Jak rozwijać firmę w sieci?
Jak docierać z ofertą do większej liczby klientów? Dzięki prowadzeniu działań w Internecie. Według statystyk Google 65% internautów szuka w wyszukiwarce firm, produktów i usług. Warto więc promować swoją ofertę w sieci, aby móc skutecznie sprzedawać oraz rozwijać własną działalność. W związku z tym każdy przedsiębiorca powinien dziś zadbać o widoczność firmy w świecie online. To szansa na wyprzedzenie konkurencji i sposób na odniesienie sukcesu.
Co robić, by z powodzeniem promować się w Internecie? Kluczem jest dobrze przemyślana i przygotowana strategia działania. Należy wykorzystywać odpowiednio dobrane kanały i sprawdzone narzędzia. Wiele zależy od branży oraz celów, jakie chcemy osiągnąć. Marketing internetowy to mnóstwo różnych działań, dających szereg możliwości. Celem może być przykładowo budowanie wizerunku, zwiększenie rozpoznawalności firmy czy poprawa wyników sprzedażowych.
Podstawą prowadzenia biznesu jest dziś na pewno strona internetowa. To wirtualna wizytówka firmy i kanał, który wspiera sprzedaż produktów czy usług. Istotna jest także realizacja działań SEO, tworzenie kampanii reklamowych w Internecie, promocja w mediach społecznościowych czy prowadzenie działań z zakresu Content Marketingu.
Jakie korzyści daje marketing internetowy?
Przedsiębiorcy z sektora MŚP, chcąc wyróżnić się na tle konkurencji, powinni w maksymalny sposób wykorzystać swoją obecność w Internecie i możliwości e-marketingu. Dzięki odpowiednim działaniom można przede wszystkim:
- budować świadomość i wizerunek marki,
- zdobyć rozpoznawalność na rynku,
- docierać do większego grona potencjalnych klientów,
- zwiększać sprzedaż,
- zdobywać zaufanie i dbać o dobre relacje z odbiorcami.
Aby skutecznie zawalczyć o klienta, trzeba dotrzeć z ofertą do osób zainteresowanych ofertą oraz przedstawić ją w atrakcyjny sposób. Jak jednak trafić do swojej grupy docelowej, przekonać do zakupu i wyprzedzić konkurencję? Nie jest to takie proste. Dziś właściciele małych i średnich firm często nie nadążają za zmianami i innowacjami. Marketing internetowy jest bowiem dynamiczny i dość skomplikowany. Przedsiębiorcy mają też dużo obowiązków i brakuje im czasu, aby samodzielnie prowadzić wszystkie działania. Dlatego właśnie decydują się na podjęcie współpracy ze specjalistami, którzy oferują kompleksowe usługi.
– Mali i średni przedsiębiorcy stale mierzą się z wieloma wyzwaniami, dlatego potrzebują narzędzi, aby pozyskiwać klientów i się rozwijać. Coraz częściej decydują się na podjęcie współpracy z ekspertami, którzy pomagają im skutecznie promować ich firmy poprzez kanały i działania online. Nasi specjaliści przygotowują odpowiednią strategię dopasowaną do potrzeb i specyfiki biznesu, a następnie rzetelnie ją realizują. Oferują przy tym pełne doradztwo, indywidualne podejście i wsparcie – mówi Katarzyna Jezierska, Członek Zarządu, Dyrektor Marketingu WeNet.
Jakie są główne zasady marketingu online?
Należy przypomnieć, że przed podjęciem jakichkolwiek działań ważne jest przygotowanie odpowiedniej strategii e-marketingowej. Nigdy nie można bowiem działać na oślep. Dobry plan to podstawa. Warto znać i brać pod uwagę podstawowe zasady, które przybliżają do sukcesu.
- Określenie swojej grupy docelowej
Na początku trzeba koniecznie sprecyzować, kto jest odbiorcą sprzedawanych produktów czy usług. Oferta nigdy nie jest przecież kierowana do wszystkich. Zawsze ma swoją konkretną grupę docelową. Należy więc określić profil konsumenta, biorąc pod uwagę różne kryteria demograficzne czy behawioralne. Warto zastanowić się, jakie ma on potrzeby, problemy i motywacje zakupowe.
Dzięki sprecyzowaniu targetu (grupy docelowej) można następnie przede wszystkim wybrać odpowiednie kanały dotarcia do potencjalnych klientów i język komunikacji oraz przygotować skuteczne treści na stronę WWW.
- Sprecyzowanie celów biznesowych
Aby zaplanować odpowiednie działania i wybrać kanały, należy jeszcze najpierw określić swoje cele. Trzeba sprecyzować, co chcemy osiągnąć i jakimi metodami. Na początku może być to np. zwiększenie świadomości marki. Cele zawsze powinny być konkretne, realne, rozłożone w czasie i mierzalne.
- Spójna komunikacja we wszystkich kanałach
Marka powinna mieć swoją tożsamość i osobowość oraz wyraźnie ją komunikować w wybranych kanałach. Komunikacja z odbiorcami powinna być spójna i płynna, niezależnie od tego, gdzie się będzie odbywać – czy to na stronie WWW, czy w mediach społecznościowych bądź w mailingu. Odbiorcy powinni kojarzyć daną markę z konkretnymi wartościami czy cechami oraz uważać ją za wiarygodną. Ważna jest też identyfikacja wizualna i estetyczna prezentacja graficzna.
- Mierzenie wyników
Samo prowadzenie działań marketingowych w Internecie nie wystarczy. Trzeba jeszcze na bieżąco monitorować wyniki. Analiza działań pomoże określać, co się sprawdza, a co nie. Dzięki temu można np. optymalizować kampanie i wprowadzać niezbędne zmiany, aby uzyskiwać jeszcze lepsze efekty.
- Nawiązywanie relacji z odbiorcami
W marketingu online bardzo istotne jest też nawiązywanie relacji z klientami – zarówno tymi potencjalnymi, jak i obecnymi. Warto zacieśniać więzi dzięki odpowiedniej komunikacji. W budowaniu trwałych relacji pomaga np. Content Marketing, czyli marketing treści. Publikowanie wartościowych i merytorycznych artykułów czy materiałów video to sposób na zbudowanie wizerunku eksperta i zdobycie zaufania u odbiorców oferty.
Strona WWW jako wirtualna wizytówka firmy
Jak już wspomnieliśmy, posiadanie własnej strony internetowej stało się już koniecznością. Firmowa witryna to wirtualna wizytówka przedsiębiorstwa oraz miejsce do prezentowania oferty. Powinna pokazywać firmę z jak najlepszej strony oraz umożliwiać zainteresowanym osobom nawiązanie wygodnego i szybkiego kontaktu.
Witryna internetowa to niejednokrotnie pierwsze miejsce styczności klienta z firmą. Aby przyciągała uwagę i zachęcała do zakupu produktów czy usług, musi być estetyczna, nowoczesna i funkcjonalna. Trzeba zaprojektować ją zgodnie z zasadami User Experience. Chodzi o to, by wywoływała wśród odwiedzających użytkowników pozytywne doświadczenia. Internauci powinni bez problemu znajdować na niej wszystkie niezbędne informacje. Strona WWW powinna być też responsywna, a więc dostosowana do urządzeń mobilnych, a także bezpieczna, intuicyjna i wygodna w przeglądaniu oraz szybka w działaniu.
Strona WWW jest też kanałem, który wspiera sprzedaż. Za jej pomocą można docierać do większej liczby potencjalnych klientów 24/7. Celem firmowej witryny jest budowanie wizerunku przedsiębiorstwa i zachęcanie do skorzystania z oferty. Oferta ta powinna być przedstawiona szczegółowo, a przy tym atrakcyjnie i zwięźle. Dzięki temu można zwiększyć swoje wyniki sprzedażowe.
Strona internetowa przyniesie korzyści biznesowi, jeśli będzie dobrze przemyślana i prawidłowo zaprojektowana, zgodnie z najnowszymi trendami. Jej stworzenie warto powierzyć specjalistom, którzy znają się na technologii i są na bieżąco z nowościami oraz mają wiedzę i umiejętności. Projektowanie i budowa stron wymaga zarówno umiejętności technicznych, jak i kreatywności czy zmysłu estetycznego.
– Coraz więcej przedsiębiorców z sektora MŚP zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest posiadanie nowoczesnej strony internetowej. Właściciele firm widzą, że przynosi ona biznesowi wiele korzyści – mówiKatarzyna Gordyczukowska, kierownik zespołu Customer Experience w WeNet. – Od 2020 roku nasi specjaliści zbudowali już ponad 11 tysięcy stron. Stale pytamy ich właścicieli, co sądzą o współpracy z nami. Wyniki są bardziej niż satysfakcjonujące. 93% ocenia nasze usługi bardzo dobrze lub dobrze, a 91% jest zadowolonych z naszego wsparcia w trakcie produkcji i po publikacji – dodaje Katarzyna Gordyczukowska.
SEO, czyli sposób na zbudowanie widoczności firmy w sieci
Strona internetowa to nie wszystko. Aby przyciągała klientów, trzeba jeszcze zadbać, by była dobrze widoczna w Internecie. Jak to zrobić? Z pomocą przychodzą tutaj działania SEO.
SEO (skrót od Search Engine Optimization) to optymalizacja stron internetowych pod kątem algorytmów Google. Celem działań optymalizacyjnych jest zdobycie lepszej pozycji danej witryny w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania. Im wyżej strona WWW będzie wyświetlać się w wynikach, tym więcej użytkowników, czyli potencjalnych klientów zacznie ją odwiedzać.
Pozycjonowanie strony składa się z działań on-site (prowadzonych na stronie), takich jak optymalizacja treści i aspektów technicznych witryny, ale też działań off-site (poza stroną). W tym drugim przypadku chodzi o budowanie wartościowego profilu linkowego.
Trzeba zaznaczyć, że pozycjonowanie jest procesem dość skomplikowanym, pracochłonnym i długotrwałym. Z pewnością nie jest to czynność jednorazowa. Wymaga wiedzy, umiejętności i prowadzenia niezbędnych działań na bieżąco. Umiejętnie realizowane działania SEO przynoszą jednak wiele korzyści biznesowi, w tym wzrost ruchu na stronie i lepszą widoczność, a w efekcie także większą liczbę klientów. Aby wyniki były zadowalające, najlepiej skorzystać z usług specjalistów SEO.
Jakie jeszcze działania z zakresu e-marketingu warto prowadzić?
Jak jeszcze promować i prowadzić biznes w Internecie? Marketing internetowy daje niezliczone możliwości. Warto oczywiście prowadzić firmowy profil w Social Mediach, aby budować rozpoznawalność, promować ofertę i docierać do nowych osób. Według raportu Digital 2022: Poland prawie 66% polskich internautów używa mediów społecznościowych do znajdowania informacji o markach i produktach.
Ponadto wiele małych i średnich firm chce promować się na lokalnym rynku. Pomaga w tym wizytówka w Google Moja Firma (Google My Business, skrót GMB). To przydatne narzędzie, które umożliwia zwiększenie widoczności firmy na wyszukiwania lokalne, takie jak np. ,,mechanik samochodowy Gdańsk’’. Dzięki wizytówce w GMB klienci mogą łatwiej znaleźć daną firmę w swojej okolicy. Co ważne, wizytówka pozwala nie tylko na atrakcyjne wyświetlanie najważniejszych informacji o firmie, ale też pokazuje opinie klientów, które są dziś dla konsumentów ważnym czynnikiem, wpływającym na podjęcie decyzji o zakupie.
Warto tutaj jeszcze wspomnieć o firmowych wizytówkach w wartościowych i popularnych katalogach firm, takich jak PanoramaFirm.pl, BiznesFinder.pl czy pkt.pl. Prezentacja w takich serwisach internetowych także zwiększa widoczność firmy, pomaga budować rozpoznawalność i trafiać do nowych zainteresowanych ofertą osób.
Możliwości jest wiele. Grunt to dobrze przygotowana strategia dostosowana do potrzeb danego biznesu. Następnie trzeba zadbać o jej umiejętne realizowanie i mierzenie efektów. Wszystko to wymaga czasu, wiedzy i doświadczenia. Przedsiębiorcy, którzy potrzebują wsparcia, korzystają z usług specjalistów. Przykładem są doradcy internetowi WeNet, którzy od lat pomagają firmom z sektora MŚP promować się w sieci.
Treść promocyjna
- Jak budowanie rozpoznawalności w Internecie pomaga się rozwijać i pokonywać przeszkody w trudnych czasach
- Jak wypromować sklep internetowy?
- Integracja marketingu afiliacyjnego z innymi strategiami promocyjnymi
- Lokalne SEO. Jak pozycjonować firmę w Białymstoku?
- Wizerunek marki – jak go zbudować w 7 krokach?