Prowadzenie firmy

Branding – sposób na zdobycie zainteresowania klientów

4 minut(y) czytania

Branding to pojęcie, które odnosi się do budowania przez firmę marki. Jej reputacja, rozpoznawalność i emocjonalne skojarzenia są niezwykle ważne w kontekście rozwijania działalności. Dowiedz się więcej na ten temat.

Klienci z reguły nie mają możliwości bezpośredniego spotkania z właścicielem firmy. Nie wiedzą kim jest, jakie wyznaje zasady i jakie znaczenie ma dla niego prowadzona działalność. Odpowiednio prowadzony branding jest sposobem na to, żeby dać się poznać aktualnym i przyszłym klientom. Właściwie realizowana strategia marketingowa prowadzonego przedsiębiorstwa pozwoli im identyfikować się z marką. Może to mieć bezpośrednie przełożenie na zyski. Jak zatem zbudować solidną markę swojej firmy?

Branding – co to jest? Najważniejsze informacje

Dbając o postęp ekspansji rynkowej swojego przedsiębiorstwa, warto skorzystać z narzędzi brandingu – definicja tego procesu jest określana najczęściej jako budowanie świadomości marki u konsumentów. Wdrażając odpowiednie metody – dostosowane do potrzeb klientów, można zbudować zaufanie i renomę, które są kluczowym elementem w pozyskiwaniu nowych konsumentów i utrzymywania dobrych relacji z aktualnymi.

W tej dziedzinie pojawia się także nazwa „brand”. Odnosi się ona bezpośrednio do nazwy marki. Brandem można nazwać np. firmy, takie jak Amazon, Apple czy Google. Wymienione nazwy prezentują konkretną wartość i są od razu kojarzone przez odbiorców z zestawem usług, produktów, a także wysoką jakością. Właśnie taki poziom rozpoznawalności powinien być celem każdego brandu, a także strategii brandingowej.

Branding a marketing – jaka jest pomiędzy nimi zależność?

Wiele osób zastanawia się, czy branding i marketing jest tym samym. W pierwszym przypadku mowa o szeroko zakrojonej strategii. Przewiduje ona długotrwałe działania, jest realizacją złożonego planu, który ma na celu budowanie silnej pozycji na rynku, poprzez możliwość identyfikowania się klienta z oferowanymi usługami i produktami. 

Zobacz także:  PKD gastronomia – co to oznacza, do czego przydaje się ten numer, jak można go wyrobić i czy jest obowiązkowy?

Marketing można z kolei określić jako bieżące działania, które mają na celu umożliwianie i rozwijanie brandingu. Są to przykładowo reklamy telewizyjne, działania w zakresie marketingu internetowego czy podobne akcje mające na celu zwrócenie uwagi na dany brand. 

W przeciwieństwie do strategii brandingowej marketing cechuje się dużą zmiennością. Działania są adekwatne do zmieniających się preferencji klienta, aktualnych wydarzeń na świecie czy popularnego słownictwa branżowego. 

Branding firmy – podstawy działania i kluczowe elementy

Strategie takie jak branding firmy opierają się na pracy z ludźmi. Z tego powodu często konieczne jest zatrudnienie specjalistów z dziedziny psychologii marketingu i mediów, którzy mogą dokładnie określić, czego potrzebuje klient zainteresowany daną branżą. Branding firmy opiera się jednak nie tylko na profesjonalnym doradztwie. Wśród istotnych elementów można wyróżnić:

  • określenie grupy docelowej;
  • promowanie oferowanych produktów i usług;
  • zdefiniowanie osobowości prowadzonego przedsiębiorstwa;
  • stworzenie logo i hasła.

Te cztery elementy są kluczowe, jeśli chodzi o branding i budowanie zainteresowania marką wśród klientów. Odpowiednio dopasowując poszczególne parametry, można stworzyć grupę konsumentów identyfikujących się z marką i wybierających ją nie tylko dlatego, że oferuje wysoką jakość usług lub produktów, ale także z tego powodu, że czują się z nią związani emocjonalnie. 

Silny brand – marka wzbudzająca pozytywne emocje

W kontekście brandingu często pojawia się stwierdzenie, że marka powinna budzić odpowiednie emocje. Dzięki nim klient będzie się identyfikował z proponowanymi przez firmę usługami i produktami. Na czym polega taki zabieg? Czym są emocje w brandingu?

Przykład brandu wzbudzającego pozytywne emocje

Żeby lepiej to wyjaśnić, można posłużyć się przykładem kampanii marketingowych będących elementem brandingu znanych marek. Do najpopularniejszych spotów reklamowych należą m.in. te od McDonald’s.  

W reklamach można zauważyć żywe, ciepłe kolory, uśmiechniętych konsumentów, świeżo wyglądające jedzenie, a także przyjazną atmosferę panującą w środku lokali McDonalds. Co więcej, pomimo tego, że jest to producent żywności typu fast-food, która nie kojarzy się najlepiej, za sprawą takich działań, jak wprowadzanie pozycji wege do menu czy nazywanie się „restauracją”, nie daje się poczuć konsumentowi, że jest on klientem punktu z tanim i wysokokalorycznym jedzeniem. 

Zobacz także:  PKD budownictwo – co to oznacza i jakie są zasady zapisu w rejestrze?

Przyjemna dla ucha muzyka w reklamach 

Może się wydawać, że krótki dżingiel „I’m Lovin it” jest wyłącznie miłym dodatkiem do reklamy. Duże znaczenie tego motywu muzycznego, kojarzącego się z brandem McDonald’s, udowadnia jednak to, że za jego powstanie odpowiadają takie gwiazdy, jak raper Pusha T, Justin TImberlake czy Pharrell Williams. 

Produkcja krótkiego motywu muzycznego kosztowała McDonald’s miliony dolarów, co pokazuje, jak wielowymiarowy jest dobry i skuteczny branding. Dżingiel tej firmy jest jednym z najbardziej znanych motywów na świecie. 

Stworzona muzyka jest utrzymana w wesołym klimacie, a beztroskie gwizdanie na koniec wprawia słuchacza w pozytywny nastrój. Mając ten motyw w pamięci, na pewno zwróci uwagę na punkt McDonald’s, przejeżdżając obok lokalu. Dzięki temu branding firmy McDonalds jest tak skuteczny.

Podobnie jak muzyka używana w reklamach, pozytywne skojarzenia powinno budzić także logo. Kolory czy kształt liter mogą bezpośrednio odnosić się do oferty brandu. Można to również zauważyć w przypadku marki McDonald’s. 

Charakterystyczne logo w kształcie litery „M” jest utrzymane w złoto brązowym kolorze. Pomimo tego, że nie jest to bezpośrednie nawiązanie do żywności, to zastosowane kolory oraz nieco wygięty kształt litery sugeruje konsumentowi jeden z najpopularniejszych produktów firmy – frytki. Dzięki temu logo jest rozpoznawalne i ściśle kojarzy się z ofertą marki.

Branding – sposób na zdobycie klientów

Największe firmy odnoszące sukcesy decydują się na zaawansowane strategie brandingowe. Wydają duże pieniądze na takie elementy, jak muzyka do reklam. Przeprowadzają akcje wizerunkowe mające na celu odwrócić uwagę od ich słabych punktów. Powinno to zwrócić uwagę wszystkich właścicieli firm na to, jak ważny jest branding w kontekście działalności przedsiębiorstwa. 

Często sprawdza się zasada głosząca, że małe kroki prowadzą do wielkich efektów. Nie można jednak zapomnieć o tym, że branding jest jednym ze sposobów na zdobycie zaufania klienta, a także nowych konsumentów. Kluczowym aspektem jest zawsze jakość proponowanych usług oraz produktów, która powinna iść w parze z szeroko zakrojoną kampanią marketingową.

Zobacz także:  Czym jest biała lista w kontekście podatku VAT? Wszystko, co trzeba o niej wiedzieć
Nasze propozycje
Prowadzenie firmy

Kolokacja serwerów - sposób na oszczędności dla firm

2 minut(y) czytania
Outsourcing usług IT to rozwiązanie, z którego chętnie korzystają przedsiębiorcy. Często decydują się oni na kolokację serwerów, która pozwala ograniczyć koszty IT…
Prowadzenie firmy

Spółki cywilne, akcyjne i komandytowe. Czym tak naprawdę się różnią? Poznaj formy działalności gospodarczej!

4 minut(y) czytania
W Polsce formy działalności gospodarczej to spółki i jednoosobowe działalności. Wszyscy je znają, ale nie każdy wie, czym się różnią. Przeczytaj artykuł…
Prowadzenie firmy

ROI – na czym polega Return of Investments?

3 minut(y) czytania
ROI (z ang. Return of Investments, czyli zwrot z przeprowadzonych inwestycji) to ważny parametr dla prowadzących własny biznes. Jak go obliczyć? Przedsiębiorstwa,…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *