Kanały komunikacji marketingowej służą do porozumiewania się z odbiorcą, umożliwiają przekazanie mu określonego komunikatu, a jednocześnie pozwalają na odpowiedź. Poszczególne kanały mają określony sposób działania i rodzaj stosowanych komunikatów.
W czasie prac nad strategią marketingową należy określić docelową grupę odbiorców, do której firma chce dotrzeć z informacją o marce, produkcie czy ofercie. Do owej grupy potencjalnych klientów trzeba dostosować kanał komunikacji, a następnie sposób, w jaki komunikat zostanie sformułowany. Nadawca musi zatem wiedzieć, gdzie znajdzie swoich odbiorców i jakim językiem powinien do nich przemawiać. Wybór kanału przekłada się na rodzaj stosowanych narzędzi. Sam kanał jest miejscem, w którym spotykają się nadawca z odbiorcą – komunikatem jest zaś informacja o organizacji, jej ofercie, wartościach, ideach, cechach charakterystycznych. Kanały komunikacji umożliwiają uzyskanie od odbiorcy informacji zwrotnej – w sposób pośredni lub bezpośredni.
Kanały komunikacji marketingowej – miejsce spotkania nadawcy i odbiorcy
Kanały komunikacji marketingowej służą do przepływu informacji marketingowej pomiędzy uczestnikami rynku – oferentem produktu czy usługi (nadawcą) a potencjalnym klientem (odbiorcą). Inaczej mówiąc – są to drogi, którymi przekazywane są owe informacje. Zanim zostanie wybrany odpowiedni kanał komunikacyjny, należy wziąć pod uwagę kilka najważniejszych czynników:
- rodzaj produktu lub typ usługi;
- kto jest nabywcą, czym charakteryzuje się rynek odbiorcy;
- jaką strategię przyjęła firma.
Dobra komunikacja marketingowa nie może być tylko jednostronna, co oznacza, że nie powinna polegać jedynie na przekazywaniu informacji odbiorcy. Ważna jest interakcja, zatem celem będzie uzyskanie informacji zwrotnej. Komunikat musi być podany w atrakcyjny sposób, ukierunkowany na osiągnięcie konkretnych celów. Najlepiej, by był przekazywany za pośrednictwem kilku kanałów jednocześnie.
Istnieje kilkanaście kanałów komunikacji, które możesz wykorzystać, aby nawiązać relacje z potencjalnymi klientami oraz podtrzymać te już trwające. Można je podzielić na podkategorie, biorąc pod uwagę różne kryteria. Najbardziej przejrzysty wydaje się podział na kanały online i offline, czyli umożliwiające przekazywanie informacji w internecie i poza nim. Warto przyjrzeć się najczęściej wykorzystywanym w marketingu sposobom komunikacji z klientem.
Rodzaje kanałów offline
Choć marketing coraz częściej sięga po możliwość komunikowania się kanałami online, tradycyjne kanały offline wciąż są wykorzystywane. Do najważniejszych narzędzi stosowanych w tego rodzaju komunikacji należą:
- katalogi, broszury,
- ulotki;
- działania przedstawicieli handlowych;
- materiały POS (wspierające sprzedaż) – meble reklamowe, standy, displaye, toppery itp. Wyróżniają produkt lub usługę, a ich zadaniem jest przyciągnięcie uwagi klientów oraz przekonanie odbiorcy do podjęcia decyzji zakupowej.
Kanały komunikacji marketingowej online
Do najszerzej wykorzystywanych kanałów komunikacji marketingowej należą obecnie kanały online. Większość biznesu przenosi się do przestrzeni internetowej, a użytkownicy właśnie tam w pierwszej kolejności szukają informacji na temat produktów, usług czy danej firmy. Warto podkreślić, że kanały online dają przedsiębiorcy naprawdę spore możliwości – zwłaszcza ostatnie lata to ogromny rozwój narzędzi, z których mogą korzystać specjaliści zajmujący się marketingiem. Poniżej opisujemy najważniejsze kanały online, które pozwalają dotrzeć do grupy docelowej, dokonać wymiany informacji, budować wizerunek oraz zwiększyć sprzedaż.
Kanały własne
Kanał własny to taki, w którym marka ma pełną kontrolę i wpływ na każdy element komunikatu na dany temat. Narzędzia, jakie są wykorzystywane, abyś mógł promować produkty i usługi twojej marki to przede wszystkim własna strona internetowa lub blog, a także newsletter. Wydawcą jest sama marka, która tworzy media, decyduje o tym, co i komu chce zakomunikować.
Social media
Wiele firm zdaje sobie sprawę, że zaistnienie w mediach społecznościowych może przynieść wiele korzyści. To sposób na prowadzenie skutecznej komunikacji z odbiorcami, którzy mogą reagować i odpowiadać, np. w komentarzach. Social media to kanał pośredni między kanałem własnym a zewnętrznym – marka ma bowiem wpływ na przekazywany komunikat i sprawuje kontrolę nad swoim profilem, jednak jej działania są ograniczone przez właściciela platformy. Wybór odpowiednich mediów społecznościowych ma znaczenie – należy go dostosować do charakteru działalności firmy i grupy docelowej. Warto pamiętać, że social mediach inni użytkownicy również mogą zamieszczać informacje o marce (opinie).
Kanały zewnętrzne
Kanały zewnętrzne to głównie content publikowany na zewnętrznych portalach i blogach, które współpracują z firmą. W tej kategorii należy wymienić dwa typy kanałów. Bezpłatne rozwijają się zazwyczaj bez większej ingerencji marki. Są to:
- fora dyskusyjne;
- wszelkiego rodzaju opinie czy recenzje zamieszczane przez użytkowników i klientów.
Z kolei kanały płatne obejmują płatne treści informacyjne oraz artykuły, a także kampanie reklamowe w social mediach i Google Ads, współpracę z influencerami. W tej kategorii znajdą się wszystkie narzędzia, za których wykorzystanie należy zapłacić.
Który kanał komunikacji z klientem wybrać? Czy korzystać z różnych kanałów?
Dzięki kanałom komunikacji możesz opowiedzieć o twojej firmie, zaprezentować ofertę, nawiązać kontakt z obecnymi i przyszłymi klientami. Budujesz pozytywny wizerunek marki, kreujesz się na eksperta w swojej branży i pokazujesz, jakimi wartościami kierujesz się na co dzień. Oczywiście, aby osiągnąć cel, czyli zaistnieć w świadomości konsumentów, ale także zainteresować ich swoją ofertą, musisz mieć opracowaną strategię, która uwzględni rodzaj kanałów, z których skorzystasz. Dobór odpowiednich kanałów jest kluczem do sukcesu – musisz wiedzieć, jak trafiać do własnej grupy odbiorców. Zastanów się, w jaki sposób i jakim językiem do niej przemawiać. Rozstrzygnij, czy lepszy będzie profil na Facebooku, czy LinkedIn. Sprawdź, kto korzysta z poszczególnych źródeł informacji i sposobów komunikowania się, by po analizie wybrać najkorzystniejszy sposób komunikacji marki.
Specjaliści tłumaczą, że zasadą udanej komunikacji jest korzystanie z kilku kanałów jednocześnie – ograniczanie się do jednego najprawdopodobniej nie przyniesie oczekiwanych efektów. Należy również pamiętać, że komunikat wysyłany do klientów musi być spójny. Poza wypuszczaniem informacji na zewnątrz koniecznie trzeba przyglądać się informacji zwrotnej, analizując jej wpływ na działalność firmy.
Kanały komunikacji marketingowej to media, czyli środki masowego przekazu (telewizja, radio, internet, prasa), a także miejsca i ludzie. Do tej ostatniej kategorii można zaliczyć np. imprezy organizowane przez działy public relations, które mają sprzyjać promocji marki i budowaniu jej pozytywnego wizerunku. Jak jeszcze firmy mogą kontaktować się ze swoimi klientami? Chętnie korzystają z formularzy kontaktowych, wspomnianych newsletterów, a także wiadomości tekstowych (SMS) oraz głosowych (VMS).
Kanał ustny i pisemny
Pokazaliśmy najważniejszy podział kanałów komunikacji marketingowej, warto jednak przypomnieć o najbardziej podstawowym rozróżnieniu – na kanał ustny i pisemny. Do pierwszej grupy zaliczamy wszelkie wypowiedzi osobiste – przemówienia, prezentacje, spotkania. Tego rodzaju komunikacja zawęża jednak grono osób, do których dociera komunikat. Zaletą jest jednak możliwość otrzymania natychmiastowej odpowiedzi od rozmówców. Korzystając z kanału ustnego, możesz opowiedzieć o nowych produktach i planach, a także zaprezentować atuty swojej marki.
Kanał pisemny obejmuje wszelkiego rodzaju content – wiadomość tego rodzaju można dobrze zaplanować i kontrolować. Wadą jest konieczność oczekiwania na odpowiedź (jeśli celem jest jej uzyskanie) oraz niemożność wychwycenia gestów niewerbalnych.
Jeżeli potrzebujesz wartościowych treści, których możesz użyć w swoich kanałach komunikacyjnych, skorzystaj z platformy Contentation. Po rejestracji zamówisz tu artykuł sponsorowany, który w atrakcyjny sposób pozwoli przedstawić klientom twoją ofertę. To doskonały sposób na zwiększenie skuteczności komunikacji – wypróbuj i śledź efekty działań!
Komunikując się z odbiorcą, musisz zachęcać go do rozmowy. Jeżeli twoja obecność będzie ograniczała się jedynie do umieszczania komunikatów, nie osiągniesz efektu, o który ci chodzi. Staraj się rozmawiać ze swoimi klientami. Daj im możliwość zareagowania na informację – choćby poprzez komentarz, opinię czy zapisanie się do newslettera. Wykorzystuj wiele kanałów jednocześnie, aby zwiększyć swoje szanse na powodzenie. Nie rezygnuj z pomocy specjalistów, którzy pomogą zaplanować twoją obecność w mediach i stworzyć atrakcyjny dla odbiorcy przekaz.
- Narzędzia komunikacji marketingowej – z których kanałów warto korzystać?
- Marketing internetowy – czym jest marketing online i jak działa? Rodzaje marketingu w sieci
- Proces komunikacji marketingowej i jego elementy
- Reklama w internecie – promowanie firmy. Skuteczne metody reklamy
- Etapy kampanii reklamowej – planowanie i tworzenie kampanii reklamowej