E-biznes

Czym jest konwersja oraz wskaźnik konwersji? Jak go mierzyć?


Ocena

Optymalizowanie wskaźnika konwersji jest zadaniem dla właścicieli sklepów internetowych i reklam online. Konwersja bezpośrednio przekłada się na ilość klientów, a to na osiągane zyski. Podpowiadamy, co powinieneś wiedzieć o tym zagadnieniu!

Konwersja jest działaniem przekształcającym użytkownika biernego w aktywnego. Zachodzi ona, gdy ten zdecyduje się na zakup, wykaże swoje zainteresowanie produktem lub usługą albo zapisze się do newslettera. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czym konkretnie cechuje się konwersja, jak mierzyć jej wskaźnik, jak go optymalizować oraz zwiększać!

Czym jest konwersja?

Konwersją nazywa się konkretne działanie podjęte przez odbiorcę danych treści interentowych w odpowiedzi na skierowaną do niego kampanię reklamową lub działania SEO. W praktyce konwersja ma miejsce, kiedy potencjalny klient wykona ważną dla właściciela strony internetowej lub reklamy czynność, a więc dokona zakupu, zapisze się do newslettera, wypełni formularz rejestracyjny, zapisze się na wydarzenie, udostępni konkretną treść, polubi daną treść czy kliknie w baner reklamowy lub napisze komentarz.

Konwersja jest pożądanym parametrem dla wielu użytkowników Internetu, ponieważ to właśnie z nią wiążą się ich zarobki. Dzieje się tak w przypadku właścicieli stron internetowych, reklamodawców czy właścicieli sklepów. Sprzedawać można nie tylko produkowane produkty czy świadczone usługi, ale również posiadaną wiedzę. W sieci zarabiają też pośrednicy i twórcy obrazów, filmów, grafik czy treści.

W najprostszym ujęciu konwersją można więc nazwać taki proces, który następuje po skutecznym przyciągnięciu uwagi użytkownika. Można to robić na wiele sposobów:

  • poprzez publikowanie odpowiednich treści;
  • poprzez tworzenie stron internetowych o konkretnym wyglądzie;
  • poprzez umieszczanie chwytliwych grafik;
  • poprzez wydawanie newslettera.

Dla osiągnięcia celów konwersji niezbędne jest właściwe optymalizowanie treści oraz dbanie o pozycjonowanie posiadanych stron internetowych.

Cel konwersji strony internetowej

Konwersja na określonym poziomie jest obecnie ważnym elementem strategicznym funkcjonowania wielu przedsiębiorstw, nie tylko tych działających wyłącznie w formie online. Podstawowym celem konwersji jest pozyskanie uwagi odbiorców oraz uczynienie z nich stałych bywalców konkretnych adresów www tak, aby z użytkowników biernych przekształcić ich w aktywnych klientów, którzy chętnie będą nie tylko kupować proponowane usługi i produkty, ale również je polecać.

Wśród celów konwersji można wymienić szereg konkretnych działań:

  • dokonanie zakupu;
  • jak najdłuższe pozostanie na stronie;
  • powracanie na stronę;
  • rejestracja konta;
  • zapisanie się do newslettera;
  • pozostawienie swoich danych kontaktowych;
  • wypełnienie badań, ankiet, statystyk;
  • kliknięcie na baner reklamowy;
  • obejrzenie filmu reklamowego znajdującego się na stronie;
  • oglądanie i pobieranie grafik i innych treści publikowanych na stronie;
  • udostępnianie publikowanych treści.

Dobrym i często wykorzystywanym narzędziem, które pozwala określić cele konwersji, jest Google Analytics. Instrumentem pomagającym w zarządzaniu reklamą jest z kolei Google Ads.

Jak mierzyć wskaźnik konwersji?

Wielkość konwersji mierzy się za pomocą współczynnika konwersji, często nazywanego również jej wskaźnikiem. Jest to miara określająca ilość konwersji, jakie zaszyły w porównaniu do liczy osób, które odwiedziły stronę. Wskaźnik określa się procentowo i liczy przy użyciu ilorazu ilości konwersji do ilości użytkowników.

Wynik współczynnika konwersji pomaga w określeniu efektywności strony oraz ilości odwiedzających, którzy w odpowiedni i zamierzony przez właściciela strony lub reklamy sposób zareagowali na nadawany przez niego przekaz.

Optymalizacja współczynnika konwersji

Optymalizowanie współczynnika konwersji to podejmowanie działań mających na celu poprawę ogólnego współczynnika konwersji. Proces ten nazywa się również strategią CRO (ang. Conversion Rate Optimization). Warto ją łączyć z optymalizacją SEO.

Co robić, aby podwyższyć współczynnik konwersji?

W podwyższeniu współczynnika konwersji może pomóc kilka prostych zmian:

  • poprawa wyglądu i funkcjonalności strony;
  • poprawa bezpieczeństwa korzystania ze strony;
  • zbieranie pozytywnych opinii i komentarzy;
  • budowanie pozycji eksperta, rzetelności marki i sprawności komunikowania się z użytkownikiem.

Konwersja jest obecnie ważnym zagadnieniem z marketingowego punktu widzenia. Powinny o nią dbać nie tylko przedsiębiorstwa, które całą swoją działalność budują na kanałach online, ale również firmy działające stacjonarnie.


Zobacz też:
Avatar photo
417 Artykuł(y)

o autorze
Jest księgową, ostatnio jej specjalizacją stały się zawiłości prawne Polskiego Ładu. Dodatkowo interesuje się finansami osobistymi.
Artykuły
Nasze propozycje
Prowadzenie firmyE-biznes

W jaki sposób VPN chroni Cię w Internecie?

Prowadzenie firmyE-biznes

Założenie strony internetowej — czy to się opłaca?

E-biznes

Sprawdź, jak poprawić konwersję w swoim e-commerce!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *