Content

Artykuły sponsorowane – rodzaje i formy. Jak napisać artykuł, na co zwrócić uwagę?


Ocena

Artykuły sponsorowane są doskonałym sposobem na prezentację i promocję każdej firmy. Ich zadaniem jest zwrócenie uwagi odbiorcy i w efekcie przekierowanie ruchu na stronę internetową. Jak powinien wyglądać dobry artykuł? O czym twórca musi pamiętać?

Dziś, gdy każda firma walczy o pozycję na rynku i zabiega o zainteresowanie potencjalnych klientów, szczególnego znaczenia nabierają wszelkie działania marketingowe (np. content marketing). Kluczem do sukcesu przedsiębiorcy jest zaistnienie w świadomości odbiorców, trafienie do określonej grupy docelowej i zaprezentowanie swojej oferty w przekonujący i interesujący sposób. Pozostaje pytanie – jak tego dokonać? Które z dostępnych narzędzi wybrać? Jeśli chcesz zyskać uwagę odbiorcy, zachęcić go do działania i odesłać na swoją stronę, wypróbuj skuteczność artykułów sponsorowanych.

Czym są artykuły sponsorowane?

Artykuł sponsorowany to rodzaj profesjonalnego tekstu, którego zadaniem jest przekazanie czytelnikowi rzetelnych i wartościowych informacji – mówiąc kolokwialnie, odbiorca powinien znaleźć w nim to, czego szuka. Choć stanowi pewien rodzaj reklamy, ten aspekt jest wyjątkowo subtelny i nienachalny. Tekst ma bowiem jedynie zachęcić czytającego do zapoznania się z daną marką oferującą produkty czy usługi. W treści umieszcza się zatem grafikę, logotypy, a także linki, które przekierowują na stronę internetową firmy.

Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że artykuł marketingowy nie jest tzw. reklamą otwartą, dlatego bezpośrednio nie zachęca do zakupu czy skorzystania z tej konkretnej oferty. Ma zawierać jedynie nawiązanie do niej, a sugestia powinna być wprowadzona w sposób dyskretny i inteligentny. Takie zadanie może spełnić tylko dobry tekst, dlatego pisanie artykułów sponsorowanych warto powierzyć specjalistom. Czytelnicy często nerwowo reagują na wszelkiego rodzaju reklamy i treści promujące, dlatego tym bardziej należy być ostrożnym przy tworzeniu tekstów marketingowych tego rodzaju.

Artykuły sponsorowane pomagają budować pozytywny wizerunek firmy, zwiększają jej widoczność w internecie i generują ruch na stronie. Aby osiągnąć takie rezultaty, należy przemyśleć układ, treść, tytuł, elementy dodatkowe i wytypować grupę odbiorców. Treść artykułu sponsorowanego ma być ciekawa i przekazana z dbałością o poprawność formy, a jednocześnie wyrażana językiem zrozumiałym dla odbiorcy.

Artykuły sponsorowane są również wykorzystywane w służbie SEO – stanowią narzędzie do pozycjonowania witryny. W tekstach tego rodzaju możesz zaprezentować produkt lub usługę, a zarazem umieścić odnośniki do strony internetowej – to one mają największe znaczenie w kontekście działań off-site. Linki z wartościowych miejsc wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie witryny, do której prowadzą. Artykuły sponsorowane są zatem narzędziem link buildingu i służą budowaniu wartościowych odnośników. Chcesz się przekonać?

WYPRÓBUJ PLATFORMĘ LINKBUILDINGOWĄ!

Rodzaje artykułów sponsorowanych

Tak popularne i chętnie wykorzystywane przez przedsiębiorców artykuły sponsorowane można podzielić na podtypy. Od tego, jaki cel stawia sobie firma, zależy wybór rodzaju tekstu. Wielu konsumentów poszukuje (zwłaszcza w internecie) rzetelnych i wiarygodnych informacji, na których może np. oprzeć swój wybór produktu. Wiadomości zamieszczane w sieci mają pomóc nie tylko podejmować decyzje, lecz także rozwiązywać różnego rodzaju kwestie sporne. To właśnie wśród internetowych artykułów czytelnicy szukają obiektywizmu, a szerokie i rzetelne ujęcie tematu jest realizowane w tzw. artykułach eksperckich.

Inne zadanie spełniają artykuły nawiązujące, które wskazują na konkretną markę – nadal robią to jednak dyskretnie i ostrożnie, mając na względzie niechęć większości odbiorców do wszelkiego rodzaju reklam. Ostatnim rodzajem artykułu sponsorowanego jest tekst reklamowy, który promuje dany produkt lub usługę. W każdym z wymienionych rodzajów publikacji wykorzystywane są inne sposoby mówienia o firmie i ofercie.

Artykuł ekspercki

Jak sama nazwa wskazuje, artykuły eksperckie pisane są przez ekspertów z danej branży. Muszą to być treści o wysokiej jakości – tekst powinien wyczerpywać temat i dostarczać jak najwięcej ważnych z perspektywy czytelnika informacji. Zazwyczaj kierowane są do ściśle określonej grupy odbiorców, dlatego trafiają najczęściej na portale branżowe i tematyczne. Do przygotowywania tego rodzaju artykułów warto zatrudnić osobę, która rzeczywiście ma wiedzę na dany temat, ponieważ często sam research nie wystarczy, by opracować tekst. Artykuł ekspercki ma spełniać główne założenia content marketingu – to dzielenie się wartościową, przydatną, użyteczną wiedzą. Dobrze, jeżeli w treści pojawi się np. opinia osoby, która jest w danej dziedzinie autorytetem. Choć są to treści eksperckie, powinny być napisane w przystępny sposób – tak, aby każdy zainteresowany mógł je zrozumieć.

O czym jeszcze należy pamiętać, przystępując do pisania artykułu eksperckiego? Taka publikacja ma nieść wartość, dlatego istotny jest wybór grupy docelowej i dostosowanie tekstu do jej potrzeb. Artukuł powinien zostać opublikowany w konkretnym serwisie, wpisywać się w jego charakter i odpowiadać zainteresowaniom jego czytelników. Jeśli przedstawiane w artykule treści są poparte różnego rodzaju badaniami, opiniami ekspertów, staje się on jeszcze bardziej wartościowy.

Artykuł tematyczny zawierający nawiązanie do reklamodawcy

Tekst tematyczny ma znacznie swobodniejszy charakter niż artykuł ekspercki. To właśnie tutaj znajduje się nawiązanie do marki lub jej oferty (produktu lub usługi). Jak zostało wspomniane wyżej, owo nawiązanie to w pewnym sensie reklama, jednak nie może być ona nachalna i – co za tym idzie – zniechęcająca odbiorcę. Autor wciąż musi pamiętać, do kogo artykuł jest kierowany. Powinien używać zrozumiałego słownictwa, aby czytelnik dotrwał do końca tekstu i wydobył z niego te informacje, których oczekiwał. Istotną umiejętnością osoby tworzącej artykuły tematyczne jest wplatanie w tekst wiadomości na temat oferty firmy w taki sposób, by nie raziło to odbiorcy.

Artykuł reklamowy

Trzecim typem artykułu sponsorowanego jest tekst reklamowy, który zachwala konkretny produkt lub usługę z oferty firmy. Piszący realizuje cel wprost, a dodatkowo zamieszcza w treści linki przekierowujące na stronę zleceniodawcy (najczęściej są to bezpośrednie adresy URL). Trzeba jednak pamiętać, że treść musi mieć wartość merytoryczną, która zrównoważy wartość reklamową. Takie podejście również wymaga od twórcy rzetelnego przygotowania, wyboru istotnych informacji i zaprezentowania ich w ten sposób, by czytelnik uzyskał odpowiedź na frapujące go pytania.

Ile kosztują artykuły sponsorowane? Cennik będzie zawierał dokładne informacje – koszt uzależniony jest przede wszystkim od stopnia skomplikowania tekstu, tematyki, wytycznych czy dostępności źródeł.

Artykuł SEO

Artykuły sponsorowane to także narzędzie pracy specjalistów SEO, których zadaniem jest zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce Google i umieszczenie jej na wysokiej pozycji. Podstawowym celem publikacji treści SEO jest pozyskanie linku do strony. Teksty tego rodzaju publikuje się w miejscach o dużym potencjale.

Artykuły SEO są skonstruowane tak, by były jak najlepiej odbierane przez algorytmy Google. Taki zabieg pozwala uplasować się wysoko w rankingach wyszukiwań. Oczywiście ma to niebagatelne znaczenie dla każdego biznesu – im wyższa pozycja strony, tym więcej wejść i większe szanse na pozyskanie kolejnych klientów. Dlaczego ten aspekt jest tak istotny? Badania pokazują, że wiekszość internautów ogranicza się w swoich poszukiwaniach do przejrzenia wyników mieszczących się najwyżej w hierarchii. To dowód, że walka o pozycję w internecie ma sens – firmy, którym zależy na pozyskiwaniu nowych klientów i budowaniu pozycji, powinny wykorzystać potęgę tekstów SEO. Siła artykułów tego typu opiera się na słowach kluczowych oraz tzw. user experience. O wysokiej pozycji tekstu decyduje:

  • dobór słów kluczowych;
  • odpowiednie zagęszczenie słów kluczowych;
  • dopasowany do potrzeb internautów i wartościowy content.

Zanim Google zdecyduje o pozycji danego tekstu, analizuje jego statystyki – bierze pod uwagę liczbę kliknięć, odrzuceń, długość sesji itd. Słowa kluczowe wskazują natomiast, pod jakim hasłem powinien być wyświetlany tekst.

Jak napisać dobry artykuł sponsorowamy? Co powinien zawierać?

Pisanie artykułów sponsorowanych należy rozpocząć od określenia grupy odbiorców i wyboru rodzaju tekstu. Decydując się na konkretny typ publikacji, trzeba zastosować się do reguł nim rządzących. Należy rozstrzygnąć, czy będzie to tekst ekspercki, reklamowy, czy zawierający nawiązanie do oferty zleceniodawcy. Aby napisać dobry artykuł sponsorowany, warto naszkicować jego plan i poświęcić czas na wybór chwytliwego i intrygującego tematu. W zależności od rodzaju artykułu zamieszcza się w nim słowa kluczowe (najczęściej pojawiające się w wynikach wyszukiwania), linki do strony (jako bezpośrednie przekierowania lub poprzez anchory). Tekst sponsorowany musi mieć odpowiednią budowę – krótki lead, wstęp, rozwinięcie i podsumowanie. Przejrzysty układ treści wpływa na jej odbiór i rozumienie. Tekst napisany chaotycznie, z licznymi powtórzeniami czy ze zbyt trudnym słownictwem niedopasowanym do charakteru publikacji może zniechęcić czytelnika.

Trzeba także pamiętać, że tekst sponsorowany ma wzbudzić u odbiorcy chęć zainteresowania się określonym produktem lub usługą i ma zachęcić do konkretnego działania – najlepiej, jeśli skłoni do podjęcia decyzji o zakupie. Powinno się w nim znaleźć tzw. CTA (call to action), którego zadaniem jest nakłonienie użytkownika do wysłania formularza, zarejestrowania konta, przejścia na stronę sklepu internetowego, strony głównej czy nawet konkretnej podstrony. CTA jest użytecznym narzędziem, jakim posługuje się content marketing – przykłady to chociażby:

  • Czytaj dalej!
  • Zapisz się!
  • Wypróbuj!

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany na potrzeby SEO?

Aby napisać dobry tekst SEO, należy skupić się na kilku aspektach – przeprowadzić rzetelny research, dobrać słowa kluczowe, a następnie umiejętnie wpleść je w treść. Trzeba zrównoważyć elementy tak, by artykuł był przyjazny zarówno dla wyszukiwarek, jak i odbiorców. Tekst powinien być przyjemny w odbiorze i naturalny, więc nie może powstać wrażenie przypadkowego doboru słów. Istotne są także kwestie merytoryczne. Stworzony w zgodzie z zasadami SEO artykuł sponsorowany musi być wartościowy dla czytelnika, powinien przekazywać wiadomości, których internauta szuka i potrzebuje. Niezwykle ważna jest poprawność językowa – gramatyczna i stylistyczna. Aby tekst spełnił swoje najważniejsze zadania, autor musi przygotować go zgodnie z regułami SEO, np. właściwie rozmieścić słowa kluczowe (tytuł z frażą kluczową, początek nasycony słowami kluczowymi, równomierne rozmieszczenie ich w tekście itd.). Kolejną kwestią, na którą należy zwrócić uwagę, jest odpowiednie formatowanie treści – podział na akapity, nadanie nagłówków, wyboldowanie najważniejszych informacji, zamieszczenie linków. Ład pod względem wizualnym ma bowiem duże znaczenie i często decyduje, czy odbiorca zatrzyma swoją uwagę na dłużej.

Istotny jest również wybór miejsca, w którym tekst SEO zostanie opublikowany. Choć masz sporą dowolność, pamiętaj, że artykuł powinien być dopasowany tematycznie do domeny. Jak w przypadku każdego tekstu sponsorowanego, ważne jest powiązanie treści z tematyką danego portalu – to tutaj najczęściej zaglądają twoi potencjalni klienci. Niech twój wybór nigdy nie będzie przypadkowy. Jeśli tekst ma osiągnąć zamierzony cel, musi być przemyślany w najdrobniejszych szczegółach.

Warto również podkreślić, że w artykułach SEO możesz zamieszczać linki w różnym kształcie – do wyboru masz np. exact match, compound, URL, brand czy link graficzny. Jeśli to wszystko wydaje ci się skomplikowane, skorzystaj z pomocy specjalistów, którzy tworzą wartościowe, przemyślane i skuteczne teksty. Potrzebny ci dobry artykuł sponsorowany? Skontaktuj się z nami!

Gdzie i jak publikować artykuły sponsorowane?

Jak wygląda publikacja artykułów sponsorowanych? Gdzie zwykło się je umieszczać? Najczęściej miejscem docelowym są różnego rodzaju strony internetowe, portale branżowe, blogi. Pamiętaj, że istotne jest nie tylko napisanie artykułu sponsorowanego wysokiej jakości, lecz także umieszczenie go w odpowiednim miejscu – jego wybór musisz uzależnić od celu, który zamierzasz osiągnąć. Jak znaleźć idealne miejsce do zamieszczenia artykułu? Oto najważniejsze ze wskazówek:

  • sprawdź liczbę użytkowników, popularność serwisu – w tym celu możesz zapoznać się ze statystykami;
  • przeanalizuj działania konkurencji i dowiedz się, gdzie inne podmioty z branży umieszczają wpisy;
  • sprawdź widoczność witryny w organicznych wynikach wyszukiwania (zwróć uwagę na frazy generujące największy ruch dla określonej domeny);
  • przeanalizuj wskaźniki jakościowe dla domeny (np. na bazie płatnych narzędzi typu Ahrefs), z której mają być pozyskane linki;
  • sprawdź, czy strona jest na bieżąco aktualizowana;
  • przeanalizuj opinie o danej stronie;
  • stawiaj na strony internetowe działające w tym samym języku i na podobnym obszarze;
  • dowiedz się, jaki rodzaj linku możesz zastosować w tekście (np. dofollow, który doskonale nadaje się do pozycjonowania stron internetowych)
  • sprawdź, czy artykuł pozostanie na stronie na stałe.

To podstawowe informacje, które warto zdobyć przed podjęciem decyzji o zamieszczeniu artykułu sponsorowanego na danej stronie internetowej.

Miejscem, w którym możesz opublikować tekst sponsorowany, jest platforma content marketingowa i link buildingowa Contentation. Aby z niej skorzystać, wystarczy dokonać darmowej rejestracji – to pierwszy krok do owocnej współpracy. Po zarejestrowaniu się otrzymasz listę stron internetowych wraz z ich parametrami oraz cennikiem. Co decyduje o kosztach publikacji artykułu? Ten aspekt zależy przede wszystkim od parametrów i siły wybranej przez ciebie domeny. Na platformie możesz zamówić gotowy tekst sponsorowany z linkami do twojej strony, który będzie dopracowany pod względem SEO.

Czy warto napisać artykuł sponsorowany? Cele i korzyści z publikacji

Wiesz już, czym są artykuły sponsorowane, ale czy zdajesz sobie sprawę, jak wiele możesz osiągnąć dzięki inwestycji w tego rodzaju działania marketingowe i postawieniu na tworzenie tekstów sponsorowanych? Pamietaj, że od tradycyjnego artykułu ten sponsorowany odróżnia umieszczenie w treści logotypu, grafiki, linku, który pozwoli odbiorcom poznać twoją firmę, usługę, produkt. Poprzez pomocne i wartościowe teksty budujesz swoją pozycję i świadomość marki, a zarazem zwiększasz ruch na swojej stronie internetowej, poprawiasz pozycję witryny w wynikach wyszukiwania organicznego i jej widoczność w wyszukiwarce. Dzięki artykułom sponsorowanym zachęcisz odbiorców do działania (mogą kliknąć w link i automatycznie znaleźć się na stronie twojego sklepu), co w efekcie może prowadzić do zwiększenia sprzedaży.

Zalety artykułów sponsorowanych to także przedstawianie firmy w korzystnym świetle i budowanie zaufania grupy docelowej.

Pamiętaj jednak, że wiele różnych składowych może wpłynąć na ocenę firmy, a publikacja złego tekstu przyniesie efekt wprost przeciwny do oczekiwanego. Zbyt mocno zaznaczona reklama, nadmiar linków, wybór nieodpowiedniej platformy czy też stworzenie treści pozbawionej wartości mogą zniechęcić odbiorców. Właśnie dlatego tak ważna jest przemyślana strategia w kwestii rodzaju i formy tekstu, miejsca publikacji czy zastosowanych linków. W tym zakresie warto korzystać ze wsparcia specjalistów SEO lub osób zajmujących się opracowywaniem strategii link buildingu. Musisz również pamiętać, że sukces tekstu uzależniony jest od tego, czy dotrze on do twojej grupy docelowej.

Artykuły sponsorowane a prawo. Zasady publikacji artykułów

Na podstawie wskazanych zalet można śmiało stwierdzić, że tekst sponsorowany warto napisać – oczywiście pamietając o wszystkich zasadach tworzenia wartościowych treści tego rodzaju. Jest jeszcze jeden istotny aspekt, który należy uwzględnić. Trzeba bowiem zwrócić uwagę, czym jest taki artykuł w świetle prawa. Zgodnie z prawem prasowym tekst tego typu powinien być wyszczególniony spośród innych treści – i wprost opisany jako artykuł sponsorowany. Taka klarowność ma na celu eliminowanie nieuczciwej konkurencji i zapobieganie zamieszczaniu reklamy ukrytej oraz chroni przed wprowadzaniem konsumenta w błąd. Właściwe oznaczenie tekstu pozwoli zapobiec przykrym konsekwencjom, do których można zaliczyć utratę wiarygodności i zaufania klientów do marki, a także konieczność wypłaty odszkodowania.

Oznaczenie tekstu daje czytelnikowi jasną informację, że ma do czynienia z treścią o charakterze reklamowym (i perswazyjną w przynajmniej w pewnym zakresie). Jeśli takiego komunikatu zabraknie, wówczas mogą pojawiać się wątpliwości i liczne zarzuty ze strony odbiorców (często widoczne w komentarzach pod treścią). Prawo prasowe głosi, że wszelkie reklamy muszą być oznaczone w sposób, który nie pozostawia żadnych wątpliwości. Czytelnik musi wiedzieć, że za opublikowany tekst wydawca otrzymał wynagrodzenie.

Czy artykuł sponsorowany to reklama?

W świetle powyższych informacji nasuwa się pytanie o to, czy tekst oznaczony jako sponsorowany jest reklamą. Jak mówi definicja, treść sponsorowana stanowi formę reklamy i sposób promocji. Nie jest to jednak tzw. otwarta reklama, a jedynie sposób na przyciągnięcie uwagi odbiorcy i zainteresowanie go ofertą jakiejś firmy. Warto zaznaczyć, że mowa o dobrej jakości tekstach, które są napisane zgodnie z wytycznymi i zasadami. Wskazaliśmy wyżej, jakie zadania spełnia tekst opatrzony oznaczeniem sponsorowany – niekoniecznie musi przekonywać do zakupu, ale może mieć na celu choćby poprawienie widoczności w wyszukiwarce czy budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Nie wolno zapomnieć, że artykuł ma być wartościowy z punktu widzenia czytelnika. Oznacza to, że ma być przydatny, powinien odpowiadać na pytania i podsuwać rozwiązania, nie zaś w nachalny sposób zachwalać jakiś konkretny produkt.

Kwestia odpowiedniego zaszeregowania artykułów tego typu od dawna budzi wiele emocji i wątpliwości. Dlatego tak bardzo ważne jest prawidłowe oznaczenie tekstu, a także stworzenie treści, która będzie odpowiadała na potrzeby czytelników. Nawet jeśli uznamy ją za formę reklamy, z całą pewnością można stwierdzić, że jest jej wartościową odmianą, przynoszącą korzyści obu stronom (firmie, która buduje swoją pozycję, a także potencjalnym klientom). Aby tak się jednak stało, treści muszą być tworzone w zgodzie z przepisami prawa.


Zobacz też:
Subskrybuj MagazynPrzedsiebiorcy.pl
google news
Damian Pawłowski
90 Artykuł(y)

o autorze
Z wykształcenia prawnik. Specjalista od prawa gospodarczego oraz finansów. Doradzał w kwestiach prawnych firmom z różnorodnych sektorów. Jego największą pasją jest radzenie sobie z zawiłościami prawa podatkowego.
Artykuły
Nasze propozycje
Content

Link sponsorowany – jak skutecznie wykorzystać jego potencjał?

Content

Link building – jak skutecznie zdobywać linki i pozycjonować swoją stronę internetową?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *