Profesjonalny system BDO to niezwykle użyteczne narzędzie, które znacząco ułatwia przedsiębiorcom „rozliczenie się” z obowiązkowego wypełnienia informacji o nieczystościach w Bazie Danych Odpadowych. Czym charakteryzują się najlepsze platformy? Wreszcie, do kiedy trzeba złożyć sprawozdanie roczne BDO za 2022 rok?
Baza Danych Odpadowych – co warto o niej wiedzieć?
Zakres jej funkcjonowania reguluje ustawa o odpadach w zakresie ewidencji i sprawozdań. To dość nowy akt prawny, który wszedł w życie 31 stycznia 2020 roku, choć już wcześniej można było dobrowolnie skorzystać z BDO – precyzując, od 16 grudnia 2019 roku.
Na pierwszy rzut oka obsługa całego rejestru może sprawiać wrażenie bardzo skomplikowanej. Trudno się temu dziwić: duża ilość kategorii, sporo danych, jakie trzeba podawać, to tylko niektóre wyzwania, z którymi muszą mierzyć się przedsiębiorcy. Na szczęście z pomocą przychodzi profesjonalny, intuicyjny w obsłudze, program do obsługi BDO od GS Software.
Z poziomu narzędzia można zarządzać m.in.:
- aktualnym katalogiem odpadów,
- metodami odzysku i unieszkodliwiania nieczystości,
- kartami ewidencji i przekazania odpadów,
- raportami KPO.
Warto zwrócić też uwagę na to, że zgodnie z literą prawa, obowiązek wypełniania danych odpadowych dotyczy dość szerokiego grona podmiotów gospodarczych. Sprawozdanie roczne BDO dotyczy między innymi importerów i producentów opakowań, czy firm, które na terytorium Polski wprowadzają do obiegu opony, pojazdy, baterie, akumulatory lub sprzęt elektroniczny. W praktyce oznacza to, że taki software może ułatwić pracę sporej liczbie firm w naszym kraju.
Sprawozdanie roczne BDO – do kiedy trzeba je złożyć?
Zgodnie z literą prawa, dokument za 2022 rok należy złożyć do 15 marca 2023 roku. Właściciel firmy lub wyznaczona przez niego osoba musi wypełnić dane aż z 13 działów tematycznych. Warto zaznaczyć, że różne rodzaje działalności muszą podawać zupełnie inne dane, co dokładnie definiuje ustawa o BDO.
Co, jeśli zapomnimy złożyć dokumentu w terminie? W takiej sytuacji trzeba niezwłocznie uzupełnić wszystkie niezbędne dane. W przeciwnym razie ryzykujemy karę w wysokości aż pięciu tysięcy złotych.
Należy jednak pamiętać o tym, że przepisy nie narzucają obowiązku składania sprawozdania przez podmiot, który w danym roku kalendarzowym nie wprowadził do obiegu nieczystości. W takiej sytuacji możemy mówić o tzw. sprawozdaniu zerowym, które definiuje ustawa o odpadach z 14 grudnia 2012 roku.
Jakie dane należy umieścić w sprawozdaniu BDO?
Rejestracja w BDO krok po kroku jest bardzo prosta, a kluczową rolę odgrywają dane identyfikacyjne, dzięki którym instytucja nadzorująca będzie w stanie szybko powiązać Twoją działalność z raportem. W zgłoszeniu musisz podać:
- NIP,
- informacje rejestrowe,
- imię i nazwisko właściciela działalności gospodarczej.
Aby nie pogubić się w gąszczu wszystkich niezbędnych informacji, warto skorzystać z profesjonalnych aplikacji do obsługi BDO, które w dużym stopniu optymalizują cały proces i dodatkowo minimalizują ryzyko popełnienia błędu, który mógłby skończyć się nałożeniem mandatu.
Warto docenić też te aplikacje, które oferują dostęp do najnowszej, zaktualizowanej bazy BDO oraz mają niewielkie wymagania systemowe, dzięki czemu bez trudu można uruchomić je także na starszych komputerach. Wszystkie te cechy spełniają aplikacje od polskiej firmy – GS Software.
- Jak dobrze wybrać software house? 4 porady
- Oprogramowanie do zarządzania produkcją: co warto wiedzieć na początku?
- Wdrożenie Comarch Optima do Twojej firmy – jak dobrać odpowiednie moduły systemu?
- Gdzie szukać oszczędności, gdy sprzedajesz w sieci – wskazówki dla branży e-commerce 2024
- Cloud development – wprowadzenie