Czym jest coworking?
Coworking to stosunkowo nowe wyrażenie, które dosłownie oznacza współpracę. W kontekście pracy zdalnej odnosi się do współpracy w ramach jednej przestrzeni biurowej osób zatrudnionych w różnych firmach.
Jeśli więc mówimy o przestrzeni coworkingowej, mamy na myśli wspólne biuro dla freelancerów, telepracowników, czy przedsiębiorców. Choć może tu przyjść właściwie każdy, kto do wykonywania swojej pracy potrzebuje jedynie urządzeń elektronicznych i stałego łącza internetowego.
Zapytasz: czy to nie to samo, co centrum biznesowe lub klasyczne, współdzielone biuro? Nie, biuro coworkingowe ma zazwyczaj managera. Odpowiada on za dobrą atmosferę – dba, by wszyscy się znali, ufali i mogli swobodnie wykonywać obowiązki. Centra biznesowe na pewno oferują większą izolację oraz prywatność, ale są też mniej elastyczne i najczęściej wymagają długoterminowych umów najmu.
Natomiast praca w coworkingu przypomina zwykłą pracę w firmie. Choć otaczają Cię współpracownicy, każdy pracuje samodzielnie. Nikt też nie jest zobowiązany do dzielenia się swoją wiedzą i pomagania innym – możesz więc w pełni skupić się na swojej pracy.
Dlaczego przestrzeń coworkingowa jest potrzebna?
Dlaczego szczególnie teraz potrzebne są przestrzenie coworkingowe? Duży wpływ miało na to przejęcie części zadań przez sztuczną inteligencję. Duże firmy zaczęły redukować personel i zlecać niektóre zadania na zewnątrz. Potrzebni są specjaliści na umowę B2B oraz ci pracujący w mikroprzedsiębiorstwach. Muszą oni mieć przestrzeń do pracy, a coworking świetnie tę potrzebę zaspokaja.
Poza tym, choć coraz więcej osób wykonuje swoją pracę zdalnie, nie w każdym przypadku się to sprawdza. Niektórzy nie mają warunków, by pracować z domu w pełnym skupieniu. Innym zwyczajnie brakuje towarzystwa współpracowników.
Przestrzenie coworkingowe pozwalają więc na dalszy rozwój małych biznesów i zaspokajają potrzebę bycia częścią jakiejś społeczności.
Biuro coworkingowe: zalety
Biuro coworkingowe jest świetnym rozwiązaniem dla każdego, kto szuka elastyczności, profesjonalnego środowiska pracy i rozsądnych cen. To tak w skrócie. Z pewnością musisz mieć jednak więcej argumentów, by przekonać się nowego stylu pracy.
Dlatego zebrałam główne zalety tej wspólnej przestrzeni biurowej. Co myślisz o:
- możliwości przebywania z innymi profesjonalistami (co wpływa na produktywność i lepszą koncentrację);
- możliwości rozdzielenia życia zawodowego od prywatnego;
- współtworzeniu środowiska wymiany doświadczeń i współpracy;
- dostępie do całego biurowego wyposażenia (zwykle do: recepcji, sali konferencyjnej, strefy relaksu, kuchni z jadalnią i profesjonalnego sprzętu biurowego);
- szansie na nawiązywanie kontaktów biznesowych;
- wspólnych wydarzeniach i szkoleniach – część biur organizuje seminaria, które mogą pomóc Ci w rozwoju swojej kariery;
- elastyczności wynajmu – korzystasz tyle, ile potrzebujesz;
- niższej cenie w porównaniu do wynajmowania własnego pomieszczenia biurowego.
Biuro coworkingowe: wady
Oczywiście, coworking to nie jest rozwiązanie dla każdego. Aby być zupełnie obiektywną, muszę wymienić też niektóre wady:
- Koszty – w zależności od lokalizacji mogą sięgać od 300 do 600 złotych, co może przerażać początkujących przedsiębiorców;
- Utrudniony dostęp w mniejszych miastach.
Lista jest krótka – biura coworkingowe, znając potrzeby rynku, starają się jak najlepiej na nie odpowiedzieć.
Wykorzystaj biuro coworkingowe na początku swojego biznesu!
Na koniec zajmijmy się tym, od czego początkujący przedsiębiorcy mogą zacząć swoją pracę w biurze coworkingowym. Temat może być interesujący także dla tych, którzy szukają pomysłu na lepszą promocję i więcej zleceń.
Na początek wykorzystaj biuro coworkingowe do dopracowania własnej strony internetowej. Jest ona Twoją najważniejszą wizytówką, nie powinna więc być tworzona byle jak lub w pośpiechu. Pamiętaj, że do stworzenia strony nie potrzebujesz sztabu specjalistów. Jeśli wybierzesz odpowiedni kreator stron www, profesjonalna witryna powstanie już w ciągu jednego lub dwóch dni roboczych. A decydując się na pomoc sztucznej inteligencji (nowości wprowadzonej przez WebWave), cały proces zostanie skrócony do kilku minut.
Nie zawsze będziesz potrzebował rozbudowanej witryny. Wielu freelancerów poprzestaje na dobrze skomponowanym portfolio online. Potrzebują go zwłaszcza:
- specjaliści IT,
- architekci i projektanci wnętrz,
- studenci i absolwenci szkół artystycznych, biznesowych lub technicznych,
- pisarze, redaktorzy, copywriterzy,
- specjaliści ds. marketingu
- projektanci UX/UI,
- artyści i graficy.
Tak naprawdę większość mikroprzedsiębiorców może wykorzystać portfolio do prezentacji swoich umiejętności i zrealizowanych projektów. Promocja firmy oraz budowanie marki osobistej to niezbędny element Twojego sukcesu. Wykorzystaj więc dobre warunki biura coworkingowego do tych zadań!
- Jak urządzić wygodne biuro w domu, czyli home office w praktyce. Jakie meble do biura w domu?
- Pakiet biurowy Microsoft Office 2021 Home – zawartość
- Jak wybrać najlepsze meble biurowe?
- Wirtualne biuro – jak wynająć?
- Wirtualne biuro w Warszawie – dlaczego przedsiębiorcy z niego korzystają? Odpowiadamy!