Chcesz uzyskać pomoc lub poradę od ZUS? Infolinia to dobry wybór, jeśli nie jesteś pewien, czy wizyta w placówce będzie owocna i nie zostaniesz odprawiony z kwitkiem. Sprawdź, czego możesz się dowiedzieć i pod jaki numer dzwonić!
Niekiedy funkcjonowanie placówek ZUS różni się zależnie od miejscowości, w której się znajduje się dany oddział. Automatyczna sekretarka informuje zawsze na początku połączenia o adresach placówek ZUS. Infolinia jest jeszcze przed rozpoczęciem rozmowy z konsultantem także źródłem wiedzy o innych potrzebnych numerach telefonu, ale pozwala przede wszystkim uzyskać informacje bez konieczności wizyty w oddziale Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jakie sprawy urzędowe można załatwić przez telefon? Przekonaj się, czytając nasz tekst!
ZUS – infolinia. Dokładne dane i poszczególne numery
Jakie jest rozwiązanie, by można było jak najbardziej ograniczyć kolejki w stacjonarnych placówkach ZUS? Infolinia, na którą można dzwonić, by porozmawiać z konsultantem i uzyskać potrzebne dane.
Oto ważne numery telefonu oraz inne informacje na jej temat:
- Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS – 22 560 16 00;
- z konsultantami można rozmawiać we wszystkie dni robocze (z wyjątkiem świąt) w godzinach od 7:00 do 18:00;
- koszt połączenia jest naliczany według taryfy danego operatora komórkowego;
- w związku pandemią można dzwonić w sprawie Tarczy Antykryzysowej pod numer 22 484 84 84 lub 732 122 500;
- obywatele Ukrainy chcący uzyskać pomoc i świadczenia mogą od 23 lutego 2022 roku dzwonić na numer 22 444 02 55 lub wysłać e-mail na adres [email protected] (dostępne w dni robocze w godzinach od 8:00 do 18:00).
ZUS – infolinia. Co możesz wybrać po usłyszeniu komunikatu powitalnego?
Jeśli zadzwonisz na jeden z numerów udostępnionych przez ZUS, infolinia powita cię automatyczną sekretarką. Głos zasugeruje, by wybrać jedną cyfrę na klawiaturze numerycznej telefonu spośród podanych. Zastanawiasz się, który wybrać?
Te numery to:
- 1 – można odsłuchać komunikaty informacyjne dotyczące zakresu funkcjonowania ZUS (działa 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu);
- 2 – tutaj można przejść uwierzytelnianie;
- 3 – wybór pozwala uzyskanie danych dotyczących adresów placówek ZUS;
- 0 – oznacza połączenie się z konsultantem po wcześniejszym wybraniu tematu rozmowy, również przy pomocy cyfr.
Jakie sprawy można załatwić poprzez infolinię ZUS?
Jeśli wybierzesz numer 0, konsultant ZUS po rozpoczęciu rozmowy zada kilka szczegółowych pytań. Choć każdy dzwoniący do ZUS może uzyskać ogólne informacje, to do uzyskania szczegółowych należy najpierw założyć konto na stronie PUE. Jeśli je masz, podaj wówczas identyfikator i hasło konsultantowi.
Tematy rozmów, a zarazem rodzaje spraw do załatwienia na prowadzonej przez ZUS infolinii to:
- Pomoc techniczna oraz obsługa e-ZLA – dotyczy PUE (Platformy Usług Elektronicznych), programu Płatnik, a także Elektronicznych Zwolnień Lekarskich.
- Renty i emerytury – pozwoli na uzyskanie podstawowych informacji dotyczących rent i emerytur.
- Zasiłki – uzyskasz informacje na temat świadczeń krótkoterminowych.
- Informacje dla ubezpieczonych – dotyczą ich rodzaju, sposobu obliczania oraz wszelkich zasad związanych z ubezpieczeniami.
- Informacje dla płatników – można otrzymać informacje dotyczące płatnika składek.
- Informacje dotyczące świadczeń rodzinnych.
Podsumowanie
Warto wiedzieć, że w celu uzyskania niektórych informacji nie konieczności osobistej wizyty w oddziale ZUS. Infolinia to wygodna opcja, choć linia bywa czasami przeciążona. W takiej sytuacji można wysłać e-mail, wypełnić formularz kontaktowy na stronie ZUS lub przesłać zapytanie przez portal PUE.