Jak wygląda podpis elektroniczny? Nie ma co się oszukiwać, dla większości Polaków zdalne sygnowanie dokumentów w dalszym ciągu jest niewyobrażalne i wydaje się trudne. Sprawdź sam, co warto wiedzieć na ten temat i jak rozpoznać podejrzany plik.
Każda wizyta w urzędzie z pewnością kojarzy ci się z długimi kolejkami. Prawda jest jednak taka, że nowoczesne rozwiązania pozwalają tego bardzo łatwo uniknąć. Do nich zalicza się podpis przez internet, który z roku na rok staje się coraz popularniejszy. Część osób zdaje sobie sprawę z tego, jak wygląda podpis elektroniczny, jednak wiele nadal nie wie na jego temat zbyt wiele.
Czym się charakteryzuje podpis elektroniczny? Jak wygląda taka sygnatura? Jak bezpiecznie z niej korzystać? Czy jest przeznaczona też dla osób prywatnych? Odpowiedzi na te i inny pytania znajdziesz właśnie w tym artykule!
Podpis elektroniczny – co to jest?
Jeszcze zanim dowiesz się, jak wygląda podpis elektroniczny, sprawdź, co daje ci to rozwiązanie. Elektroniczna sygnatura to nic innego jak narzędzie, które pozwala ci na identyfikację tożsamości w sieci, a także zdalne podpisywanie wszelkiego rodzaju dokumentów. Jego zadaniem jest ułatwienie codziennych czynności wszystkim przedsiębiorców, jak i zwykłym obywatelom. Przyporządkowany jest tylko i wyłącznie jednej osobie, dlatego bezpieczeństwo jego stosowania stoi na możliwie najwyższym poziomie. Przekonaj się, jak powinien wyglądać podpis elektroniczny!
Podpis elektroniczny – jak wygląda?
Jak wygląda podpis elektroniczny i jak go rozpoznać? Na samym początku należy zaznaczyć, że zdalne sygnowanie jakiegokolwiek dokumentu odbywa się poprzez polecenie złożenia podpisu elektronicznego. Efektem tego jest obliczenie skrótu konkretnego pliku.
Jego nazwa zależna jest od typu dokumentu. Najczęściej określa się go terminem „odcisku palca”. Co to oznacza? Oczywiście to, że znalezienie dwóch różnych dokumentów, które mają dokładnie ten sam skrót, jest po prostu niemożliwe.
Na tym nie koniec. Kolejnym krokiem jest zaszyfrowanie pliku danym kluczem prywatnym. Efektem tego wszystkiego jest przesyłka składająca się z oryginalnego dokumentu, zaszyfrowanego skrótu pliku oraz unikalnego certyfikatu kwalifikowanego. Trafia ona do wybranego adresata.
Jak powinien prezentować się podpis elektroniczny?
Choć już wiesz, jak wygląda podpis elektroniczny w teorii, to z pewnością chciałbyś dowiedzieć się na ten temat nieco więcej. Dokument, który był sygnowany w ten sposób nie ma na sobie odręcznego podpisu. Zamiast tego będziesz miał dostęp do informacji, która zawiera dane pozwalające na weryfikację elektronicznej sygnatury. W przypadku, gdy dysponujesz odpowiednią wersją pliku, bez większego problemu będziesz mógł sprawdzić wiarygodność podpisu.
Co zrobić w przeciwnym razie? Rozwiązaniem tego problemu jest faksymile, czyli nic innego jak dokładna kopia twojego odręcznego podpisu. Sam program automatycznie nanosi ją na dokument w czasie podpisywania. Jak wygląda PDF z podpisem elektronicznym? Bardzo podobnie do standardowego!
PDF z podpisem elektronicznym – jak to zrobić?
Wiesz już, jak wygląda podpis elektroniczny – warto jednak, abyś dowiedział się, jak sygnować plik PDF. W dokumentach tego typu możliwe jest zweryfikowanie autentyczności, dlatego bardzo ważne jest to, aby korzystać z właśnie takiego rozwiązania. Jak elektronicznie podpisać dokument PDF w programie Adobe Acrobat Reader? Oto instrukcja krok po kroku.
- Otwórz wybrany plik.
- Kliknij „Narzędzia”, po czym „Certyfikaty”, a następnie „Podpisz cyfrowo”.
- Wybierz miejsce, w którym chcesz umieścić swój certyfikat.
- Wybierz określony certyfikat i kliknij „Podpisz”.
- Wybierz miejsce zapisania pliku oraz kliknij „Zapisz”.
- Podaj kod PIN.
Jak sam widzisz, odpowiedź na pytanie, jak wygląda podpis elektroniczny jest prostsza niż mogłoby ci się wydawać. Rozwiązanie to jest niezwykle wygodne i ma wiele zalet, dlatego naprawdę warto się nim zainteresować. Zwłaszcza, że podpisać dokumenty elektronicznie możesz nawet we własnym domu, jeśli tylko masz wszystkie potrzebne narzędzia.
- Podpis elektroniczny – furtka do załatwiania spraw przez internet
- XAdES i PAdES – formaty elektronicznego podpisu kwalifikowanego. Najważniejsze informacje
- Kwalifikowany podpis elektroniczny – cena i zakres możliwości certyfikatu. Ile kosztuje podpis elektroniczny?
- Podpis cyfrowy – co musisz wiedzieć na jego temat?
- Jak działa podpis elektroniczny? Sprawdź!