Od 18 listopada do 31 grudnia br. firmy, które były zobowiązane do zawarcia umowy o zarządzanie Pracowniczymi Planami Kapitałowymi (PPK), ale do tej pory tego nie zrobiły, będą otrzymywać stosowne wezwania od Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). W sumie takie pisma otrzyma prawie 650 tys. przedsiębiorstw.
PPK: kto otrzyma wezwanie
Wezwanie otrzymają ci pracodawcy, którzy mimo deklaracji o wspomnianych składkach za osoby zatrudnione, nadal nie widnieją w ewidencji PPK, prowadzonej przez PFR. W dedykowanym piśmie będzie zawarta prośba o wyjaśnienie tej sytuacji. Dokument może zostać wysłany w jednej z dwóch form. Pierwsza, to droga elektroniczna, gdzie w treści będzie widoczny odnośnik umożliwiający przejście do odpowiedniego formularza. Wypełniając go, pracodawca ma możliwość poinformowania PFR o zawarciu umowy o zarządzanie PPK albo o przyczynie braku tej umowy. Wszystko to znajdziemy w profilu informacyjnym ZUS (PUE). Jeśli dany podmiot nie posiada PUE, wówczas wezwanie zostanie przesłane pocztą.
PPK: jakie podmioty są zwolnione z obowiązku
Pracownicze Plany Kapitałowe nie obowiązują jedynie trzy poniższe grupy:
- mikroprzedsiębiorcy, ale wyłącznie wówczas, gdy wszystkie osoby zatrudnione złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK;
- osoby fizyczne zatrudniające osobę fizyczną – w zakresie niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą;
- podmioty, które – w dniu objęcia ich przepisami ustawy o PPK – prowadziły Pracowniczy Program Emerytalny (PPE) oraz naliczały i odprowadzały składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5 proc. wynagrodzenia dla minimum 25% osób zatrudnionych i nadal są uprawnione do korzystania z tego zwolnienia.
Warto zaznaczyć, że jeśli dany podmiot zalicza się do któregoś z powyższych przypadków, wówczas i tak zobowiązany jest do poinformowania PFR o przyczynie braku umowy.
PPK: jak zawrzeć umowę
Jeżeli pracodawca nie jest zwolniony z PPK, powinien jak najszybciej zawrzeć umowę o zarządzanie PPK z wyznaczoną instytucją finansową (PFR TFI) lub wybrać instytucję finansową, z którą chce zawrzeć tę umowę. Wszystkie instytucje finansowe, zarządzające rachunkami PPK oraz ich oferty można znaleźć na oficjalnym portalu programu – www.mojeppk.pl. Na zawarcie umowy o zarządzanie PPK pracodawca ma 30 dni od otrzymania wezwania. Po wyborze instytucji finansowej i podpisaniu umowy o zarządzanie PPK, pracodawca powinien poinformować o tym PFR poprzez otrzymany formularz. Cały proces ułatwi witryna www.mojeppk.pl/wezwania, gdzie w szczegółowy i przystępny sposób jest opisany krok po kroku jak wykonać ten proceder.
PFR Portal PPK daje pracodawcom także możliwość uczestniczenia w darmowych szkoleniach online prowadzonych przez doświadczonych ekspertów, którym będzie można zadawać pytania. Dodatkowo dostępne będą również webinaria. Te, cyklicznie, będą odbywać się od 24 listopada, w każdą środę o godz. 12.00.
Źródło: PAP
- PPK: 700 tys. firm nie wdrożyło systemu. Od września Polski Fundusz Rozwoju będzie wysyłać pisma z ostrzeżeniem
- Black Friday 2022. Czarny Piątek w sklepach
- Ogłoszono wyrok TSUE w sprawie kredytów we frankach
- Pracodawca będzie mógł weryfikować, czy pracownik jest zaszczepiony. Posłowie PiS przygotowali projekt ustawy
- Koronawirus w Polsce. Rząd rozważa potencjalne obostrzenia. Miałyby wejść w życie 1 grudnia