Prowadzenie firmy

Networking, czyli relacje w biznesie szansą na rozwój i zysk

3 minut(y) czytania

Networking staje się coraz bardziej popularny. Sprawdź, na czym on polega. Tworzenie sieci kontaktów w ramach networkingu biznesowego pozwala zaś pozyskać wartościowych pracowników i kontrahentów. Dowiedz się, jak to działa w biznesie i nie tylko!

„Nieważne kogo ty znasz, lecz ważne kto zna ciebie”. Czy te słowa są prawdziwe? Można się sprzeczać. Nie ulega jednak wątpliwości, że odpowiednia sieć kontaktów ułatwia nasze życie zawodowe i prywatne. Rozpowszechniane są również tak chwytliwe teorie, jak ta, że od dowolnego człowieka na planecie dzieli cię jedynie sześć osób. Pozwala to oczami wyobraźni zobaczyć, jak dzięki powiększaniu sieci kontaktów (bo tym w skrócie jest networking) poznasz w końcu osoby wpływowe i takie, które umożliwią ci rozwój i wskoczenie na „drabinie życia” o kilka szczebelków wyżej. Niewątpliwie w XXI wieku networking jest pojęciem, który należy znać, ale i wcielać w życie. Przeczytaj artykuł i najpierw poszerz swoją wiedzę!

Networking – co to jest?

Co to jest networking? Najczęściej pojawiająca się definicja mówi, że to „budowa i podtrzymywanie relacji”. W polskim tłumaczeniu to angielskie słowo oznacza „sieć” (sieć kontaktów). Jest to jednak na tyle ogólna definicja, że może być niejasna. Dlatego by zrozumieć faktyczne znaczenie tego pojęcia, trzeba poddać je głębszej analizie. 

Networking a przedsiębiorczość

Można po niej stwierdzić, iż jest to nawiązywanie szerokich znajomości, najczęściej z osobami z różnych branż. Networking to także pielęgnowanie nawiązanych relacji, chociażby poprzez obopólną gotowość do pomocy i rekomendowanie nawzajem swoich usług. Można powiedzieć też, że to sztuka „przekuwania kontaktów w kontakty”, gdyż poznawanie nowych osób otwiera drogę do kolejnych potencjalnych znajomości.

Zobacz także:  Elektroniczne L4 – najważniejsze informacje o elektronicznych zwolnieniach lekarskich

Czym jest networking w praktyce?

Główny cel networkingu to nawiązywanie kontaktów z ludźmi. Kluczowe są tutaj spotkania „na żywo”, które dają zupełnie inne efekty niż znajomości podtrzymywane jedynie przez ekrany komputerów i telefony. Ważne jest, aby pamiętać, że jeśli chcesz otrzymać coś wartościowego, musisz również dać wiele od siebie. Należy szukać nowych znajomości, ale przede wszystkim skuteczne dbać o te, które już nawiązałeś. Dlaczego? Efekty długofalowe takiej „współpracy” mogą bowiem zdecydowanie przerosnąć twoje oczekiwania i umożliwić ci realizację postawionych celów.

Podstawowe zasady networkingu

Wiesz już. czym jest networking, więc warto zastanowić się, w jaki sposób działać i jak poruszać się, budując swoją bazę kontaktów. Istnieje sporo teorii, które mówią, jak zacząć swoją przygodę. Co prawda nie ma jednej słusznej drogi, jednak można powiedzieć, że da się wyróżnić kilka podstawowych zasad, którymi należy się kierować:

  • nigdy nie pytaj o pracę bezpośrednio – networking nie jest portalem dla osób poszukujących pracy, ale szansą zdobycia niezbędnych informacji;
  • nie tylko bierz, lecz również dawaj – tłumaczenie networkingu równie dobrze mogłoby brzmieć „barter”, gdyż jest to swego rodzaju wymiana, z której obie strony powinny czerpać korzyści;
  • analizuj swoich rozmówców – zbieraj informacje o partnerach biznesowych oraz kontaktach przed spotkaniem;
  • przede wszystkim cierpliwość – networking to proces długotrwały, dlatego nie można oczekiwać spektakularnych efektów od razu po pierwszym spotkaniu.

Networking po polsku, czyli najczęstsze błędy rodzimych przedsiębiorców

W Polsce pojęcie networkingu wciąż raczkuje. Bardzo często myli się go z MLM, czyli marketingiem wielopoziomowym, co może stwarzać nieprawdziwy i negatywny obraz budowania bazy kontaktów. Kolejnym błędem, z którym można spotkać zwłaszcza na wydarzeniach stricte networkingowych, jest rozdawanie wizytówek. Wizytówki powinny być przekazywane innym osobom, ale pod warunkiem, że taka osoba jest nią zainteresowana i sama wyrazi chęć nawiązania kontaktu także po spotkaniu. Należy więc pamiętać, że networking to nie sprzedaż, a nasza wizytówka nie jest ulotką rozdawaną na ulicy.

Zobacz także:  Ewidencja przebiegu pojazdu – kiedy możesz odliczyć od auta 100% VAT?

Networking biznesowy, czyli jak poruszać się w kręgu zawodowym

Networking biznesowy to relacje między osobami powiązanymi ze sobą na stopie zawodowej. Umożliwiają one chociażby pozyskiwanie wykwalifikowanych pracowników i nowych kontrahentów. Odpowiednio zbudowana sieć kontaktów może przynosić wiele korzyści. Jedną z nich jest pozyskiwanie wiedzy na temat wiarygodności innych przedsiębiorców, z którymi chcemy rozpocząć współpracę. Podstawy networkingu biznesowego to dbanie i pielęgnowanie relacji pomiędzy kontrahentami. Takie działanie sprawia, że przedsiębiorca buduje swoją markę jako partner biznesowy godny zaufania.

Networking w biznesie zyskuje na znaczeniu, dlatego warto budować sieć relacji opartych na zaufaniu i wiarygodności. Jeśli rozwijasz firmę, efekty networkingu mogą być naprawdę pozytywne i dać kolejne możliwości do dalszej ekspansji na rynku.

Nasze propozycje
Prowadzenie firmy

Kolokacja serwerów - sposób na oszczędności dla firm

2 minut(y) czytania
Outsourcing usług IT to rozwiązanie, z którego chętnie korzystają przedsiębiorcy. Często decydują się oni na kolokację serwerów, która pozwala ograniczyć koszty IT…
Prowadzenie firmy

Spółki cywilne, akcyjne i komandytowe. Czym tak naprawdę się różnią? Poznaj formy działalności gospodarczej!

4 minut(y) czytania
W Polsce formy działalności gospodarczej to spółki i jednoosobowe działalności. Wszyscy je znają, ale nie każdy wie, czym się różnią. Przeczytaj artykuł…
Prowadzenie firmy

ROI – na czym polega Return of Investments?

3 minut(y) czytania
ROI (z ang. Return of Investments, czyli zwrot z przeprowadzonych inwestycji) to ważny parametr dla prowadzących własny biznes. Jak go obliczyć? Przedsiębiorstwa,…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *