Podpis elektroniczny

Ustawa o podpisie elektronicznym – niezbędne informacje

2 minut(y) czytania

Ustawa o podpisie elektronicznym to niezwykle ważny dokument w polskim prawie. Pozwolił on na przeprowadzenie swego rodzaju rewolucji w życiu wielu przedsiębiorców i nie tylko. Jakie zapisy zawiera ustawa o podpisie cyfrowym? Sprawdź!

Jeszcze do niedawna obowiązująca ustawa o podpisie elektronicznym z 2001 roku regulowała sprawy odnoszące się do elektronicznych sygnatur. Według niej podpis elektroniczny musiał spełniać określone wymogi. Sytuacja uległa jednak zmianie, a 5 września 2016 roku światło dzienne ujrzała nowa ustawa o podpisie elektronicznym. Co ciekawe, w dokumencie tym nie znajdziesz terminu takiego jak bezpieczny podpis elektroniczny. Aktualnie, w rozumieniu nowej ustawy, rozwiązanie to nazywane jest po prostu podpisem elektronicznym. Co warto wiedzieć na ten temat? Czy zmianie uległa tylko terminologia? Czym charakteryzuje się zmodyfikowana ustawa o podpisie elektronicznym? Sprawdź sam!

Czym jest podpis elektroniczny oraz co go definiuje?

Na początek warto wspomnieć o tym, jakie są ustawy o kwalifikowanym podpisie elektronicznym. Wbrew temu, co myślisz, narzędzie to definiowane jest przez dwa różne dokumenty. Pierwszym z nich jest ustawa o podpisie elektronicznym z 2016 roku, o której zaraz dowiesz się nieco więcej. Na tym jednak nie koniec – równie istotne jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 roku. Czym zatem, wedle definicji, jest podpis elektroniczny? 

Podpis elektroniczny – co to jest?

Wedle europejskiej ustawy o podpisie cyfrowym, opisywane rozwiązanie to nic innego jak dane w formie elektronicznej, wykorzystywane przez autora jako sygnatura. Pod terminem tym kryją się podpis zaawansowany oraz kwalifikowany. Pierwszy z nich pozwala na załatwienie niezbyt dużej liczby spraw formalnych, natomiast drugi daje znacznie więcej możliwości. 

Zobacz także:  Certyfikat podpisu elektronicznego – najważniejsze informacje na jego temat!

Bezpieczny podpis elektroniczny a podpis elektroniczny – wszystko, co musisz wiedzieć!

Definicja ustawy o bezpiecznym podpisie elektronicznym z 2001 roku była bardzo zbliżona do tej, która jest aktualnie obecna w Rozporządzeniu eIDAS. Jakie cechy musi mieć bezpieczny podpis elektroniczny? Powinien on:

  • być powiązany z danymi, których późniejsza ewentualna zmiana była wykrywalna;
  • być przypisany tylko i wyłącznie do jednej osoby, która składała podpis;
  • być tworzony z pomocą bezpiecznych sprzętów, a także pod stałą kontrolą osoby odpowiedzialnej za składanie podpisu.

Aktualna ustawa o podpisie elektronicznym jest bardzo zbliżona do tej z 2001 roku. Ówcześnie narzędzie weryfikowane było za pomocą kwalifikowanego certyfikatu. Obecnie jest bardzo podobnie, a podpis elektroniczny z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej nazywany jest po prostu kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Dlaczego podpis kwalifikowany to bardzo dobre rozwiązanie?

Ustawa o podpisie elektronicznym może być dla ciebie nieco zawiła, jednak najważniejsze jest to, co oferuje taka sygnatura. Jedną z najważniejszych zalet jest fakt, że pozwala ona na zdalne składanie dokumentów, co zapewnia oszczędność dużej ilości czasu. 

Na tym nie koniec. Być może jeszcze tego nie wiesz, jednak kwalifikowany podpis elektroniczny ma dokładnie taką samą wagę prawną, jak odręczna sygnatura. Co więcej, część spraw urzędowych można załatwiać tylko i wyłącznie za pośrednictwem internetu. Świetnym tego przykładem są wszelkiego rodzaju sprawozdania finansowe, które od 1 października roku 2018 możesz składać tylko i wyłącznie w sposób zdalny

Na samym końcu należy wspomnieć o bezpieczeństwie. Z pewnością masz co do tego niemałe wątpliwości. Prawda jest jednak taka, że według wielu osób kwalifikowany podpis elektroniczny jest bezpieczniejszy niż odręczna sygnatura. Może o tym świadczyć fakt, że korzystają z niego banki czy ZUS. 
Ustawa o podpisie elektronicznym sprawiła, że coraz więcej spraw można załatwiać przez internet. Jedyne, co musisz zrobić, to posiadać elektroniczną sygnaturę. Zdobądź ją, a twoje życie stanie się prostsze!

Zobacz także:  Podpis cyfrowy – co musisz wiedzieć na jego temat?
Nasze propozycje
Podpis elektroniczny

Odnowienie certyfikatu kwalifikowanego – niezbędne informacje

2 minut(y) czytania
Odnowienie certyfikatu kwalifikowanego okazuje się niezbędne w momencie, gdy jego ważność dobiega końca. W przypadku, gdy nie zdecydujesz się na taki krok,…
Podpis elektroniczny

Jak działa podpis elektroniczny? Sprawdź!

2 minut(y) czytania
Jak działa podpis elektroniczny? Wbrew pozorom odpowiedź na to pytanie nie jest tak trudna, jak mogłoby się wydawać. Warto ją poznać, aby…
Podpis elektroniczny

Certyfikat podpisu elektronicznego – najważniejsze informacje na jego temat!

2 minut(y) czytania
Certyfikat podpisu elektronicznego potwierdza twoją tożsamość w czasie używania podpisu elektronicznego. W związku z tym jest niezbędny. Bezpieczeństwo, jakie zapewnia każdemu obywatelowi,…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *