każdy, który nie zawiera takich atrybutów jak „ugc”, „sponsored” czy „nofollow”. Warto wspomnieć o tym ostatnim. Link do strony oznaczony jako nofollow nie przekazuje wartości witryny wyjściowej i stanowi sygnał dla botów, że nie powinny za nim podążać. Tego rodzaju linków nie stosuje się w link buildingu, ale często wykorzystywane są w linkowaniu wewnętrznym.
Jak pozyskać linki? Podstawowe działania
Jak zaznaczyliśmy, nie w każdym przypadku odnośnik ma równie wysoką wartość dla Google’a. Liczy się nie tylko liczba linków, ponieważ ważne są także ich źródła. Optymalne dla pozycjonowania jest to, gdy link zwrotny pochodzi z witryny, która sama ma silne wskaźniki SEO. Pozostaje pytanie o to, w jaki sposób zdobywać wartościowe linki do swojej strony. Na pewno nie polecamy spamu, jednak istnieją skuteczne metody pozyskiwania linków, dzięki którym można osiągnąć swój cel. Da się to zrobić poprzez:
- stworzenie bloga firmowego i publikowanie tam wartościowych artykułów. To okazja do zaprezentowania się w roli eksperta, a także zdobycia dużej liczby linków dzięki polecaniu tekstów przez użytkowników sieci;
- zakupienie artykułu sponsorowanego, w którym znajduje się link sponsorowany. Można to zrobić za pośrednictwem platform łączących wydawców oraz reklamodawców;
- wymianę linków ze stroną, która działa w tej samej branży, jednak nie jest bezpośrednią konkurencją;
- gościnne eksperckie wpisy (można to powiązać z wymianą odnośników);
- wyszukiwanie portali, w których umieszczane są linki niedziałające – można poinformować o tym wydawcę i zaproponować wymianę na link do swojej witryny (musi być powiązany tematycznie). Stanowi to powszechną praktykę;
- udzielanie się na forach i blogach – w tym celu warto korzystać z narzędzi do monitoringu sieci, by wiedzieć, co dzieje się w branży;
- uzyskiwanie odnośników z internetowych wzmianek, w których linki nie zostały wcześniej zamieszczone;
- publikacje w social mediach – w tym przypadku link można zamieścić w swoim biogramie i informacjach o firmie. Warto umieszczać wpisy z odnośnikiem, które dzięki poleceniom mogą generować ruch na stronie;
- umieszczenie adresu swojej strony na przykład w katalogu firm albo stworzenie wizytówki w Google Moja Firma.
Anchor i jego znaczenie dla link buildingu
Dla link buildingu istotny jest także sam anchor (zakotwiczenie odnośnika), czyli treść będąca częścią hiperłącza, którą należy kliknąć, by przejść do odnośnika. Ma znaczenie zarówno dla użytkownika, jak i dla botów, ponieważ wskazuje zakres tematyczny witryny. Właśnie dlatego anchor często zawiera również frazę kluczową. Istotne jest także, w jakim miejscu zostanie umieszczony. Jeśli zostanie dodany na początku tekstu, ma większą wartość dla wyszukiwarek niż ten, który znajduje się w końcowych akapitach. Anchor powinien wyglądać naturalnie, ale warto starać się go urozmaicać. Można to zrobić choćby poprzez stworzenie linków graficznych (są to odnośniki zakotwiczone w autorskiej grafice). Najczęściej stosuje się jednak takie rozwiązania:
- anchor exact match, który jest dokładnie dopasowany do słowa kluczowego;
- anchor partial match, który może być odmieniony lub połączony z sąsiednimi wyrazami;
- anchor zero match, który nie zawiera słowa kluczowego, ale jest chwytliwym CTA (call to action);
- anchor brandowy, który kieruje na przykład tylko do strony głównej firmy;
- anchor w postaci adresu URL.
Link building a działania marketingowe
Aby skutecznie wypromować swoją firmę, należy rozważnie dobrać działania marketingowe. Reklama w internecie może wydawać się dobrym rozwiązaniem dla kogoś, kto nie zdaje sobie sprawy, jak popularne stały się wszelkie narzędzia typu adblock. W tym kontekście warto postawić na niezawodny link building, który –podobnie jak reklama internetowa – powinien być dopasowany do odbiorcy. W świetle powyższych informacji, stanowiących jedynie wprowadzenie do zagadnienia, może to wydawać się trudne. Z pomocą przychodzą jednak sprawdzone platformy content marketingowe, gdzie można zamówić artykuły sponsorowane z dobrej jakości linkami. Otrzymujesz ceniony przez Google content i mocny backlink, co pozwala ci zaistnieć na czołowych pozycjach listy wyszukiwania. To również dobry sposób na to, jak promować bloga swojej firmy i tworzyć wizerunek eksperta. Jest to niezwykle ważne dla późniejszego budowania renomy i pozycji w sieci.
Jak opracować strategię link buildingową?
Dla strategii link buildingu ważna jest nie tylko liczba publikacji. Trzeba zachować umiar – przesadne natężenie hiperłączy, czy wręcz „upychanie” wszędzie linków może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Google to działanie traktuje jako spam, co jest niebezpieczne pod kątem SEO. Istnieje ryzyko, że taka witryna zostanie usunięta z listy wyników. Osoby, które jeszcze mają wiedzy i doświadczenia w kwestii publikacji linków zewnętrznych, opracowanie takiej strategii powinny powierzyć specjalistom. Pozyskiwanie linków znajduje się w ofercie Contentation. Jeśli nie wiesz, jak wybrać najlepsze backlinki, skontaktuj się z nami – zrobimy to za ciebie!
Często zadawane pytania
Jakie są rodzaje linków?
Wyróżniamy między innymi linki o charakterze wewnętrznym, zewnętrznym oraz backlinki (przychodzące). Najcenniejsze dla pozycjonowania strony są odnośniki trzeciego typu.
Na czym polega linkowanie?
Linkowanie to jeden z kluczowych elementów pozycjonowania. Polega na pozyskiwaniu linków z silnych, zewnętrznych źródeł. Można zająć się tym na własną rękę lub powierzyć zadanie specjalistom.
Jaką rolę odgrywa link building?
Link building jest niezwykle istotny pod kątem SEO i pozycjonowania strony. Dzięki odpowiedniemu nasyceniu linków wysokiej jakości można poprawić swoją pozycję w wyszukiwarce Google i przesunąć się na czołowe lokaty.
Ile kosztuje pozyskanie linku?
W kwestii kosztów wszystko zależy od tego, z jak silnej strony ma zostać pozyskany link. Cena zazwyczaj jest zmienna i zależy od parametrów domeny. Skontaktuj się z nami, żeby poznać możliwości i sprawdzić cennik.
Link building, czyli pozyskiwanie dobrej jakości linków, wymaga odpowiednich umiejętności i zaangażowania. Specjaliści z tej dziedziny są w stanie opracować skuteczną strategię, która pomoże odnieść sukces w sieci. Warto zdecydować się na współpracę z kimś, kto zapewni wymierne korzyści i zwiększy widoczność witryny w wyszukiwarce Google.
- Dofollow link – poznaj jego rolę w pozycjonowaniu SEO
- Link sponsorowany – jak skutecznie wykorzystać jego potencjał?
- Artykuły sponsorowane – rodzaje i formy. Jak napisać artykuł, na co zwrócić uwagę?
- Link builder – czym się zajmuje ten specjalista SEO?
- Artykuły sponsorowane – cennik. Ile kosztują dopracowane pod kątem SEO treści reklamowe?