Jak działa podpis elektroniczny? Wbrew pozorom odpowiedź na to pytanie nie jest tak trudna, jak mogłoby się wydawać. Warto ją poznać, aby zrozumieć bezpieczeństwo stosowania tego rozwiązania. Sprawdź, jak podpisać dokument elektronicznie.
Postęp techniczny oraz cyfryzacja sprawiły, że życie każdego człowieka uległo zmianie. Aktualnie nie jest problemem skontaktowanie się z osobą, która znajduje się na drugim końcu świata. Jeszcze do niedawna natomiast niemałym kłopotem była weryfikacja tożsamości w sieci. Dziś zostało to rozwiązane poprzez usługi zaufania, takie jak podpisy kwalifikowane. Sprawdź sam, jak działa podpis elektroniczny!
Jakie wyróżniamy rodzaje podpisów elektronicznych?
Jeszcze zanim uzyskasz odpowiedź na pytanie, jak działa podpis elektroniczny, z pewnością chciałbyś dowiedzieć się, jakie wyróżnia się typy tej sygnatury. To istotne, bo nie wszystkie dają takie same możliwości. Są to:
- zwykły podpis elektroniczny – potwierdzenie danych osoby odbywa się w sposób elektroniczny. Pozwala on na późniejsze sprawdzenie tożsamości człowieka, który podpisuje się pod danym dokumentem;
- zaawansowany podpis elektroniczny – to najpopularniejszy typ podpisu. Dzięki niemu możliwe jest powiązanie dokumentu z autorem oraz jego sygnaturą.
- kwalifikowany podpis elektroniczny – to najbezpieczniejsza oraz najbardziej restrykcyjna forma elektronicznej sygnatury. Musi spełniać określone wymagania organizacyjne, jak i techniczne, a korzystanie z niego nie będzie możliwe bez certyfikatu kwalifikowanego.
Przez to, jak działa podpis elektroniczny, jest on wykorzystywany naprawdę często. Używają go nie tylko prywatne firmy, ale również urzędy. Podpisy o różnych poziomach zaawansowania sprawdzają się w rozmaitych warunkach.
Podpis elektroniczny – zasada działania!
Od strony technicznej to, jak działa podpis elektroniczny, jest dość skomplikowane. Narzędzie to bazuje na matematycznym algorytmie, a przy tym łączy w sobie wszelkie środki organizacyjne, prawne oraz techniczne w taki sposób, aby możliwe było przyporządkowanie podpisu elektronicznego tylko i wyłącznie jednej osobie. Jeśli sygnatura spełnia wszystkie te wymogi, będzie równoznaczna z archaicznym już podpisem odręcznym.
Wiele osób uważa, że nowatorskie rozwiązanie nie jest bezpieczne, dlatego stara się go unikać. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna, a technicy, jasno mówią, że elektroniczny podpis to bezpieczniejsza forma sprawdzania tożsamości niż odręczna sygnatura.
Podpis elektroniczny – jak go wykorzystać?
Mimo tego, że już wiesz, jak działa podpis elektroniczny, to jeszcze nie dowiedziałeś się, jak podpisać dokument elektronicznie. Do tego celu warto wykorzystywać program Adobe Reader. W ten sposób będziesz mógł mieć pewność, że odbiorca twojego dokumentu będzie w stanie otworzyć go bez żadnych problemów.
Sprawdź, jak podpisać dokument elektronicznie krok po kroku.
- Otwórz dokument w formacie PDF.
- Zjedź na sam dół pliku i odnajdź opcję „Więcej narzędzi”, następnie „Certyfikaty” oraz „Podpisz cyfrowo”.
- Wybierz pole, w którym chcesz dokonać swojego podpisu, oraz kliknij opcję „Kontynuuj”.
- Wpisz swój kod PIN oraz kliknij „Podpisz”, po czym „Zachowaj”, aby zapisać swój plik.
Teraz już doskonale wiesz, jak działa podpis elektroniczny. Mimo tego, że jego zasada działania jest dość skomplikowana, to jest to rozwiązanie w pełni bezpieczne. Twoja tożsamość potwierdzona jest przez specjalny certyfikat, którego sfałszowanie jest niemalże niemożliwe, a dokonanie tego jest przestępstwem, za które grozi kara pozbawienia wolności.
- Podpis elektroniczny – furtka do załatwiania spraw przez internet
- Kwalifikowany podpis elektroniczny – cena i zakres możliwości certyfikatu. Ile kosztuje podpis elektroniczny?
- Podpis cyfrowy – co musisz wiedzieć na jego temat?
- Jak wygląda podpis elektroniczny? Sprawdź, aby nie dać się oszukać!
- Profil zaufany a podpis elektroniczny – różnice i cechy wspólne