Branding to pojęcie, które odnosi się do budowania przez firmę marki. Jej reputacja, rozpoznawalność i emocjonalne skojarzenia są niezwykle ważne w kontekście rozwijania działalności. Dowiedz się więcej na ten temat.
Klienci z reguły nie mają możliwości bezpośredniego spotkania z właścicielem firmy. Nie wiedzą kim jest, jakie wyznaje zasady i jakie znaczenie ma dla niego prowadzona działalność. Odpowiednio prowadzony branding jest sposobem na to, żeby dać się poznać aktualnym i przyszłym klientom. Właściwie realizowana strategia marketingowa prowadzonego przedsiębiorstwa pozwoli im identyfikować się z marką. Może to mieć bezpośrednie przełożenie na zyski. Jak zatem zbudować solidną markę swojej firmy?
Branding – co to jest? Najważniejsze informacje
Dbając o postęp ekspansji rynkowej swojego przedsiębiorstwa, warto skorzystać z narzędzi brandingu – definicja tego procesu jest określana najczęściej jako budowanie świadomości marki u konsumentów. Wdrażając odpowiednie metody – dostosowane do potrzeb klientów, można zbudować zaufanie i renomę, które są kluczowym elementem w pozyskiwaniu nowych konsumentów i utrzymywania dobrych relacji z aktualnymi.
W tej dziedzinie pojawia się także nazwa „brand”. Odnosi się ona bezpośrednio do nazwy marki. Brandem można nazwać np. firmy, takie jak Amazon, Apple czy Google. Wymienione nazwy prezentują konkretną wartość i są od razu kojarzone przez odbiorców z zestawem usług, produktów, a także wysoką jakością. Właśnie taki poziom rozpoznawalności powinien być celem każdego brandu, a także strategii brandingowej.
Branding a marketing – jaka jest pomiędzy nimi zależność?
Wiele osób zastanawia się, czy branding i marketing jest tym samym. W pierwszym przypadku mowa o szeroko zakrojonej strategii. Przewiduje ona długotrwałe działania, jest realizacją złożonego planu, który ma na celu budowanie silnej pozycji na rynku, poprzez możliwość identyfikowania się klienta z oferowanymi usługami i produktami.
Marketing można z kolei określić jako bieżące działania, które mają na celu umożliwianie i rozwijanie brandingu. Są to przykładowo reklamy telewizyjne, działania w zakresie marketingu internetowego czy podobne akcje mające na celu zwrócenie uwagi na dany brand.
W przeciwieństwie do strategii brandingowej marketing cechuje się dużą zmiennością. Działania są adekwatne do zmieniających się preferencji klienta, aktualnych wydarzeń na świecie czy popularnego słownictwa branżowego.
Branding firmy – podstawy działania i kluczowe elementy
Strategie takie jak branding firmy opierają się na pracy z ludźmi. Z tego powodu często konieczne jest zatrudnienie specjalistów z dziedziny psychologii marketingu i mediów, którzy mogą dokładnie określić, czego potrzebuje klient zainteresowany daną branżą. Branding firmy opiera się jednak nie tylko na profesjonalnym doradztwie. Wśród istotnych elementów można wyróżnić:
- określenie grupy docelowej;
- promowanie oferowanych produktów i usług;
- zdefiniowanie osobowości prowadzonego przedsiębiorstwa;
- stworzenie logo i hasła.
Te cztery elementy są kluczowe, jeśli chodzi o branding i budowanie zainteresowania marką wśród klientów. Odpowiednio dopasowując poszczególne parametry, można stworzyć grupę konsumentów identyfikujących się z marką i wybierających ją nie tylko dlatego, że oferuje wysoką jakość usług lub produktów, ale także z tego powodu, że czują się z nią związani emocjonalnie.
Silny brand – marka wzbudzająca pozytywne emocje
W kontekście brandingu często pojawia się stwierdzenie, że marka powinna budzić odpowiednie emocje. Dzięki nim klient będzie się identyfikował z proponowanymi przez firmę usługami i produktami. Na czym polega taki zabieg? Czym są emocje w brandingu?
Przykład brandu wzbudzającego pozytywne emocje
Żeby lepiej to wyjaśnić, można posłużyć się przykładem kampanii marketingowych będących elementem brandingu znanych marek. Do najpopularniejszych spotów reklamowych należą m.in. te od McDonald’s.
W reklamach można zauważyć żywe, ciepłe kolory, uśmiechniętych konsumentów, świeżo wyglądające jedzenie, a także przyjazną atmosferę panującą w środku lokali McDonalds. Co więcej, pomimo tego, że jest to producent żywności typu fast-food, która nie kojarzy się najlepiej, za sprawą takich działań, jak wprowadzanie pozycji wege do menu czy nazywanie się „restauracją”, nie daje się poczuć konsumentowi, że jest on klientem punktu z tanim i wysokokalorycznym jedzeniem.
Przyjemna dla ucha muzyka w reklamach
Może się wydawać, że krótki dżingiel „I’m Lovin it” jest wyłącznie miłym dodatkiem do reklamy. Duże znaczenie tego motywu muzycznego, kojarzącego się z brandem McDonald’s, udowadnia jednak to, że za jego powstanie odpowiadają takie gwiazdy, jak raper Pusha T, Justin TImberlake czy Pharrell Williams.
Produkcja krótkiego motywu muzycznego kosztowała McDonald’s miliony dolarów, co pokazuje, jak wielowymiarowy jest dobry i skuteczny branding. Dżingiel tej firmy jest jednym z najbardziej znanych motywów na świecie.
Stworzona muzyka jest utrzymana w wesołym klimacie, a beztroskie gwizdanie na koniec wprawia słuchacza w pozytywny nastrój. Mając ten motyw w pamięci, na pewno zwróci uwagę na punkt McDonald’s, przejeżdżając obok lokalu. Dzięki temu branding firmy McDonalds jest tak skuteczny.
Odpowiednio dobrane logo
Podobnie jak muzyka używana w reklamach, pozytywne skojarzenia powinno budzić także logo. Kolory czy kształt liter mogą bezpośrednio odnosić się do oferty brandu. Można to również zauważyć w przypadku marki McDonald’s.
Charakterystyczne logo w kształcie litery „M” jest utrzymane w złoto brązowym kolorze. Pomimo tego, że nie jest to bezpośrednie nawiązanie do żywności, to zastosowane kolory oraz nieco wygięty kształt litery sugeruje konsumentowi jeden z najpopularniejszych produktów firmy – frytki. Dzięki temu logo jest rozpoznawalne i ściśle kojarzy się z ofertą marki.
Branding – sposób na zdobycie klientów
Największe firmy odnoszące sukcesy decydują się na zaawansowane strategie brandingowe. Wydają duże pieniądze na takie elementy, jak muzyka do reklam. Przeprowadzają akcje wizerunkowe mające na celu odwrócić uwagę od ich słabych punktów. Powinno to zwrócić uwagę wszystkich właścicieli firm na to, jak ważny jest branding w kontekście działalności przedsiębiorstwa.
Często sprawdza się zasada głosząca, że małe kroki prowadzą do wielkich efektów. Nie można jednak zapomnieć o tym, że branding jest jednym ze sposobów na zdobycie zaufania klienta, a także nowych konsumentów. Kluczowym aspektem jest zawsze jakość proponowanych usług oraz produktów, która powinna iść w parze z szeroko zakrojoną kampanią marketingową.
- Employer branding – jak pracodawca może zbudować swój wizerunek?
- Marketing internetowy – czym jest marketing online i jak działa? Rodzaje marketingu w sieci
- Czy dwie firmy mogą nazywać się tak samo?
- Działania marketingowe – jak zwiększyć sprzedaż? Poznaj przykłady
- Marketing mix – na czym polega ta koncepcja i jakie są jej narzędzia?