Czym jest spowodowany brak cukru w sklepach? Ostatnie kilka dni stoi pod znakiem doniesień o utrudnionej dostępności tego towaru. Na puste półki natykali się m.in. klienci sieci Biedronka, co spowodowało wprowadzenie reglamentacji słodkiego produktu.
Brak cukru w sklepach to istotny problem dla konsumentów, którzy w wielu przypadkach zostali niemal całkowicie pozbawieni możliwości zakupu tego towaru. Jak wiemy, nie jest to sytuacja marginalna, choć tak na początku ją przedstawiano, ale dotyczy całego kraju. Niepokojące relacje o tym, że w marketach brakuje cukru, napływają zarówno z Lubelszczyzny, centralnej Polski, jak i Pomorza. Niektóre sieci handlowe, takie jak Biedronka, wprowadziły od 20 lipca 2022 ograniczenia w jego zakupie. Na jeden paragon można kupić 10 kg cukru, mimo to konsumenci nadal odczuwają jego brak. Co wywołało ten kryzys? Sprawdź!
Brak cukru w sklepach – jaki jest powód?
Okresowe braki w sklepach latem miały miejsce już w 2021 r. i wcześniej. Nadmierne, z punktu widzenia sklepów, zapotrzebowanie na cukier w gospodarstwach domowych może wynikać z chęci przygotowania przetworów z letnich owoców. Jednak w ostatnich latach trudności w zakupie cukru nie występowały w takiej skali. Czym spowodowany jest brak cukru w sklepach? Doniesienia o brakach w asortymencie starał się uspokoić minister rolnictwa Henryk Kowalczyk. Według jego oceny, którą przedstawił w programie „Gość Wiadomości TVP”, kłopoty z dostępnością cukru nie są świadectwem dłuższego kryzysu. Zdaniem ministra są spore zapasy, a braki takich produktów jak cukier wynikają przede wszystkim z zakłóceń dostaw poszczególnych sieci.
W mediach pojawiają się niepokojące doniesienia, że to wpływ globalnych czynników, pośrednio związanych z wojną w Ukrainie. Kraj był dużym importerem żywności, a przez konflikt wzrasta zapotrzebowanie na nią w innych częściach świata. Do tego dochodzą także kwestie transportu, co również ma wpływ na to, że zaczyna brakować cukru i innych towarów.
Limity na cukier w Biedronce to efekt pustych półek
O tym, jak duży jest popyt na takie produkty jak cukier czy olej, przekonali się klienci sieci Biedronka. Sklepy w wielu częściach kraju zostały dosłownie ogołocone z tego towaru, pozostały tylko puste palety. Na początku przedstawiciele firmy tłumaczyli tę sytuację zakłóceniem w dostawach oraz brakami kadrowymi. Później zdecydowano się na reglamentację – na jeden paragon można kupić maksymalnie 10 kg cukru. W rozmowie z portalem branżowym Dawid Śrama, regionalny dyrektor operacyjny w sieci Biedronka, mówił, że pustki na sklepowych półkach zostały spowodowane niską ceną cukru. Po przeprowadzeniu analiz paragonów specjaliści doszli do wniosku, że wykupywali go przede wszystkim przedsiębiorcy, a nie gospodarstwa domowe. Potwierdził to również menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w sieci Biedronka, który stwierdził „niektórzy klienci nabywają w naszych sklepach niedetaliczne ilości cukru”.
Inne sieci marketów, które wprowadziły ograniczenia
Na duże ograniczenia w sprzedaży zdecydowały się też inne sieci handlowe:
- Netto;
- Stokrotka;
- Aldi.
Takiego ruchu nie planuje natomiast Lidl, choć jeszcze nie wiadomo, czy brak cukru w sklepach nie dotknie również niemieckich marketów. Na razie dostawy realizują w sposób ciągły, co potwierdza Aleksandra Robaszkiewicz, rzeczniczka sieci. Firma Jeronimo Martins, do której należy Biedronka, motywowała swoją decyzję między innymi wykupywaniem cukru przez przedsiębiorców. Dlaczego limit sprzedaży tego produktu ogłosiły też inne wymienione przez nas sieci?
Stokrotka ograniczenia zdecydowała się wprowadzić od 20 lipca, a jej przedstawiciele swoją decyzję motywowali chęcią zapewnienia klientom stałego dostępu do produktu, jakim jest cukier. Zaznaczono przy tym, że sieć nie ma problemu z zaopatrzeniem, a dostawcy nie mają problemu z realizacją zamówień. Według Netto wzmożony popyt jest reakcją na doniesienia medialne – ludzie na wieść o braku cukru w sklepach robią zapasy. Natomiast Aldi wskazuje na sytuację globalną. Handlowcy tej sieci poszli o krok dalej niż konkurencja, tam na jeden paragon można kupić 5 kg cukru.
„Kryzys cukrowy 2022” – czy wzrośnie średnia cena cukru?
Ograniczona dostępność i reglamentacja to kwestie, które zaprzątają głowę konsumentów. Jednak dochodzi do tego kwestia dalszego wzrostu ceny za kilogram cukru. Za podwyżki odpowiada inflacja oraz wzrost kosztów we wszystkich gałęziach przemysłu. Dyrektor Związku Producentów Cukru w Polsce Michał Gawryszczak w rozmowie z portalem money.pl mówił o tym, że obecna cena nadal jest niska. Prognozuje również, że pod koniec roku 2022 lub na początku 2023 należy spodziewać się jeszcze szybciej rosnących cen cukru, co potwierdził także prezes Pfeifer & Langen Polska (jeden z największych producentów w kraju). Do jakiego pułapu mogą dojść, skoro obecnie można go kupić nawet za 4,39 zł? Media spekulują, że nawet do 7 zł – czy te przewidywania się sprawdzą? O tym przekonamy się za kilka miesięcy.
Produkcja cukru w Polsce jest niewystarczająca?
Do tej pory mogło się wydawać, że krajowe cukrownie nie mają problemu z produkcją. Według Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w 2022 roku plantatorzy obsadzili burakami cukrowymi areał rolny o łącznej powierzchni ponad 248 tys. ha. Również Związek Producentów Cukru informuje, że Polska ma spore zapasy i są one na tyle duże, że prowadzony jest eksport na rynki zagraniczne. Dane Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, że ubiegłoroczna łączna produkcja cukru wyniosła 1,9 mln ton cukru, natomiast konsumpcja „tylko” 1,6 mln ton surowca. Nastroje stara się uspokoić Krajowa Grupa Spożywcza, w której magazynach znajduje się obecnie 160 tys. ton cukru. Jest to wystarczająca ilość, by zaspokoić zapotrzebowanie do momentu, aż na rynku pojawi się surowiec z tegorocznych zbiorów.
Wojna w Ukrainie podbiła ceny żywności, jednak czy miała wpływ na brak cukru w sklepach? Centrum Naukowo-Praktyczne Produkcji Buraków Cukrowych, powołując się na serwis agroportal.ua, poinformowało, że w roku 2021 głównymi importerami ukraińskiego cukru były Izrael, Armenia oraz Azerbejdżan. Natomiast do Polski sprowadzono nieco ponad 23 tys. ton tego surowca. Ten fakt jasno wskazuje, że konflikt nie sparaliżuje krajowej dostępności cukru.
Brak cukru w sklepach – podsumowanie
Według dostępnych informacji brak cukru w sklepach nie jest spowodowany jego całkowitą niedostępnością w naszym kraju. Rodzima produkcja buraków cukrowych ma się dobrze, a rok do roku odnotowuje się nadwyżki tego surowca. Przedstawiciele sieci, które wprowadziły ograniczenia sprzedaży, zwracają uwagę na kilka czynników, które mogą powodować kłopoty. To przede wszystkim panika analogiczna do sytuacji z pierwszych dni lockdownu covidowego czy początku wojny w Ukrainie, gdy ze sklepów zniknęły produkty z długim terminem przydatności, a także środki higieniczne, jak papier toaletowy. Teraz do gromadzenia zapasów mogą skłaniać zapowiadane duże podwyżki cen, które mają nastąpić na przełomie roku 2022/2023. Korzystniejsze ceny zachęciły również przedsiębiorców do zakupu hurtowych ilości produktu. Nie zapominajmy również o sezonowości, kiedy w wielu gospodarstwach domowych przygotowywane są przetwory owocowe.